بیانیه‌ی مشترک تشکل‌های گروه پزشکی استان کرمان

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

kermanتشکل‌های گروه پزشکی استان کرمان با ارایه‌ی فهرست مشترکی در انتخابات نظام پزشکی این شهرستان حضور می‌یابد. متن بیانیه‌ی این تشکل‌ها بدین شرح است:
دنیای فراگیر ارتباطات هم‌اینک معنای جدیدی از «نفوذ و اعتبار» ارایه و مفهوم آن را دگرگون ساخته است. نفوذ و اعتبار در دنیای جدید مختص به نخبگان حاکم نیست و در همه‌ی گروه‌ها و عوامل اجتماعی جاری است: در ارایه‌دهندگان خدمت، در گیرندگان خدمت، در سبک‌های زندگی، در رسانه‌ها، در طبقات و گروه‌های اجتماعی و … . همین ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر سبب شد که در جامعه‌ی ما علی‌رغم تفاوت‌های عمیق نگرش‌ها، همه‌ی جریانات سیاسی را در جهت تصویب قانونی مناسب در مورد سازمان نظام پزشکی متحد کند. قانونی که با تاکید بر نهادهای محلی و صنفی، وظایف و اختیارات جدیدی را به نخبگان منتخب جامعه پزشکی واگذار نمود. فهم درست ضرورت‌های نوین اجتماعی، سرانجام سیاست حاکم را به قبول ارزش‌های نهادهای مستقل و متکی به بدنه‌ی اجتماعی کشانید و حاکمیت با اعتماد مناسب به جامعه‌ی پزشکی حلقه‌ی انحصار تصدی¬گری دولتی، در این حوزه را شکست و با تفویض وظیفه‌ی دفاع از حقوق ارایه‌دهندگان و ارایه‌گیرندگان خدمات سلامتی به نظام پزشکی عملاً متولیان سلامت را در معرض سوالات و نظارت نهادی مستقل از فرهیختگان قرار داد، که کمترین نتیجه‌ی آن، ارایه‌ی چهره¬ای مناسب از حاکمیت و تقویت اعتماد متقابل در ذهن نخبگان پرنفوذ اجتماعی بود. با گذشت چهار سال از تصویب قانون جدید مشخص گردید که صرف یک تفویض حقوقی اگرچه گامی ضروری است، اما صد البته اولیه و ناکافی است، چرا که عملاً شرایط جدید چالش‌های متفاوتی پیش روی این سازمان قرار داد که بزرگ‌ترین آن مقاومت مدیران دولتی در برابر تصمیمات انحصارشکن سازمان و بهره‌برداری از اختیارات قانونی خویش و چالش سازمان در برقراری ارتباط و تفاهم همه¬جانبه با آنان بود. مشارکت حداقلی جامعه‌ی پزشکی در انتخابات قبلی متاثر از فضای یاس و بدبینی، شتابزدگی منتخبین در گسترش یک‌باره‌ی انتظارات از سازمان، درگیر شدن سازمان در دام اختلافات تعرفه¬های پزشکی و بازماندن از اولویت‌های اساسی و ده‌ها نکته‌ی مهم دیگر را نیز می¬توان از چالش‌های فعلی و فراروی سازمان نام برد.
بدون شک برخی از این چالش‌ها در جریان انتخابات قابل رفع‌اند. حضور حداکثری در عرصه‌ی انتخابات، تصور مشروعیت حداقلی آن را از اذهان می‌زداید و به تنوع، تکثر و متناسب‌سازی ترکیب سازمان با واقعیت‌های اجتماعی، جنسیتی، تحصیلی جامعه‌ی پزشکی، کمک می¬رساند و احتمال ایجاد تعادل در حضور عناصر آزاد، دولتی، بیمه¬گر، نظامی، خیریه و … در سازمان و جلوگیری از سوگیری¬های تشکیلاتی یا سیاسی سازمان را افزایش می‌دهد.
بر این اساس انجمن‌های پزشکی استان، با اعتقاد به مسایل فوق برآن‌اند تا با حضور فعال اعضای خود در این انتخابات، زمینه را برای شکل‌گیری جریانی سالم و برآمده از عموم جامعه‌ی پزشکی در سازمان متعلق به آنان مساعد سازند. متاسفانه یکی از آفات انتخابات دوره‌های پیشین حضور غیرهماهنگ و بدون برنامه‌ی کاری مشخص اعضای جامعه‌ی پزشکی آن هم در فضایی مبهم و غیرشفاف در انتخابات بوده است، که امکان ارزیابی برنامه، رفتار و عملکرد را در جریان انتخابات، در طول دوره‌ی فعالیت و حتی پس از آن را فراهم نمی‌ساخت. این تنها آغاز راهی است پر فراز و نشیب که به همراهی نظارت و دقت جامعه‌ی پزشکی در طول فعالیت هیات مدیره‌ی نظام پزشکی و عملکرد تیزهوشانه‌ی منتخبین نیاز خواهد داشت.

دکتر علی پورامیری، رییس هیات مدیره‌ی نظام پزشکی
دکتر عباس کامیابی، رییس هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی
دکتر احمد برومند، رییس هیات مدیره‌ی انجمن دندانپزشکان
دکتر ژیلا فردوس، رییس هیات مدیره‌ی انجمن داروسازان
دکتر علیرضا ستوده‌نژاد، رییس هیات مدیره‌ی جامعه‌ی جراحان
دکتر حسن ضیاءالدینی، رییس هیات مدیره‌ی انجمن روانپزشکی
دکتر علیرضا فکری، رییس هیات مدیره‌ی انجمن پوست و مو
دکتر تورج رضا میرشکاری، نماینده‌ی جامعه‌ی آزمایشگاهیان
افسر فرود، رییس هیات مدیره‌ی جمعیت مامایی
دکتر حسینعلی ابراهیمی، رییس هیات مدیره‌ی انجمن مغز و اعصاب


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.