حشیش و درمان اختلالات وابسته به آن/ برگردان: دکتر فرزاد احمدی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

marijuana_leaf-s1مرور کلی
ماری‌جوانا (حشیش) شایع‌ترین ماده‌ی مخدر مورد مصرف در ایالات متحده‌ی امریکا و دنیاست. اگرچه مصرف‌کنندگان این ماده در مقایسه با سایر مواد مورد سوءمصرف وابستگی کمتری پیدا می‌کنند ولی به‌علت تعداد زیاد مصرف‌کنندگان، جمعیت وابسته‌ی بیشتری را تشکیل می‌دهند. تعداد مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا در دهه‌ی گذشته ثابت مانده ولی سن اولیه‌ی شروع مصرف رو به کاهش است. شیوع سوءمصرف ماری‌جوانا یا وابستگی به آن به‌طرز چشمگیری افزایش یافته که این شاید به‌دلیل در دسترس بودن بیشتر این ماده باشد. تصور غالب بر این است که این وابستگی خوش‌خیم است اما با مشکلات اجتماعی، رفتاری و سایکولوژیک زیادی همراه است. استفاده از ماری‌جوانا شایع است و به‌خصوص می‌تواند در افرادی که دچار سایر اختلالات روانپزشکی شامل اضطراب، افسردگی اساسی و سایر اختلالات خلقی هستند مساله‌ساز گردد.
مصرف حشیش می‌تواند در افراد آسیب‌پذیر شروع سایکوزهای اولیه را تسهیل کند. در بیماران مرد اسکیزوفرن با سابقه‌ی مصرف حشیش سن شروع اولین دوره‌ی بیماری ۹-۶ سال پایین‌تر از بیماران اسکیزوفرن بدون سابقه‌ی مصرف حشیش است. سوءمصرف حشیش خطر مصرف سایر مواد را به‌میزان زیادی افزایش می‌دهد. برخلاف مردم عادی و متخصصین که اعتقاد دارند وابستگی به حشیش به درمان و پیگیری نیازی ندارد، تقاضا برای درمان در ایالات متحده در حد فاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۸ دوبرابر شده است. درصد پذیرش‌شدگان برای درمان در سوء‌مصرف مواد برای حشیش ۲۳%، کوکائین ۲۷% و هروئین ۲۳% برآورد شده است. علی‌رغم این، درمان سوءمصرف و وابستگی به ماری‌جوانا به‌طور نسبی تا به امروز کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

برنامه‌ی درمانی
درمان اختلالات وابسته به حشیش، چه به‌صورت فردی یا گروهی، معمولاً سرپایی است. درمان در وضعیت بستری احتمالاً وقتی مطرح می‌شود که بیمار به‌دلیل سایر اختلالات روانپزشکی از جمله اختلال ناشی از سوءمصرف سایر مواد بستری شده باشد.

درمان‌های جسمی (سوماتیک)
درمان‌های سوماتیک (دارویی) در وابستگی به حشیش زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ شاید به این دلیل که عقیده‌ی بسیاری بر این است که اختلال خوش‌خیم است و فرد مصرف‌کننده وقتی در معرض قرار گرفت می‌تواند به‌راحتی آن را کنار بگذارد. با این‌حال، علاقه به درمان افزایش یافته چرا که مطالعات بالینی و جانوری مشخص کرده است که اگر مصرف سنگین و مزمن حشیش یا تتراهیدروکانابینول (ماده‌ی موثر حشیش) قطع شود، یک سندرم ترک بروز می‌کند. دامنه و شدت سندرم ترک قابل توجه است و شروع و سیر آن مشابه سایر سندرم‌های ترک به‌نظر می‌رسد.
علایم شایع ابتدایی هیجانی و رفتاری است، اگرچه تغیر اشتها، کاهش وزن و ناراحتی فیزیکی به‌وفور گزارش شده است. پیامد افزایش دانش ما در مورد سندرم ترک حشیش افزایش آگاهی از نقش دارو در تاخیر بسیاری افراد در دست کشیدن از مصرف حشیش است. اگرچه در حال حاضر توجه بیشتری به درمان علایم سندرم ترک حشیش معطوف شده فعلاً مطالعه کنترل شده‌ی موفقی در مورد فارماکوتراپی اختلال در دسترس نیست. مطالعات انسانی درمان دارویی برای کاهش علایم ترک ماری‌جوانا شامل بوپروپیون، والپروات سدیم (دی والپوراکس)، نالتروکسان و نفازودون تماماً نتایج منفی داشته است. هیچ درمان دارویی که مانع از مصرف مجدد (عود) پس از ترک گردد گزارش نشده است. بنابراین در این زمان هیچ درمان دارویی قابل توصیه نیست.

درمان‌های روانی- اجتماعی (سایکوسوشیال)
سایکوتراپی از درمان‌های اولیه‌ی مورد استفاده در اختلالات وابسته به حشیش بوده است. رویکردهای روانی- اجتماعی اختصاصی که در درمان وابستگی به حشیش مورد مطالعه قرار گرفته شامل رویکرد کوتاه انگیزشی و رویکرد عمیق‌تر پیشگیری از عود است که رویکردهای انگیزشی را با بهبود مهارت‌های نسخه‌برداری ترکیب می‌کند. در مقایسه با وضعیت‌های کنترل درمان تاخیری هر دو درمان فوق مصرف حشیش را کاهش دادند و در مطالعه‌ی قوی‌تر، درمان ترکیبی عمیق (Intensive) تاثیر بیشتری در یک دوره‌ی  پیگیری ۱۵ ماهه نشان داد. اضافه کردن محرک‌های مبتنی بر شاهد به مهارت‌های نسخه‌برداری و بالا بردن انگیزش ممکن است به بهبودی نتایج منجر شود. مع‌هذا، حتی پس از حداقل دو هفته پرهیز، آمار عود در بین بیماران وابسته به حشیش که تحت درمان روانی- اجتماعی/ رفتاری بوده‌اند بالاست (در یک مطالعه بیش از ۶۱% در طی ۶ ماه). یک مطالعه‌ی اخیر درمان Manual-guided مبتنی بر گروه برای بالغین مبتلا به سوءمصرف خفیف تا متوسط مشخص کرد که مصرف حشیش (نه الکل) طی شش ماه به‌طرز چشمگیری کاهش و این کاهش تا ۱۲ ماه ادامه یافته است. هر چند مطالعات محدودی از درمان‌های روانی- اجتماعی برای وابستگی به ماری‌جوانا وجود دارد، مطالعات به‌عمل آمده شواهدی دال بر سودمندی این درمان‌ها به‌خصوص با رویکردهای عمیق‌تر را نشان داده است. در شرایط فقدان درمان‌های دارویی برای وابستگی به حشیش و عواقب روانی- اجتماعی، رفتاری و اجتماعی ناشی از آن درمان‌های روانی- اجتماعی همانند درمان‌های انگیزشی و پیشگیری از عود برای این بیماران توصیه می‌شود.
marijuana-s
حاملگی
شواهد محکم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ماری‌جوانا طی حاملگی با نتایج زیان‌بار زیادی همراه است. اطلاعات کنترل موردی (Case-control) به‌دست آمده از طریق اندازه‌گیری طول پاها و وزن بدن جنین طی هفته‌های ۱۷ تا ۲۲ حاملگی پیشنهاد کرده که تماس با حشیش اثرات منفی بر رشد جنین دارد. همچنین مشکلات رفتاری، شناختی و تحصیلی در مطالعات پیگیرانه‌ی طولی در افرادی که مادران‌شان طی بارداری در معرض حشیش بوده‌اند مشاهده شده است. به‌نظر می‌رسد که تماس با حشیش در حاملگی همانند تماس حول‌ و حوش زایمان مادران با الکل و سیگار با افزایش رفتارهای تکانشی، بی‌توجهی و رفتارهای برون‌گرایانه طی دوران کودکی همراه باشد. همچنین به‌نظر می‌رسد که تماس حول‌ و حوش زایمانی مادر با ماری‌جوانا بر مهارت‌های یادگیری و حافظه و دیگر جنبه‌های عملکرد شناختی فرزند همانند عملکردهای مدیریتی و اجرایی و تجزیه و تحلیل دیداری و آزمایش فرضیه‌ها تاثیرات منفی می‌گذارد. اطلاعات به‌دست آمده از پیگیری ده ساله‌ی زوج‌های مادر- فرزند در تجربیات سلامت مادری و پروژه‌های رشد کودک نشان داده است که تفاوت‌های عوارض دیده شده ناشی از وابستگی و سوءمصرف حشیش در فرزندان مادران مبتلا به دوره‌ی سه‌ماهه‌ی (Trimester) مصرف حشیش بستگی دارد.
به‌طور مثال، مستقل از تماس حول و حوش زایمانی با الکل، تماس با ماری‌جوانا در سه‌ماهه‌ی اول با کاهش نمرات خواندن و املا و ارزیابی آموزشی پایین‌تر عملکرد همراه بود، در حالی که تماس در سه‌ماهه‌ی دوم با ضعف درک مطلب (درک خواندن) و عملکرد تحصیلی همراه بود. در همان گروه، تماس با حشیش در سه‌ماهه‌ی اول و سوم به‌نحو چشمگیری پیش‌بینی کننده‌ی سطوح افزایش یافته‌ای از علایم افسردگی در پیگیری ده ساله‌ی فرزندان بوده است. به‌علاوه مطالعات طولی نشان داده که تماس با حشیش با افزایش احتمال مصرف سیگار و الکل در فرزندان بالغ ۱۶ تا ۲۱ ساله مادران وابسته در مقایسه با فرزندان مادران غیروابسته همراه بوده است.
این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند زنان حامله باید در مورد سابقه‌ی مصرف ماری‌جوانا یا وابستگی به آن مورد پرسش قرار گیرند و در صورت مثبت بودن پاسخ، به پرهیز از مصرف توصیه و تشویق گردند.
Ref: Supplementary of American Journal of Psychiatry

دکتر فرزاد احمدی
روانپزشک
نشانی: رشت، بیمارستان شفا، تلفن: ۶۶۶۶۲۶۸
به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۶۳، دی ۱۳۸۷


103 دیدگاه

پيمان · جولای 7, 2009 در 7:50 ب.ظ

دکتر سلام من لیسانس رشته معدن هستم.فقط یک بار حشیش زیادی مصرف کدم که نزدیک بود بمیرم.یک ماه بعد دچار وسواس فکری شدیدی شدم که تا الان که نزدک ۵ ماه از داستان میگذره خوب نشدم .همه روابط و قانون های فیزیک واسم یه چرای بزرک درست کرده همه چیزو الکترون و ملوکول میبینم.دیوانه شدم.دارم به مرز خود کشی میرسم.دکتر عزیز داروی خاصی وجود نداره من از شر این وضعیت خلاص شم.الان پیش روانپزشک می رم.۸ میل پرفنازین ۵ میل الانزاپین ۵۰ میل کلومیپرامین ۵ میل دیاسپام و والپروات سدیم میخورم ماه قبل هم ۲۵ میل کلوپرمازین می خوردم ولی نمیدونم چرا خوب نمیشم دکتر جان کمکم کن

    rashtgps · جولای 8, 2009 در 8:25 ق.ظ

    سلام. پاسخ پیام‌تان با ای‌میل داده شد.

... · آگوست 18, 2009 در 12:19 ق.ظ

به دوست پسرم شک کردم معتاد شده کمکم کنین بفهمم

    rashtgps · آگوست 19, 2009 در 5:03 ب.ظ

    سلام. آقای دکتر احمدی برای ادامه‌ی تحصیل فعلا خارج از کشور هستند و لی شما ضمن کسب اطلاعات لازم از این مقاله و مقالات مشابه، می‌توانید از همکاران شاغل در کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد کمک بگیرید.

parand · اکتبر 3, 2009 در 8:19 ق.ظ

سلام
۳۵ سال سن دارم .مدت ۱۴ سال حشیش میکشم . بارها ترک کردم .اما این ترک بیش از ۲ ماه طول نکشیده . خیلی خسته شدم . بر تمام مسائل زندگی ام تاءثیر منفی گذاشته . برای ترک همیشه چکار باید بکنم……..خود کشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آمنه · اکتبر 4, 2009 در 7:21 ب.ظ

با سلام
من برادری ۱۷ ساله دارم چند روز یک بار بوی دود خاصی می دهد ولی خودش قبول نمی کند از کجا بفهمم چه چیزی مصرف می کند؟
با تشکر

    rashtgps · اکتبر 17, 2009 در 11:18 ق.ظ

    قابل توجه دوستانی که در مورد چگونگی تشخیص اعتیاد به حشیش می‌پرسند:
    البته در اکثر فروشگاه‌های لوازم پزشکی نوارهای تست وابستگی به حشیش موجود است ولی توصیه می شود برای انجام یک آزمایش مطمئن و موثر به کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد مراجعه کنید.

معتاد · اکتبر 14, 2009 در 10:00 ب.ظ

من توی پیله وحشت دارم می پوسم من دارم توی این آدمک ها می میرم کسی نیست ؟؟؟؟؟

    rashtgps · اکتبر 17, 2009 در 11:09 ق.ظ

    سلام. همان ظور که در پاسخ به یکی از پیام‌های قبلی هم گفتیم، نویسنده‌ی این مقاله به‌منظور ادامه‌ی تحصیل فعلا خارج از کشور هستند. ولی مشکل شما قطعاً قابل حل است و توصیه می‌کنیم هر چه زودتر از همکاران شاغل در کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد کمک بگیرید.

پویا · دسامبر 24, 2009 در 5:54 ب.ظ

ba arze salam man 4 sale ke masraf mikonam va tahala moshkele khasi nadashtam ezafe vazne ziyadi daram va khordanam kheyli kontorol shodast aya hashish baese kaheshe vazn mishe?

دکتر حج فروش · دسامبر 29, 2009 در 6:57 ب.ظ

با سلام حشیش نه تنها باعث کاهش وزن نمیشه بلکه با افزایش اشتها در اضافه شدن وزن هم موثره.البته باید شرح حال کاملتری از خود ارائه بدهید ضمنا در باره عوارض ممکنست بروز کرده باشد اما شما هنوز به وجود انها پی نبرده باشید.

golnaz · ژانویه 19, 2010 در 10:11 ق.ظ

salam man golnazam.darmorede yeki az dustanam mashkukam.tahghighato sepordan b man.man az koja bayad befahmam k in fard motade ya na va in ke be chi etiad dare? ishun ye khanume moteshakhese va man aslan nemitunam dastesho begiram bebaram k azash test begiran hala migin bayad che juri befahmam?yani alaeme khasi nadare?

    rashtgps · ژانویه 23, 2010 در 10:27 ق.ظ

    پاسخ دکتر رقیه حج‌فروش (مشاور ترک اعتیاد) به گلناز:
    سلام. مطمئنن علائمی هست که از روش بشه تشخیص داد. از جمله قرمزی چشم، تغییرات اشتها و خلق، خنده‌های بی‌دلیل و… اما علت مشکوک شدن شما یا اطرافیان چی بوده؟ در هر حال اگه اطلاعات بیشتر بدین بهتر می تونم کمک کنم. حتما هم لازم به تست نیست. شما میتونین به بهانه یکی از همون مسائل شک انگیز ایشون را برا مشاوره بیارین و بقیه به عهده اون پزشک بزارین. در صورت اطلاعات بیشتر میتونین با ایمیل من تماس بگیرین:
    hedhaj@yahoo.com

negin · مارس 16, 2010 در 4:41 ب.ظ

salam namzadam ghablan be toore tafrihi hashish ya grass estefade mikarde mige ke dge in karo nemikone man az koja mitoonam motmaen sham aya teste khasi vojod dare? age hast ta chand vaght bad az akharin masraf neshon mide?

دکتر حج فروش · مارس 19, 2010 در 11:47 ب.ظ

سلام
بله به غیر از علائم بالینی نوار تست تشخیصی ادراری برای تشخیص مصرف حشیش در اکثر داروخانه ها موجود است.البته توصیه می شود برای کاهش خطا در تشخیص به مراکز مجاز ترک اعتیاد مراجعه نمایید. ضمنا در موارد مصرف نا منظم حشیش
معمولا تا ۷۲ ساعت بعد مصرف در ادرار قابل تشخیص است.

علی · مارس 25, 2010 در 12:41 ب.ظ

سلام دکتر.امیدوارم حالتون خوب باش.دکتر من ۲۳ سال هستم.دکتر من اولین بار در سن ۱۳ سالگی حشیش را امتحان کردم ۳ ۴ سال اول به صورت تفریحی میکشیدم.تا اینکه به خارج از کشور رفتم و در انجا با الف اشنا شدم و به مدت ۵ سال صبح تا شب الف کشیدم و ما بین این ۵ سال میشه گفت تمامی موادها را هم به صورت استمراری و هم به صورت تفریحی میکشیدم.تا انکه موادهای سنگین را دیگر نمیکشم .ولی ۷ ماه که برگشتم و صبح تا شب حشیش میکشم.و خیلی دوست دارم نکشم که نکشیدنم بیشتر از ۲ ۳ ساعت بیشتر طول نمیکشد و سریع میکشم.من چی کار کنم؟عصبی میشم بد

دکتر حج فروش · مارس 27, 2010 در 9:03 ق.ظ

سلام
آنچه که از مطلب شما مشخص است این است که شما در حال حاضر به حشیش کاملا وابسته شده اید و دیگر بحث مصرف گهگاه یا تفریحی مطرح نیست.البته با توجه به تمایل خودتان برای ترک این کار ممکن است.در هر حال نیاز است برای درمان کامل به یکی از مراکزمجاز درمان اعتیاد یا همکاران روانپزشکی که اعتیاد کار می کنند مراجعه نمایید و تو صیه اکید من به شما این است که به همراه دارو درمانی حتما روان درمانی هم برایتان انجام شود.در صورت تمایل برای اشنایی بیشتر با روند درمان حشیش می توانید با ایمیل من تماس بگیرید.

علي · مارس 31, 2010 در 2:29 ب.ظ

تا چند روز بعد از مصرف آزمایش بدیم،نشون نمیده؟

دکتر حج فروش · آوریل 4, 2010 در 10:45 ق.ظ

سلام درباره حشیش زمان کمی متفاوت است
و البته به دائم بودن و یا نامنظم بودن مصرف هم ربط دارد.معمولا در مصرف نا منظم گاهی بعد ۷۲ ساعت تست منفی است اما در موارد مصرف منظم گاه تا یک هفته یا بیشتر هم تست مثبت می ماند.

فاطمه · آوریل 12, 2010 در 10:49 ق.ظ

با سلام
من مدت ۱ سال است که عزیزترین کسم دچار مشکل مصرف حشیش شده است خیلی مشتاق به ترک آن است ولی متاسفانه در طی مراحل مجددا روی می آورد لطفا کمکم

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2010 در 8:13 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به فاطمه: شما می توانید در شهر محل سکونت خود به مراکز درمان اعتیاد تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان بهزیستی مراجعه نمایید و از دارودرمانی همزمان با روان درمانی بهره بگیرید.معمولا با تلفیق این دو درمان احتمال عود کاهش می یابد.

رامین · آوریل 12, 2010 در 7:34 ب.ظ

من بعنوان یک مصرف کننده قدیمی حشیش این تجربه رو دارم اگر تا بحال مصرف نکرده اید اصلا سراغش نرید و اگر چند بار مصرف کرده اید سریع ترکش کنید ولی اگر مدت طولانی هست که مصرف می کنید ترکش خیلی اذیت میکنه عصبی میشید بطور کامل ترک نکنید تا جای ممکن مصرف رو محدود کنید چون ترک ناگهانی بعد از مدت زیاد مصرف خیلی فشار میاره محدود محدود و محدود ترش کنید مثلا شبها بعد از کار یک سیگاری بکشید وقتی به مصرف کم عادت کردید در مورد ترک کامل فکر کنید یکدفعه ترکش نکنید این برای افرادی هست که خیلی وقته مصرف میکنن ترک ناگهانیش شما رو وحشی و عصبی میکنه.

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2010 در 8:08 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به رامین:با بخش اول صحبت شما در رابطه با عدم مصرف موافقم .اما در رابطه با ترک در موارد مزمن چنانچه بیمار تحت نظر پزشک و با استفاده از دارو ترک کند عوارض خلقی و تحریک پذیری بیمار به حداقل رسیده ،قابل کنترل است.
    تاکید می کنم که درباره مواد محرک برای کاهش اثرات قطع یکباره بهتر از قطع تدریجی است.

سامی · می 28, 2010 در 10:00 ب.ظ

درود دکتر
من مدتی پیش بدلیل افسردگی و خستگی های روزمره از طریق تحقیق و تفحص در سایتها و وبلاگهای اینترنتی من باب رفع این احساس ناخوشایند با حشیش آشنا شدم. نزد دوستانم رفتم و از آنها این ماده را طلب کردم, روز اول دو نخ سیگاری کشیدم اما هیچ تغییری نه در قوه ی ادراک و نه در تعادل و راه رفتن بنده ایجاد شد, روز دوم با کشیدن یک نخ, رنگها کمی (بسیار ناچیز) شفاف تر شده بودند و به مقدار خیلی کم تعادل فیزیکی بدنم در هنگام راه رفتن دچار اختلال شده بود, پس از دو هفته دوباره شانس خود را برای لحظاتی سرخوشی و نئشگی با کشیدن ۳ نخ امتحان کردم که باز هم موفقیتی حاصل نشد, از آن ماجرا ۲,۳ ماه میگذرد.
خوردن ۵,۶ قرص یا کپسول ترامادول آنچنان انسان را از خود بی خود میکند که دیگر نه از خود خبری دارد و نه از محیط پیرامون اما اطلاعات و دانسته های من با تجربیاتم درباره ی حشیش مغایرت دارد چرا که مصرف حشیش نتوانست مرا به خواسته ها و توقعاتم برساند (البته قابل ذکر است که ترامادول از مشتقات تریاک است و ماده ای سستی زا در حالی که حشیش بیشتر توهم زاست) من افرادی را دیده ام که با سه چهار پک به عالمی دیگر میروند و اصل ماجرا هم اینجاست که چون بار اول آنها را سرخوش ساخته باز به سراغش میروند.
سوال من این است که چه عواملی مسبب عدم سرخوشی انسان (حالا بنده را در نظر بگیرید) به هنگام مصرف این ماده ی توهم زا میشود؟

    Rashtgps 2 · ژوئن 22, 2010 در 11:27 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به سامی: با پوزش از تاخیر حشیش طیف وسیغی از اثرات شناختی, فیزیولوژیک و رفتاری که به مقدار مصرف ارتباط دارد ایجاد می کند.موقعیت و حالات فرد مصرف کننده و انتظارات و نگرش او نیز در ایجاد علائم موثر است.بی قراری و خواب الودگی درهنگام از بین رفتن اثرات ان شایع تر است.با این همه مصزف ترامادول یا انواع مخدر ها و یا مصرف نچرک ها راه مناسبی برای برخورد یا حل مشکلات روزانه نیست.

کوروش2 · ژوئن 25, 2010 در 9:52 ب.ظ

با سلام
من مدت ۵ساله که مصرف شدید حشیش داشتم(روزی ۸ نخ) از عید به اینور تصمیم گرفتم به ترک و الان ۳ ماهه که روزی ۱ نخ شب قبل از خواب میکشم. در ضمن شنبه ۱۲ تیر برای استخدام تو یکی از ارگان های دولتی آزمایش اعتیاد دارم( که نمی دونم تست حشیش هم میگیرن یا نه) میخواستم بدونم اگر از الان تا اون موقع مصرف نکنم تست حشیش مثبت میشه یا نه؟ تست من تا چند روز بعد رو نشون میده؟
ممنون

    Rashtgps 2 · ژوئن 27, 2010 در 6:17 ب.ظ

    پاسخ به کوروش:بر خلاف سایر تست ها که با ۷۲ ساعت قطع مصرف منفی می شوند ممکن است تست حشیش با یک هفته پرهیز منفی نشود. البته با توجه به کاهش دوز احتمال منفی شدن بالاست.

کوروش2 · ژوئن 28, 2010 در 12:38 ق.ظ

ممنون از جواب شما

آیا برای استخدام در ارگان های دولتی در آزمایش اعتیاد تست حشیش هم لحاظ میشود؟

    Rashtgps 2 · ژوئن 29, 2010 در 11:28 ق.ظ

    پاسخ به کورش۲:معمولا از تست مورفین در ادرار استفاده می شود.

رزدانه · جولای 28, 2010 در 12:59 ق.ظ

سلام
الان ۶مرداد ۸۹هستش ومن ۱۶مرداد آزمایش اعتیاد دارم
خودمم تا ۵/۵/۸۹مصرف حشیش داشتم(روزی ۱یا ۲نخ)
البته ۳ماه پیش ۲ماه ترک بودم ونگران هستم که آبرویم برود
چکار کنم؟میخام ۱۰روزرو ورزش تند کنم تا عرقم حسابی دربیاد
چه ماده یا قرص یا میوه یا …استفاده کم که منفی بشم
سرکه چطوره؟cranberry چه میوه ایه؟
از دانشگام انصراف دادم باید این تستوقبول بشم
یه جوونمرد جوابمو بده.تورو خداMAHSUN_Rose@hotmail.com

    Rashtgps 2 · جولای 29, 2010 در 12:37 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به رزدانه: با توجه به دوز مصرفی به نظر می رسد قطع ۱۰ روزه برای منفی شدن تست کافی است. نیاز به داروی خاصی نیست اما نوشیدن مایعات برای رقیق کردن ادرار در روز آزمایش تا حدی کمک کننده است.

یعقوب · آگوست 4, 2010 در 4:08 ب.ظ

سلام دکتر
من ۲۴سالمه و حدود ۸ساله که دارم بنگ میکشم از پوکه بازی گرفته تا چیلم آبی .خشک . رانی وحتی آنتنی شاه دود و غیره بهت پیشنهاد میکنم یک روز بیا مشهد با همیه آبگوشت بنگ بخوریم تا بهت بگم دنیا چی میگه

روزبه · آگوست 14, 2010 در 4:37 ب.ظ

من ۲۴ سال سن دارم و به مدت ۳ سال مداوم هشیش میکشیدم یادمه یک شب بخاطر مصرف هشیش از چند نفر فوش خوردم و جرات نکردم حرفی بزنم از اون شب تصمیم گرفتم ترک کنم و یک ادم دیگه شدم تا امروز که این کامنتو می نویسم لب نزدم و میل به هشیش رو درون خودم کشتم روز به روز احساس میکنم حافظه کوتاه مدتم بهتر از قبل شده و به تمامی هدفهای روزانه خود میرسم و واقعا الان از خودم رازی هستم به امید روزی که هیچ افیونی جهت لذت بردن مصرف نشه-و جا داره از تمامی زحمات کسانی که به معتادین مواد مخدر کمک میکنند تا ترک کنند کمال تشکر و سپاش رو داشت.ممنونم

بردیا · آگوست 27, 2010 در 12:53 ب.ظ

سلام …… من الان ۸ ماهه که هر روز هشیش و گراس مصرف میکنم …. خیلی دوست دارم که ترکش کنم اما اصلا نمی تونم با وسوسش بجنگم ….. هر روز میخوام ترک کنم اما غروب که میشه به یه نهوی واسم جور میشه یا خودم هوس میکنمو میرم میخرم …. نمیدونم چی کار کنم؟ یه بار فقط تونستم ۲ هفته ترک کنم بعد دوباره شروع کردم …. ترک تدریجی برام بهتره ؟ خواهشا یه راهی بهم بگین که بتونم بذارمش کنار …. خودم حس می کنم که داره زندگیمو تغییر میده ….. یه دختریو خیلی دوست داشتم به خاطر اونم گراس کشیدم چون خیلی ناراحتم کرده بود اما الان ۱ ماهه که دیگه هیچ حسی بهش ندارمو بی خیالش شدم آیا اینا جزو علایم هشیشو گراسه ؟ یعنی ممکنه وقتی ترک کردم از این کارم پشیمون بشم ؟ فقط بهم بگین این مواد لعنتیو چه طوری باید ترک کرد ؟ آیا دارویی نیست که بشه جایگزینش کرد ؟

    Rashtgps 2 · آگوست 27, 2010 در 3:20 ب.ظ

    پاسخ به بردیا: بهتر است به یکی از مراکز مجاز ترک اعتیاد مراجعه کنید و از درمانهای روانشتاسی برای کاهش وسوسه و افزایش مهارت حل مساله کمک بگیرید.

ariya · آگوست 31, 2010 در 12:47 ق.ظ

salam aghaye doktor.man masrafe hashidam kheyli balas.hata alanam ke dashtam in saito mikhondam dashtam hashish mikeshidam.ama mikham nakesham.ye rahe bem begid ke khodamo ba on mashghol konam.man ariya 22 sale az esfahan hastam .shoghlamam lebas foroshie.ehsas mikonam kam hosh shodamo hame chizo faramosh mikonam.age rahi hast ke begid mamnon misham.

    Rashtgps 2 · آگوست 31, 2010 در 8:03 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به آریا:کاهش حافظه یکی از عوارض مصرف طولانی حشیش است. با توجه به مصرف بالا بهتر است به یکی از مراکز مجاز درمان اعتیاد در شهرتان مراجعه کنید تا علاوه بر دارودرمانی ،تحت مشاوره و روان درمانی هم قرار می گیرید.

ميثم · آگوست 31, 2010 در 2:24 ق.ظ

سلام
من یک هفته پیش برای اولین بار حشیش کشیدم ، ولی با اینکه یک هفته از مصرفم میگذره عدم تعادل در راه رفتن دارم ، چکار کنم تا به تعادل عادی برسم

behrad · سپتامبر 3, 2010 در 12:35 ق.ظ

سلام من الان دقیقاً یادم نیست ولی ۴- ۵ ساله که سیگاری میکشم. مخم ترکیده. همش تو توهماتم. زندگیم شده خیال پردازی. چیکار کنم

    Rashtgps 2 · سپتامبر 3, 2010 در 1:32 ب.ظ

    پاسخ به بهراد: با توجه به بروز توهم بهتر است هر چه زودتر مصرف خود را قطع کنید و به همکاران روانپزشک مراجعه و دارو درمانی را در کنار روان درمانی آغاز کنید.

Ali · سپتامبر 17, 2010 در 12:04 ق.ظ

من تعجب می کنم چرا اینجا اسم گرس(marijuana ) مترادف با حشیش(hash, hash oil) بکار میره!!!
درست مثل اینه که تریاک و هرویین رو یکی بدونیم
تو غرب عملا کسی هشیش استفاده نمیکنه
اگرم بکنه این اشغالی که به اسم حشیش تو پارکا موفت میفروشن رو نمیخره
ضرر های احتمالی گرس دو دستن:
۱٫ریوی تنفسی
۲٫زهنی روانی
گروه اول ۲ برابر سیگاره( در هر نخ) که واسه من که هفته ای ۱ نخ گرس میکشم اصلا به حساب نمیاد
و گروه دوم رو هم که هنوز هیچ تحقیق علّی اثبات نکرده
اگه منو قبول ندارید wikipedia رو بخونید:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marijuana

لازم نیست همشو بخونید برید به بخش ۵٫۳
واگه اونم نمیخاید بخونید این جدول رو نگاه کنید:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rational_scale_to_assess_the_harm_of_drugs_%28mean_physical_harm_and_mean_dependence%29.svg

طبق این جدول ضرر و اعتیاد آوری گرس (cannabis) از سیگار(tobocco) و مشروب(alcohol) کمتره

چیزی که تو اون جدول ننوشته اینه که لذت گرس ۱۰۰ برابر سیگارو چند برابر مشروبه
من سیگار لب نمیزنم
خیلی کم مشروب میخورم
حتی گوشت نمیخورم (Lacto-Ovo vegetarian)
ولی بجاش گرس میکشم…
همه ی اینا رو گفتم ولی یادمون نره زیاده روی تو هر چیزی آدمو نابود میکنه…
اگه از خودتون مطمئن نیستید سراغش نرید.

nima · اکتبر 4, 2010 در 7:38 ب.ظ

من فکر میکنم اکثر افرادی که فکر میکنند دچار این مشکلات شدند به دلیل تلقین بوده! چون من الان آدمای زیادی رو میشناسم که چندین ساله گرس می کشند و دچار هیچ یک از این مشکلات نشدند! در ضمن تی اچ سی که در گرس وجود داره یعنی ماده موثر اون از حشیش های موجود در ایران معمولا خیلی بیشتره!
با نظر علی کاملا موافقم البته ایشون نقل قول انجام دادن ویکی پدیا رو بخونید و این نمودار هم توسط مدیکال ژورنال بریتانیا ترسیم شده که با توجه به اون هم ضرر فیزیکی و هم اعتیاد زایی اون از سیگار و الکل کمتره
من فکر می کنم بعضی از دوستان خودشون دلشون می خواد خودشون رو معتاد بدونن و حشیش رو ماده مخدر!
البته نا خالصی هایی که به حشیش در ایران اضافه میشه برای ارزون تر کردنش هر آشغالی میتونه باشه اما در مورد گرس چون شما خود گل را خریداری می کنید این مشکل وجود نداره
و در آخر همونطور که علی گفت زیاده روی تو هر چیزی مضره!

نگار · اکتبر 18, 2010 در 9:43 ب.ظ

سلام برادرم چند وقتی است شبها منزل دوستانش می خوابد و وقتی بیرون می رود و به خانه می آید بوی تند بدی می دهد … در اس ام اس هایش نوشته بود گراس خوبی بود و چاقیدیم … مادرم سرطان دارند و پدرم هم براثر سرطان فوت کرده اند ۶ سال است … الان من و خواهر کوچکترم در خانه هستیم و نمی دونیم چه کار باید کنیم ووو مشاور گفت محیط را مغشوش نکنیم … مرتبا با هاش می
گیم و می خندیم اما شبها می رود باز هم من و خواهرم چه کار باید بکنیم ؟

    Rashtgps 2 · اکتبر 19, 2010 در 11:27 ب.ظ

    پاسخ به نگار: بهتر است برادرتان برای مشاوره انگیزشی و آمادگی برای ترک و آشنایی با عوارض حشیش حتما مشاوره شود. در این رابطه بهتر است با یکی از همکاران پزشک که در کار ترک اعتیاد تجربه دارند استفاده کنید.

toomaj · اکتبر 19, 2010 در 1:53 ق.ظ

روزی ۱ بار در روز مصرف حشیش ایراد نداره؟ من ۸ سال دارم مصرف میکنم هیچ مشکلی برام پیش نیومده.

    Rashtgps 2 · اکتبر 19, 2010 در 11:23 ب.ظ

    پاسخ به toomaj: ممکنست عوارض حشیش مثل اختلال تمرکز و توجه یا اختلالات خلقی بروز کرده باشد و شما متوجه نشده باشید.

علی · اکتبر 28, 2010 در 4:06 ق.ظ

سلام دوستان از اینکه حشیش میکشم احساس خوبی ندارم ۴ ساله فقط میکشم روزی ۳ گرم. ولی اگه بخواهیم با بقیه مقایسه کنیم خیلی خیلی بهتره و اصلا چرا باید بکشم که حالا بین بد و بدتر بخوام یکی رو انتخواب کنم. خب من در حالت عادی هم تو توهم هستم چون ۴ ساله دارم دارو مصرف میکنم .(چند شخصیتی – اسکیزوفرنی ). داستان من از جایی شروع شد که تصمیم گرفتم تحقیق کلی درباره مواد مخدر و محرک و عوامل وابستگی رو پیدا کنم. پس بهترین روش اینه که خودم تست کنم (موش ازمایشگاهی) و الان که اینجام فقط کوکایین نزدم (گرونه ) میدونید ترک مواد چقدر سخته؟ نه .همه نمیدونید فقط شنیدین . کراک خیلی وحشتناکه. شیشه که دیگه …- اخ تریاک شیره آتیشت میزنه – یا ترامادول که ۲ سال مداوم روزی ۱۳ تا ۱۴ دونه ۱۰۰ mg میخوردم- از همون موقع حشیش رو تفریحی میزدم و حالا امروز خوشحالم که هیچ کدوم دیگه رو نمیکشم ۱ سال تعطیلش کردم بعد به خاطر یه سری دلایلی بیماریم تشدید شد و الان ۲ ماهه دوباره میزنم ولی مثل الان که ۲ روزه نزدم و تا ساعت ۴ صبح بیدارم و فقط توهم میزنم که برام عادیه کاش هروئین تریاک شیشه کراک … اصلا نبود کاش نابود میشد کاش فرمولش رو پیدا نمیکردن کاش … ولی ماری جوانا باید باشه اخه نمیشه که نباشه زنده باد سیگاری. (به این جمله اخرم توجهی نکنید اخه الان یه جورایی نیستم.)در ضمن ترک حشیش خیلی سخت نیست اخه جسم هیچ نیازی بهش نداره فقط احساس و روان ادم بااش درگیره که با فکر کردن بهش قابل کنترله.

نوشین · نوامبر 11, 2010 در 1:20 ب.ظ

لطفا به من بگین تست اﭘیونید چیه؟ومربوط به کدام مواد این تست گرفته میشه

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 11:32 ق.ظ

    پاسخ به نوشین: تست اوپیویید مربوط به مواد مخدر است. این تست ترکیبات حاوی مورفین یا کدئین را تشخیص می دهد البته منفی بودن تست به معنی این است که فرد تا ۷۲ ساعت قبل از تست مصرف مخدر نداشته است.

نگار · نوامبر 21, 2010 در 7:00 ب.ظ

مرسی دکتر اما به هیچ وجه حاضر نمی شه بیا بریم مشاور می گه خودتون برین به من نگین حتی ما همه بهش گفتیم ما میریم تو بگو کجا کدوم مشاور ببریمت می گه نه ؟
تست حشیش منظورم نوار تست حشیش ، مصرف گرس رو هم معلو م می کنه …
تو اس ام اساش همش می نویسه چلیم … حاجی … از این چیزا … روزای تعطیل هم که بهانه نداره می مونه اما نزدیک ظهر یه چیز کوچیک و بهانه می کنه به ما فحش خواهر و مادر می ده که هیچی نگیم می ره از خونه بیرون …. می دونه مامان نقطه ضعفش اینه که تهدید کنه از خونه می ره مامان می ترسه همش اینکار و می کنه تا پول و ماشین بگیره … دکتر تو رو خدا بگو چی کارش کنم به خدا ۲ جا سر کار می رم برای دکترا درس می خونم و مامانم با ۷۰ سال سن هم می ره سر کار … تو رو خدا بگو دکتر …

نگار · نوامبر 21, 2010 در 9:42 ب.ظ

چه آزمایشی بده بفهمیم مصرف حشیش یا گرس داره
کدوم آزمایش نشون می ده ؟ با آزمایش ادرار می شه تشخیص داد تو رو خدا بهم بگین مامانم شک کرده بهش خواسته ادرارش رو بریزه ببریم آزمایش اونم قبول کرده اما من تعجب می کنم ؟

    Rashtgps 2 · نوامبر 22, 2010 در 9:39 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نگار: تست ادرار نواری ماری جوانا تمام مشتقات حاوی کانابیتول از جمله حشیش، گراس و ماری جوانا را نشان می دهد. البته به شرطی که مدت زمان لازم از مصرف آن نگذشته باشد. با توجه به مشکلات اخیر بهتر است حتما با یک مشاور صحبت کنید چرا که برای برخورد با او چند توصیه کوتاه نمی تواند راه گشا باشد. البته به نظر بهترین روش برخورد قاطعانه است حتی به قیمت ترک منزل باشد. با این حال حتما با مشاوردارای تجربه در زمینه ترک مشورت کنید.

نوشین · نوامبر 22, 2010 در 8:36 ب.ظ

با تشکر میخوام بدونم کدام تست مورفین نشان میدهد که طرف اصلا معتاد نیست اخه این تستهایی که قبل از ازدواج گرفته میشه الکیه و منفی نشون میده و دختر ها با هزار امید شوهر میکنن بعد با چشمای خودشون میبینن که شوهرشون معتاده و هیچ کمکی هم ازشون بر نمیاد .من با جوابی که شما لطف کردید دادید فهمیدم که همسرم فقط ۷۲ساعت مصرف نکرده و تست اوﭙیونید داده وتست منفی خودش رو نشون داده.حالا نمیدونم این موضوع رو باید به روش بیارم یا نه؟من چطور میتونم بهش کمک کنم وقتی انکار میکنه

    Rashtgps 2 · نوامبر 22, 2010 در 10:10 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نوشین: بهترین راه تشخیص شناسایی علائم و نشانه های مصرف و تغییرات رفتاری است. در مورد همسرتان توصیه می کنم حتما مساله را با او در میان بگذارید و چنانچه انکار کرد بهتر است با این توجیه که شما قانع نشده اید برای حل مشکلات موجود بین شما دونفر که می تواند شک شما به ایشان یا احتمال اعتیاد باشد، به مشاور با تجربه در امور اعتیاد و خانواده مراجعه کنید. مشاور می تواند با مصاحبه انگیزشی زمینه درمان را در همسرتان فراهم کند.

نگار · نوامبر 23, 2010 در 2:27 ب.ظ

دکتر من در شهرستان هستم و اینجا امکاناتی نداریم … و اینکه فرمودین قاطع برخورد کنیم یعنی ما باهاش قاطع صحبت کنیم ؟
دیشب ادرار ازش گرفتیم و خیلی راحت قبول کرد و حتی خودش گفت برین تست حشیش بگیرین هست تو بازار … من واقعا می ترسم دکتر کارش رو هم ول کرده متاسفانه مادرم به خاطر بیماری نباید استرس داشته باشه ما هم نمی تونیم بهش چیزی بگیم که ماشین و یا پول نده به برادرم … دکتر می شه بگین من چی کا کنم بخدا شبا نمی خوابم همش فکرو خیال می ترسم بره سراغ یه چیزای دیگه از ۱ بعد از ظهر ماشین می گیره می ره تا ۸ شب …

    Rashtgps 2 · نوامبر 23, 2010 در 11:34 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نگار:توصیه می کنم تست انجام ندهید. مشکل شما اثبات مصرف برادرتان نیست بلکه نیاز به اصلاح رفتار دارد چه بسا با تست منفی حشیش مدعی تر شود. بهتر است به او با قاطعیت به او بگویید که برای بهره مند شدن از امکانات زندگی نیاز به تغییر رفتار دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره مطبم در روز های زوج تماس بگیرید.

نگار · نوامبر 23, 2010 در 2:30 ب.ظ

یه سوال دیگه خودم برم با مشاور صحبت کنم چی دیشب زنگ زدم به کسی از تهران برام نوار تستو بفرسته همین ماری جوانا … رو …

نگار · نوامبر 24, 2010 در 7:46 ب.ظ

دکتر هنوز به ما ثابت نشده فقط در اس ام اس هایش دیده ایم … بهتر نیست تست بگیریم حتی اگه تست جواب نداد هم به روش نیاریم و بهش بگیم مصرف داشته و بیاد بریم مشاوره ؟

نگار · نوامبر 24, 2010 در 7:50 ب.ظ

من شماره ی مطبتان را ندارم همین شماره ی دکتر احمدی است ؟

نگار · نوامبر 24, 2010 در 8:03 ب.ظ

خودم نمی تونم صحبت کنم مادرم ممکن است بشنود می گم خواهرم با شما تماس بگیرد …

نگار · نوامبر 25, 2010 در 10:38 ب.ظ

دکتر من با مادر دوست برادرم که پسرش هم مصرف داشت صحبت کردم … اون هم سر زده بدون هماهنگی به برادرم گفته که نباید این کارها رو انجام بده و مادرت مریضه و خواهرات تنهان و تو باید بعنوان سرپرست بالای سر اونها باشی و این حرفها امروز مصرف نداشته … این علامت خوبیه دکتر انقدر خوشحالم اممما می ترسم بخندم دوباره همه چیز به غم تبدیل شه … دکتر به نظرتون کسی که هدف داره برای زندگیش ممکنه بره سراغ مواد سنگین تری ؟

نوشین · دسامبر 6, 2010 در 8:04 ب.ظ

سلام ممکنه بگید اختلالات رفتاری فرد حشیشی و فرد معتاد به تریاک چطوریه؟قبل از مصرف چه رفتاری دارن بعدش چی؟و چرا چشمهای فردی که حشیش مصرف میکنه قرمز میشه؟ایا کسی که تریاک مصرف میکنه زیاد شیرینی یا خوردنیهای شیرین میخوره؟اگه بله چرا؟با تشکر

    Rashtgps 2 · دسامبر 7, 2010 در 9:45 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نوشین: دوست گرامی علائم مصرف این دو ماده بسیار است و قابل نوشتن در این قسمت نیست. در مقاله حشیش همین سایت درباره حشیش توضیح داده شده است.به طور خلاصه احساس شادی بیدردی پرحرفی و…است.

نوشین · دسامبر 9, 2010 در 1:53 ب.ظ

اما نگفتید چرا چشمای فردی که حشیش میکشه قرمز رنگ میشه وچرا خوراکی شیرین زیاد میخورن؟

ali m · دسامبر 22, 2010 در 3:48 ب.ظ

با عرض سلام…میخواستم بگم که حشیش و علف در مقابل مواد های دیگه پادشاه و مصرفش تا یه مدتی لذت بخشه،اما بعد از اون مدت عوارض خودشو نشون میده و خیلی هم بد هستش و اون کسی که می گه من الان دارم چند سال میکشم و هیچ مشکلی هم ندارم،(خیلی معذرت می خوام…)….زیادی …
کسی هم که بخواد ترک کنه ترک میکنه اما به شرطی که بخواد…
به امید اون روزی که هیچ کسی مصرف نکنه

نگار · دسامبر 25, 2010 در 9:33 ب.ظ

سلام … من امروز برادرم رو تعقیب کردم و با سرعت سرسام آوری ماشین و می روند … به یه منظقه ای خارج از شهر رفت و با دو تا از دوستانش وقتی با ماشین از کنارش گذشتم سرش پایین بود هم خودش و هم دوستعا ترسیدم … یعن عمون گرس . می کشه یا چیز دیگه … اومد خونه چای و نبات نون و پنیر کرده خورد البته ۲ ساعت بعد اومد خونه … بعد از اینکه من دیدمش دوباره رفت دانشگاه و ۲ ساعت بعد اومد خونه … چشماش قرمز بود … ساعتی که می کشید و من دیدم ۴ بود و الان ۹ شب است و چشماش هنوز قرمزی رو داره … من چی کار کنم ؟ دکتر تورو خدا بهم بگین وضعیت حال مادرم رو که بهتون گفتم … تورو خدا بگین … در ضمن من تست حشیش و شیشه تهیه کردم و دارم در منزل … قبول نمی کنه بره مشاور می گه خخودتون برین من مشکلی ندارم …

    Rashtgps 2 · دسامبر 25, 2010 در 11:24 ب.ظ

    پاسخ به نگار: با توجه به قرمزی چشم احتمال مصرف حشیش یا همان گراس هست. به نظر باید جدی با او وارد بحث شوید و از او بابت رفتارهایش توضیح بخواهید.

نگار · دسامبر 26, 2010 در 10:24 ب.ظ

هر بار جدی ازش سوال می کنیم خیلی آروم مطمدنمون می کنه که هیچی نیست … اما تا می یاد خونه جدیدا فهمیده من شک کردم و بروشور مواد مخدر رو همه جای خونه گذاشتم تا بلکه ببینه مطالعه کنه و می دونه علائمش رو من می دونم همش یکاری می کنه من نفهمم … فردا اگر بشه می خوایم ببریمش مشاوره و همون جا آزمایش بگیریم خودمونم کیت مخصوص ماری جوانا و شیشه خریدیم و داریم … درسته که ببریمش ؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 27, 2010 در 10:36 ب.ظ

    پاسخ به نگار: اسم همکاران در مطب هست تماس بگیرید به شما گفته می شود.

نگار · دسامبر 29, 2010 در 12:09 ق.ظ

دکتر ازتون ممنونم به خاطر راهنمایی من دکتر قریب رو می شناختم هماهنگ کردیم و مراجعه . صبح مرکز بهداشت تشخیص حشیش و گرس داد در ادرار اما رزیر بار نرفت و گفت امکان نداره … حالا فرض می کشم می خواین چی کارم کنین ؟ مادرم هم بهش گفت تو باید بگی ما چی کار کنیم . گفته می خواین بندازینم بیرون . مادرم هم گفته بیرون نه امما از خیلی چیزها محروم می شی … و قبول کرد بیاد بریم مشاوره … اونجا گفتند که خیلی کم در ادرارش بوده و زیاد و به تازگی نبوده امما همچنان چشمانش قرمز است … تمامی تست ها رو انجام داده و فقط جواب گرس رو گرفتند خودش هم به دکتر قریب گفته گرس است و به مادرم هم گفت می خوام بذارم کنار و دیگه ناراحتت نمی کنم … امما د دکتر بعضی ها که سابقه مصرف دارند بهمون می گفتند همه اولش همین و می گن و می رن سراغ چیزهای دیگه … من می ترسم … یعنی ممکنه ؟ و چرا با اینکه مصرف نداره اما چشمانش قرمز ه همچنان …

نوشین · دسامبر 29, 2010 در 7:43 ب.ظ

سلام میشه بگید گراس چیه؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 5, 2011 در 7:41 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نوشین: گراس برگ و ساقه خشک شده گیاه شاهدانه است که چون حاوی ماده موثره کانابیتول است در دسته محرک ها طبقه بندی می شود و در واقع از خانواده حشیش است.

نوشین · دسامبر 29, 2010 در 7:53 ب.ظ

با سلام به نگار جون میخوام بدونم ایا داداش شما هم شیرینی زیاد میخوره اخه به احتمال قوی شوهر من هم حشیش میکشه و خیلی وقتها چشماش قرمزه.صبح که از خواب پا میشه عصبیه بعد میره بیرون وقتی ۲ .۳ ساعت بعد برمیگرده هم حالش خوبه هم چشماش قرمزه.هم دنبال خوردنیهای شیرین میگرده.شیرینیهارو چند تا چند تا میخوره.ولی میخوام بگم تستارو الکی گرفتی برای این که فرد معتاد خیلی زرنگ تر از این حرفاس هزارو یک کار بلده بکنه که تستش منفی بشه.ولی بردنش به روانشناس خوبه چون با حرفاش بهش اثر میزاره.معتاد باید خودش بخواد که خوب شه.

نگار · دسامبر 31, 2010 در 7:32 ب.ظ

دکتر سلام … پیش مشاور رفتم اتفاقا یکی از پزشکانی بودند که شما معرفی کردید … تست منفی بود اما صبح از مرکز بهداشت که کرفتیم ۵۰ درصد حشیش بود و می گفتند ۲۰ درصد شیشه امما مطب دکتر قریب … تست درصد کمی از حشیش یا گرس رو نشون می داد … اول راضی به اومدن به مطب نبود و مشاور اما بعد از نیم ساعت که تا منزل اومد زنگ زد و موافقت کرد … به خود دکتر هم گفته که مصرف گرس داشته و می خواد بذاره کنار … موبایلهاش که هر دو اعتباری بود رو ازش خواستیم بده و بجاش یه خط ثابت بهش دادیم … و خواست اون ۲ تا خط خاموش باشه … دکتر ممکنه گرس رو باشیشه مصرف کرده باشه ؟ می شه راهنماییم کنین ؟ و با دکتر قریب برای ۱۰ روز دیگه باز جلسه داره …

دیدگاه‌ها بسته است.