نتایج انتخابات نظام پزشکی تهران: شکاف بزرگ

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

در فاصله‌ی چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات سیاسی‌ترین سازمان نظام پزشکی کشور هم برگزار شد و در آن دو تن از کاندیداهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند تا جنگ قدیمی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در این سازمان ادامه داشته باشد. ولی در حالی که در سطح کشور نیروهای راست تکنوکرات بیشتر گرایش‌های اصلاح‌طلبانه نشان می‌دهند، در جامعه‌ی پزشکی بخش عمده و قدرتمند بخش خصوصی (بیمارستان‌های خصوصی) نه در کنار نیروهای اصلاح‌طلب که در جبهه‌ی رقیب آنان قرار دارد. شاید مهم‌ترین دلیل این پارادوکس، استحاله‌ی راست ایدئولوژیک جامعه‌ی پزشکی و سازش و هم‌سویی آن با طبقات فوقانی اقتصادی این جامعه، خودآگاهی صنفی بیشتر در طبقات فوقانی و انفعال و سرخوردگی در طبقات زیرین (پزشکان عمومی به‌ویژه پزشکان جوان) باشد که بردار سیاسی کلی این جامعه به راست میل کرده است. و البته تداوم خاطره‌ی عملکرد انجمن‌های اسلامی دانشجویی در دهه‌ی ۶۰ هم بی‌تاثیر نیست…
در این انتخابات ۱۰ کرسی به طیف حامی مسوولان فعلی سازمان (که در قالب چند ائتلاف جداگانه در انتخابات حضور یافته بودند) و ۷ کرسی به منتقدان اصلاح‌طلب آنان (گروه ائتلاف سپید) رسید و دکتر حسن هویدا، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، تنها پزشک عمومی پیروز در این انتخابات بود.
در مجموع، در حالی که ازدحام جمعیت به‌دلیل وجود تنها یک صندوق اخذ رای، بسیاری از پزشکان تهرانی را از شرکت در انتخابات منصرف کرده بود، از بیش از ۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن، ۸ هزار و ۷۳۹ نفر (تقریباً دو برابر دور گذشته) در انتخابات نظام پزشکی این شهر شرکت کردند و نتایج زیر به‌دست آمد:
گروه پرشکی:
۱-    دکتر شهاب‌الدین صدر  (ائتلاف پزشکان کارآمد، جامعه‌ی دانشگاهیان ایران، کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۲۷۱۸
۲-    دکتر مصطفی معین (ائتلاف سپید)، ۲۳۵۸
۳-    دکتر علیرضا زالی (ائتلاف پزشکان کارآمد، کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۲۲۱۹
۴-    دکتر محمدرضا نوروزی (ائتلاف پزشکان کارآمد، جامعه‌ی دانشگاهیان ایران، کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۱۹۵۹
۵-    دکتر خلیل علیزاده (ائتلاف سپید، جامعه‌ی دانشگاهیان ایران)، ۱۷۹۶
۶-    دکتر حسن هویدا (کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۱۷۱۷
۷-    دکتر محمدحسین بدخش (جامعه‌ی دانشگاهیان ایران، کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۱۵۵۳
۸-    دکتر تقی نوربخش (ائتلاف سپید)، ۱۳۲۱
۹-    دکتر محمدمهدی حفیظی (جامعه‌ی دانشگاهیان ایران)، ۱۲۸۰
۱۰-    دکتر شاهرخ خوش‌سیرت (کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۱۲۲۷
گروه دندانپزشکی:
۱-    دکتر محمد بیات (ائتلاف سپید)، ۴۳۲
۲-    دکتر علی یزدانی (ائتلاف پزشکان کارآمد)، ۳۸۰
گروه داروسازی:
۱- دکتر احمد شیبانی (ائتلاف پزشکان کارآمد، کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۱۹۰
۲- دکتر عباس کبریایی‌زاده (ائتلاف سپید)، ۱۹۰
گروه علوم آزمایشگاهی:
دکتر محمد صاحب‌الزمانی (ائتلاف پزشکان کارآمد، کاندیداهای حامی حقوق پزشکان)، ۲۰۵
گروه مامایی:
ناهید خداکرمی‌ (ائتلاف سپید)، ۲۰۲
گروه لیسانسه‌های پروانه‌دار:
دکتر اسماعیل ابراهیمی ‌تکامجانی (ائتلاف سپید)، ۲۲۴

دودستگی آغاز شد
۱۴/۱۱/۸۷- با حضور تنها ۹ تن از منتخبان نظام پزشکی تهران در دومین نشست هیات مدیره‌ی این سازمان، دکتر صدر مجدداً به ریاست این سازمان انتخاب شد.
در این جلسه ۷ تن از اعضای ائتلاف سپید با این استدلال که هنوز اعتبارنامه‌ی اعضای جدید صادر نشده است و اعتبار قانونی هیات مدیره‌ی پیشین تا ۲۴ بهمن ادامه دارد، از حضور خودداری کرده بودند که متعاقب آن، دکتر حفیظی، رییس سنی جلسه نیز با ادعای این‌که به‌دلیل نرسیدن به حدنصاب حضور دوسوم اعضا، جلسه رسمیت قانونی ندارد، آن را ترک کرد. ولی ۹ نفر باقیمانده با ادامه‌ی حضور در جلسه، رییس، نایب رییس، دبیر و نمایندگان خود در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی را تعیین کردند.
اعضای اقلیت هیات مدیره‌ی تهران که جلسه‌ی شنبه ۱۲/۱۱/۸۷ را هم با استدلال مشابهی ترک کرده بودند، می‌گویند با شکایت به دیوان عدالت اداری در پی ابطال مصوبات این نشست برخواهند آمد.
به‌هر حال در نشست دوم دکتر صدر به‌عنوان رییس، دکتر هویدا به‌عنوان نایب رییس و دکتر خوش‌سیرت به‌عنوان دبیر هیات مدیره انتخاب، و دکتر صدر، دکتر زالی، دکتر نوروزی، دکتر هویدا، دکتر شیبانی، دکتر بدخش، دکتر صاحب‌الزمانی و دکتر یزدانی به‌عنوان نمایندگان هیات مدیره‌ی تهران برای حضور در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برگزیده شدند.
در مجمع عمومی نظام پزشکی که ماه آینده با حضور نمایندگان نظام پزشکی‌های کشور برگزار می‌شود، رییس و سایر اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی انتخاب خواهند شد.

به‌نقل از ماهنامه‌ی «پزشکان گیل»، شماره‌ی ۶۳


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.