حشیش و درمان اختلالات وابسته به آن/ برگردان: دکتر فرزاد احمدی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

marijuana_leaf-s1مرور کلی
ماری‌جوانا (حشیش) شایع‌ترین ماده‌ی مخدر مورد مصرف در ایالات متحده‌ی امریکا و دنیاست. اگرچه مصرف‌کنندگان این ماده در مقایسه با سایر مواد مورد سوءمصرف وابستگی کمتری پیدا می‌کنند ولی به‌علت تعداد زیاد مصرف‌کنندگان، جمعیت وابسته‌ی بیشتری را تشکیل می‌دهند. تعداد مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا در دهه‌ی گذشته ثابت مانده ولی سن اولیه‌ی شروع مصرف رو به کاهش است. شیوع سوءمصرف ماری‌جوانا یا وابستگی به آن به‌طرز چشمگیری افزایش یافته که این شاید به‌دلیل در دسترس بودن بیشتر این ماده باشد. تصور غالب بر این است که این وابستگی خوش‌خیم است اما با مشکلات اجتماعی، رفتاری و سایکولوژیک زیادی همراه است. استفاده از ماری‌جوانا شایع است و به‌خصوص می‌تواند در افرادی که دچار سایر اختلالات روانپزشکی شامل اضطراب، افسردگی اساسی و سایر اختلالات خلقی هستند مساله‌ساز گردد.
مصرف حشیش می‌تواند در افراد آسیب‌پذیر شروع سایکوزهای اولیه را تسهیل کند. در بیماران مرد اسکیزوفرن با سابقه‌ی مصرف حشیش سن شروع اولین دوره‌ی بیماری ۹-۶ سال پایین‌تر از بیماران اسکیزوفرن بدون سابقه‌ی مصرف حشیش است. سوءمصرف حشیش خطر مصرف سایر مواد را به‌میزان زیادی افزایش می‌دهد. برخلاف مردم عادی و متخصصین که اعتقاد دارند وابستگی به حشیش به درمان و پیگیری نیازی ندارد، تقاضا برای درمان در ایالات متحده در حد فاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۸ دوبرابر شده است. درصد پذیرش‌شدگان برای درمان در سوء‌مصرف مواد برای حشیش ۲۳%، کوکائین ۲۷% و هروئین ۲۳% برآورد شده است. علی‌رغم این، درمان سوءمصرف و وابستگی به ماری‌جوانا به‌طور نسبی تا به امروز کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

برنامه‌ی درمانی
درمان اختلالات وابسته به حشیش، چه به‌صورت فردی یا گروهی، معمولاً سرپایی است. درمان در وضعیت بستری احتمالاً وقتی مطرح می‌شود که بیمار به‌دلیل سایر اختلالات روانپزشکی از جمله اختلال ناشی از سوءمصرف سایر مواد بستری شده باشد.

درمان‌های جسمی (سوماتیک)
درمان‌های سوماتیک (دارویی) در وابستگی به حشیش زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ شاید به این دلیل که عقیده‌ی بسیاری بر این است که اختلال خوش‌خیم است و فرد مصرف‌کننده وقتی در معرض قرار گرفت می‌تواند به‌راحتی آن را کنار بگذارد. با این‌حال، علاقه به درمان افزایش یافته چرا که مطالعات بالینی و جانوری مشخص کرده است که اگر مصرف سنگین و مزمن حشیش یا تتراهیدروکانابینول (ماده‌ی موثر حشیش) قطع شود، یک سندرم ترک بروز می‌کند. دامنه و شدت سندرم ترک قابل توجه است و شروع و سیر آن مشابه سایر سندرم‌های ترک به‌نظر می‌رسد.
علایم شایع ابتدایی هیجانی و رفتاری است، اگرچه تغیر اشتها، کاهش وزن و ناراحتی فیزیکی به‌وفور گزارش شده است. پیامد افزایش دانش ما در مورد سندرم ترک حشیش افزایش آگاهی از نقش دارو در تاخیر بسیاری افراد در دست کشیدن از مصرف حشیش است. اگرچه در حال حاضر توجه بیشتری به درمان علایم سندرم ترک حشیش معطوف شده فعلاً مطالعه کنترل شده‌ی موفقی در مورد فارماکوتراپی اختلال در دسترس نیست. مطالعات انسانی درمان دارویی برای کاهش علایم ترک ماری‌جوانا شامل بوپروپیون، والپروات سدیم (دی والپوراکس)، نالتروکسان و نفازودون تماماً نتایج منفی داشته است. هیچ درمان دارویی که مانع از مصرف مجدد (عود) پس از ترک گردد گزارش نشده است. بنابراین در این زمان هیچ درمان دارویی قابل توصیه نیست.

درمان‌های روانی- اجتماعی (سایکوسوشیال)
سایکوتراپی از درمان‌های اولیه‌ی مورد استفاده در اختلالات وابسته به حشیش بوده است. رویکردهای روانی- اجتماعی اختصاصی که در درمان وابستگی به حشیش مورد مطالعه قرار گرفته شامل رویکرد کوتاه انگیزشی و رویکرد عمیق‌تر پیشگیری از عود است که رویکردهای انگیزشی را با بهبود مهارت‌های نسخه‌برداری ترکیب می‌کند. در مقایسه با وضعیت‌های کنترل درمان تاخیری هر دو درمان فوق مصرف حشیش را کاهش دادند و در مطالعه‌ی قوی‌تر، درمان ترکیبی عمیق (Intensive) تاثیر بیشتری در یک دوره‌ی  پیگیری ۱۵ ماهه نشان داد. اضافه کردن محرک‌های مبتنی بر شاهد به مهارت‌های نسخه‌برداری و بالا بردن انگیزش ممکن است به بهبودی نتایج منجر شود. مع‌هذا، حتی پس از حداقل دو هفته پرهیز، آمار عود در بین بیماران وابسته به حشیش که تحت درمان روانی- اجتماعی/ رفتاری بوده‌اند بالاست (در یک مطالعه بیش از ۶۱% در طی ۶ ماه). یک مطالعه‌ی اخیر درمان Manual-guided مبتنی بر گروه برای بالغین مبتلا به سوءمصرف خفیف تا متوسط مشخص کرد که مصرف حشیش (نه الکل) طی شش ماه به‌طرز چشمگیری کاهش و این کاهش تا ۱۲ ماه ادامه یافته است. هر چند مطالعات محدودی از درمان‌های روانی- اجتماعی برای وابستگی به ماری‌جوانا وجود دارد، مطالعات به‌عمل آمده شواهدی دال بر سودمندی این درمان‌ها به‌خصوص با رویکردهای عمیق‌تر را نشان داده است. در شرایط فقدان درمان‌های دارویی برای وابستگی به حشیش و عواقب روانی- اجتماعی، رفتاری و اجتماعی ناشی از آن درمان‌های روانی- اجتماعی همانند درمان‌های انگیزشی و پیشگیری از عود برای این بیماران توصیه می‌شود.
marijuana-s
حاملگی
شواهد محکم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ماری‌جوانا طی حاملگی با نتایج زیان‌بار زیادی همراه است. اطلاعات کنترل موردی (Case-control) به‌دست آمده از طریق اندازه‌گیری طول پاها و وزن بدن جنین طی هفته‌های ۱۷ تا ۲۲ حاملگی پیشنهاد کرده که تماس با حشیش اثرات منفی بر رشد جنین دارد. همچنین مشکلات رفتاری، شناختی و تحصیلی در مطالعات پیگیرانه‌ی طولی در افرادی که مادران‌شان طی بارداری در معرض حشیش بوده‌اند مشاهده شده است. به‌نظر می‌رسد که تماس با حشیش در حاملگی همانند تماس حول‌ و حوش زایمان مادران با الکل و سیگار با افزایش رفتارهای تکانشی، بی‌توجهی و رفتارهای برون‌گرایانه طی دوران کودکی همراه باشد. همچنین به‌نظر می‌رسد که تماس حول‌ و حوش زایمانی مادر با ماری‌جوانا بر مهارت‌های یادگیری و حافظه و دیگر جنبه‌های عملکرد شناختی فرزند همانند عملکردهای مدیریتی و اجرایی و تجزیه و تحلیل دیداری و آزمایش فرضیه‌ها تاثیرات منفی می‌گذارد. اطلاعات به‌دست آمده از پیگیری ده ساله‌ی زوج‌های مادر- فرزند در تجربیات سلامت مادری و پروژه‌های رشد کودک نشان داده است که تفاوت‌های عوارض دیده شده ناشی از وابستگی و سوءمصرف حشیش در فرزندان مادران مبتلا به دوره‌ی سه‌ماهه‌ی (Trimester) مصرف حشیش بستگی دارد.
به‌طور مثال، مستقل از تماس حول و حوش زایمانی با الکل، تماس با ماری‌جوانا در سه‌ماهه‌ی اول با کاهش نمرات خواندن و املا و ارزیابی آموزشی پایین‌تر عملکرد همراه بود، در حالی که تماس در سه‌ماهه‌ی دوم با ضعف درک مطلب (درک خواندن) و عملکرد تحصیلی همراه بود. در همان گروه، تماس با حشیش در سه‌ماهه‌ی اول و سوم به‌نحو چشمگیری پیش‌بینی کننده‌ی سطوح افزایش یافته‌ای از علایم افسردگی در پیگیری ده ساله‌ی فرزندان بوده است. به‌علاوه مطالعات طولی نشان داده که تماس با حشیش با افزایش احتمال مصرف سیگار و الکل در فرزندان بالغ ۱۶ تا ۲۱ ساله مادران وابسته در مقایسه با فرزندان مادران غیروابسته همراه بوده است.
این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند زنان حامله باید در مورد سابقه‌ی مصرف ماری‌جوانا یا وابستگی به آن مورد پرسش قرار گیرند و در صورت مثبت بودن پاسخ، به پرهیز از مصرف توصیه و تشویق گردند.
Ref: Supplementary of American Journal of Psychiatry

دکتر فرزاد احمدی
روانپزشک
نشانی: رشت، بیمارستان شفا، تلفن: ۶۶۶۶۲۶۸
به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۶۳، دی ۱۳۸۷


103 دیدگاه

نگار · ژانویه 2, 2011 در 6:15 ب.ظ

سلام نوشین جان … من مشکلاتم زیاده واقعا برادرم حالا به ظاهر و یا باطنا می گه که درک می کنه … قبلا کیک اینا خیلی تو کیفش بود و نوشابه می خورد و مایعات … رو هر کی مثل اینکه تاثیرات خاصی می ذاره … خیلی کم توی ادرارش دیدم خودش هم به دکتر گفته یه هفته پیش کشیده گراس رو … قبولش سخته اما تا نخواد نمی شه کاری کرد البته برادرم زرنگه و فهمیده بود کمه ما علائم رو می دونیم … قایم می کرد چشماش رو و یواشکی می خورد غذا … عینک طبی می زد و … نمی دونم باید چی کار کنم … فقط از خدا می خوام کمک کنه از این راه برش گردونه … البته می تونن قرمزی چشم رو بگیرن با قطره ی نفازولین … و اینکه شوهرتون سر کار می ره … بهانه نمی گیره … برادر من کارش رو ول کرد …

نازنین · ژانویه 3, 2011 در 11:02 ب.ظ

با سلام
آیا مصرف حشیش درضعیف شدن توانایی جنسی مرد موثر است؟(در صورتیکه قبلا مشکلی در این زمینه نداشته باشد)

    Rashtgps 2 · ژانویه 9, 2011 در 6:15 ب.ظ

    پاسخ به نازنین: بله می تواند موثر باشد.

نوشین · ژانویه 8, 2011 در 9:05 ب.ظ

با سلام به نگار جون درست حسابی کار نمیکنه اونقدر به موقع سر کار نرفت انداختن بیرون.من با چشای خودم دیدم که توی محل کارش تریاک میکشید و این خواست خدا بود که من اتفاقی اونجا رفتم وقتی دیدم اسمون رو سرم خراب شد از اون به بعد خیلی بهش گیر دادم ولی دیدم اینطوری خیلی از من وخونمون دور شد رفتارمو عوض کردم بهش امید میدم زیاد مثل گذشته گیر نمیدم راحتش گذاشتم واینطوری خیلی فرق کرد شما هم جو خونه رو شاد کنین تنهاش نذارین زیاد گیر ندین هر کسی به خونه و خانواده دلگرم شه دیگه سراغ این چیزا نمیره.وقتی زیاد به روشون میاری دیگه واسشون عادت میشه عادی میشه دیگه کسی نیس که ازش بترسن یا خجالت بکشن من شوهرمو بردم ازمایش منفیه الکی در اومد چون میدونستم یه کاری کرده تا منفی بشه ولی لا اقل فهمیدم که نمیخواد منو از دست بده از اون روز طوری رفتار میکنم که انگار باورم شده دیگه نمیکشه واحساس میکنم این روشها باعث شده که کمتر بره سراغ اون چیزا .داداشتم خیلی خوش شانس که خواهری داره که اینقدر به فکرشه.هیچ وقت تردش نکنین.اگه مسافرت ۷ روزه هم برین خوبه به نظرم.منم دعا میکنم خوب شه توام مارو دعا کن و اگه روشی پیدا کردی به منم بگو

نگار · ژانویه 13, 2011 در 10:07 ب.ظ

نوشسن جون مگه می تونن تست گرس رو منفی کنن اینجا یی که ما میریم مشاوره گفتند که ما تست تقلب هم داریم ، خودش هم به شاورش گفته احساس ندامت کرده … نمی دونم الان یواشکی سیگار می کشه خس موبایل ش رو که عوض کرده بود و ایرانسل گرفته بود و براش دوباره عوض کردیم و ثابت دادیم ، مامان سرطان داره اما خیلی هواش و داره همش بهش می رسه ، نمی دونم دیگه الان که گفتی تست منفی می شه با تقلب یه کمی ترسیدم اگه شد امشب بهم جواب بده من خییلی ترسیدم … البته مشاورش می گفت عاقل و می فهمه … نمی دونم به خدا … همش می ترسم ، اتاقش و به هوای تمیز کردن می گردم ، موبایلش رو چک می کنم … اما می ترسم شاید همش یه بازی باشه برای اینکه دیگه مجبور نشه بره مشاور و آزمایش ….

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 9:08 ب.ظ

    پاسخ به نگار: متفی کردن تست با روش هایی که اختلال در PHیا رقت ادرار و…است که درمقاله توضیح داده شده ممکن است اما با انجام TLCو با تست تقلب میزان ان خیلی کم شده نگران نباشید.

علي · ژانویه 14, 2011 در 9:40 ق.ظ

سلام
من هیچ اعتیادی به هیچ ماده مخدری حتی سیگار هم ندارم، ولی بعضی اوقات مشروبات الکلی استفاده میکنم، مشکلم نامزدمه که میدونم با وجودی که ازش خواستم اما پنهانی گرس میکشه و نظرشم اینه الان دیگه عادی شده و ضررش از مشروبم کمتره، آیا درست میگه؟ چقدر اعتیاد آوره؟ چه ضررهایی میتونه داشته باشه؟ لطفا جوابمو با ایمیل بدین
با سپاس فراوان

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 9:03 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به علی: گراس اعتیاد آور است عوارض و خطرات آن هم در مقاله دکتر احمدی در همین سایت درج شده می توانید به ان مراجعه کنید. بهتر است با نامزدتان به یک روانشناس متبحر در امور ترک اعتیاد و مصاحبه انگیزشی مراجعه کنید.

نگار · ژانویه 15, 2011 در 9:33 ب.ظ

مرسی دکتر من دیشب یه چودر سفیدی روی چاقو تو آشپز خونه دیدم ترسیدم چشیدمش اما وحشتناک تلخ بود و دهن و گلوم رو خشک کرد و مرتب حالت تهوع داشتم البته شایدم از قبل حالت تهوع داشتم نمی دونم الانک دل درد وحشتناک … نمی دونم چی بود ه یعنی ممکنه مال برادرم بوده ؟ تا ۴ صبح بیداره و نمی خوابه ؟ دکتر ممکنه مال این باشه یا اینکه داره گراس رو می ذاره کنار ؟ البته دکتر قریب یه قرصی با روکش زرشکی یا بنفش بهش داده نمی دونم دقیقا اسمش چیه پرو نمی دونم ؟ ممکنه اون پودر مال همین قرصه بوده ؟ دکتر تمام دستم می لرزه ؟ تورو خدا اگه شد امشب بهم بگین

    Rashtgps 2 · ژانویه 16, 2011 در 2:01 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نگار: اولا تست کردن و چشیدن هر ماده ناشناخته اشتباه است چرا که اولا ممکن است سمی باشد و اینکه شما که مزه مواد مختلف را نمی شناسید که با چشیدن تشخیص دهید.
    درباره برادرتان فعلا درمان را به همان دکتر بسپارید. نگرانی بیش از حد شما برای خود و خانواده تان مضر است. فقط نظارت بر مصرف صحیح دارو توسط برادرتان داشته باشید.

نوشین · ژانویه 16, 2011 در 1:22 ب.ظ

سلام نگار جون وقتی به شوهرم گفتم حالا که میگی نمیکشم بریم ازمایش بده در جواب من گفت ازمایش میدم ولی بدون هیچ وقت یه ادم زرنگ وپر رو مثل یه ادم معتاد نمیتونی پیدا کنی گفت ادم معتاد هزار ویک راه بلده که تستش منفی بشه.شایدم این حرفارو گفت که من حرص بخورم.نمیدونم تستش منفی شد ولی میدونم که بازم میکشه.امید وارم که تست داداش تو واقعی باشه.تازه اگه واقعا کنار گذاشته بازم امکان داره که بره سراغش باید مواظب باشین.تنهاش نذارین.چون تازه مصرف کرده و احساس خوبی بهش داده شاید بازم وسوسه بشه.من خیلی ناراحتم .

    Rashtgps 2 · ژانویه 16, 2011 در 1:57 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نوشین: اصرار شما برای انجام آزمایش هیج کمکی نمی کند. بهتر است از همسرتان تغییر رفتار بخواهید نه تست منفی.

نوشین · ژانویه 17, 2011 در 11:44 ق.ظ

سلام خانم دکتر من از همسرم فقط یک بار ازمایش خواستم.نه به خاطر اینکه مطمعن بشم معتاد نیت به خاطر اینکه میخواستم بدونم ایا میخواد ترک کنه یا نه.این یک تغییر رفتار در همسر من بود یعنی ازمایش دادنش به خاطر فقط من یه معجزه بود واین کار به من امید داد که امکان تغییر رفتارهای دیگری هم وجود داره.من از دوست گرامی نگار خانم خواستم که زیاد به داداشش گیر نده به خاطر اینکه من هم همین کارهارو با همسرم میکردم و هیچ نتیجه ای نداشت و اینطوری فقط اعصاب خودمون رو خرد میکنیم.من میدونم که تستا زیاد به درد بخور نیستن وگرنه این همه ادم تست میدن ازمایش میدن بعد چند وقت میبینن طرف معتاده.من فقط قصدم این بود که از تجربیاتمبه دوستم بگم به خاطر اینکه احساس میکنم داره خودشو از بین میبره.

نگار · ژانویه 17, 2011 در 9:44 ب.ظ

من داروهاش رو چک می کنم و مادرم صبحها بیدارش می کند صبحانه اش را میخورد و بعد تاکید بر روی خوردن قرص … چون می گفت تلخ است و نمی خوام مصرف کنم اینها شیمیایی هستند و …
مرسی خانم دکتر…بیرون رفتن های بی موردش کم شده و خطهای موبایلش رو هم عوض کردیم فعلا زبان می خونه برای آیلس

نگار · ژانویه 17, 2011 در 9:47 ب.ظ

مرسی از این سایت از شما و … مرسی هممون و دعا کنین

نگار · ژانویه 18, 2011 در 9:57 ب.ظ

نوشین جون من خیلی از سایتهای مواد مخدر و اطلاعاتش رو می گیرم می خونم و پی گیری می کنم … ادعا نمی کنم زرنگم و یا بخوام چیزی رو ثابت کنم … نمی دونم شایدم اشتباه می کنم ، اما فکر کنم با همسرتون به یک مشاوره مراجعه کنین … امیدوارم هیچ کس درگیر این مسئله نشه …

منیژه · فوریه 5, 2011 در 10:10 ب.ظ

با عرض سلام:من یه برادر ۱۹ ساله دارم که یه مدتی است مشکوک میزنه و در هفته ۲یا ۳ بار به قلیان سرامیره و سیگار هم هر چند یک بار میکشه تازگی اشتهاش زیاد شد و مرتب غذا می خوره و زیاد آهنگ گوش می کنه بیشتر اوقات عصبی میشه و چند با ر تصادفی که تلفنی با دوستش حرف میزدحرف سیگاری بود من فکر می کنم به سیگاری اعتیاد پیدا کرده ازش می پرسم انکار می کنه لطفاًمنو راهنمایی کنید خیلی نگران سلامتیش هستم …با تشکر . ۱۶ بهمن ۱۳۸۹

    Rashtgps 2 · فوریه 7, 2011 در 12:01 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به منیژه: با توجه به علائم فوق مثل افزایش اشتها و عصبانیت ا حتمال مصرف حشیش وجود دارد. بهتر است موضوع را از طریق فردی که با او رابطه ی نزدیک دارد و مورد اطمینان شما و خانواده است مطرح کنید و از او بخواهید تا برای رفع نگرانی خانواده و روشن شدن اوضاع به یکی از مراکز ترک اعتیاد مراجعه کند.

amir · فوریه 28, 2011 در 12:28 ب.ظ

Dr. Haj forush salalm,,

che chizi baes ziad shodane eshteha bad az masraf mishe,??, man shenidam dar bazi keshvarha az ghorshaee ba hamin tarkib baraye ziyad shodane eshteha estefade mikonan.
che kar bayad kard ke badesh eshtehamun ziyad nashe??
va ghaza khordan va ya nakhordanesh komaki be kamtar mozer budanesh mikone???

نگار · مارس 2, 2011 در 7:58 ب.ظ

salam dr man o ke yadetoone negar hastam … baradaram moshavere mire va khoobe khodaro shokr amma khodam ms gereftam … bavaram nemishe … faghat inke khoshhalam oon diige injoorii niist va omidvaram ie roozii befahme ke cheghadr baram mohem booode
mercii dr baraye rahnamaiiehatoon
baram doa koniiiin man az falaj shodan vaghan mitarsam va jome avaliiin ampoole darmanimo baiad bezanam

    Rashtgps 2 · مارس 4, 2011 در 9:29 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به نگار: لطفا ایمیل خود را چک کنید.

حسين · مارس 14, 2011 در 11:49 ب.ظ

سلام من ۲۵ سال دارم و مهندسی صنایع خوندم . مدت ۶ سال هست که حشیش مصرف می کردم و البته به صورت تفریحی اما حالا ۲ سال هست که روزی ۲ تا ۴ سیگاری مصرف داشتم و مدت ۱۰ روز هست که دیگه به صورت یکباره گذاشتم کنار . خدارو شکر زیاد هم اذیت نشدم بهتر بگم اصلا” فقط کمی سر درد داشتم . می خام منو راهنمایی کنید . چطور این مسیر رو ادامه بدم و خودم رو از مصرف دوباره مصون کنم و هم اینکه چطور آسیب هایی که توی این مدت به خودم زدم رو جبران کنم . البته ورزش رو شروع کردم . ممنون میشم منو راهنمایی کنید . منتظر ایمل شما هستم .

نگار · مارس 18, 2011 در 8:57 ب.ظ

dr salam emailetoon naresiide be man

کلاه کج رامهرمز · مارس 20, 2011 در 1:38 ق.ظ

من از زمان دبستان تا حالا که ۳۹ سالمه از هر چی سیگاریه متنفرم یعنی از هر کسی که سیگار بکشه . از معتاد بدم میاد چون اخرش ناموس فروش میشه از معتاد بدم میاد پون اکثرا ادمهایی که از لحاظ عقلی کم دارند خودتون تست کنید ببینید کدام ادم با منطق معتاد میشه.خیلی متاسفم براتون شما بیمار نیستید بی عقلید و این کثافت کشیدنها حقتونه وقتی شما میمیرید سگی بجای شما متولد میشود

ali · مارس 20, 2011 در 11:22 ق.ظ

salam bar dustan
۷ sale be hashish ,taryak,va tazrighe herooeen etiyad dashtam,ba raveshe DST dar congress 60 be darman residam,alan ham bish az 8 sale ke az dame etiyad azado raha shodam

نگار · مارس 20, 2011 در 8:01 ب.ظ

eydetooon mobarak doa mikonam hich kas nare soraghe hich kodoom az mavade hichiii omidvaram hame salemo st bashiiin
baraye manam doa koniiin

amir · آوریل 3, 2011 در 11:08 ق.ظ

salam man iran nistam barayeh dard va bi khabi, 2 ta 3 tramadol 50ml va 1 ya 2 ta pregabalin 50ml masraf mikonam,dar kol 2ta 4 gors,……14 sal varzesh razmi 6 sa,at dar rooz tamrin sangin, 10 sal e,tiyad be teriyak, va moshkelateh roohi,sigar hameh az mavaredeh dardeh moch pa va kafeh past ke man tajrobeh kardam,kollan doktorha el,lato nemidoonan,aln 8 maheh ba gateh masraf teriyak hanooz dard be shed,dat bagi ast ….. ageh be jayeh in gorsha ke 4 maheh masraf mikonam,har shab az MARIJUANA(na hashish)estefadeh konam behtar az 4 ta gors nist?az etiyd be gors be sheddat vahshat daram.ba sepas SALEH NO MOBARAK

    Rashtgps 2 · آوریل 8, 2011 در 11:33 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به امیر: با توجه به اینکه مصرف ترامادول هم اعتیاد آور است قطع ناگهانی آن هم علامت دارد.
    بهتر است از مسکن های ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن استفاده کنید و نیز کلونیدین تحت نظر پزشک.
    ماری جوانا هم از خانواده محرک های توهم زاست و باعث عارضه می شود و اثری در کاهش علائم شما ندارد.

amir · آوریل 3, 2011 در 4:51 ب.ظ

جواب کلاه کج
bacheh ke boodid mantegi bood in tor fekr konid,ama alan 39 saleh shodid ,,,,hanoz mesleh bachegitoon fekr mikonid???? fekr mikonid bar akseh shoma mo ashegeh etiyad boodim va sal,ha talash kardim ta betavanim ageh khoda komak koneh motad shim????shoma ke baladid ba internet kar konid ..pishnahad midam kami dar in khosus motale,e konid…39 saletooneh khub ni hanooz mesleh bachegi fekr konid.bacheh ham ke boodid bi adab boodid???..zemnan kafer hameh ra be kisheh khish pendarad.va omidvaram hich vagt shoma dochareh in bimari nashid chon tanaffor az motadin shoma ro bimeh nemikoneh, agahi: shayd.. ke shoma hich agahi dar in mored nadarid.

دیدگاه‌ها بسته است.