پیلوپلاستی لاپاروسکوپی برای درمان تنگی محل اتصال حالب به لگنچه (UPJO)/ دکتر سیاوش فلاحتکار، دکتر سارا نیک‌پور

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

00sانسداد محل اتصال حالب به لگنچه
انسداد محل اتصال حالب به لگنچه (Uretropelvic junction obstruction: UPJO) زمانی اطلاق می‌شود که انتقال ادرار از لگنچه‌ی کلیه به داخل حالب با اشکال و انسداد مواجه شده باشد.
UPJO یکی از ناهنجاری‌های شایع حالب است که در جنس مذکر بیشتر از جنس مونث دیده می‌شود و در ۱۵-۱۰% موارد می‌تواند دوطرفه باشد.
علت دقیق این ناهنجاری مشخص نیست. انسداد واقعی به‌ندرت رخ می‌دهد اما اغلب حالب پروگزیمال هیپوپلاستیک با دیواره‌ی نازک مشاهده می‌شود.

علایم بالینی و تشخیص

علایم بالینی بستگی به سن بیمار در زمان تشخیص دارد. پیشرفت‌های اخیر در سونوگرافی پره‌ناتال منجر به تشخیص داخل رحمی بسیاری از موارد این بیماری شده است. پس از تولد، درد و استفراغ شایع‌ترین علایم هستند. با وجود این، هماچوری و عفونت ادراری نیز ممکن است دیده شود. به‌ندرت بعضی بیماران با عوارضی از جمله سنگ، تروما به کلیه‌ی بزرگ‌شده، هیپرتانسیون یا توده‌ی شکمی مراجعه می‌کنند. در بزرگسالان UPJO اغلب علامت‌دار و ثانویه است و تمایل به پیشرفت دارد.
تشخیص این بیماری در زمان جنینی بر اساس سونوگرافی است و پس از تولد می‌توان با انجام IVP و دیورتیک رنوگرام تشخیص را قطعی کرد.
تصاویر ۱ و ۲ هیدرونفروز شدید (massive) ناشی از UPJO را نشان می‌دهد.

 تصویر 1: کلیشه‌‌ی سونوگرافی از هیدرونفروز شدید ناشی از UPJO

تصویر ۱: کلیشه‌‌ی سونوگرافی از هیدرونفروز شدید ناشی از UPJO

تصویر 2: IVP در بیمار مبتلا به UPJO طرف چپ

تصویر ۲: IVP در بیمار مبتلا به UPJO طرف چپ

درمان
اصلاح جراحی UPJO برای حفظ عملکرد کلیه‌ی مبتلا لازم و ضروری است. کارآیی و میزان بالای موفقیت درازمدت پیلوپلاستی به‌عنوان درمان جراحی UPJO در بیماران اثبات شده است.
برای درمان UPJO سه روش وجود دارد:
الف) اندوپیلوتومی که خود به دو روش انجام می‌شود: ۱- آنته‌گرید یا پرکوتانه با انسزیون UPJ تحت کنترل نفروسکوپی، ۲- رتروگرید با انسزیون UPJ تحت کنترل فلوروسکوپی یا یورتروسکوپی
ب) جراحی باز
پ) جراحی به‌روش لاپاروسکوپی.

پیلوپلاستی لاپاروسکوپی
تا کنون پیلوپلاستی باز استاندارد طلایی در درمان UPJO محسوب می‌شد، اما امروزه در دنیا روش‌های لاپاروسکوپی به‌طور وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشرفت‌های اخیر در وسایل و تکنیک‌های لاپاروسکوپی سبب شده است روش‌های اندویورولوژی به‌عنوان درمان جایگزین قابل اعتماد به‌جای جراحی باز برای درمان UPJO مطرح شود. به‌طوری که مطالعات اخیر نشان داده است نتایج پیلوپلاستی لاپاروسکوپی معادل و یا حتی بهتر از جراحی باز است.
در مقایسه با روش جراحی باز، مدت زمان بستری و مدت نقاهت در پیلوپلاستی لاپاروسکوپی کمتر است.
پیلوپلاستی لاپاروسکوپی به دو روش ترانس‌پریتونئال و رتروپریتونئال انجام می‌شود. به‌دلیل آسان‌تر بودن روش ترانس‌پریتونئال، اغلب جراحان این روش را ترجیح می‌دهند. پیلوپلاستی لاپاروسکوپی به‌دلیل این‌که یک عمل ترمیمی است، جزو پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین اعمال جراحی لاپاروسکوپی محسوب می‌شود.
کنترااندیکاسیون‌های پیلوپلاستی لاپاروسکوپی شامل موارد زیر است:
الف) long segment of obstruction
ب) وجود یک یا تعداد بیشتری سنگ که در زمان جراحی لاپاروسکوپی به‌آسانی قابل دسترسی نباشد.

پیلوپلاستی لاپاروسکوپی به‌روش ترانس پریتونئال

پس از بیهوشی عمومی‌، سیستوسکوپی و پیلوگرافی رتروگرید برای اثبات تشخیص و تعیین آناتومی دقیق انجام می‌شود. سپس استنت داخل حالبی و کاتتر فولی گذاشته می‌شود.
ابتدا باید پنوموپریتوئن ایجاد شود. ایجاد پنوموپریتوئن برای رویت بهتر داخل شکم و انجام اقدامات درمانی ضروری است. برای ایجاد پنوموپریتوئن می‌توان از سیستم بسته (Verres needle) یا سیستم باز (تکنیک Hasson) استفاده کرد.
پس از این‌که وارد پریتوئن شدیم، باید به‌داخل پریتوئن گاز تزریق کنیم. به‌طور شایع‌تر امروزه از گاز CO2 برای ایجاد پنوموپریتوئن استفاده می‌کنند زیرا این گاز منفجر نمی‌شود و در خون نیز بسیار محلول است.
بیمار در موقعیت ۴۵ درجه Lateral decubitus قرار می‌گیرد و سه پورت لاپاروسکوپی ایجاد می‌شود.
به‌طور معمول محل ورود اولیه‌ی ما به داخل شکم در ناحیه‌ی ناف یا اطراف ناف است. این محل جایگاهی است که در آن سوراخ mm 10 ایجاد می‌کنیم و پس از فرستادن یک کانولا به‌داخل شکم، لاپاروسکوپ را از آن طریق وارد شکم می‌کنیم. بلافاصله پس از وارد کردن لاپاروسکوپ به‌داخل شکم، جراح باید محل ورود و اطراف آن را به‌دقت از نظر ترومای احتمالی بررسی کند و پس از بررسی احشای داخل شکم، اقدام تشخیصی و درمانی خود را شروع کند. در این زمان پزشک معمولاً محل‌های دیگری را که برای جراحی نیاز دارد، مشخص می‌سازد و پورت mm 5 ایجاد می‌کند. گاهی برای انجام اقدامات درمانی، پزشک نیاز دارد یک پورت mm 10 دیگر ایجاد کند.
پس از آن پروگزیمال حالب قطع (Dissect) می‌شود تا لگنچه‌ی کلیه مشخص گردد. سپس حالب و لگنچه در سطح UPJ آزاد می‌شوند و چنان‌چه عروق فرعی بیشتری وجود داشته باشد که عامل انسداد باشد، آن را نیز آزاد می‌کنیم.
روش‌های جراحی متفاوتی در لاپاروسکوپی برای ترمیم محل تنگی وجود دارد. در بسیاری از این روش‌ها نیاز به قطع کامل حالب در محل تنگی یا لگنچه نیست و با استفاده از فلاپ (Flap) می‌توان محل تنگی را ترمیم کرد که یکی از این تکنیک‌ها پیلوپلاستی Y-V است. البته قطع کامل محل تنگی و برداشتن کامل سگمان معیوب و آناستوموز مجدد آن به لگنچه، که به‌عنوان Dismembered pyeloplasty شناخته می‌شود، روش انتخابی در پیلوپلاستی لاپاروسکوپی است.

شرح یک عمل

ما چند بیمار را تحت عمل پیلوپلاستی لاپاروسکوپی ترانس پریتونئال قرار دادیم. برای کاهش زمان عمل، ما برای بیماران‌مان پیش از شروع لاپاروسکوپی کاتتر Double J گذاشتیم. در این‌جا به شرح یکی از این موارد می‌پردازیم:
بیمار دختر ۱۴ ساله‌ای بود که به‌دلیل درد فلانک چپ، که از ۳ سال پیش شروع شده بود، به ما مراجعه کرد. برای بیمار سونوگرافی درخواست شد که هیدرونفروز شدید کلیه‌ی چپ رویت گردید. در کلیشه‌های IVP بیمار تاخیر ترشح و هیدرونفروز شدید با اتساع واضح کالیس‌ها و لگنچه و نمای تیپیک UPJO در طرف چپ مشاهده شد. دیورتیک رنوگرام (DTPA Scan) انسداد مشخص محل اتصال حالب به لگنچه‌ی طرف چپ (UPJO) را نشان داد. (تصویر ۳)

 تصویر 3: انسداد محل اتصال لگنچه به حالب (UPJO) طرف چپ در دیورتیک رنوگرام

تصویر ۳: انسداد محل اتصال لگنچه به حالب (UPJO) طرف چپ در دیورتیک رنوگرام

بیمار تحت عمل جراحی پیلوپلاستی به‌روش لاپاروسکوپی قرار گرفت. در حین عمل لگنچه‌ی طرف چپ بسیار متسع بود و عروق اصلی کلیه از محل اتصال لگنچه به حالب عبور کرده و باعث انسداد شده بودند. به‌دقت و به‌آرامی چسبندگی عروق از حالب آزاد شد. سپس محل تنگی به‌طور کامل قطع شد و سگمان معیوب برداشته شد و در نهایت آناستوموز حالب به لگنچه از روی عروق کلیه انجام گردید.

دکتر سیاوش فلاحتکار
دانشیار ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
نشانی: رشت، حاجی‌آباد، ساختمان پزشکی نور، تلفن: ۲۲۳۶۳۳۲
دکتر سارا نیک‌پور
پزشک مرکز تحقیقات ارولوژی
نشانی: رشت، بیمارستان رازی، مرکز تحقیقات ارولوژی
به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۴۴


77 دیدگاه

mahdi · آگوست 27, 2009 در 10:27 ق.ظ

با سلام
سوالی داشتم مبنی بر اینکه دختری دارم ۴۵ روزه، در سونوگرافی آخر مادرش اشاره شد به اینکه کلیه سمت چپ جنین دارای فولنس کلیه است و به ما گفته شد که باید در یک ماهگی آن را پیگیری نمائیم و حالا که سونوگرافی انجام داده‌ایم مشخص شد که کلیه سمت چپ دارای هیدرونفروز خفیف می‌باشد
می‌خواستم که بدانم با این شرایط آیا باید نگران باشیم یا اینکه مشکل حل میشود و باید به دکتر کلیه و یا شخص خاصی مراجعه کنیم یا خیر
با تشکر از راهنمایی شما

دكتر فلاحتكار · سپتامبر 22, 2009 در 2:58 ب.ظ

با سلام
در پاسخ به سوال مطروحه: برای پیگیری لازم جهت بررسی و کنترل بیماری مراجعه به نفرولوژیست(متخصص کلیه) اطفال ضروری بوده و انجام سونوگرافی های مرتب لازم است.

عزیز · اکتبر 15, 2009 در 9:44 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید .
نوزادی ۱۰ روزه دارم با انجام سنوگرافی بعد از تولد موارد زیر مشاهده شد
تصویر واضحی از کلیه چپ مشاهده نشد . کلیه راست به ابعاد ۵۰X20 میلیمتر مشاهده شد سایز و اکوی کوریتکومدولر کلیه راست طبیعی است
اتساع خفیف در سیستم پیلوکالیسل راست مشاهده می شود که با توجه سن بیمار فالواپ توسیه می شود
با این توجه ایا امکان تشکیل کلیه چپ وجود دارد . وضعیت کلیه راست چگونه است منظور از اتساع خفیف چیست

    rashtgps · دسامبر 21, 2009 در 7:22 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به عزیز (با پوزش از تاخیر):
    در مورد سوال اول، ابتدا باید ارزیابی کامل‌تری انجام دهیم که آیا کلیه‌ی سمت چپ وجود دارد یا نه. در بعضی موارد کلیه در سونوگرافی دیده نمی‌شود ولی در نقاط دیگر بدن وجود دارد که با امکانات تشخیصی دیگر از جمله اسکن رادیو ایزوتوپ دیده می‌شود. ولی اگر ثابت شود که کلیه‌ای از دوره‌ی جنینی تشکیل نشده است، بر اساس دانش ما دیگر هرگز تشکیل نخواهد شد. البته باید دانست که افراد با یک کلیه نیز می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند.
    در مورد سوال دوم، گاهی اوقات سیستم کلیه‌ی یک فرد با وجود نرمال بودن اتساع خفیف دارد. با این‌حال برای اطمینان خاطر از این‌که مشکلی برای کلیه وجود ندارد، باید بیمار را پی‌گیری کرد یا با اقدامات تشخیصی دیگر مورد بررسی قرار داد.

نظری · نوامبر 7, 2009 در 7:35 ب.ظ

سلام
خسته نباشید
می شه در مورد فولنس کلیه توضح بدهید آخه سونوگرافی رفتم گفته فولنس خفیفی در کلیه سمت راست مشهود است. ممنون

    rashtgps · دسامبر 21, 2009 در 7:20 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به نظری:
    پری (فولنس) کلیه اگرچه می‌تواند به‌دنبال بیماری‌هایی مثل سنگ یا انسداد حالب رخ دهد، ولی در بسیاری موارد که فرد هیچ مشکلی ندارد ناشی از وجود ادرار در کلیه است و بیماری محسوب نمی‌شود.

عبداللهی · دسامبر 15, 2009 در 6:57 ب.ظ

سلام من در هفته ۱۸ بارداری هستم سونوگافی کلیه هیدرونفروز خفیف کلیه راست و شن ۴ میلیمتری را نشان داد همچنین فولنس کلیه چپ نیز مشهود بود سوال من اینست که وضعیت کلیه های من می تواند برای جنینم خطرناک باشد آیا می توانم دارو مصرف کنم . متشکرم

    rashtgps · دسامبر 21, 2009 در 10:05 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به عبداللهی:
    بهترین کار در این زمان بررسی کلیه‌ها به صورت متناوب است چنان‌چه اتساع کلیه افزایش پیدا نکند هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد.

sonia · دسامبر 30, 2009 در 9:33 ق.ظ

منم تازه یک هفته است که فهمیدم تنگیupj دارم، البته بهم گفتن که مادر زادیه، ولی من خیلی از عمل جراحی می ترسم نمی دونم باید چه کارکنم، البته من ۲۲ ساله هستم

    rashtgps · ژانویه 5, 2010 در 6:16 ب.ظ

    پاسخ به سونیا:
    همان‌طور که در متن مقاله آمده اصلاح جراحی UPJO برای حفظ عملکرد کلیه‌ی مبتلا لازم و ضروری است. اگر از جراحی می‌ترسید، ‌روش لاپاروسکوپی توصیه می‌شود که در مجموع راحت‌تر و از نظر عواقب جراحی قابل تحمل‌تر است.

مهدی · ژانویه 6, 2010 در 2:38 ق.ظ

باسلام بنده دارای تنگی upjo درهر دوطرف هستم که سمت چپ را۲۰سال پیش عمل کردم وطبق نظرپزشک معالج سمت راست نیازی به عمل نداشت.اخیرا سونوگرافی ازکلیه هاانجام شدکه طبق آن نتیجه به صورت زیر بود: هیدرونفروز گرید۱ درسمت راست مشهوداست.لگنچه کلیه راست برجسته ومتسع می باشد (R/O upjo). لگنچه سمت چپ نیز prominent است. لطفا اینجانب را راهنمایی فرماییدبرای درمان چکارکنم.درضمن سن من ۳۹ سال میباشد.

    rashtgps · ژانویه 9, 2010 در 6:44 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به مهدی:
    بهتر است روش‌های بررسی دیگری از جمله عکس رنگی و دیورتیک رنوگرام انجام شود. در صورتی که انسداد مشخص باشد نیاز به جراحی است ولی در صورت تنگی بدون انسداد فعلاً نیازی به جراحی وجود ندارد.

maedeh · ژانویه 11, 2010 در 7:04 ب.ظ

من دختری ۲۳ ساله هستم در سن ۲۰سالگی دکتر تشخیص داد من تنگی حالب مادرزادی دارم سنگه کلیهم دارم ۳ماه به من فرصت داد برای عمل من عمل نکردم حالا ۳سال میگزره ایا برای من مشکلی ایجاد میشه واسه ازدواج؟ مرسی اگه جواب بدین

مهدی · ژانویه 12, 2010 در 11:47 ق.ظ

با تشکر از پاسخ جنابعالی به سوال۱۶ دی اینجانب بایستی عرض کنم درعکس رنگی انسداد وجود نداشته وکلیه راست فقط تنگی دارد.بااین حال میخواستم بدانم برای درمان هیدرونفروز گرید ۱ باید کاری انجام دهم یا نه؟درضمن بعضی اوقات پهلوی سمت راستم درد خفیفی دارد. باتشکر مجدد از شما

    rashtgps · ژانویه 12, 2010 در 1:30 ب.ظ

    پاسخ به مهدی:
    همان‌طور که در پاسخ به سوال پیشین گفته شد، در این مرحله نیاز به اقدام خاصی نیست.

جمال · ژانویه 26, 2010 در 10:44 ب.ظ

با سلام
منن مادری دارم ۵۶ ساله
مدت ۶ ماه هست که
متوجه شدیم تک کلیه هست
(اژنزی) و فقط کلیه ی چپ را دارد
از درد شدید در پهلوهایش مینالد سونو شد متوجه شدیم اتساع لگنچه داره و همون upj مورد بحث درگیره . چاره اش عمل هست ؟
یا راه دیگری هم دارد ؟ در ضمن سرگیجه شدیدی هم داره
و در پی آزمایشات ca 19-9 بالا مشاهده گردید
آیا این ca علت اصلیش همین گرفتگی کلیه است ؟
با سپاس

    rashtgps · ژانویه 27, 2010 در 8:49 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به جمال:
    بهتر است روش‌های بررسی دیگری از جمله عکس رنگی و اسکن رادیوایزوتوپ انجام شود. در صورتی که انسداد واضح باشد نیاز به جراحی است.
    وجود کلسیم در ادرار ۲۴ ساعته تا میزان ۲۵۰-۲۰۰ میلی‌گرم در روز طبیعی است ولی مقادیر بیش از آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

جمال · فوریه 5, 2010 در 10:36 ب.ظ

سپاسگزارم از زحمات شما بله عکسهای رنگی داپلر و رادیو ایزوتوپ هم کردیم دکتر فوق تخصص هم دیده اند وگفته اند این گرفتگی بسیار ریز است و چیزی نیست .
لازم بذکر است به ۳ فوق تخصص این عکس ها را نشان داده ایم ولی هرکدام بیماری را جور دیگری تشبیه میکنند . درحالیکه درد در ناحیه ی کلیه و سرگیجه و تهوع کماکان ادامه دارد . سوال من این بود :
آیا این سر درد ها و سرگیجه ها و حالت تهوع ها و در بعضی موارد دل درد ها ( پایین دل) میتواند از همین تک کلیه هاش باشد ؟؟ لازم بذکر است همان تک کلیه بزرگتر از طبیعی میباشد و به قول پزشکان جبرانیست .

    rashtgps · فوریه 27, 2010 در 6:58 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به جمال:
    نه، مربوط به این مساله نیست.

مهدي · فوریه 6, 2010 در 12:27 ب.ظ

با سلام همسر من در هفته ۳۵ بارداری با توجه به سونو گرافی انجام شده به او اعلام شده که جنین دارای اتساع با دیامتر قدامی خلفی ۸ میلیمتری در لگنچه کلیه سمت راست است لطفا در این خصوص راهنمایی بفرمایید با تشکر

منیره · فوریه 8, 2010 در 8:27 ق.ظ

سلام من در هفته ۲۲ بارداری هستم در سونوی سه ماهه دوم اتساع خفیف لگنچه در هر دو کلیه دیده شده لطفا بفرمایید که آیا مشکل جدیست؟ برای جنین قبل و بعد تولد چه مشکلاتی ایجاد میکند؟ چه اقداماتی باید انجام شود؟ممنونم

    rashtgps · فوریه 27, 2010 در 7:06 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به منیره:
    ممکن است مشکل خاصی نباشد. به‌هرحال فعلا نیاز به کار خاصی نیست. پس از زایمان باید نوزاد سونوگرافی مجدد شود و در صورت نیاز، اقدامات لازم صورت گیرد.

مهدی · فوریه 8, 2010 در 10:03 ب.ظ

با سلام
من ۲۵ سالمه و ۴ سال پیش به طور اتفاقی تنگی UPJO کلیه چپ در سونگرافی معلوم گردید. و بعد از مراجعه به چند دکتر عمل جراحی باز روی کلیه ام انجام گرفت و چند وقت پیش دکتر اسکن هسته ای DTPA را نوشتند که بعد از انجام نتایج زیر حاصل شد:
Hyronephrotiv left kidney(saller in size ) with moderaate to severe decreased perfusion and function together with dilated PC system and evidence of at mechanical obstruction(at least partially) at pevouretereal junction
right kidney:mild decreased perfusion and function without obstruction.

می خواستم تحلیل شما را از وضعیت کلیه هایم بدانم. و چه باید بکنم

    rashtgps · فوریه 27, 2010 در 6:53 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به مهدی (۱۷ بهمن):
    فعلا نیاز به کار خاصی نیست. یک ماه پس از زایمان باید نوزاد سونوگرافی مجدد شود.

    rashtgps · فوریه 27, 2010 در 7:03 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به مهدی (۱۹ بهمن):
    به‌نظر می‌رسد نیاز به جراحی مجدد باشد که با روش‌های جراحی بسته هم قابل انجام است.

s.zaman · مارس 2, 2010 در 6:05 ب.ظ

حدود دو ماه است بادرد کلیه روبرو شدم .سونوی ابتدایی نشان از سنگ۶٫۲میل داشت چند روز بعد با دوا درمون پزشکی وخیابونی (آب جو)البته مجبورا. ومصرف پودر شیمیایی که از حلال احمر تهیه شد در سونوی بعدی سنگ دیده نشده..ودر نهایت با عکس رنگی نشان از تنگی حالب دو طرف دارد.حال چه کنم .آیا درمان دارویی دارد یا حتما بایستی جراحی انجام پذیرد. با تشکر

    Rashtgps 2 · آوریل 11, 2010 در 5:21 ب.ظ

    پاسخ آقای دکتر فلاحتکار بهs.zaman: بعید است که سنگی به این بزرگی با درمان داروئی دفع شده باشد.باید شک کنیم که در یکی از گزارش های سونوگرافی اشتباهی رخ داده باشد. بهترین روش برای تشخیص سنگ انجام سی تی اسکن است.چنانچه در عکس رنگی تنگی حالب گزارش شده باشد,برای مشخص کردن درجه انسداد و میزان اثر آن بر کلیه باید روش های تشخیصی دیگر از جمله اسکن رادیو ایزوتوپ کلیه انجام شود.در صورتی که تنگی شدید نباشد و باعث گشادی کلیه یا تغییر در عملکرد کلیه نشده باشد یا عارضه دیگری ایجاد نکرده باشد می توان بیمار را تحت نظر گرفت.در غیر این صورت نیاز به اقدام درمانی خاص است.

s.zaman · مارس 5, 2010 در 12:18 ب.ظ

ای بابا خیلی وقته منتظر جوابتم دکتر

باران · می 30, 2010 در 4:20 ب.ظ

سلام اقای دکتر. من جواب فوری به سوالم میخوام.
من برادری دارم ۲۲ ساله که مدت ۸ سال است به دیابت نوع ۱ مبتلا شده و حالا کلیه هاش دچار مشکل شده و دکتر هیدرونفروز sever در زمینه neourognia bladder تشخیص دادند.
میخواستم اگه میشه راهنماییمون کنین.
تشخیص شما رو میخواستم بدونم.
خواهش مسکنم فوری جواب بدین.

    Rashtgps 2 · ژوئن 1, 2010 در 12:22 ق.ظ

    پاسخ به باران:با توجه به اطلاعات مختصری که در سوال وجود داشت محتملترین تشخیص همین است.

شاهو · جولای 18, 2010 در 12:03 ب.ظ

سلام خسته نباشید
بنده ۲۴ سال سن دارم و کلیه چپم به صورت مادرزادی لگنی هستش،زمانی که عکس رنگی از کلیه چپم گرفتن در نتیجه نوشتن که اتساع لگنچه کاملا مشهود است ،میخواستم بدونم این عارضه مشکلی برام ایجاد میکنه و درمانش به چه صورتیه
از راهنمایتون صمیمانه سپاسگزارم

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 8:49 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به شاهو: کلیه های نا به جا از جمله کلیه لگنی مستعد عفونت های ادراری و سنگ کلیه هستند.چنانچه بیماری دچار سنگ کلیه شود نیاز به درمان دارد. در این مورد قدم درمانی اول انجام سنگ شکن برون اندامی است.

شاهو · جولای 18, 2010 در 12:12 ب.ظ

البته باید اضافه کنم که دو سنگ ادراری به قطر ۶ و ۹ میل در همین کلیه لگنیم روئیت شده

علی پور · جولای 20, 2010 در 1:03 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید

من ۲۷ سال سن دارم .با درد شدیدی که از کمرم شروع میشدوبه درد شدیدی در شکم وگاهی رحم هم می رسید وبا استفراغ همراه بودبه متخصص گوارش مراجعه کردم که بعد از آندوسکوپی و کولونوسکپی سونوگرافی برایم نوشت.جواب سونوگرافی این بود:فولنس در پیلوکالیسل و پزوگزیمال حالب راست مشاهده می شود.میشه مشکلم رو توضیح بدین؟ایا فولنس همان سنگ است؟و یا قرص رواتینکس درمان این بیماری است؟

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 8:45 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به علی پور: فولنس به معنای اتساع خفیف سیستم ادراری است و به دلیل عوامل مختلفی مثل سنگ، عفونت و انسدادهای مادرزادی می تواند ایجاد شود. بهترین راه بررسی، انجام IVP یا همان عکس رنگی کلیه یا اسکن رادیو ایزوتوپ است. با این حال می توان با انجام سونوگرافی سریال مساله را پیگیری کرد.رواتینکس دارویی است که برای دفع سنگ های ادراری توسط برخی از همکاران پزشک تجویز می شود. اما ارزش علمی آن هنوز ثابت شده نیست.

انوش بیگلری · آگوست 26, 2010 در 7:53 ق.ظ

با سلام
جناب آقای دکتر
نوزاد ۵ ماه ما مبتلا به uvj دو طرفه می باشد (متوسط تا شدید)
آی وی پی و سونوگرافی و اسکن ایزوتپ و … را هم انجام دادیم و خوشبختانه برگشت ادرار ندارد و تنها در قسمت اتسال حالب به مثانه انسداد وجود دارد پزشک معالج فرمودند باید عمل انجام شود.آیا به صورت بسته امکان انجام عمل هست؟ اگر در ایران نیست آیا در کشور دیگری در جهان هست؟
پیشاپیش از راهنمایی پما سپاسگزارم
بیگلری

    Rashtgps 2 · آگوست 29, 2010 در 9:09 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به انوش بیگلری: این عمل به روش لاپاراسکوپی در تهران توسط آقای دکتر سیم فروش انجام می شود. در رشت هم انجام می شود اما نه در کودکان.

فاطمه · آگوست 29, 2010 در 5:59 ب.ظ

باسلام
جناب آقای دکتر
من ۲۳ هفته باردارم .در سونوی ۱۶ هفته هیدرونفراسیس و تورم در کلیه راست ۵ میلیمتر گزارش شد . بانظر پزشک در ۲۰هفتگی سونو انجام شد که تورم دو طرفه بود ودیامتر لگنچه راست ۵و چپ ۴ میلیمتر بود . ممکن است این مشکل تا موقع تولد برطرف شود . و این مقدار تورم در این سن بارداری شدید است ؟ ممکن است تورم باعث از کار افتادن کلیه ها شود ؟ چه کار باید کرد؟
لطفا کامل توضیح دهید.
با تشکر

    Rashtgps 2 · سپتامبر 12, 2010 در 1:04 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به فاطمه:بهترین کار در این مورد پیگیری با سونوگرافی و منتظر ماندن تا ختم حاملگی است.میزان حجم مایع کیسه حاملگی مهم است و می تواند نشانه کارکرد کلیه باشد.چنانچه میزان حجم مایع امنیوتیک طبیعی باشد می تواند نشانه کارطبیعی کلیه و اگر کاهش پیدا کرده باشد می تواند علامت خطر محسوب شود.فعلا به نظر می رسد بهترین کار برای این بیمار ارزیابی مداوم و منتظر ماندن تا پایان حاملگی است. پس از آن می توان بهتر نوزاد را بررسی کرد.در بسیاری از مواردهیدرونفروز یا اتساع گزارش شده مشکل عمده ای برای جنین ایجاد نمی کند.

زهرا پزشک فلاح · سپتامبر 1, 2010 در 2:45 ب.ظ

با سلام خدمت آقای دکتر فلاحتکار
همسرم چندین سال است که در آزمایشات خون در ادرارش رویت میشود. پس از انجام اسکن و رادیو لوری مشخص گردید که تنگی هالب دارد و متاسفانه با انجام سیستوسکوپی نیز به علت تنگی حالب موفق به تشخیص علت تنگی نگردیدند در صورتیکه از باریک ترین سیم هم به ادعای دکتر معالج استفاده گردید. حال پیشنهاد دو نفر از ارولوگها جراحی باز است که باید قسمت تنگی را برداشته و آزمایش دهند و سپس حالب را بهم بدوزند و می گویند عمل بسیار مشکلی می باشد.علت یا سنگ در حالب گیر کرده یا تومور و یا مادرزادی می باشد که پس از عمل جراحی روشن میشود .لطفا ارائه طریق فرمائید

    Rashtgps 2 · سپتامبر 12, 2010 در 4:36 ب.ظ

    پاسخ آقای دکتر فلاحتکار به زهرا فلاح: به نظر می رسد تنگی حالب می تواند علل متعددی داشته باشد و گاهی عبور از حالب به وسیله دستگاه های با قطر معمول امکان پذیر نیست. در این صورت بهتر است از دستگاه های ظریف تر استفاده شود. به ندرت امروزه برای تنگی حالب از عمل جراحی باز استفاده می شود. ممکنست به وسیله وسایل پزشکی جدید از تنگی عبور کرد و علاوه بر اینکه محل تنگی و بعد از ان قابل رویت است خود تنگی در اغلب موارد درمان می شود. توصیه اینجانب بررسی مجدد با استفاده از ابزارهای ظریف تر به روش جراحی بسته برای درمان تنگی است.

ali · سپتامبر 16, 2010 در 3:32 ب.ظ

سلام “من ۲۱ سال دارم.۳ ماه پیش به طور کاملا اتفاقی متوجه گرفتگی دز کلیه سمت چپ شدیم.نتیجه سونو به شرح زیز است: هیدرونفروز بسیار شدید کلیه چپ با اتروفی بسیار شدید قطب فوقانی کلیه چپ مشهود است.ضخامت پارانشیم پل تحتانی کلیه چپ ۷٫۵MMدبری های فراوان داخل سیستم PCچپ مشهود است.اتساع نسبتا شدید لگنچه مشهود است.حالب سمت چپ متسع نیست. در ضمن در SCAN عملکرد کلیه چپ ۴۳درصد و کلیه راست ۵۷ درصر تعیین شده است.ممنون میشم از راهنمایی شما

    Rashtgps 2 · سپتامبر 22, 2010 در 9:25 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به علی:در چنین موردی حتما نیاز به انجام اقدام درمانی و برطرف کردن عامل زمینه ای انسداد است که می تواند یک بیماری مادرزادی مثل انسداد محل اتصال لگنچه به حالب یا انسداد در مسیر حالب باشد. چنین کلیه ای می تواند به سرعت به کارکرد طبیعی خود برگردد.

ars · سپتامبر 16, 2010 در 5:14 ب.ظ

سلام خدمت شما.
من ۲۷ سالمه، مدتی هست که برای ادرار دچار مشکل شدم،
موقع نیاز به دفع ادرار ، در مثانه هیچ احساس خاصی ندارم و بجاش
احساس گز گز در کلیه میکنم و همینطور میزنای خودم رو از بالا تا پایین احساس میکنم(که داره پر میشه) این حس رو فقط در سمت راست دارم..
مشکل بدتر اینه که یه وقت خاصی برای دفع باید اقدام کنم ،توضیحش سخته،اگه ازون تایم رد شد دیگه نمیتونم دفع کنم، یا حداقل خیلی کم میشه و فشار به کلیه م میاد.ولی موقع دفع اصلن سوزش یا درد ندارم.
نا گفته نمونه من متاسفانه تا چند سال پیش ادرارم رو خیلی نگه میداشتم حتی تا چند ساعت! مخصوصن اگه تو ماشین یا مسافرت بودم. برای خواب هم عادت دارم روی شکم بخوابم..
و یه مسئله دیگه ، فکر میکنم penis fracture هم دارم، لطفن راهنماییم کنید..
پیشاپیش ممنونم از پاسخ شما.

    Rashtgps 2 · سپتامبر 22, 2010 در 9:19 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به ars:در این مورد بهتر است حتما اقدامات تشخیصی مثل سونوگرافی یا IVP انجام شود تا بررسی کامل دستگاه ادراری انجام شود.

ساغر · سپتامبر 18, 2010 در 8:34 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید خدمت شما من ۳۷ سال دارم و حدود ۲۰ روز است که دچار کلیه درد شدم و طبق سونوگرافی ivp مشخص شد که در کلیه چب دچار هیدرونفروز شدید ومیباشم که بر اثر وجود سنگ در ناحیه ی حالب به وجود آمده است اکنون داروی rovatineks استفاده میکنم سوال من از شما این است که چند وقت میتوانم از این دارو استفاده کنم و چه قدر میتوانم عمل جرحی را به عقب بیاندازم

    Rashtgps 2 · سپتامبر 22, 2010 در 9:18 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به ساغر:هیدرونفروز یا اتساع کلیه اگر در حد متوسط و شدید باشد بهتر است هر چه سریعتر اقدام درمانی انجام شود.چنانچه هیدرونفروز خفیف باشد و به تازگی شروع شده باشد ۲ تا ۴ هفته می توان به بیمار دارو داد اگر سنگ دفع نشد اقدام به سنگ شکن یا سایر اقدامات درمانی کرد.

ali · سپتامبر 19, 2010 در 8:02 ب.ظ

منتظرما!

سعید · سپتامبر 20, 2010 در 10:06 ق.ظ

باسلام در سونوگرافی سه ماه دوم همسر بنده برای جنین pyelectasis شدید در کلیه راست و خفیف در کلیه چپ مشاهده شد که احتمال upj stenosis مطرح گردیده است. لطفا در مورد اصطلاحات بکار برده شده توضیح فرمائید و میزان خطر را واقعاً اعلام فرمایید. اگر جنین زنده به دنیا بیاید مشکلات و عواقب پیش روی ما چیست؟ با سپاس

    Rashtgps 2 · سپتامبر 22, 2010 در 9:12 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به سعید:منظور اتساع کلیه ناشی از انسداد احتمالی محل اتصال کلیه به حالب است.بهترین کار در این مواقع انجام سونوی مرتب و پیگیری است.هیدرونفروز یا اتساع شدید می تواند نشانه کلیوی باشد اما اتساع عفیف می تواند در موارد فیزیولوژیک دیگر دیده شود.

امید صفارفرد · سپتامبر 22, 2010 در 2:07 ب.ظ

با سلام در سونوگرافی هفته ۲۴ همسر بنده از جنین هیدرونفروز کلیه چپ به همراه مقدار بیش از حد نرمال مایع آمنیوتیک گزارش شده لطفا توضیح دهید چه خطر احتمالی جنین را تهدید می کند و من چهاقدامی باید انجام بدهم. با تشکر

    Rashtgps 2 · اکتبر 13, 2010 در 2:50 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به امید صفار فرد: هیدرونفروز خفیف کلیه ممکن است مشکل عمده‌ای نباشد و باید دانست که چنان‌چه یک کلیه چنین مشکلی داشته باشد خطر زیادی جنین را تهدید نمی‌کند. بنابراین جای نگرانی عمده‌ای وجود ندارد و باید پیگیری کرد.

علی · سپتامبر 23, 2010 در 5:32 ب.ظ

با سلام
من در کلیه راست خود دارای هیدرونفروز متوسط بعلاوه سنگهای ۵-۶-۷ میلی متری هستم و کلیه چپ نیز دارای سنگهای ۵-۶ میلی می باشد به من این قرص ها داده شده می خوام بدونم همه را مصرف کنم و راه پیشنهادی شما چیست؟
rowatinex–تریامترن ان –ویتامین ب۶ –آلوپورینول
لطفا مرا راهنمایی نمایید

    Rashtgps 2 · اکتبر 13, 2010 در 2:46 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به علی: چنان چه کلیه هیدرونفروزمتوسط داشته باشد نیاز به اقدام درمانی از جملهFNPدارد. درمان دارویی سنگ کلیه باید بر اساس جنس سنگ باشد بنابراین باید ابتدا جنس سنگ آنالیز شود.

فاطمه · اکتبر 18, 2010 در 7:58 ق.ظ

با سلام
بنده باردار هستم و در شهریور ماه مشکلم را با شما مطرح کردم.
در سونوی ۱۶ هفته هیدرونفروزیس گزارش شد که ضخامت AP کلیوی در کلیه راست ۵ میلیمتر و در سونوی ۲۰ هفته کلیه راست ۵ و چپ ۴ میلیمتر بود . در سونوی جدید در ۲۸ هفته این طور گزارش شد : قطر قدامی خلفی لگنچه های جنین سمت راست ۵ و چپ ۴ میلیمتر است که نسبت به سونوی قبل تغییری نشان نمی دهد.
این اندازه ها برای این سن بارداری چقدر باید باشد؟ آیا این تورم شدید است ؟ قبل و بعد از زایمان چه باید کرد؟و چه خطراتی جنین را تهدید می کند؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.
با تشکر

سیدمهدی · نوامبر 6, 2010 در 11:13 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید
خانم من هفت ماهه هست و درسونوگرافی اخیرمعلوم شده که اتساع ملایم لگنچه کلیه چپ وقطرAP هفت میلیمتر وسن جنین ۲۶هفته ویکروز بوده است /خواهشمنداست که ما رو راهنمایی کنید خیلی دلنگران هستیم آیا درجنین قابل ترمیم هست یا خیر؟متشکرم

    Rashtgps 2 · دسامبر 9, 2010 در 1:23 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به سید مهدی: اتساع خفیف کلیه ها در دوران جنینی زیاد گزارش می شود که معمولا مشکل حادی نیست. بهتر است سونوگرافی چند هفته دیگر تکرار شود. به هر حال معمولا هیدرونفروز با اتساع یک کلیه معمولا خطری برای جنین به وجود نمی آورد.

اكي · نوامبر 19, 2010 در 2:32 ب.ظ

با سلام اگر قبل از عکس رنگی رحم نزدیکی داشته باشی چه اتفاقی می افتد؟

فاطمه · نوامبر 20, 2010 در 11:11 ب.ظ

با سلام
من خیلی نگرانم و هنوز منتظر نظر شما هستم. لطفا پاسخ سوالات مرا کامل بنوسید من در هفته ۳۵ بارداری هستم و به زمان تولد نزدیک می شوم خیلی نگران جنین هستم بعد از تولد چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد ؟

فاطمه · نوامبر 30, 2010 در 8:52 ب.ظ

با سلام
من همچنان منتظر نظر شما هستم . وضعیتم را در ۲۶ مهر نوشتم . در سونوی جدید که در ۳۶ هفته انجام شد همچنان حجم مایع جنینی نرمال گزارش شد و در مورد کلیه ها چیزی در سونو ذکر نشد . اما پزشک با توجه به نگرانی بنده گفتند که هیدرونفروزیس در کلیه ها دیده نمی شود و ضخامت AP کلیوی را ۳میلیمتر و ۵ میلیمتر گفتند و گفتند چون مشکلی نیست اندازه ها را در سونو ذکر نمی کنیم . لطفا نظر خود را بگویید . بنده باز هم نگرانم آیا قبل و بعد از تولد دوباره باید سونو بدهم ؟ با توجه به روند تورم آیا ممکن است برای جنین مشکلی پیش بیاید؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 9, 2010 در 1:18 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به فاطمه: باید به این نکته توجه کرد که ایا هیدرونفروز در حال پیشرفت است یا نه؟ امروزه این بیماران فقط تحت نظر گرفته می شوند تا بعد از زایمان بررسی کامل شوند. در اغلب موارد مشکل مهمی نیست. در مجموع جای نگرانی زیادی ندارد و اگر هیدرونفروز وجود ندارد مشکل مهمی به نظر نمی رسد.

سیدمهدی · دسامبر 6, 2010 در 12:06 ق.ظ

با سلام
اگر قرار نیست به سوالات ملت پاسخ بدید بی زحمت سایتتون را ببندید بهتره این قدر مردم رو علاف خودتون نکرده باشید با این حال از تلاشتون !!! متشکرم

    rashtgps · دسامبر 7, 2010 در 10:05 ق.ظ

    پاسخ مدیریت سایت به سیدمهدی: سلام. واقعا جای تعجب است. هر روزه هزاران مقاله‌ی پزشکی در سراسر جهان منتشر می‌شود و هیچ‌یک از نویسندگان آن مقالات خود را موظف به پاسخگویی به بیماران نمی‌دانند چون اگر بخواهند این کار را بکنند، وقتی برای سایر کارهای‌شان نمی‌ماند و باید از خیر انتشار مقاله بگذرند. سایت انجمن پزشکان عمومی رشت هرگز برای پاسخ به سوالات بیماران محترم اعلام آمادگی نکرده یا فراخوانی نداده است (برای این کار سایت‌های ویژه‌ای با پرسنل مخصوص و بودجه‌ی تعریف شده وجود دارد) با این‌حال به لطف شایان تقدیر همکاران‌مان هر هفته ده‌ها سوال پزشکی مرتبط یا غیرمرتبط با مقالات منتشر شده در این سایت، با نویسندگان در میان گذاشته و پاسخ داده می‌شود.
    واقعا ما ایرانی‌ها ملتی جالب هستیم!

لاله · دسامبر 7, 2010 در 3:25 ب.ظ

با سلام دختر من ۱۳ سالشه یکبار در سن ۷ سالگی در ادرارش خون مشاهده شد که در سونوگرافی انجام شده هیچ مشکلی نداشت جدیدا” بطور اتفاقی در آزمایش روتین که انجام داده بود در ادرار میزان ۱۵-۲۰ rbc , و blood 1+ دیده شد در سونو گرفته شده مختصر فولنس و نقاط اکوژن در کلیه چپ داشت دکتر براش ivp نوشته آیا میتونه خطر ساز باشه ؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 20, 2011 در 4:45 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به لاله: دیدن خون در ادرار در هر سنی نیاز به بررسی کامل دارد. در بچه ها معمولا بیماری های کم خطر مثل عفونت و سنگ عامل است. تکرار سونوگرافی یا انجام IVP یا CTاسکن کمک کننده است و تا حدود زیادی به تشخیص می رسیم.

مهدی · ژانویه 3, 2011 در 4:16 ق.ظ

من الان ۲۵ سالمه و حدود ۵ سال پیش به طور کاملا اتفاقی UPJO کلیه چپ که باعث هیدرونفروز شدید آن و متسع بودن لگنچه شده بود در سونوگرافی کشف گردید و سپس تحت عمل جراحی باز قرار گرفتم. و بعد از عمل جراحی با IVP و سونوگرافی جدید معلوم گردید که عمل جراحی موفقیت آمیز بوده و اندازه کلیه کوچک شده و مسیر اتصال لگنچه به حالب باز شده است.
هفته پیش با مراجعه به دکتر نفرولوژیست برای چکاب کارکرد کلیه ها، ایشان اسکن هسته ای DTPA را تجویز کردند، که بعد از انجام، GFR کلیه ها به صورت زیر گزارش شد:
کلیه چپ: ۳۰
کلیه راست: ۷۷
GFRمجموع=۱۱۳
حال سوال من از شما این است که با توجه به نبود هیچگونه نشانه ای مبنی بر وجود مشکل کلیوی در آزمایش کامل خون و ادرار و ادرار ۲۴ ساعت (نرمال بودن کراتین و سدیم و پتاسیم و نبود خون و پروتئین در ادارار و …) می خواستم اولا ارزیابی کامل شما را از وضعیت کارکرد کلیه هایم بدانم و ثانیا UPJO که من داشتم چقدر کلیه چپ مرا تضعیف کرده یا به اصطلاح از بین برده است؟ و آیا در آینده به نارسایی مزمن کلیه گرفتار می شوم یا نه؟؟
ثالثا پیشنهاد شما برای جلوگیری از هرگونه مشکلات کلیوی جدید و جدی در آینده چیست؟
لطفا جامع و کامل توضیح دهید.
با تشکر فراوان

    Rashtgps 2 · ژانویه 20, 2011 در 4:22 ب.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به مهدی: UPJOباعث صدمه به کلیه می شود ولی با عمل جراحی می توان از پیشرفت بیماری و صدمه بیشتر به کلیه جلوگیری کرد.فعلا کارکرد کلیه چپ صدمه دیده است ولی عملا به عنوان یک عضو مناسب در حال عملکرد است و فقط باید هر ۶ ماه تا ۱ سال کنترل شود.نگران نارسایی کلیه نباشید. نارسایی کلیه معمولا در بیماری هایی ایجاد می شود که هر دو کلیه را درگیر می کند.
    انجام سونوگرافی در چند ماه و آزمایش خون و ادرار می تواند یک راه ارزیابی عملکرد کلیه ها باشد که شما باید انجام دهید.
    به هر حال آن چه مهم است این است که راه انسداد کلیه شما برطرف شده و امید است دیگر کلیه چپ بیشتر صدمه نبیند.

عباس · ژانویه 19, 2011 در 4:22 ب.ظ

با عرض سلام
ما نوزادی ۱۷ روزه ( تا روز ۸۹/۱۰/۲۹) داریم که طبق سونوگرافی ها و عکس سی تی اسکن مثانه و آزمایش های دیگر مشاخص گردیده که در کلیه چپ انسداد وجود دارد.
اول گرید را ۴ تشخیص داده اند.
دوم قطر لگنچه ۱۶ میلیمتر اعلام شده و
سوم ضخامت پارانشیم چپ ۳ میلیمتر گفته شده است.
به نظر شما این نوزاد سریعاً باید عمل شود؟
از نظر کارکرد کلیه ( کراتنین و بی یو ان ) مشکلی نداشته است.
عفونت ادراری هم نداشته است.
در صورتیکه نیاز به عمل جراحی دارد خواهشمند است راهنمائی بفرمائید.
باتشکر

عباس · ژانویه 22, 2011 در 1:55 ب.ظ

با عرض سلام
ما نوزادی ۱۷ روزه ( تا روز ۸۹/۱۰/۲۹) داریم که طبق سونوگرافی ها و عکس سی تی اسکن مثانه و آزمایش های دیگر مشاخص گردیده که در کلیه چپ انسداد وجود دارد.
اول گرید را ۴ تشخیص داده اند.
دوم قطر لگنچه ۱۶ میلیمتر اعلام شده و
سوم ضخامت پارانشیم چپ ۳ میلیمتر گفته شده است.
به نظر شما این نوزاد سریعاً باید عمل شود؟
از نظر کارکرد کلیه ( کراتنین و بی یو ان ) مشکلی نداشته است.
عفونت ادراری هم نداشته است.
در صورتیکه نیاز به عمل جراحی دارد خواهشمند است راهنمائی بفرمائید.
باتشکر

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2011 در 10:33 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به عباس: امروزه با استفاده از ماده رادیو ایزوتوپ بهتر می توان عملکرد کلیه ها و انسداد آن را بررسی کرد. چنانچه انسداد واضح باشد و بر عملکرد کلیه اثر گذاشته باشد عمل توصیه می شود.

احمد · فوریه 14, 2011 در 10:02 ق.ظ

با عرض سلام

من به تازگی سی تی اسکن انجام دادم که در آن مشخص شد یک کانون کیستیک در محل سینوس و لگنچه کلیه راست دیده می شود
آیا این مشکل جدی هست یا نه؟
با توجه به اینکه کلیه چپم نیز دارای هیدرونفروز است آیا نیاز به درمان خاصی دارم یا نه؟
ممنون

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2011 در 10:31 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به احمد: CT اسکن روش خوبی برای ارزیابی کلیه ها است. خصوصاً اگر با و بدون تزریق ماده حاجب انجام شود. چنانچه کیست ساده باشد و مشکلی برای سیستم ادراری ایجاد نکرده باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد ولی باید هر چند ماه بررسی شود.

بیتا · فوریه 14, 2011 در 11:55 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
دختر ما ۱۸ ماه دارد و یک ماه پیش عفونت ادرای داشت که با آزمایش نشان داده شد و درمان گردید .
سپس سونو انجام شد و در کلیه چپ هیدرونفروز mild نشان داده شدو دیامترAP لگنچه چپ در حدود ۱۹ میلی متر است .
جدار و ظرفیت مثانه نرمال است.
ابعاد و اکوی کلیه راست و چپ و تمایز کورتیکومدولاری طبیعی است.

نظر شما در این باره چیست؟

    Rashtgps 2 · آوریل 13, 2011 در 10:32 ق.ظ

    پاسخ دکتر فلاحتکار به بیتا: عفونت ادراری در بچه ها مهم است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. چون در خیلی از مواردعلتی برای عفونت کشف می شود که نیاز به درمان دارد.

علی · فوریه 15, 2011 در 11:37 ق.ظ

با عرض سلام

من به تازگی سی تی اسکن انجام دادم که در آن مشخص شد یک کانون کیستیک در محل سینوس و لگنچه کلیه راست دیده می شود
آیا این مشکل جدی هست یا نه؟
با توجه به اینکه کلیه چپم نیز دارای هیدرونفروز است آیا نیاز به درمان خاصی دارم یا نه؟
ممنون

حامد · مارس 15, 2011 در 5:44 ب.ظ

۲۵ سالمه.شش ماه پیش سونوگرافی کردم و جوابش این بود سایز کلیه راست وچپ طبیعی می باشد .اکوی سینوس وپارانشیسم و مرز کورتیکو مدولری وضخامت سینوس و پارانشیسم در حد طبیعی حفظ شده واثری از سنگ در سیستمهای پیلوکالیسیل مشهود نمی باشد. سه ماه بعد ivp دادم به این شرح در کلیشه ساده ناشی از سنگopque در سیستم ادراری دیده نشد. بعد از تزریق ماده حاجب هر دو کلیه به موقع ترشح کردندولی هیدرونفروز درکلیه چپ وبخصوص در کلیشههای تاخیریupjs دراین سمت مشهود است درادامه مسیر حالبها دیده نشد . در همان ماه اسکن هسته ای انجام دادم به این شرحboth kidneys reveal normal perfusion and initial parenchyma uptak.retention of activity is noted in the left renal pelvis. however after diuretic injection partial res ponse is decected.computer generated time activity and split renal function curves are enclosed.normal kidneys function. mild left ureteropelvic jonction stenosis.follow up scan in appropriate time is proposed.

محمد · آوریل 19, 2011 در 6:24 ب.ظ

سوال : باسلام خدمت شما من حدود۲ سال پیش به علت درد کلیه به پزشک مراجعه کردم و با تجویز ایشان دو آ زمایش ادرار و سونوگرافی را انجام دادم و نتایج آنها به این صورت شد که در سونوگرافی هیدرونفروز تشخیص داده شد و در آزمایش ادرارم نیز پارامتر Specific gravity برابر ۱٫۰۳۵بود که آقای دکتر با توجه به این نشانه ها گفتند که این مشکل نیاز به آزمایشات دقیق تر دارد و به همین دلیل سی تی اسکن و چند آزمایش دیگر برایم نوشتند اما من آنها را انجام نداده و در واقع بیماری ام را جدی نگرفتم حال سوال من از شما این است که آیا این مشکل جدی است وبه نظر جنابعالی نیاز به پیگیری دارد

دیدگاه‌ها بسته است.