ناخن‌های شیاردار در آرتریت روماتوئید/ دکتر حمید نوروزی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

009مقدمه: پس از انتشار مقاله‌ی «ناخن‌های شیاردار»، یکی از خوانندگان به نام آزاد پرسش زیر را مطرح کرد:
خیلی ممنون از مطالب مفید شما. من مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید هسنم ناخنهای شیاری دارم . یک سال تحت درمانم ولی مداوا نشدم .نظر شما در این باره چیست؟
در پاسخ، دکتر نوروزی یادداشت زیر را فرستادند که برای استفاده‌ی سایر علاقه‌مندان به‌صورت مقاله‌ی جداگانه‌ای تقدیم می‌کنیم:

ضمن تشکر، ابتدا باید مطمئن شد زمینه‌های دیگری که درمان آن‌ها می‌تواند ناخن شما را به حالت طبیعی برگرداند وجود نداشته باشد.
در صورتی که تشخیص علت ضایعات ناخن شما آرتریت روماتید است، موفقیت در درمان با توجه به شدت و مدت بیماری متفاوت و گاه بسیار مشکل است. در آرتریت روماتوئید ناهنجاری‌های عروق ریز و التهاب در بافت‌های مولد ناخن از علل اصلی بروند تغییر شکل ناخن‌هاست.
معلوم شده است در صورتی که ضایعات شدید نباشد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن می‌تواند سودمند باشد. همچنین استفاده از نوعی ویتامین به نام بیوتین به مقدار ۲/۵ میلی‌گرم (۲۵۰۰ میکروگرم) روزانه در مدت طولانی ممکن است کمک کند.
اقدامات دیگری که احتمالاً برای‌تان مفید خواهد بود شامل تمرین‌های آرام‌بخشی، دوری از استرس، انجام مدیتاسیون و یوگا، تقویت سیستم ایمنی و پرهیز از مصرف زیاد مواد قندی است.
خودداری از تماس نابه‌جا با مواد پاک‌کننده‌ی قوی شیمیایی، پرهیز از وارد آوردن ضربه و تروما به ناخن و بافت‌های اطراف آن نیز می‌تواند از سرعت پیشرفت ضایعات بکاهد یا به بهبود آن کمک کند.
همچنین استفاده از طب مکمل و هومیوپاتی در برخی موارد سودمند است.
در ضمن، برای استفاده از محصولات و کارهای مربوط به زیبایی و آرایش ناخن و نیز پرکننده‌های شیارهای ناخن که به‌صورت فرآورده‌های آرایشی موجود است، انجام این کارها را تحت مراقبت آرایشگر متخصص و باتجربه در زمینه‌ی ناخن توصیه می‌کنم.


5 دیدگاه

رویا تجلی · ژانویه 10, 2010 در 3:20 ب.ظ

با سلام

خسته نباشید از مقاله جالبتان بسیار لذت بردم و کلی اطلاعات کسب کردم فقط میخواستم اگر مقدور است این جواب من رابدهید که بیماری آرترید روماتوئید چطور به چشم آسیب می رساند چون از نزدیکان من جدای دردی که از این بیماری میکشد چشمهایش نیز دچار مشکل شده است و همیشه داخل چشمش خشک است و اشک ندارد و چشمهایش قرمز است .
آیا از عوارض دارو است یا اینکه علت دیگری دارد و اگر میتوانید دارویی را برای آن معرفی کنید .

    rashtgps · ژانویه 10, 2010 در 6:52 ب.ظ

    پاسخ به رویا تجلی:
    درگیری چشم در بیماری‌های بافت همبند از جمله آرتریت روماتوئید غیرمعمول نیست. امیدواریم در آینده‌ی نزدیک مقاله‌ای در این مورد داشته باشیم.

اكبرفتحي · می 29, 2010 در 5:21 ب.ظ

با تشکر از توضیحات جنابعالی اینجانب مدتها است که از درد انگشت شست پای راست رنج میبرم وبااینکه هیچ موقع اسید اوریک خونم ازحداکثر ۶وحداقل ۳٫۴ بالاتر نبوده وشست پا کمی ورم وگاهی کبودی کمی دارد حدود چهار ماه است که زانوی پای چپم نیز اب اورده ویک بار هم اب انرا کشیده ام وهنوز هیچ بهبودیدردرمان نداشته ام ودردرمانهای اولیه با تشخیص نقرس ومصرف پیروکسیکام وایندومتاسینویابتامتازون گاها مداوا میشدم اماحدود ۷ماهی است که دوباره این بیماری عود کرده وبامصرف اداروهای ذکر شده ومداسین پردنیزیلون بهبودی نداشته از جنابعالی خواهش مینمایم راهنمایهای لازم بفرمایید

    Rashtgps 2 · ژوئن 7, 2010 در 10:19 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به اکبرفتحی: اگر تشخیص قطعی نقرس گذاشته شده است پاسخ درمانی به داروی کلشی سین دراماتیک خواهد بود و اگر در مایع کشیده شده مفصل زانو کریستال دیده شده باشد ناشی از نقرس است و باز به این دارو جواب می دهد.بهتر است با یک متخصص داخلی برای تنظیم داروها مشورت کنید.

دادپی · سپتامبر 8, 2010 در 12:48 ق.ظ

سلام. ممنون از اطلاعات کاملتون.من ناخن شست دست چپم از ناحیه کوتیکول تا بالا یک خط سفید رنگ به صورت طولی حدود ۹ ماه ایجاد شده که به بالا که میرسه شکاف برمیداره. احتمال لیکن مطرح شده ایراد نداره عکسش را براتون ایمیل کنم یک مشورت شما بدید؟ ممنون

دیدگاه‌ها بسته است.