تشخیص و درمان پکتوس ‌کاریناتوم/ دکتر منوچهر آقاجان‌زاده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

0018پکتوس کاریناتوم (Pectus Carinatum: PC) یا «سینه کبوتری» ناهنجاری است که در آن استرنوم به‌طرف قدام برآمدگی پیدا می‌کند. این ناهنجاری نسبت به پکتوس اکس‌کاواتوم (Pectus Excavatum: PE) شیوع خیلی کمتری دارد.
پکتوس کاریناتوم به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱-    Chondrogladiolar
۲-    مخلوطی از کاریناتوم و اکس‌کاواتوم
۳-    Chondromanubrial.
Chondrogladiolar شایع‌ترین فرم PC است. در این فرم ثلث تحتانی استرنوم به‌طرف قدام و به‌طور قرینه برآمدگی پیدا می‌کند.

علت سینه کبوتری
علت این ناهنجاری به‌طور دقیق معلوم نیست. ولی دو نظریه وجود دارد:
۱- رشد زیادتر از حد ناحیه‌ی غضروفی دنده‌ها
۲- جابه‌جایی قدامی استرنوم.

تصویر 1. فتوگرافی قبل از عمل بیمار PC

تصویر ۱٫ فتوگرافی قبل از عمل بیمار PC

ناهنجاری‌های همراه
ضایعات زیر همراه با سینه کبوتری دیده می‌شود:
۱- اسکولیوزیس
۲- نوروفیبروماتوزیس
۳- آنومالی‌های مهره‌ای
۴- هیپرلوردوزیس
۵- کیفوزیس.
سینه کبوتری معمولاً خود را در بچه‌های کم‌سن و سال نشان می‌دهد. این ناهنجاری در نیمی از موارد تا روز ۱۱ پس از زایمان دیده می‌شود و با بالا رفتن سن تشدید می‌یابد. به‌ویژه در جریان بلوغ سینه کبوتری شدیدتر و بدشکل‌تر می‌شود.

تشخیص
در تشخیص سینه کبوتری معاینه‌ی بالینی اهمیت بیشتری دارد. CXR و CT-Scan بیشتر برای دیدن ضایعات همراه با این ناهنجاری به‌کار می‌رود و MRI کمتر انجام می‌شود.

 تصویر 2. فتوگرافی قبل و بعد از عمل بیمار PC

تصویر ۲٫ فتوگرافی قبل و بعد از عمل بیمار PC

درمان
چون شکل ظاهری برای بیمار ناراحت‌کننده است، بنابراین بهتر است سینه کبوتری اصلاح شود. بهترین سن برای جراحی بین ۶ تا ۱۰ سالگی است. ما تابه‌حال ۶ بیمار مبتلا به سینه کبوتری را عمل کرده‌ایم که نتیجه رضایت‌بخش بوده است.

خلاصه‌ای از روش جراحی
در سال ۱۹۵۲ برای اولین بار Ravitch جراحی اصلاح سینه کبوتری را انجام داد. در عمل فوق غضروف‌های دنده‌های درگیر برداشته شد و دو مورد استئوتومی روی استرنوم انجام گرفت. وی در سال ۱۹۶۰ عمل اصلاح فرم Chondrogladiolar را با برداشتن غضروف دنده‌های درگیر و یک یا دو مرحله استئوتومی روی استرنوم انجام داد.
Roviscek در سال ۱۹۶۳ روش زیر را به‌کار برد:
– رزکسیون ساب‌پریوستیک غضروف‌های دنده‌های درگیر
– استئوتومی عرضی روی استرنوم
– رزکسیون قسمت برآمده‌ی پایینی استرنوم
– بالا کشیدن گزیفویید و عضلات رکتوس به خلف استرنوم
– ایجاد محل اتصال جدید.

تصویر 3. رادیوگرافی نیمرخ بیمار PC

تصویر ۳٫ رادیوگرافی نیمرخ بیمار PC

عوارض جراحی
در بررسی‌های مختلف، عوارض عمل اصلاح سینه کبوتری در ۱۵۲ بیمار عبارت بود از:
– پنوموتوراکس در ۴ نفر
– آتلکتازی در ۱ نفر
– عفونت زخم در ۱ نفر
– نکروز موضعی زخم در ۱ نفر.

دکتر منوچهر آقاجان‌زاده
فوق تخصص جراحی قفسه‌ی سینه
استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان
نشانی: رشت، گلسار، ابتدای بلوار نماز، ساختمان جاوید، تلفن: ۷۲۲۳۶۱۵

به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۷۱، شهریور ۸۸


26 دیدگاه

javid · فوریه 23, 2010 در 12:09 ب.ظ

با عرض سلام
بنده ۲۴ سال دارم،که ۲ سال پیش به علت گوزی پشت به فیزیوترپی مراجعه کرده،در آنجا حین درمان ،دکتر معالج بنده را از کبوتری بودن سینه ام آگاه کرد،در سنین نوجوانی به علت درد در ناحیه سمت چب سینه به دکتر مراجعه کرده بودم که با گرفتم نوار قلبی،از سالم بودن آن خبر می دادند،در سنین نوجوانی با درد گرفتن سمت راست سینه در موقع ورزش از سالم بودن قلبم مطمین شدم،که اکنون با مطالعه در این مورد از سایت شما،و این که اخیرا موقع دویدن در سمت چپ سینه دچار درد شده و در توقف خوب میشوم،این ذهنیت درمن ایجاد شده که نکند مشکلی در این مورد برایم ایجاد شود. ضمنا سینه بنده از پشت و جلو بزگ و پهن می باشد و بر خلاف عکسهای بالا برجستگی کمی از قسمت وسط سینه دارد،ضمنا ۲ یا ۳دنده ی پایین سمت راست سینه نسبت به سمت راست فرورفتگی محسوسی دارند.
با تشکر از سایت خوبتان

    Rashtgps 2 · آوریل 27, 2010 در 10:34 ق.ظ

    پاسخ آقای دکتر آقاجانزاده به جاوید: پس از انجام سیتی اسکن، نوار قلب و اسپیرومتری میزان ارتباط این درد با وضع قفسهی سینه مشخص خواهد شد. ولی اصلاح جراحی این وضعیت نیز تاثیری روی گوژپشتی شما نخواهد داشت.

ali · آوریل 18, 2010 در 6:17 ب.ظ

salam man 25 sal daram va mobtala be in bimari sine kabotari hastam .ghafaseye sineye man ham daghighan shabihe hamin axetone ke ghozashtin.ta hala ham nemidonestam ke ghabele darmane .azaton mikhastam beporsam ke man mitonam amal konam?aya amale sakhtiye? tole darmanesh cheghadre?aya amale dardnakiye?

    Rashtgps 2 · آوریل 27, 2010 در 10:28 ق.ظ

    پاسخ آقای دکتر آقاجانزاده به علی: مسلماً این مشکل با عمل جراحی قابل اصلاح است. بعد از عمل حدود یک ماه دردهایی خواهید داشت و کلاً عمل نیمه سختی محسوب میشود.

علی · می 31, 2010 در 9:46 ب.ظ

سلام
به نظر شما داشتن این عارضه (Pectus Carinatum) باعث معافیت از سربازی میشه با توجه به گفتار زیر:

الف ـ مهمترین بیماری های استخوان(اسکلت) مشمولان مبتلا به بیماری های استخوانها(اسکلت) با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلا می باشند از معافیت های مندرج در هر بند به شرح زیر استفاده خواهند کرد: انحرافات ستون فقرات مادرزادی یا اکتسابی: ۱ ـ در اشکال شدید و ناتوان کننده معاف دائم. ۲ ـ انحرافات جانبی مادرزادی و اکتسابی ستون فقرات(اسکولیوز) بیش از ۳۰ درجه معاف دائم. ۳ ـ کیفوز شدید بیش از ۷۰درجه معاف دائم. ۴- در اشکال خفیف (انحراف های جانبی مادرزادی و اکتسابی ستون فقرات کمتر از ۲۰درجه) معاف از رزم. ۵- هرگونه اعمال جراحی (استخوانی)ستون فقرات معاف دائم. ۶- نکروز آواسکولار سر استخوان ران معاف دائم. ب- شکستگی های لگن: ۱- نون open book معاف دائم. ۲- بیماری شونر مان خدمات غیر رزمی. ج- تومورهای استخوانی خوش خیم: ۱- تومورهای استخوانی متعدد و با اختلال مشهود در کارمعاف دائم. ۲- تومورهای داخل استخوانی منفرد بدون عارضه ی خدمات غیر رزم. خ- کیستهای استخوانی – کیستهای بزرگ با خطر شکستگی یا به اندازه ی بیش از نیمی از قطر استخوان معاف دائم. ح- کوتاهی پا: ۱- کوتاهی بیش از ۵/۳سانتی متر معاف دائم(به استناد اسکنوگرام). ۲- کوتاهی از ۵/۱تا ۵/۳ سانتی متر خدمات غیر رزمی. چ- فقدان انگشتان دست: ۱- بیش از یک انگشت در یک دست معافی دائم . ۲- تا سه بند انگشت در یک دست خدمات غیر رزم. نکته: در مورد انگشتان به صورت زیر عمل می شود که در انگشت کامل یک و هر بند محسوب می شود.یعنی اگر بند اول چهار انگشت قطع شده باشد بیش از یک انگشت محسوب . معاف دائم می شود. صافی کف پا : صافی کامل کف یک یا هر دو پا در انواع سخت و یا با تحدب شدید استخوانی ویا با انحراف پاشنه معاف دائم. پارگی رباط ها: پارگی رباط ACL(قدامی) و PCL(خلفی)همراه با پارگی مینیسک پا معاف دائم.

    Rashtgps 2 · ژوئن 2, 2010 در 8:33 ب.ظ

    پاسخ به علی: این بیماری باعث معاف از رزم می شود. فقط در صورتیکه باعث مشکلات ریوی شود که در اسپیرومتری تغییر ایجاد کند معاف دائم دارد.

علی · ژوئن 3, 2010 در 10:08 ق.ظ

۱٫ در Pectus Carinatum پس از عمل آیا افراد با محدودیتهایی روبرو می شوند یا خیر؟

۲٫ طول درمان کامل و بازگشت به زندگی عادی ، بیمار چقدر است؟ بعد از عمل بیمار به چه مدت در بیمارستان بستری میشود؟

۳٫چه مراقبت هایی باید توسط بیمار پس از عمل در طول زندگی انجام شود؟

۴٫ آیا این ناهنجاری در مواردی که خفیف است با ورزشهایی از جمله بدنسازی و پاورلیفتینگ و یا فیزیو تراپی ممکن است اصلاح شود؟

    Rashtgps 2 · ژوئن 22, 2010 در 11:21 ق.ظ

    پاسخ دکتر آقاجانزاده به علی: عمل جراحی نیاز به ۷ تا ۱۰ روز بستری در بیمارستان دارد و بعد از ۲ ماه بیمار به زندگی عادی برمی گردد. بیماری و مشکل با ورزش یا بدنسازی قابل اصلاح نیست.

علی · ژوئن 5, 2010 در 12:50 ق.ظ

دوباره سلام
آخرین سوال در نظر قبلی را با توجه به نمودار زیر که از یک سایت خارجی گرفتم پرسیدم همانطور که مشاهده میکنید در این نمودار در مورد افراد بالغ چنانچه ناهنجاری خفیف باشد با ورزش بدنسازی میتوان آن را ترمیم کرد آیا گفته های این نمودار را قبول دارید؟؟؟؟؟؟

حتما این را ببینید:

http://www.scielo.br/img/revistas/jbpneu/v33n4/en_a17fig06.gif

ایمان · آگوست 28, 2010 در 8:58 ب.ظ

با عرض سلام و تشکر بابت مقالات و پاسخ های جامع شما. من یک فوتبالیست حرفه ای(شاغل در لیگ)هستم که که ۱۶ سال دارم و دچار عارضه ی پکتوس کاریناتوم هستم. من با آقای دکتر محمدرضا فخرایی (فوق تخصص جراحی ریه و قفسه ی سینه) مشورت کردم و ایشون به من گفتند که عمل جراحی برای این عارضه صرفا بخاطر زیبایی انجام می گیرد. سوالی که از شما داشتم این است که آیا تا چه مدت بعد از این عمل می توانم به فوتبالم در سطح حرفه ای ادامه دهم ؟.. و اینکه چه مدت بعد از عمل قادرم که قطعه ی پلاتنیومی که برای جلوگیری از تورم مجدد درون سینه گذاشته می شود را بردارم؟ ممنون می شوم اگر پاسخ رو برایم ایمیل کنید.
با تشکر

    Rashtgps 2 · سپتامبر 12, 2010 در 10:51 ق.ظ

    پاسخ دکتر آقاجانزاده به ایمان: با توجه به اینکه ورزشکار حرفه ای هستید ممکنست بعد عمل نتوانید به طور حرفه ای ورزش کنید بهتر است عمل را تا سن ۲۵ سال یا…زمان بازنشستگی ورزش حرفه ای به تعویق بیندازیذ. قطعه فوق هم ا تا ۲ ماه بعد عمل خارح می شود.

امیر · سپتامبر 12, 2010 در 12:21 ق.ظ

سلام
سوال ۱: من ۲۰ سال دارم و به پکتوس کاریناتوم مبتلا هستم. ۱-۲ سالی میشه که سمت چپ سینم یا شاید قلبم هر از چند گاهی درد کمی میکنه که بعد از ۲-۳ روز خوب میشه, این درد بعضی وقتها به وجود میاد. میخواستم ببینم امکان داره از پکتوس کاریناتوم باشه؟

سوال ۲: من در حال حاضر مشمول خدمت سربازی هستم میخواستم ببینم که با این بیماری معاف دائم میتونم بشم؟ آیا خودم میتونم تشخیص بدم که بیماری من در حد معاف دائم هست یا نه؟ و اگر من این بیماری رو عمل کنم در اون صورت معاف دائم میشم؟

سوال ۳: این بیماری به شدت من و از لحاظ روانی آزار میده, میخواستم ببین این بیماری با عمل جراحی خوب میشه؟ قیمت نهایی این عمل چه قدر میشه؟(خواهشا خود قیمت رو بگید مثلا چند میلیون)

    Rashtgps 2 · سپتامبر 12, 2010 در 10:36 ق.ظ

    پاسخ دکتر آقاجان زاده به امیر: اول:درد شما می تواند به دلیل عارضه باشد.دوام: حتی قبل از عمل اگر عارضه فوق باعث اختلال در اسپیرومتری شود معاف می شوید.
    سوم:با عمل مشکلات برطرف می شود.در گیلان حدود۲ تا ۳ میلیون. هزینه در تهران ممکنست به ۸ میلیون هم برسد. (برای اطمینان دقیق تراز هزینه می توانید با شماره تلفن مطب دکتر تماس بگیرید)

نيما · سپتامبر 16, 2010 در 12:27 ب.ظ

با سلام وخسته نباشد
من ۲۱ سال سن دارم سینه ی من هم درست مانند اون عکس بالایی است آیا میتوان با ورزش های طبیعی آن را درمان کرد؟و اگر در تبریز یک جراح خوب سراغ دارین آدرس وشماره ی مطبش رو بدین واگه نداری راهنمایی بکنین از کجا میتونم آدرسش رو پیدا کنم.واگه عوارض بعد از عمل رو بگین ممنون میشم
با تشکر فراوان

    Rashtgps 2 · سپتامبر 16, 2010 در 1:26 ب.ظ

    پاسخ به نیما: مشکل شما با ورزش اصلاح نمی شود. بهتر است یه یک جراح عمومی -فوق تخصص جراحی قفسه سینه مراجعه نمایید.

      Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 5:40 ب.ظ

      پاسخ دکتر آقاجانزاده به نیما: ضمنا در تبریز دکترشیرین زاده و دکتر وحید منتظری و در ارومیه دکتر قندیلی معرفی می شود.

نيما · سپتامبر 16, 2010 در 11:32 ب.ظ

با سلام : شماآدرس دکتر خوب تو تبریز سراغ ندارین؟
و اینکه اگه جراحی نکنم به نظر شما ممکنه وقتی که ازدواج میکنم مشگلی پیش بیاد؟
باز هم ممنون که صبورانه به سوالات پاسخ میدهید.

صبا · سپتامبر 24, 2010 در 1:29 ق.ظ

سلام
من ۲۵ سال سن دارم و به این بیماری به صورت خیلی خفیف مبتلا هستم
در ضمن مبتلا به کیفوز هم هستم مو ضوعی که بیشتر ناراحتم می کنه این کیفوز هست
می خواستم بدونم آیا دلیل این کیفوزم سینه کبوتری هست یا به خاطر بد نشستنه ؟؟؟
ممنون

    Rashtgps 2 · نوامبر 14, 2010 در 11:59 ق.ظ

    پاسخ دکتر اقاجانزاده به صبا: در مواردی این دو ضایعه با هم دیده می شود و ربطی به نشستن ندارد.

صبا · سپتامبر 24, 2010 در 1:29 ق.ظ

سلام
من ۲۵ سال سن دارم و به این بیماری به صورت خیلی خفیف مبتلا هستم
در ضمن مبتلا به کیفوز هم هستم مو ضوعی که بیشتر ناراحتم می کنه این کیفوز هست
می خواستم بدونم آیا دلیل این کیفوزم سینه کبوتری هست یا به خاطر بد نشستنه ؟؟؟
ممنون

امیر · سپتامبر 27, 2010 در 3:54 ب.ظ

سلام
ببخشید من قبلا هم سوال کرده بودم.

فقط من امروز رفتم بیمارستان و برای اینکه ببینم بیماری سینه کبوتری باعث اختلال تو اسپیرومتری من شده یا نه تو بخش متخصص ریه وقت گرفتم میخواستم ببینم درسته یا باید جای دیگه مثلا تو بخش قفسه سینه وقت میگرفتم؟

از اینکه به سوالات هم جواب میدین بسیار ممنون

    Rashtgps 2 · سپتامبر 30, 2010 در 7:59 ق.ظ

    پاسخ به امیر: اگر سینه کبوتری مشکلی در اسپیرومتری ایجاد کند نیاز به مشورت با جراح قفسه سینه دارید.

ali · اکتبر 17, 2010 در 10:19 ب.ظ

ba salam:

man pesari hastam 27 sale ke dochare baramadegi ghafaseyesineh hastm .albateh moshkele khasi az nazare tanafosi ya ghalbi khodaro shokr nadaram vali az nazare zaheri
khayli aziyatam mikon mikhastam bebinam avareze amal be che surati hast

merC.

نیما · دسامبر 5, 2010 در 8:09 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید میشه یه جمله یا یه متن یا مقاله ای بنویسید که تو روحیه ای کسانی که نمیخوان عمل کنن تاثیر بذاره و مثل من افسرده نشن؟

علی · فوریه 15, 2011 در 1:23 ب.ظ

سلام
منم مثل آقا نیما افسردگی گرفتم
اگه میشود چند تا دکتر خوب در تهران معرفی کنید؟
آیا بدنسازی می تواند با عث بیشتر شدن برآمدگی شود؟
ممنون

هومن · مارس 22, 2011 در 11:37 ب.ظ

سلام.
من ۲۸ سال دارم و به نوع خفیف این بیماری مبتلا هستم ولی زیبایی اندام برایم خیلی مهم است. ۱- آیا این عمل جراحی برای سن من فقط در موارد ضروری توصیه میشود یا مانند جراحی بینی برای زیبایی هم میتوان این عمل را انجام داد؟ ۲- آیا تمام جراحان قفسه سینه میتوانند این عمل را به خوبی انجام دهند؟

دیدگاه‌ها بسته است.