تست‌های نواری تشخیص اعتیاد/ دکتر رقیه حج‌فروش

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

یکی از راه‌های ساده برای تشخیص مصرف، سوءمصرف یا وابستگی به انواع مواد مخدر، انجام تست‌های ادراری است. این تست‌ها بر پایه‌ی تشخیص مواد، داروها یا متابولیت‌های آن‌ها در ادرار عمل می‌کند.
معمولاً تست‌ها به روش‌های مختلف انجام می شود، اما تست‌های رایج موجود شامل موارد زیر است:
۱٫ تست‌های نواری سریع (Test strip/ Rapid test) که سریع و در مطب قابل انجام است.
۲٫ تست کروماتوگرافی لایه نازک (Thin layer chromatography: TLC) که در برخی از آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.
با توجه به رواج تست‌های نواری و وجود نگرانی در زمینه‌ی موارد مثبت و منفی کاذب، در این مقاله به بحث درباره‌ی تست‌های نواری می‌پردازیم:

تست‌های نواری
برای سنجش مورفین، حشیش، بنزودیازپین‌ها، آمفتامین، متادون و… تست‌های نواری مجزا وجود دارد. اساس تشخیصی این تست‌ها وجود آنتی‌بادی مونوکلونال علیه ماده‌ی قابل سنجش است. به‌عنوان مثال در مورد مورفین، از آنتی‌بادی مونوکلونال مورفین که از سرم موش تهیه شده است استفاده می‌شود. چنان‌چه در نمونه‌ی ادرار مورفین یا متابولیت‌های آن وجود داشته باشد، با روش مهاجرت مویرگی به سمت بالا حرکت می‌کند و با آنتی‌بادی موجود پیوند (باند) می‌شود. در این صورت خط رنگی در نوار دیده نخواهد شد و نتیجه‌ی تست مثبت گزارش می‌شود. البته خط دیگری به‌عنوان شاهد وجود دارد که باید در تمام حالات دیده شود.
برای مثبت شدن تست باید میزان حداقل (Cut-off) آن در نمونه موجود باشد. این میزان در مورد مورفین ng /ml 300، در مورد کانابیس ng/ml 50 و در مورد مت‌آمفتامین ng/dl 1000 است.
برای انجام تست‌ها، ادرار در هر زمانی از شبانه‌روز جمع شود اشکالی ندارد. چنان‌چه ادرار در دمای ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود، تست تا ۴۸ ساعت بعد هم قابل انجام است. برای زمان طولانی‌تر، نمونه باید فریز گردد و تست بعد از آب شدن نمونه انجام شود.

علل اختلال در آزمایش
شایع‌ترین علل بروز اختلال در نتیجه‌ی تست‌های نواری شامل موارد زیر است:
خطا در نمونه‌گیری: یکی از مهم‌ترین دلایل بروز نتیجه‌ی منفی (که هیچ ربطی هم به روش انجام تست ندارد!) بروز خطا در نمونه‌گیری است. معمولاً علی‌رغم حضور نمونه‌گیر و مشاهده‌ی مستقیم، به‌جای نمونه‌ی فرد مصرف‌کننده، نمونه‌ی فرد سالم از سرنگ و… در ظرف تخلیه می‌شود! در چنین مواردی که معمولاً بیمار همکاری ندارد، کنترل درجه‌ی حرارت نمونه بلافاصله بعد از جمع‌آوری کمک خواهد کرد. در مواردی نیز نمونه‌ای غیر از ادرار ارایه می‌شود که متعاقباً توضیح داده خواهد شد.
خطاهای تکنیکی: نوار تست باید بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در ادرار نگه داشته شود. پس از آن قبل از خواندن جواب باید به‌مدت ۵ دقیقه در یک سطح صاف غیرجاذب گذاشته شود. گزارش پاسخ سریع، به‌ویژه در یک دقیقه‌ی اول و بعد از ۱۰ دقیقه، باعث پاسخ مثبت کاذب می‌شود.
رقیق‌کننده‌ها: هر عاملی که باعث رقیق شدن ادرار شود، با پایین آوردن میزان Cut-off باعث پاسخ منفی کاذب می‌شود. در این موارد استفاده از نوار‌های کمکی برای سنجش کراتینین، نیترات و گلوتامات ادرار می‌تواند رقت ادرار را نشان دهد. این نوارها در موارد ارایه‌ی نمونه‌ی غیرادراری نیز کمک می‌کند.
تغییرات PH: اکثر تست‌ها به تغییرات PH بین ۵ تا ۹ مقاوم هستند. کاهش یا افزایش PH فراتر از محدوده‌ی فوق می‌تواند سبب اختلال در پاسخ شود. ریختن خون، مایع منی (Semen)، جوهر لیمو، سفیدکننده‌ها (Bleach) و… در ادرار گاهی با تغییر PH می‌تواند سبب اختلال شود. البته در این موارد علاوه بر ایجاد تغییرات ظاهری در رنگ و بو… استفاده از نوارهای سنجش PH کمک می‌کند.

زمان ردیابی مواد در ادرار
اکثر مواد تا ۷۲ ساعت پس از مصرف در ادرار قابل شناسایی است. در موارد اعتیاد مزمن و استفاده از مواد طولانی‌اثر مثل شیره، احتمال مثبت شدن تست در زمان طولانی‌تری پس از آخرین مصرف وجود دارد. زمان تقریبی ردیابی مواد مختلف در ادرار به‌شرح زیر است:
حشیش: ۱ روز تا ۴ هفته
هروئین: ۳ تا ۴ روز
مورفین: ۲ تا ۳ روز
متادون: ۲ تا ۳ روز
آمفتامین: ۱ تا ۳ روز
کوکائین: ۲ تا ۴ روز
بنزودیازپین: ۳ روز تا ۳ هفته.

تداخلات دارویی
داروهای حاوی کدئین سبب بروز نتیجه‌ی مثبت کاذب در تست مورفین می‌شود که در تست کروماتوگرافی (TLC) قابل تشخیص است و در محل شاهد کدئین لکه ایجاد می‌کند.
فنوباربیتال، دیفنوکسیلات و دکسترومتورفان تاثیری در نتیجه‌ی تست نواری ندارند. همچنین مصرف ۴۰ میلی‌گرم فورزماید، علی‌رغم رقیق کردن ادرار، هیچ تاثیری در نتیجه‌ی تست مورفین و بروز منفی کاذب ندارد.
مصرف قرص‌های ضد حاملگی (کنتراسپتیو‌ها) با دوز ۴ عدد HD تا ۳۶ ساعت سبب بروز منفی کاذب روی نتیجه‌ی تست‌های نواری  و TLC می‌شود. کنتراسپتیو LD تغییری در نتیجه‌ی تست‌ها یا لکه‌ای در TLC ایجاد نمی‌کند.
سایر دسته‌های دارویی رایج از جمله آمی‌تریپتیلین، دیازپام و آنتی‌بیوتیک‌ها مثل آموکسی‌سیلین نیز معمولاً تداخلی در شناسایی مورفین ایجاد نمی‌کنند.

Ref:
Iranian Society of Toxology: http://www.irantox.org

دکتر رقیه حج‌فروش
نشانی: رشت، چهارراه گلسار، ساختمان پزشکان نصر، مرکز درمان اعتیاد هدیه‌ی سلامت، تلفن: ۷۲۲۲۷۱۲
به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۷۶


306 دیدگاه

میثم · فوریه 26, 2011 در 4:47 ق.ظ

با تشکر از اینکه وقت میگذارید و به سوالات جواب میدهید
۲۷ سال سن دارم و حدود ۴ سال است تریاک مصرف میکنم ۲ سال اول تریاک بصورت تفریحی و ۲ ساد دیگر شیره بصورت هر روزه وبیشترین مقدار مصرف شیره هر ۲ یا۳ روز ۱ گرم .میخواستم بدونم با مصرف چند روز متادون ازمایش اعتیاد منفی میشود.برای استخدام کاری تست دارم.و اینکه مصرف داروهای گیاهی ترک اعتیاد جواب ازمایش را منفی میکند.با تشکر

    Rashtgps 2 · فوریه 27, 2011 در 1:15 ق.ظ

    پاسخ به میثم: بهتر است تحت نظارت پزشک ترک کنید . با این سابقه ا هفته تا ۱۰ روز زمان نیاز است. توصیه می کنم داروی گیاهی مصرف نکنید.

سعید · مارس 1, 2011 در 1:33 ب.ظ

با تشکر از اینکه به سوالات جواب میدهید.. من ۴۵ روز است که متادون مصرف میکنم روزی ۴۰ میلی گرم , چند روز دیگه باید ازمایش تست اعتیاد بدهم البته ازمایش از نوعی است که نوع ماده مخدر را هم مشخص میکنه احتمالا باید ازمایش TLC باشه. ایا در این ازمایش مصرف متادن من مشخص میشه(که این نشان دهنده این است که من قبلا اعتیاد داشتم) واز استخدام من در شرکتهای دولتی جلوگیری میکنند. با تشکر

    Rashtgps 2 · مارس 1, 2011 در 11:06 ب.ظ

    پاسخ به سعید: معمولا در تست های اداری متادون چک نمی شود اما خیلی مطمئن نیستم.

سعید · مارس 2, 2011 در 3:34 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید. خانم دکتر امکان داره در مورد سوال من یک تحقیق و پرسوجویی بکنید وجواب قطعی به من بدهید . چون این سوال را خیلی ها میپرسند. و معمولا ازمایشگاهها به اشخاص عادی جواب درستی نمیدهند.سوال (ایا در ازمایش تست غربالگری مورفین که بصورت TLC انجام میشودمصرف متادون مشخص میگردد) با تشکر فراوان

    Rashtgps 2 · مارس 4, 2011 در 9:36 ق.ظ

    پاسخ به سعید: معمولا تست اولیه تست نواری است نه TLC. اگر مطمئن هستید که TLCانجام می شود, معمولا شاهد متادون نمی گذارند.

مجید · مارس 4, 2011 در 1:07 ق.ظ

با سلام ۲٫۵ ساله تریاکمصرف میکنم به صورت خوردنی میخوامترککنم با متادون سن من ۲۵ ساله ولینمیدونم دوزش چه جوریه؟ چه دارو هایی رو تجویزمیکنید ممنون میشم کمککنید خدا دراین دنیا و اخرت اجرتان بدهدکمکم کنید خواهش

    Rashtgps 2 · مارس 4, 2011 در 9:33 ق.ظ

    پاسخ به مجید: میزان تریاک مصرفی و سابقه بیماری و مثرف دارو و شیشه در ترک مهم است. اگر مصرفتان کم باشد با بوپره نورفین زیر زبانی بهتر است ترک کنید تا متادون. به هر حال توصیه می کنم به همکاران شاغل در مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنبد.

احسان · مارس 9, 2011 در 12:28 ب.ظ

خسته نباشید
من دریکی از کشورهای همسایه هستم و با سایت شما اشنا شدم مطالب بسیار عالی داشتید و دستتان درد نکنه . جواب بسیاری از سوالات خودم را با خواندن مطالب شما گرفتم .واقعا خسته نباشید

تورج · مارس 21, 2011 در 11:37 ق.ظ

سلام
خسته نباشید
عیدتونم مبارک
من یک سوال دارم و می خوام خیلی شفاف به آن پاسخ دهید
آیا ماندگاری در خون و ادرار یکسان می باشد ؟
می شود به تفکیک بگویئد چقدر می باشد ؟
برای مصرف ترامادول و تریاک ؟
در کل میخواهم بدانم در بدترین حالت ( یک فرد معتاد به تریاک ) پس از کنار گذاشتن تا چه مدت آزمایش خون مثبت می باشد ؟
ایا خون دادن نیز تاثیری بر تست اعتیاد دارد ؟
ممنون – موفق باشید

    Rashtgps 2 · مارس 24, 2011 در 6:36 ب.ظ

    پاسخ به تورج:
    معمولا تست هایی که انجام می شود این مواد یا داروها را در ادرار می سنجد و ممکن است از ۷۲ ساعت تا ۱۰ روز باقی بماند.
    اما در خون هر چه ماده طولاتی اثر تر باشد بیشتر می ماند. تست خون یا تست نالوکسان درمورد تریاک اهفته تا ۱۰ روز بعد آخرین مصرف منفی است.

حامد · مارس 26, 2011 در 7:15 ب.ظ

سلام
عیدتون مبارک.
من حدود ۳۰سال سن دارم. الان ۳سال هست که به دلیل عمل جراحی سنگین به تریاک اعتیاد پیدا کردم. مصرفم حدود ۲۵ گرم در ماه بصورت خوراکی هست.
الان قصد ازدواج دارم. همسرم در جریانه امابرای انجام آزمایش مشکل دارم. قرص HD رو امتحان کردم اما جواب نداد.
۱-با چند روز مصرف نکردن جواب آزمایش به طور قطعی منفی میشه؟
۲- من چند بار اقدام به ترک کردم اما به دلیل مشکل قلبی به مشکل خوردم و نتونستم ادامه بدم. با توجه به بیماری قلبی من مصرف متادون برام مشکلی ایجاد نمیکنه؟
۳- متادون رو چطور میتونم تهیه کنم؟یعنی وقتی به مرکز ترک مراجعه کنم شرایطش چطوریه.
ممنون.

    Rashtgps 2 · مارس 30, 2011 در 3:17 ب.ظ

    پاسخ به حامد: توصیه می کنم به مراکز مجاز ترک تحت نظارت سازمان بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنید و تحت نظر پزشک متادون مصرف کنید. اگر دوز مناسب برایتان تعیین شود هیچ مشکلی ایجاد نمی شود . نیاز ست حداقل یک هفته تا ۱۰ روز متادون مصرف کنید تا تست منفی شود. برای قطع متادون هم اگر کاهش آن تدریجی باشد مشکلی ایجا د نمی شود.

فاطمه · مارس 27, 2011 در 11:20 ق.ظ

با سلام
برادرم به مدت ۳سال که معتاد و تا به حال فکر کنم همه چی مصرف کرده باشه و به هیچ وجه حاضر نست که تحت درمان باشه و یا به پزشک مراجعه کنه
تو این مدت یه بار هم به یک کمپ ترک اعتیاد رفته ولی بعد ۲۲ روز که برگشت بازم شروع کرد البته اونجا تو شرایط خوبی به سر نمیبرد و اونجا کلا جای داغونی بود و اصلا فکر نکنم مجوز داشته باشه
میخواستم بدونم که جایی وجود داره که اینارو به مدت زمان بیشتری نگه دارن اگه میشه کمکم کنین چون روز به روز همه چی داره بدتر میشه 🙁
ممنون

    Rashtgps 2 · مارس 30, 2011 در 3:20 ب.ظ

    پاسخ به فاطمه:توصیه می کنم به مراکز مجاز ترک تحت نظارت سازمان بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنید نه کمپ. برای بیماران بی انگیزه روش های در مانی مختلف مثل مصاحبه انگیزشی یا درمان نگهدارنده با متادون در TCتوصیه می شود.

*** · مارس 27, 2011 در 11:23 ق.ظ

با سلام
برادرم به مدت ۳سال که معتاد و تا به حال فکر کنم همه چی مصرف کرده باشه و به هیچ وجه حاضر نست که تحت درمان باشه و یا به پزشک مراجعه کنه
تو این مدت یه بار هم به یک کمپ ترک اعتیاد رفته ولی بعد ۲۲ روز که برگشت بازم شروع کرد البته اونجا تو شرایط خوبی به سر نمیبرد و اونجا کلا جای داغونی بود و اصلا فکر نکنم مجوز داشته باشه
میخواستم بدونم که جایی وجود داره که اینارو به مدت زمان بیشتری نگه دارن اگه میشه کمکم کنین چون روز به روز همه چی داره بدتر میشه 🙁
اگه میشه بهم ایمیل کنیم جوابتونو
ممنون

جوان بی عقل · مارس 31, 2011 در 4:35 ب.ظ

۱۵ روز دیگه آزمایش دارم واسه ازدواج الان ۱۹ روزه ماده مخدر مصرف نکردم و به جاش یک چهارم قرص متادون ۴۰ خوردم لطفا بفرمائید در آزمایشگاه های علوم پزشکی که متولی گرفتن تست های ازدواج هستند از چه کیت هایی استفاده میشه امکان داره که کیت تست متادون داشته باشن یا خیر-آیا با توضیحاتی که در بالا دادم امکان داره جواب آزمایشم مثبت بشه یا خیر-

مرسی

    Rashtgps 2 · آوریل 2, 2011 در 12:55 ق.ظ

    پاسخ به جوان…: معمولا فقط مورفین سنجیده می شود. امکان ردیابی متادون در TLCهست اما معمولا سنجیده نمی شود.

جوان بی عقل · مارس 31, 2011 در 4:58 ب.ظ

آیا در تست TLC متادون را نشان می دهد یا خیر
مرسی

امير · آوریل 3, 2011 در 2:12 ب.ظ

سلام
من هر ۲۴ ساعت یک چهارم تا نصف متادون ۵ مصرف میکنم با توجه با اینکه تست نواری متادون ۳۰۰ng/ml است آیا تست متادون مثبت می شود یا خیر
۳۰۰ng/ml یعنی چند میلی گرم متادون

    Rashtgps 2 · آوریل 8, 2011 در 11:29 ب.ظ

    پاسخ به امیر:مدت زمان مصرف متادون هم مهم است.

رضا امیری · آوریل 9, 2011 در 1:28 ب.ظ

سلام خانوم دکتر دیروز به آزمایشگاه برای تست ازدواج رفتم رو دیوارشون یک برگه زده بودن و اسم داروها ممنوعه رو نوشته بودن و متادون توشون بود آیا متادون در تست ازدواج پیگیری میشه.من یک هشتم متادون ۴۰ استفاده می کنم و الان ۲۷ روزه مواد مخدری مصرف نکردم حتی یک دود و واقعا قصد دارم قطع مصرف کنم ضمنا به جلسات Na هم میرم.ازتون میخوام که واضح و شفاف بگین متادون در تست ازدواج چک میشه یا نه و اگه بخوام متادونم قطع کنم چند روز بعد باید برم آزمایش تا پاک پاک بشم-خیلی خیلی ممنون

    Rashtgps 2 · آوریل 10, 2011 در 8:33 ب.ظ

    پاسخ به رضا امیری: معمولا متادون در تست های ازدواج سنجیده نمی شود. اما با دوز مصرفی شما با قطع سه تا چهار روزه تست متادون شما هم منفی می شود. برای احتیاط یک هفته بعد قطع متادون تست بدهید.

رضا امیری · آوریل 9, 2011 در 11:14 ب.ظ

xc

سید رسول · آوریل 10, 2011 در 1:36 ق.ظ

با سلام لطفا در ترک نگهدارنده با متادون با دوز ۱۰۰میلی گرم در روز برای کبد ضرر دارد ؟ در حال حاضر مصرفم شیره بصورت خوراکی روزانه ۶گرم است و با گرفتن ازمایش آنزیمهای کبد مشکلی نداشتم . قصد جایگزینی و درمان نگهدارنده دارم اما نگرانی فوق مرا به تردید انداخته ممنون از راهنمائیتان

    Rashtgps 2 · آوریل 10, 2011 در 8:34 ب.ظ

    پاسخ به سید رسول: خیر متادون بر کبد اثر منفی ندارد. هر سی سی شربت معادل ۵ میلی گرم متادون است. متادونی که از مراکز مجاز ترک اعتیاد گرفته شده باشد قابل تایید است. اما اگر متادون از بیرون می خرید حتما به تاریخ مصرف آن توجه کنید و داروی بدون پوکه خریداری نکنید.

سید رسول · آوریل 10, 2011 در 1:52 ق.ظ

باسلام مجدد : خانم دکتر آیا شربت متادون با قرص آن تفاوت دارد و ۱سی سی شربت معادل چند میلی قرص است .آیا متادن شرکتهاهای مختلف با هم تفاوت دارد ؟ و اگر دارد کدام شرکت را شما تایید می کنید .

پ ش · آوریل 12, 2011 در 1:10 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
من ۳ ساله که ترامادول مصرف میکنم و تمام این مدت فقط هفته‌ای یکبار و هر دفعه به تعداد ۴ یا نهایتاً ۵ عدد، اما همیشه در طی این سالها سعی کردم بیشتر از هفته‌ای یکبار مصرف نکنم، به ندرت پیش اومده که تو یه هفته دوبار استفاده کرده باشم، بارها هم شده که تا ۳ هفته استفاده نکردم. معمولاً هم هوس نمی‌کنم، در واقع اگه نباشه مشکلی ندارم. بعد از بیش از ۳ سال میتونم بگم اعتیاد ندارم. نمی‌خوام خودم رو توجیه کنم اما واقعاً واسم مثل یه تفریح میمونه، کمتر شده که بیشتر نشده. می‌خوام بدونم همین مقدار مصرف ۴ عدد، اونم فقط یک روز در هفته یا یکروز در ۱۰ روز می‌تونه مشکل جدی ایجاد کنه؟؟؟؟؟
فقط می‌تونم به یک مشل اشاره کنم اونم مشکل دفع ادرار و مدفوعِ. هر نیم ساعت یکبار ادرار دارم و بعضی روزا در روز ۳ بار مدفوع.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2011 در 11:04 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به پ.ش: با توجه به اثر تحمل شما کم کم مجبور به افزایش دور و سپس مصرف روزانه می شوید. همین احساس نیاز برای مصرف هفتگی را هم می توان وابستگی به حساب آورد. از طرفی مصرف ترامادول ممکن است منجر به تشتج شود حتی در همین دوزی که شما مصرف می کنید.

      پ ش · آوریل 13, 2011 در 12:00 ب.ظ

      فکر نمیکنید اگر قرار بود دوزم زیاد بشه بعد از ۳ سال و نیم این اتفاق میفتاد یا اینکه تا حالا می‌بایست دچار تشنج میشدم؟؟؟
      حالا اگر همینطور باشه، مثلاً فقط هر دو هفته یکبار فقط استفاده کنم مشکلی اسجاد میشه؟؟؟
      ممنون

        Rashtgps 2 · آوریل 15, 2011 در 11:14 ق.ظ

        پاسخ به پ.ش: تشنج ممکن است با یک بار مصرف یا تکرار مصرف رخ دهد و ربطی به مدت ندارد. البته مصرف بیشتر احتمال تشنج بیشتر است. کلا مصرف بی دلیل ترامادول با توجه به احتمال وابستگی توصیه نمی شود.

امید · آوریل 13, 2011 در 10:49 ق.ظ

سلام – من دیروز آزمایش ازدواج دادم البته شب قبلش نصف قرص متادون ۲۰ مصرف کردم – آیا امکان داره تست مثبت بشه؟
چون ۲ تا آزمایش ازمن گرفتن هم خون و هم ادرار؟
خیلی ممنون از لطفتون

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2011 در 11:03 ق.ظ

    پاسخ به امید: معمولا در تست ادراری فقط مورفین سنجش می شود.

am.b از اراک · آوریل 16, 2011 در 1:03 ق.ظ

عبادت بجز خدمت خلق نیست
سلام دکتر عزیز
عموم روزی ۲ گرم تریاک کشیدنی مصرف میکند.۴ روز دیگر در اداره به پزشکی قانونی معرفی و از او تست میگیرند
۱٫پزشک قانونی به چه روشی تست میگیره و چکار کنه که منفی شه
۲ تست خون تا چند روز بعد مصرف متادون منفی میشه
۳ تست ادرار چند روز با مصرف متادون منفی میشه
چه راهی یا قرصی برای نشان دادن منفی تست خون و ادرار هست رد گم کردن تست

ترا خدا جواب همشون را یکی یکی و کامل بده خدا خیرت بده

    Rashtgps 2 · آوریل 17, 2011 در 10:50 ب.ظ

    پاسخ به am. : تست های تشخیص معمول مورفین معمولا ادراری است نه خون. معمولا با توجه به میزان و مدت مصرف ممکن است از ۳ تا ۷ روز بعد تست منفی شود. با توجه به انجام تستTLC تست با هیچ روشی منفی نمی شود الا قطع مصرف.

مسود · آوریل 17, 2011 در 8:39 ب.ظ

فقط میتونم تشکر کنم عالیه

جلال · آوریل 18, 2011 در 12:17 ب.ظ

سلام. مصرف دتای هندی مورد تایید شماست؟ آیا نتیجه آزمایش مثبت است؟ این دارو آیا خود” اعتیاد آوراست یانه ؟ باتشکر

    Rashtgps 2 · آوریل 26, 2011 در 11:14 ق.ظ

    پاسخ به جلال: مصرف داروهای گیاهی و ترکیبات ناشناخته برای درمان اعتیاد توصیه نمی شود. فقط روشهای سم زدایی بدون مخدر و داروهای مخدر مورد تایید وزارتخانه که شامل متادون, بوپره نورفین و شربت تریاک است توصیه می شود.

hossein · آوریل 19, 2011 در 4:14 ب.ظ

salam. khanoom doktor ye soal daram. man hashish masraf kardam va fardaye hamoon teste etiad dadam. baraye inke test manfi beshe az karbon khordam. khastam bedoonam test manfi mishe ya mosbat?

حسام · آوریل 23, 2011 در 8:53 ب.ظ

سرکار خانوم دکتر سلام
خسته نباشید
یه سئوال فوری داشتم
لطف میکنید زود جواب بدین؟
من روزی ۳ قرص ریتالین مصرف میکنم
آیا این تعداد قرص روی نتیجه آزمایش ازدواج تاثیرپذیر است یا نه ؟
تو رو خدا زود جواب بدید چون میخوام تا سه روز دیگه تست بدم
ممنون

    Rashtgps 2 · آوریل 26, 2011 در 7:51 ق.ظ

    پاسخ به حسام: مصرف ریتالین تست متامفتامین (شیشه) ی شما را مثبت نمی کند.

Mehdi · آوریل 26, 2011 در 11:30 ق.ظ

سلام.من ۲۰سالم حدودن ۳ساله ترامادول مصرف میکنم انقدر راجب مصرف طولانی مدت این قرص بد شنیدم مثل نابودی کلیه و کبد که هیچ امیدی به ترک یا زنده موندن ندارم.میشه راهنماییم کنید؟

    Rashtgps 2 · آوریل 26, 2011 در 12:33 ب.ظ

    پاسخ به مهدی: بهتر است برای ترک به یکی از مراکز مجاز درمان در شهر خود مراجعه کنید.

خشایار · آوریل 26, 2011 در 3:08 ب.ظ

سلام .مورفین تاچندروزازخون قابل ردیابیه؟من شنیدم تا۴۰روز صحت داره؟

دیدگاه‌ها بسته است.