باز هم درباره‌ی شیارهای ناخن/ دکتر حمید نوروزی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

1as1پس از انتشار مقاله‌ی «ناخن‌های شیاردار»، دو نفر از دوستان سوالاتی در مورد سوراخ‌های روی ناخن و درمان لیکن پلان ناخن مطرح کردند که ضمن تشکر، در این‌جا به هر دو پاسخ می‌دهیم:

پاسخ به مهرداد: سوراخ‌های روی ناخن
در مورد سوراخ‌های روی ناخن به عرض می‌رسانم که این حفره‌ها یا سوراخ‌ها در نتیجه‌ی ایجاد سوراخ‌های مشابهی در قسمت زاینده یا ماتریکس و بستر ناخن ایجاد می‌شوند که از نظر عمق اندازه و تعداد دارای تنوع زیادی هستند و ممکن است از یک الگوی منظم یا نامنظم برخوردار باشند. انواع منظم این سوراخ‌ها ممکن است تبدیل به شیارهای ناخن شوند. ناخن‌هایی که از سوراخ‌های منتشر پوشیده شده‌اند دارای رشد سریع‌تری نسبت به ناخن معمولی هستند. گاهی در ناخن‌های عادی ممکن است این سوراخ‌ها ایجاد شوند.
سوراخ‌های عمیق می‌توانند در بیماری پسوریازیس یا «صدف ناخن» دیده شوند.
در کچلی ناخن یا آلوپسی آره‌آتا نیز سوراخ‌های ناخن بروز می‌کند که عمق آن کمتر است ولی چون تعداد آن زیاد است گاهی باعث ایجاد ناخن‌های خشن و کدر می‌شود.
از علل دیگر سوراخ‌های روی ناخن، اگزما یا آسیب‌های شغلی ناخن است.
علل غیرشایع دیگری مانند پیتریازیس روزه‌آ، سارکوئیدوزیس، نشانگان رایتر، آرتریت روماتوئید و لیکن پلان نیز می‌توانند باعث چنین حالتی گردند.
با توجه به توضیحات بالا، خواننده‌ی عزیز متوجه خواهند شد که درمان این ضایعات به علت زمینه‌ای ایجاد آن بستگی دارد که ایشان می‌توانند با پیگیری بیماری خود و علت‌یابی آن توسط یک پزشک مجرب در این زمینه برای درمان آن اقدام کنند.

پاسخ به خانی: درمان لیکن پلان ناخن
پرسش دوم در مورد درمان لیکن پلان ناخن بود که خواننده‌ی گرامی به آن مبتلا هستند. حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به لیکن پلان ضایعات ناخن خواهند داشت. در مواردی که تشخیص و درمان صحیح لیکن پلان صورت گیرد، ضایعات دایمی ناخن امری نادر خواهد بود، حتی اگر ریشه‌ی ناخن به‌طور کامل درگیر شود. بنابراین درمان به‌موقع از تخریب دایمی ناخن جلوگیری خواهد کرد.
استروئیدهای سیستمیک و موضعی تزریقی جزو درمان‌های خوب و رده‌‌ی اول این بیماری محسوب می‌شوند. گاهی بعد از درمان، عود خفیف ضایعات دیده می‌شود که معمولاً به درمان پاسخ می‌دهد. این درمان در مواقعی که تریژیوم یا ناخنک چسبنده ایجاد شود موثر نخواهد بود و ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی ناخن داشته باشد. برای درمان لیکن پلان ناخن از رتینوئیدهای سیستمیک نیز به‌عنوان خط دوم درمان می‌توان استفاده کرد.
برای این دوست عزیز نیز پیشنهاد می‌شود سریع‌تر در فکر درمان ناخن خود باشند تا از آسیب دایمی ممانعت شود.


2 دیدگاه

نگارين · اکتبر 27, 2010 در 11:58 ق.ظ

سلام ببخشید یه سوالی دارم میشه یکی از ناخن های انگشت پا رو که شکل عادی نداره رو کشید و یه ناخن دیگه به جاش کاشت منظورم کاشت دائمی ناخنه ممنون میشم اگه جوابم رو بدین

    Rashtgps 2 · ژانویه 28, 2011 در 11:41 ب.ظ

    پاسخ دکتر نوروزی به نگارین:خیر، کاشت ناخن دائمی نیست و در واقع نوعی ناخن مصنوعی است که هر چند وقت باید ترمیم گردد. در موارد خاصی می‌توان از پیوند بستر ناخن استفاده کرد که ممکن است کمک کننده باشد یا دستکاری ریشه‌ی ناخن که گاهی به طبیعی‌تر شدن شکل ناخن کمک می‌کند.

دیدگاه‌ها بسته است.