بیانیه‌ی انجمن دانش‌آموختگان پزشکی عمومی ایران: پزشکان عمومی مشارکت کنند

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

daneshamookhtegan1انجمن دانش‌آموختگان پزشکی عمومی ایران با صدور بیانیه‌ای شرکت گسترده‌ی پزشکان عمومی در انتخابات نظام پزشکی شد. متن این بیانیه که توسط دکتر سعید تاملی، رییس این انجمن، به انجمن پزشکان عمومی رشت ارسال شده، به‌شرح زیر است:

ضمن تقدیر و تشکر از کلیه همکارانی که خود را آماده پذیرش این مسوولیت خطیر نموده‌اند، در این مرحله حساس و سرنوشت‌ساز مراتب ذیل را به استحضار جامعه فهیم و خدوم پزشکی می‌رساند:

۱- سازمان نظام پزشکی به عنوان نماد جامعه پزشکی و خانه پزشکان، ماهیت مستقل، صنفی، غیرسیاسی و غیردولتی داشته و ضرورت دارد همگان بر صیانت از هویت آن اصرار و پافشاری نمایند. شناسایی و تذکر به کلیه جریان‌ها و افرادی که سعی در مخدوش کردن این هویت مقدس دارند، بر همه پزشکان ضروری است.
۲- قانون جدید سازمان نظام پزشکی، حاصل تلاش بی‌وقفه نمایندگان محترم جامعه پزشکی و مجلس محترم شورای اسلامی بوده که اجرای دقیق و صیانت از این قانون و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌ها و اختیارات بالقوه و بالفعل پیش‌بینی شده در آن، در راستای اهداف سازمان بیش از پیش ضرورت داشته و میثاق جامعه پزشکی تلقی می‌گردد.
۳- تکریم و ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی پزشکان، نخستین اولویت و نیاز امروزه جامعه پزشکی است. بی‌تردید مخدوش کردن این جایگاه ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره نظام سلامت وارد آورده و تنزل منزلت و شأن پزشکان، صف‌بندی کاذب تقابل اقشار مختلف جامعه پزشکی و مردم، رسانه‌ای کردن مسائل غیر ضروری و غیرواقعی جامعه پزشکی به جز گسستن رشته اعتماد مردم عزیز، پی‌آمد دیگری نخواهد داشت. بدیهی است حفظ و تکریم این جایگاه در مرحله اول وظیفه آحاد پزشکان جامعه است.
۴- نزدیک به سه چهارم (۷۵ درصد) از جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند، ولی متاسفانه در سطوح بالای مراجع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نقش پررنگی ندارند. در دوره فعلی از ۱۷ نفر عضو هیأت مدیره تهران بزرگ فقط یک نفر پزشک عمومی حضور دارد. از طرف دیگر امروز بیش از ۹۰ درصد مشکلات صنفی جامعه پزشکی گریبان‌گیر پزشکان عمومی و جوان است. از کلیه پزشکان عمومی انتظار می‌رود با شرکت گسترده در انتخابات و برگزیدن همتایان، شمار اعضای پزشک عمومی را در هیأت‌های مدیره را بالا برده و با حضور انبوه، راه‌گشای معضلات خویش باشند.
۵- ترغیب و تشویق کلیه گروه‌های پزشکی جهت شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت صنفی خویش، وظیفه کلیه همکاران است. پزشکان عمومی و اطبای جوان به عنوان محور نظام سلامت، با شایستگی‌ها و توانمندی‌های بالفعل وبالقوه و قابلیت‌های بی‌شمار می‌توانند در این انتخابات تاثیرگذار بوده و نقش‌آفرینی نمایند و به تناسب تعداد خویش جایگاه واقعی خود را احراز نمایند.
۶- اقتدار و اعتبار هر سازمانی منبعث از توان و پتانسیل اعضاء‌، تصمیم‌گیرندگان و مدیران آن است. نیل به اهداف سازمانی در کنار مشارکت گسترده آحاد پزشکان، نیازمند حضور و فعالیت هدفمندانه و قانون‌مدار مدیران آگاه، دلسوز و کارآمد است.
متأسفانه در سال‌های گذشته رؤسای سازمان با داشتن مشغله‌های فراوان حرفه‌ای، علمی، سیاسی و غیرسیاسی و نداشتن وقت لازم و کافی به انتصاب قائم‌مقام همت گماشته و به خاطر عدم حضور مستمر در سازمان فرصت‌های مغتنمی را از دست داده‌اند.
پرواضح است سازمانی با داشتن تقریبا دویست هزار عضو از نخبگان و فرهیختگان جامعه به مدیران توانمند، کارآمد و دارای وقت کافی نیاز دارد تا تأثیرگذاری خویش را با حضور کامل، کارا و مثمرثمر به منصه ظهور رسانند.
۷- از کلیه مسوولان محترم دست‌اندرکار برگزاری انتخابات (هیأت‌های نظارت و اجرایی) انتظار می‌رود با بسترسازی مناسب، زمینه مشارکت فراگیر همکاران گروه پزشکی را فراهم نمایند.
استفاده از روش‌های نوین، تکنولوژی‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی (انتخابات الکترونیکی) و یا حداقل افزایش تعداد مراکز رأی‌گیری و صندوق‌های رأی به وی‍ژه در شهرهای بزرگ، دسترسی و مشارکت بیشتر را موجب خواهد شد. برگزاری انتخاباتی سالم، عادلانه، آزاد و رقابتی مخصوصا غیرسیاسی و غیردولتی توأم با مشارکت حداکثری اعضا، پشتوانه محکمی برای سازمان نظام پزشکی در عرصه تعیین سرنوشت خواهد بود.
در خاتمه مجددا از قاطبه گروه پزشکی مخصوصا پزشکان عمومی و جوان انتظار می‌رود با مشارکت فراگیر و حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی، اقتدار صنفی و توانمندی‌های خویش را متجلی سازند و سرنوشت صنفی خود را رقم زنند. امید است با افزایش تعداد پزشکان عمومی در هیأت‌های مدیره و بالطبع در شورای عالی نظام پزشکی و تغییر ترکیب شورای عالی متناسب با جمعیت پزشکان عمومی، شاهد تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی پزشکان عمومی در عرصه نظام سلامت باشیم.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.