آلرژی‌های غذایی در کودکان/ دکتر حسین سهرابی‌فر

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

food_allergy-sدر حدود ۱۵% جمعیت عادی واکنش ناخواسته نسبت به مواد غذایی را گزارش می‌کنند ولی شیوع واقعی آلرژی غذایی کمتر از این میزان است (۴-۱% در کل جمعیت).
خیلی از مردم به‌اشتباه فکر می کنند که به یک ماده‌ی غذایی خاص حساسیت دارند و از آن ماده‌ی غذایی اجتناب می‌کنند بدون آن که با پزشک مشورت کرده باشند و این پرهیزهای بی‌رویه گاهی عوارض سوءتغذیه را به‌دنبال دارد.
در کودکان آلرژی غذایی بیماری شایع و مهمی است زیرا ۸-۶% کودکان زیر یک ‌سال از آلرژی غذایی رنج می‌برند و پرهیز از غذاهای اصلی مشکلات فراوانی را برای والدین‌شان ایجاد می‌کند.
واکنش در برابر مواد غذایی یا عدم تحمل می‌تواند به‌علل مختلفی از جمله مسمومیت غذایی، اختلالات آنزیمی، ناسازگاری‌های فردی و … به‌وجود آید.

واکنش‌های متقاطع بین مواد آلرژی‌زا

هنوز کاملاً مشخص نشده است که چرا بعضی مواد آلرژی غذایی ایجاد می‌کنند و بعضی خیر، و چرا همه‌ی اشخاص نسبت به یک نوع ماده‌ی آلرژن واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهند.
سابقه‌ی خانوادگی آلرژی تنها فاکتور مهمی است که ثابت ‌شده می‌تواند فرد را نسبت به بیماری‌های آلرژیک مستعد کند. اگر یکی از والدین کودک بیماری آلرژیک داشته باشد، میزان تقریبی خطر ابتلای کودک به آلرژی ۵۰% است و اگر هر دو والدین مبتلا به آلرژی باشند خطر به ۷۵% می‌رسد.
نکته‌ی دیگر این‌که آلرژی معمولاً نسبت به چند نوع ماده‌ی غذایی دیده می‌شود و اگر کودک به یک ماده‌ آلرژی داشته باشد، احتمال دارد به مواد دیگر هم آلرژی داشته باشد.
همچنین بعضی از کودکان از واکنش متقاطع رنج می‌برند، مثلاً کودکانی هستند که به لاتکس (ترکیبی که در دستکش‌های بیمارستانی، شیشه و … به‌کار می رود) حساسیت دارند و این کودکان احتمال بیشتری دارد که به موز یا کیوی نیز حساسیت داشته باشند. اما به‌طور کلی حساسیت به یک میوه یا سبزی خاص غالباً در ارتباط با حساسیت به دیگر غذاهای متعلق به همان خانواده یا خانواده‌های نزدیک به آن است.
واکنش متقاطع دیگر بین آلرژی‌های استنشاقی و آلرژی‌های غذایی است. هنگامی که یک بیمار با زمینه‌ی حساسیت، بزرگ می‌شود و حساسیت به آلرژی‌های استنشاقی مثل گرده‌ی گیاهان، گرد و غبار منزل و … رخ می‌دهد، به‌احتمال زیاد این فرد به آلرژن های غذایی که دارای واکنش متقاطع با این آلرژن‌ها هستند نیز حساس می‌شود. مثلاً کودکی که به گرده‌ی گیاه غان حساسیت دارد، ممکن است وقتی که سیب می‌خورد هم علایم آلرژی را نشان دهد زیرا پروتئین سیب مشابه گرده‌ی گیاهان است.
در زیر بعضی از واکنش‌های متقاطع آورده شده ‌است:
۱-    سیب با سیب‌زمینی و هویج
۲-    هویج با کرفس، سیب، سیب‌زمینی، گندم و آناناس
۳-    حبوبات با گندم، ذرت، جو، برنج و گرده‌ی درختان
۴-    شیر گاو یا شیر بز و شیرهای با فرمول تهیه شده براساس شیر گاو
۵-    سفیده‌ی تخم‌‌مرغ با زرده‌ی تخم‌مرغ
۶-    سیر با پیاز و مارچوبه
۷-    نخود فرنگی با سویا، باقلا، لوبیا سفید، بادام زمینی، لوبیا قرمز، عدس و رازیانه
۸-    هلو با آلو، زردآلو و موز
۹-    گندم با جو، ذرت و حبوبات.

علایم و نشانه‌های آلرژی غذایی

نوع و شدت علایم آلرژی از یک ماده‌ی آلرژن به ماده‌ی آلرژن دیگر و از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. گروهی از کودکان دچار آلرژی غذایی فقط تظاهرات و نشانگان آلرژی دهانی را نشان می‌دهند که شامل خارش دهان و گلو در هنگام بلع غذا است که خیلی زود هم برطرف می‌شود، ولی برخی دیگر از کودکان حساس به مواد غذایی از بیماری آسم یا اگزمای پوستی رنج می‌برند.
بعضی از کودکان ممکن است همزمان چند علامت آلرژی را تجربه کنند.
شایع‌ترین علایم و نشانه‌های آلرژی غذایی عبارت‌اند از:
۱- درگیری پوست و مخاط: کهیر، خارش یا اگزما، تورم لب‌ها، صورت، زبان و گلو یا هر عضو دیگر از بدن
۲- درگیری دستگاه تنفس: خس‌خس سینه، گرفتگی صدا، تنگی نفس، سرفه‌ی مزمن
۳- درگیری دستگاه گوارش: دردهای شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ، وجود خون در مدفوع
۴- درگیری دستگاه گردش خون: افت فشار خون، گیجی، سبکی سر، سردرد.
شایع‌ترین واکنش پوستی به یک غذا کهیر است. کهیرها قرمز، خارش‌دار و متورم هستند که سریعاً پدیدار و به‌همان سرعت هم ناپدید می‌شوند و ممکن است به‌تنهایی یا با دیگر علایم ظاهر شوند.
اگزما وضعیتی است که در آن پوست خارش‌دار، پوسته‌دهنده و قرمز است و ممکن است به‌علت آلرژی غذایی ایجاد شود. این واکنش معمولاً مزمن است و در افراد با سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی آسم یا آلرژی‌های دیگر مشاهده می‌شود.
علایم آسم از قبیل سرفه، خس‌خس سینه یا تنگی نفس ممکن است در اثر تنگی راه‌های هوایی ناشی از آلرژی غذایی (به‌ویژه در شیرخواران و کودکان) دیده شود.
علایم گوارشی آلرژی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی، خون در مدفوع، خارش و تورم دهان و گلو، نفخ و گاهی اوقات راش‌های قرمز اطراف دهان است.
شایع‌ترین علایم آلرژی غذایی در اطفال شامل اگزما، علایم دستگاه گوارش، تهوع، استفراغ، اسهال و کرامپ‌های شکمی و در بزرگسالان شامل سندرم آلرژی دهانی، کهیر، التهاب مخاط بینی و آنافیلاکسی است.
سندرم آلرژی دهانی شامل کهیر، خارش و تورم ناحیه‌ی لب‌ها، دهان و گلو شایع‌ترین علامت بالینی آلرژی غذایی در بالغین است.

آنافیلاکسی
آنافیلاکسی شدیدترین نوع واکنش سیستمیک بدن است که در آن دستگاه‌های متعددی از بدن واکنش‌های حساسیتی نسبت به غذا را هم‌زمان تجربه می‌کنند. آنافیلاکسی واکنشی از آزاد شدن ناگهانی واسطه‌های شیمیایی متعدد بر اثر عملکرد آنتی‌بادی‌های IgE است. اثرات این واسطه‌ها عبارت‌اند از: قرمزی و خارش شدید پوست، کهیر، تورم گلو، انقباض برونش‌ها و تنگی نفس شدید، افت فشار خون و علایم شوک، عدم هوشیاری و گاهی اوقات مرگ.
اولین علامت آنافیلاکسی ممکن است احساس گرما، گر گرفتن، احساس خارش در دهان یا بثورات قرمز خارش‌دار باشد. دیگر علایم عبارت‌اند از احساس سبکی سر، تنگی نفس، عطسه‌ی شدید، اضطراب، انقباضات معده، تهوع، استفراغ یا اسهال. در موارد شدید، بیماران دچار افت فشار خون، از دست دادن هوشیاری و شوک می‌شوند.
آنافیلاکسی اگر سریعآً درمان نشود ممکن است کشنده باشد.
به‌طور کلی می‌توان علایم آنافیلاکسی را در اعضای مختلف بدن به‌صورت زیر تقسیم کرد:
۱-    پوست: کهیر، تورم، خارش، گرما، قرمزی، راش
۲-    دستگاه تنفس: عطسه، تنگی نفس، گرفتگی گلو، سرفه، خشونت صدا، درد قفسه‌ی سینه، گرفتگی بینی
۳-    دستگاه گوارش: تهوع، درد و انقباض معده، استفراغ، اسهال، خارش دهان و گلو
۴-    دستگاه گردش خون: رنگ‌پریدگی یا کبودی، نبض ضعیف، سبکی سر، گیجی، افت فشار خون، شوک
۵-    دیگر اعضا: اضطراب، خارش و اشک‌ریزش چشم‌ها، سردرد، قرمزی چشم‌ها
هر غذایی می‌تواند سبب واکنش آلرژیک شود، اما شایع‌ترین غذاهایی که سبب آنافیلاکسی می‌شوند عبارت‌اند از: بادام زمینی، آجیل، میگو، ماهی، شیر، تخم‌مرغ و افزودنی‌های غذایی مثل سولفیت‌ها.

عوامل موثر بر شدت واکنش آلرژی
۱-    مقدار ماده‌ی خورده شده
۲-    شکل ماده‌ی غذایی (ماده‌ی غذایی مایع سریع‌تر از جامد جذب می‌شود)
۳-    ورزش (در حوالی زمان خورده شدن ماده‌ی غذایی، علایم را بدتر می‌کند)
۴-    پختن غذا (غذاهای پخته شده گاهی اوقات بهتر تحمل می‌شوند).

عوامل خطرزا برای ابتلا به آلرژی غذایی

ابتلای کودک به آلرژی غذایی قابل پیش‌بینی نیست، اما بعضی عوامل ممکن است کودک را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. عوامل ژنتیکی نقش مهمی در ایجاد آلرژی دارند. مشخص شده است که اگر هر دو والد آلرژیک باشند خطر بروز آلرژی در کودکان‌شان ۷۵% و در صورتی که یکی از والدین مبتلا به آلرژی باشد خطر برای کودکان ۵۰% است.
در حال حاضر والدین نمی‌توانند برای حذف کامل احتمال ابتلای کودک به آلرژی‌های غذایی کار مهمی انجام دهند. با وجود این، تغذیه با شیر مادر ممکن است کمک کند تا شیرخوارانی که مستعد آلرژی به شیر گاو یا سویا هستند، واکنش‌های آلرژیک را نشان ندهند.
هنگامی که شیرخوار فقط شیر مادر مصرف می‌کند، با غذاهایی که می‌توانند سبب آلرژی شوند تماس کمتری دارد. در حال حاضر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که کودکان مستعد آلرژی نباید تا ۶ ماهگی با غذاهای جامد تغذیه شوند و منحصراً تا ۶ ماهگی باید شیر مادر بخورند.

مواد غذایی آلرژی‌زا
هر غذایی که حاوی پروتئین باشد بالقوه قادر به تولید واکنش آلرژیک است اما به‌طور کلی گفته می‌شود که ۸ نوع غذا مسوول بیش از ۹۰% آلرژی‌های غذایی هستند. این ۸ نوع غذا عبارت‌اند از: ۱- شیر گاو ۲- تخم‌مرغ ۳- ماهی و سخت‌پوستان (میگو، خرچنگ، صدف) ۴- سویا ۵- آجیل‌ها (بادام، گردو، پسته، فندق و …) ۶- گندم ۷- بادام زمینی ۸- گوجه فرنگی.
در اطفال بیشتر آلرژی‌های غذایی ناشی از شیر، تخم‌مرغ، بادام زمینی، سویا و گندم، و در بزرگسالان بیشتر ناشی از مصرف ماهی، آجیل و بادام زمینی است.

پیشگیری از آلرژی غذایی
به‌طور خلاصه راه‌های پیشگیری از آلرژی‌های غذایی در کودکان مستعد ابتلا به آلرژی عبارت است از:
۱-    تغذیه فقط با شیر مادر، حداقل به‌مدت ۶ ماه
۲-    تداوم تغذیه با شیر مادر حتی‌الامکان تا ۲ سال
۳-    اجتناب از دود سیگار و سیگار نکشیدن در دوران حاملگی
۴-    تاخیر در شروع غذاهای کمکی تا سن ۶ ماهگی
۵-    هر غذای جدید را یک‌به‌یک شروع کنید (تا مشخص شود واکنش آلرژیک نسبت به کدام ماده‌ی غذایی است)
۶-    تخم‌مرغ را بعد از یک سالگی شروع کنید (سفیده‌ی تخم‌مرغ)
۷-    آجیل و غذاهای دریایی را بهتر است بعد از ۲ سالگی شروع کنید
۸-    هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد محدودیت شدید رژیم غذایی مادر در دوران حاملگی از آلرژی غذایی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه محدودیت شدید ممکن است به تغذیه‌ی کودک در حال رشد آسیب برساند.

توصیه‌های کلی در پرهیز غذایی
–    به‌طور کلی اگر کودک شما آلرژی غذایی شدید دارد، باید مراقب غذاهای آماده باشید. اگر شما در منزل غذا درست کنید و از تمام محتویات آن آگاه باشید به میزان زیادی خطر تماس کودک خود را با آلرژی کم کرده‌اید. این‌که کودک شما مبتلا به آلرژی غذایی است به این معنی نیست که او را از تمام غذاهای محبوب کودکان محروم کنید.
–    تمام غذاهای محبوب خانواده‌ی شما به آسانی می‌تواند به نوعی تغییر یابد که مناسب نیازهای ویژه‌ی کودک آلرژیک شما باشد. برای مثال در غذاهایی که باید شیر استفاده شود به‌جای آن از مقادیر مساوی شیر خشک تایید شده توسط پزشک، مایعات دیگر یا آب استفاده کنید تا حالت شل آن حفظ شود. یا اگر کودک شما آلرژی به تخم‌مرغ دارد، شما می‌توانید به‌جای آن مخلوطی از یک قاشق چای‌خوری (۵ ml) بکینگ پودر، یک قاشق سوپ‌خوری (۱۵ ml) آب یا شیر و یک قاشق سوپ‌خوری (۱۵ ml) سرکه به‌جای هر تخم‌مرغ استفاده کنید.
–    خوردن غذاهای بسته‌بندی شده یا تغذیه در مدرسه یا رستوران ممکن است کودک شما را در معرض منابع مخفی آلرژی قرار دهد.
–    پرهیز از مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها یک اصل کلی در پرهیز غذایی است که نباید فراموش شود. افزودنی‌ها شامل مواد رنگ دهنده، اسانس‌ها، ادویه‌ها، مواد نگهدارنده، ترکیبات حاوی کولا و هر ماده‌ی شیمیایی دیگری است که به غذای اصلی اضافه می‌کنند.
برنامه‌ریزی، کلید کمک به کودک شماست تا از وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها لذت ببرد و دچار واکنش‌های آلرژیک نشود. عمدتاً ایمن‌تر است که غذای کودک را خودتان آماده و بسته‌بندی کنید.

منبع: برگرفته از مقالات مرکز تحقیقات آسم و آلرژی و ایمونولوژی ایران.

دکتر حسین سهرابی‌فر
متخصص کودکان و نوزادان
عضو انجمن آسم و آلرژی ایران
نشانی: رشت، میدان گلسار، خیابان نواب، روبه‌روی تاکسی تلفنی گلسار، تلفن: ۷۲۳۲۴۹۵

به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۵۴ و ۵۵


25 دیدگاه

sahar · جولای 4, 2009 در 8:46 ق.ظ

بابا دمت گرم دکتر جون

محمد · اکتبر 6, 2009 در 11:50 ب.ظ

با سلام.پسر من ۲سال و ۶ ماهشه و حدود ۱ هفته است که بین انگشت ها و روی دستش و گاهی حتی کف دستش دونه های ریزی زده که به شدت هم خارش داره.دکتر میگه دچار حساسیت شده.خواستم کمک کنین که چطور میشه که علت این حساسیت و نحوه درمان رو فهمید.ممنون میشم اگر کمکمون کنین.

    rashtgps · نوامبر 2, 2009 در 6:22 ب.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی‌نژاد:
    خارش و دانه فقط روی یک دست احتمالا در اثر حساسیت تماسی است. با این‌حال با معاینه‌ی کودک بهتر می‌توان نظر داد.

نادر فلاح 25آبان 1388 · نوامبر 19, 2009 در 12:31 ق.ظ

با سلام و ضمن تشکر از آقای دکتر :ایکاش به این نکته هم اشاره می فرمودید که با رعایت نکات ذکر شده در چه سنی احتمال درمان این کودکان وجود دارد.در ضمن وقتی به ماده ای مثل گندم اشاره میکنید آیا محصولات تهیه شده از این ماده (مثل نان)را هم شامل میشود؟

عقیل · ژانویه 23, 2010 در 10:41 ب.ظ

با سلام
پسر من ۷ ماهه است از ۳ ماهگی به شیر گاو احساسیت دارد
الان ۲ هفته است دل درد شدید دارد و بیتابی میکنه ما چیکار کنیم

    rashtgps · ژانویه 24, 2010 در 5:49 ب.ظ

    پاسخ به عقیل:
    مشخص نفرموده‌اید الان چه شیری می‌خورد. همچنین لطفا در مورد بررسی های پزشکی در این دو هفته و نتایج آن توضیح دهید.

عقیل · ژانویه 26, 2010 در 12:57 ق.ظ

با سلام خدمت اقای دکتر
پسر ما تا ۴ ماهگی سمیلاک ال اف می خورد که نتونستیم تهیه کنیم که براش همانا ۱ دادیم که صورتش حساسیت می کرد که دکتر گفت بچه شما اگزماست و براش ببلاک HA دادن الان یک ماه است که ببلاکHA میخوره و حدود سه هفته است که دل درد شدید گرفته و پاهاش حساسیت کرده و الان دو روزه اسهال میکنه.براش شیر بز می خواهیم تهیه کنیم< نظر شما چیه؟

    rashtgps · ژانویه 27, 2010 در 6:14 ب.ظ

    `پاسخ دکتر سهرابی‌فر به عقیل:
    توصیه می‌شود از بیومیل سوی (دارای سویا) یا ببلاک LF (بدون لاکتوز) استفاده کنید و تا یک‌سالگی هیچ شیر دیگری جز این شیر خشک‌ها یا شیر مادر به کودک‌تان ندهید.

دکتر عسگری نطنزی · می 30, 2010 در 4:30 ق.ظ

به نظر می رسد پزشک نوزاد متعلق به عقیل، در ابتدا تشخیص درستی نداشته، چون فرمولای اول فاقد لاکتوز و فرمولای دوم بر پایه پروتئینهای هیدرولیز شده بود.
حال باید نوع آلرژی بدرستی تمیز داده شود که آیا نقص آنزیمی تجزیه لاکتوز بوده(بیومیل سوی که فاقد لاکتوز است و ببلاک ال اف که این هم لاکتوز ندارد) در این مورد مناسب است. اما اگر تشخیص آلرژی به پروتئینهای شیرمادر یا شیرخشک باشد تنها فرمولای بر پایه سویایی مانند بیومیل سوی مطلوبست.
در این موارد چون علایم خیلی نزدیکند تشخیص سخت می شود و استفاده از فرمولایی که هم فاقد لاکتوز و هم بر پایه پروتئین سویا باشد(بیومیل سوی) بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود.
ارادتمند. دکتر علیرضا عسگری نطنزی

سلمان · جولای 26, 2010 در 1:36 ب.ظ

با سلام اقای دکتر من پسری ۱۶ ماهه دارم با وزن حدود ۶ کیلو. دچار توقف رشد شده است دور سر و قد بچه نسبتا خوب رشد میکند اما وزن وی بسیار کم است. دقیقتر بگم که وزن بچه زیاد میشود اما زود زود بیمار و وزن رو از دست میدهد. تحت نظر خانم دکتر غیبی فوق تخصص گواراش و تغذیه کودکان در ارومیه است. تمامی ازمایشات و سونوگرافیها سالم بوده فقط ازمایش اخر بیماری سیلیاک رو نشان داد. در تهران هم اقای دکتر خداداد اندسکوپی انجام دادندو سیلیاک مارش ۳ رو تایید کردنند. زود زود اسهال میشه و وزن کم میکنه. بسیار هم سرحال و ضریب هوشی بالایی دارد و شیر خشک ببلاک HA میخوره. شما راهنمایی بفرمایید

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 6:07 ب.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به سلمان:کودکان مبتلا به سلیاک به گلوتن موجود در مواد غذایی حساسیت دارند لذا نیاز است کودک تا ۲ سالگی علاوه بر مصرف شیر خاص تحت رژیم غذایی خاص باشد. لذا بهتر است کودکتان تحت نظرفوق تخصص گوارش باشد تا با رعایت رژیم علائم بیماری محدود شود و کودک به وزن نرمال برسد.

ساناز · سپتامبر 7, 2010 در 7:52 ب.ظ

سلام. پسرم ۴ ماهشه.رفلاکس داره . قبلا شیر خشک اس ام ای گلد میخورد ولی به خاطر رفلاکس دکترش ببلاک ای ار رو پیشنهاد داد . اولش بیومیل دادیم که همون روز یبوست گرفت. بعدش ببلاک که ۱۰ روز اول روزی ۵-۶ بار شکمش کار میکرد وبعدش به شدت یبوست شد. دارو امپرازول میخوره با آب سیب که الان دیگه آب سیب نمیدم بهش . ممکنه یبوستش به خاطر شیرش باشه؟ یا به داروش حساسیت نشون میده؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 15, 2010 در 11:51 ق.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به ساناز: شیر خشک نسبت به شیر مادر تعداد تفعات اجابت مزاج را کمتر می کند. بعضی وقت ها حساسیت به پروتئین شیر گاو یا به شیر خشک تهیه شده از شیر گاو می تواند باعث یبوست شود. ضمنا یکی از عوارض داروی اکپرازول یبوست است.

سامان مرادی · سپتامبر 11, 2010 در 4:53 ب.ظ

سلام.میخواستم از خانم ساناز بپرسم که آیا منظورشون از بیومیل بیومیل آر بود که گفتند یبوست شدید گرفته است؟ بنده نماینده علمی شرکت فاسکا تولید کننده این محصولات هستم.شماره واحد علمی شرکت رو جهت ÷یگیری این مساله تقدیم میکنم.۰۲۱۲۲۵۷۵۰۵۰ البته خودم هم شخصا این مورد را ÷یگیری خواهم کرد.از پزشک محترم سایت هم خواهشمندم این مورد را پیگیری و نتیجه را در سایت اعلام بفرمایند

علی خسروی · اکتبر 29, 2010 در 8:22 ق.ظ

باسلام پسری دارم۵ /۶ماهه وزنش۹ کیلوکه بعد از ۳ماهگی هم دلدردش ادامه دارد از ۱ماهه پیش اسهال شده .از ۱۰روز پیش اسهالش شدیدتر شد وهمراه با زور .ضمنا از بدو تولد از ببلاک ۱استفاده می کرد ولی به دلایل فوق دکتر ببلاک ال اف را توصیه کرد که موارد فوق برطرف گردیدو وقتی مجددا ببلاک ۲را شروع کردیم دوباره همان علایم فوق را دارد خواهش میکنم راهنمایی کنید با تشکر

    Rashtgps 2 · دسامبر 15, 2010 در 11:45 ق.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به علی خسروی: احتمالا کودک شما یا آنزیم لاکتاز ندارد یا اینکه فعالیت این آنزیم کم است. ب.ب لاک ال.اف پروتئین داخلش نیست.

ماهگل · نوامبر 24, 2010 در 11:57 ق.ظ

دختر۱۱ ماهه ام از بدو تولد به تشخیص پزشک ببلاک۱ و بعد از ۶ماهگی ببلاک۲ مصرف می کند سیستم ایمنی بدنش خیلی ضعیف و اکثراً سرما می خورد و الان یک هفته است با وجود اینکه همیشه شبها خواب راحتی داشت در خواب دائماً به خود می پیچد و چشمها و سرش را به شدت می خارد این را هم اضافه کنم که از هفت ماهگی غذاهائی مثل سوپ و کته و آبگوشت و بعضی خورشت ها را می خورد و بدون هیچ علائمی.و یک ماه است که مرکبات نیز به رژیم غذائیش اضافه شده است.آیا علائمی که اشاره کردم می تواند نشانه های آلرژی باشد؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 15, 2010 در 11:42 ق.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به ماهگل: به نظر نمی رسد از رژیم غذایی یا مرکبات باشد.چون اگر از غذا یا میوه باشد در طول روز هم باید این علائم مشاهده می شد. حتی الامکان شب غذا کمتر استفاده کند .بالش پر و پرقو استفاده نکند و دمای اتاق هم بین ۲۳ تا ۲۴ درجه باشد.

احسان · دسامبر 4, 2010 در 8:56 ق.ظ

با سلام

ما یه دختر کوچولوی ۸ ماهه داریم.از یک هفته پیش گهگاهی روی صورت و دستاش کهیر می زنه و زود خوب می شه.اما این واکنشها سیر افزایشی داشته و جالب اینجاست که فقط روی صورت و جاهای باز بدن که پوشیده نیست کهیر میزنه و کوچولوی ما احساس خارش نداره چون تا به حال ندیدیم که اقدام به این کار کنه.چیزی که بهش شک داریم خوردن همزمان مقدار کمی خرمالو و موز بوده که از فردای همون ، کهیر زدنش شروع شد و الان هر روز به دفعات این اتفاق می افته .مثلا دیشب بعد از خوردن سرلاک گندمی باز این اتفاق افتاد در ضمن مدتی هست که (حدود ۱۰روز) که خوردن زرده تخم مرغ رو هم شروع کرده
.سوالم این هست که چطور می تونیم از تکرار این واکنشها جلوگیری کنیم و فعلا برای تعدیل اینها از چی استفاده کنیم؟از دارو ویا رژیم غذایی خاص؟

متشکر از ایجاد این وب سایت خوبتون

    Rashtgps 2 · دسامبر 15, 2010 در 11:38 ق.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به احسان: میوه های نامبرده می تواند آلرژی زا باشد. البته گاهی گرما و سرما هم می تواند در افراد کهیر ایجاد کند. بهترین درمان اجتناب از تماس با مواد آلرژن است. در صورت شدید بودن از آنتی هیستامین استفاده شود.

زهرا فرح پور · دسامبر 5, 2010 در 11:40 ق.ظ

بسیار جامع بود. کودک من ۵ ماهشه از دو ماهگی اسهال خونی پیدا کرد با اینکه شیر من رو می خورد. من خیلی چیزها رو از رژیم غذاییم حذف کردم اما دل درد و التهابش هنوز باقی است به شیر نوترامیژن و ویتامین ها و آهنش هم حساسیت نشون می ده کلا با گوشت قرمز از هر نوعی مشکل داره الان من فقط برنج و مرغ مصرف می کنم ولی باز دلدرد داره دکتر گفت شیرتو قطع کن شیر خشک هایپر آلرژی ببلاک داده من همزمان با شیرم این شیر خشکم می دم بهتره می خواستم ببینم موقع شروع غذا بشه باید چه کرد من امتحانی یه قاشق لعاب برنج رقیق بهش دادم تا دو روز مدفوع بچه سبز ژله ای شد.

    Rashtgps 2 · ژانویه 20, 2011 در 4:47 ب.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به زهرا فرح پور: بچه شما به شیر شما حساسیت دارد. شیرتان باید قطع شود و به جای آن شیر خشک هایپوآلرژیک یا نوترامیژن مصرف شود. اگر بچه شما موقع تولد وزن نرمالی داشت تا ۶ ماهگی به غیر از شیر خشک به او غذای دیگری ندهید.

هانا · دسامبر 17, 2010 در 1:24 ق.ظ

دخترکوچولوی ما از ۱ماهگی به دلیل کاهش وزن دکتر ببلاک پره مچور داد وبعداز ۲هفته که وزن گرفت ببلاک ۱خورد البته شیر خودمم میخورد حالا ۴ماهش تموم شده ۵/۷کیلو ۵۰۰گرم اضاف داره من ازحدمشخص روی قوطی شیر کمتر بهش میدم نمیدونم چرا وزنش زیاد شده اذیت میکنه ودیگه از سینه هم کم میخوره

    Rashtgps 2 · ژانویه 20, 2011 در 4:40 ب.ظ

    پاسخ دکتر سهرابی فر به هانا:از خصوصیات شیر خشک افزایش وزن در شیرخواران است. از آنجایی که کودک با شیشه، شیر می خورد دیگر تمایلی با شیر خوردن از پستان مادر ندارد (چون باید بکمد و انرژی مصرف کند) در دوران شیرخوارگی برای کودک رژیم تعیین نمی کنند.بچه شما از ۶ ماهگی با فعالیتی که پیدا می کند از وزنش کم می شود.

آرزو · آوریل 5, 2011 در 9:37 ق.ظ

با سلام و عرض ادب
من از پزشکان عمومی رشت هستم
دختری ۸ ماهه دارم که از ۵/۲ ماهگی به محصولات گاوی که مصرف می کردم حساسیت نشان داد و دچار اسهال خونی شد از همان زمان رژیم را رعایت کردم و دخترم مشکلی نداشت.از ۶ ماهگی علاوه بر شیر خودم ببلاک HA دادم.خوب بودیکماه قبل به دنبال gastroentritis دچار اسهال lactase deficiency شد به توصیه همکار متخصص به مدت ۴ روز بیومیل سوی دادم بهد از آن به شیر من و ببلاک HA لب نزد و فقط بیومیل سوی می خورد.مشکلی هم ندارد.آیا ادامه دادنش مشکلی ایجاد نمی کند با توجه به اینکه شیر سوی جذب کمتری دارد؟
یکی از همکاران توصیه کرد AL110 را جایگزین کنم آیا در milk allergy مفید است؟
می خواستم لطف کنید چند سایت معرفی کنید که بتوانم در مورد انواع شیر خشک ، نامهای تجاری آنها ، ترکیباتشان و اینکه در milk allergy داده می شود یا نه اطلاعاتی به دست بیاورم.
با تشکر

دیدگاه‌ها بسته است.