آن‌چه باید درباره‌ی مت‌فورمین بدانیم/ دکتر محمدرضا رجب‌زاده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

metformin-01نام ژنریک: مت‌فورمین
نام تجاری: گلوکوفاژ، ریومت

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی مت‌فورمین
اگر شخص دیابتیک بیماری کلیوی داشته یا در معرض کتواسیدوز دیابتیک باشد، نباید از مت‌فورمین استفاده کند. در صورت وجود بیماری کبدی یا سابقه‌ای از بیماری قلبی، پیش از مصرف مت‌فورمین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهد.
گاه بیمار هنگامی که از مت‌فورمین استفاده می‌کند، دچار اسیدوز لاکتیک می‌شود که بلافاصله در صورت مشاهده‌ی علایم آن باید دارو را قطع کرد. علایم اسیدوز لاکتیک شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، برادی‌کاردی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبکی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) است.
همچنین در مواردی که بیمار به‌علت انجام کارهای تشخیصی رادیولوژی(مانند IVF یا سی‌تی اسکن با کنتراست) احتیاج به تزریق وریدی مواد حاجب دارد، باید مت‌فورمین موقتاً قطع شود.
همچنین گاه ممکن است مت‌فورمین سبب افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود. به‌همین خاطر همیشه یک منبع قند قابل دسترسی (مانند شیر یا آب پرتقال) باید در محل کار یا خانه وجود داشته باشد.
مت‌فورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از مت‌فورمین باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. مت‌فورمین همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف
در موارد نارسایی احتقانی قلب (CHF) احتمال بروز اسیدوز لاکتیک بیشتر است. همچنین افراد سالمند ریسک بالاتری برای ایجاد اسیدوز لاکتیک دارند و در این موارد تجویز مت‌فورمین باید با نهایت احتیاط انجام شود.
احتمال واکنش‌های آلرژیک به مت‌فورمین وجود دارد.
در موارد نارسایی کلیوی، کتواسیدوز دیابتیک، بیماری کبدی و سابقه‌ی بیماری قلبی استفاده از مت‌فورمین ممنوع است.
مت‌فورمین در طبقه‌بندی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا) برای استفاده در زنان حامله جزو گروه B قرار دارد. در شیردهی نیز معتقدند که مت‌فورمین در شیر ترشح نمی‌شود اما هنوز بی‌خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.
مت‌فورمین نباید برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده شود. همچنین نوع آهسته‌رهش آن نباید زیر ۱۷ سال استفاده شود.
metformin-2
نکات مربوط به نحوه‌ی مصرف
مصرف منظم مت‌فورمین در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند بسیار موثر باشد. مت‌فورمین معمولاً همراه غذا استفاده می‌شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته‌رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
نوع آهسته‌رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.
با استفاده از سنجش منظم قند، می‌توان به مقدار مطلوب مت‌فورمین و این‌که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.
نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به مت‌فورمین متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف مت‌فورمین را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.
هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف مت‌فورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.
در مواقعی که یک نوبت مت‌فورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.
نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف مت‌فورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی
۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً مت‌فورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

تداخلات دارویی
۱-    داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با مت‌فورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲-    داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفونامیدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳-    داروهایی که ممکن است با مت‌فورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

Ref: Multum Drug Dictionary
دکتر محمدرضا رجب‌زاده
نشانی: شفت، روبه‌روی مسجد جامع، تلفن: ۷۸۲۲۹۵۹-۰۱۳۲


286 دیدگاه

محسن · نوامبر 24, 2010 در 7:08 ب.ظ

ضمن سلام مجدد من یادم رفت بپرسم که در آزمایشی که چندروز پیش انجام دادم TYM من ۲/۴۷ بوده بنظر شما ارتباطی با مصرف متفورمین دارد علت چی میتونه باشه لطفا ممنون

مریم -پ · نوامبر 29, 2010 در 10:49 ق.ظ

با سلام
من ۴ ساله ازدواج کردم و برای باردار نشدن جلوگیری داشتم.از اول امسال تصمیم گرفتم که جلوگیری نکنم تا بچه دار بشم.پیش دکتر هم رفتم آزمایش هم دادم نه مشکل سونوگرافی داشتم نه چیز دیگه اما هورمون هام یه مقداری مشکل داشت که دکتر به من متفورمین داده روزی ۳ بار صبح,ظهر,شب و همچنین فولیک اسید روزی ۱ بار.چون من به سختی پریود میشم تاه با خوردن متفورمین هر ۵ هفته حدوداَ حالا یه ذره کمتر یا بیشتر پریود میشم.ولی هنوز باردار نشدم.خواستم بپرسم تا کی باید این قرصها رو بخورم وآیا خوردن اسید فولیک ار فروردین تا حالا مشکلی برام بوجود نمیاره؟
با تشکر

مهدیه · نوامبر 29, 2010 در 11:58 ب.ظ

من روز ۲۰ سیکل هستم . عفونت زیادی را میبینم و حس می کنم علاوه بر آن خارش و سوزش هم دارم . در ضمن این ماه ۱۵ تا کلومیفن- ۴ عدد منوگون و ۲ عدد hcg با تجویز دکتر مصرف کردم به فرض محال اگر باردار باشم برای عفونتم چه دارویی مصرف کنم بهتر است؟ ممنون

lida · نوامبر 30, 2010 در 7:36 ب.ظ

سلام خانم دکتر. با تشکر از جوابتان.همسرم آزمایش اسپرم داده و طبیعی بوده و آمپول محرک تخمک گذاری هم استفاده می کنم.محل فیبروم نیز خارج از رحم است.

محمدرضا · دسامبر 5, 2010 در 12:49 ب.ظ

پسر من نزدیک به نه سالشه که ۴۵ کیلو وزن داره و خیلی هم خوش اشتهاست که در این خصوص با یک خانم دکتر متخصص رژیم غذایی مراجعه کرده که ایشون خیلی از غذاهای شیرین و همچینین نوشابه و حتی عسل و تخم مرغ را از رژیم پسرم قطعه کردن و گفتند که نزدیک به دیابت هست و به خاطر این متفورمین تجویز کردند با توجه به اینکه در مقاله آقای دکتر محمدرضا رجب زاده زیر ۱۰ سال این دارو را ممنوع اعلام کردن از شما تقاضای کمک در این رابطه را را دارم .

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:03 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به محمدرضا: ممنوعیت قطعی ندارد. اما بهتر است به جای مصرف این دارو برای لاغری، بررسی کامل غدد انجام شود. توصیه می‌کنم با متخصص داخلی و فوق تخصص غدد مشورت کنید.

سیما · دسامبر 5, 2010 در 2:21 ب.ظ

سلام من ۳۸ ساله هستم مدت ۲ روز است که متفورمین میخورم البته زیر نظر پزشک ولی توی گوشم صدا و باد افتاده .لطفا راهنماییم کنید.با تشکر

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:02 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به سیما: علائم فوق ربطی به مصرف داروی شما ندارد.

هما · دسامبر 13, 2010 در 1:01 ب.ظ

باسلام مجدد.مصرف این قرص از روز۳ام هفته با روزی ۳ تابه طورناگهانی به منگی سر وتپش قلب هست برام وبه دکترهم که گفتم ۱دونه روتجویزکردندولی هنوزاین منگی هست باشدت کم. آیاربطی به این قرص دارد؟چون داخل بروشورهم ازجزوعوارض هست

    Rashtgps 2 · دسامبر 14, 2010 در 12:08 ق.ظ

    پاسخ به هما: بهتر است دارو با دوز ا قرص شروع شود و به آهستگی بالا رود با این روش بعد از چند روز نسبت به علائم تحمل ایجاد می شود.

دریا · دسامبر 14, 2010 در 10:17 ق.ظ

با سلام وخسته نباشید
آخرین پریودم ۱۸ فروردین ۸۹ بوده است و الان نزدیکای ۹ ماه بارداریم شبها شدیدا” تنگی نفس می گیرم و نفسم بالا نمیاد اگر بخواهم سزارین شوم نزدیکترین زمان چه روزیست تا زودتر زایمان کنم. با تشکر

    Rashtgps 2 · دسامبر 15, 2010 در 11:20 ق.ظ

    پاسخ به دریا: تعیین تاریخ زایمان ما با توجه به تاریخ آخرین پریود،سونوگرافی سه ماهه اول و وضعیت فعلی شما و جنین تعیین می شود. بهتر است با پزشک معالجتان مشورت کنید.

روژان · دسامبر 15, 2010 در 2:44 ب.ظ

سلام.خانومی هستم۳۱ ساله ,شاغل. حدود۴ساله ازدواج کردم.امسال قصدبارداری گرفتم اما از ابتدای سال حدود۱۲ روز مانده به پریود دچار لکه بینی شدم به مدت دو روزکه در ماه بعد این لکه بینی تا یک هفته ادامه داشت.ضمن اینکه نوع پریودم هم تغییر کرده.قبلاشروع پریودبا یک روز خونریزی خفیف وروز۲و۳خونریزی بیشترودوباره روز۴و۵ کم وتا روز۶ کاملا پاک بودم.دوره هام منظم و۲۸-۲۹ روزه بود.ولی حدود۱۰ ماهه که شروع پریودم تا۴روزاول لکه بینی بسیارتیره دارم بعد۲روز خونریزی وتا۳ روزبعدهم دوباره لکه بینی تیره-سونوم نرمال بودوتو ازمایش هورمونی پرولاکتینم۵۰ بودکه حدبالاش۲۶ثبت بود-با مراجعه به پزشک اقدام به بارداری رو هم شروع کردم.۵تا امپول استرادیول والرایت به فاصله ۴روزه زدم بعلاوه پروژسترون از روز۱۶-سه دوره کلومیفن با پروژسترون ویک دوره هم از امپول hcg استفاده کردم.لکه بینی بین پریودم خوب شدولی باردارنشدم.الان ۲ماهه دوباره یک هفته قبل از پریود دچار لکه بینی میشم که به لکه بینی های پریودم اضافه شده طوری که باپریودم حدود نیمی از دورم رامیگیره.دکتر ۱۰۰تا متفورمین و۶۰تاپروژسترون برای سه ماهه دیگم داده.الان تعیین روز شروع پریودم هم برای ادامه قرصام سخت شده.واقعا خسته ام واسترسم هم زیاده..عکس رنگیم هم نرمال بود.خواهش میکنم راهنمایی کنید علت تغییر پریودم وطولانی شدنش،علت لکه بینی هی قبل ازپریود ونهایتا علت عدم بارداریم چی میتونه باشه…
ممنون…

    rashtgps · دسامبر 25, 2010 در 11:36 ق.ظ

    پاسخ دکتر شیرین اصغرنیا (متخصص زنان): با سلام، ادامه لکه‌بینی علی‌رغم نرمال بودن سونو و عکس رحم نیاز به هیستروسکوپی است. هیستروسکوپی دیدن داخل رحم با دوربین و بزرگنمایی بیشتر است. با تشکر

سمر · دسامبر 16, 2010 در 1:27 ق.ظ

سلام من ۲۴ سال سن دارم و پریود نامنظم دارم . بعد از انجام آزمایش خون و مصرف گلوکز متوجه شدم مقدار انسولینم برابر با ۹۷ هست انسولین بالا باعث بروز چه مشکلی میشه؟ آیا با مصرف مت قورمین مشکلم برطرف میشه ؟

    Rashtgps 2 · فوریه 4, 2011 در 10:18 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به سمر : نمی دانم به چه دلیل انسولین خون را سنجیدید. در هر حال برای بررسی پریود نامنظم بهتر است تست های تیرونیدی و پرولاکتین را چک کنید و سومین روز عادت ماهیانه حتما سونوگرافی رحم و تخمدان انجام دهید.

نغمه · دسامبر 18, 2010 در 12:12 ق.ظ

سلام من۲سوال ازحضورتان دارم
۱- بعداز۳ماه که از سقط خودبخود من گذشت برای بارداری مجدداقدام کردم الان ۸ماه میگذرد اما باردارنشدم بعداز سقط تاچند ماه باردارنشدن احتیاج به پیگیری دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن پریودهای منظم(۲۹-۳۲)روزه دارم واندازه فولیکولم نیز در سونوی انجام گرفته روز۱۲پریودی ۱۸بوده است .
۲-دراین دوره قاعدگی روز۱۲قاعدگی مقداربسیارکمی لک قهوه ای رنگ وچند عدد مویرگ خونی مشاهده کردم که بعداز ۱روز ازبین رفت . علت آن چه بوده وایا احتیاج به مراجعه به پزشک است ؟

mona · دسامبر 19, 2010 در 3:15 ب.ظ

سلام مرسی از سایت عالی تون.من ۲۶سالمه پریودمم منظمه.۱سال پیش سقط داشتم.اما ۶ماه باردار نمیشم.دکتر قرص متفورمین اسپیرین اسید فولیک بهم داده اما هیچی نشده.۴سال هم هست ازدواج کردم. خواهش میکنم منو راهنمایی کنید. ممکنه دیگه باردار نشم؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 24, 2010 در 9:36 ب.ظ

    پاسخ به مونا: شما ابار باردارشده اید بنابرا ین اگر بعد اسال عدم جلوگیری باردار نشدید در دسته نازایی ثانویه بررسی می شوید. نگران نباشید.

nafise · دسامبر 22, 2010 در 12:40 ب.ظ

salam floxetin va metformin tadakhol dare?

    Rashtgps 2 · دسامبر 24, 2010 در 9:26 ب.ظ

    پاسخ به نفیسه: خیر تداخل ندارد.

نرگس · دسامبر 23, 2010 در 11:08 ق.ظ

سلام من مدت ۷ ساله که ازدواج کردم شوهرم از اول بچه دوست نداشت وحالا با اصرار من راضی شده در ضمن من از همون ابتدا پرید مرتبی نداشتم و هر وقت سونو گرافی میکرم پلی کیستیک بودم الان هم مدت ۴ ماه است که جلوگیری نکردم ولی باردار نشدم در ضمن ماه پیش کلومیفن خوردم اما با دوز پایین که البته مصرف کلومیفن کاملا سیستمم رو بهم ریخت واصلا ماه پیش پریود نشدم این ماه دکتر بهم متفرمین داده ۳ تا در روز ولی از حالت تهوع دارم میمیرم نمی دونم چی کار کنم خیلی حالت تهوع بهم فشار میاره در ضمن ۲ بار م بیبی چک گذاشتم منفی بوده
ممنون میشم راهنماییم کنید

    Rashtgps 2 · دسامبر 24, 2010 در 9:25 ب.ظ

    پاسخ به نرگس: دوز متفورمین را کم کنید از یک قرص شروع کنید و سپس به تدریج در مدت چند روز به آهستگی دوز آن را به سه قرص برسانید و حتما بعد غدا مصرف شود عوارض گوارشی کم می شود.

narges · دسامبر 24, 2010 در 9:57 ق.ظ

salam,khanomi hastam 20 saleh ,6mah pish kiste kochaki dashtam ke ba ghorse marvelon bar taraf shod(2mah), badaz an eghdam be bardari kardam 3mah ghorse asid folik khordam vali hamele nashodam,bad az an dobareh be doktoram morajeh kardam ke dobareh haman ghors ra be ezafey metoformin ra be man dad ke ta 3mah bokhoram,hala nemidanam ke ba in ghors bardar mishavam ya…? aadate mahaneam 2mah mizan bod,2mah badi 6ta7 roz takhir dasht,toro be khoda komakam konid va man va hamsaram ra az in sardar gomi nejat bedid.BA TASHAKOR.

    Rashtgps 2 · دسامبر 24, 2010 در 9:21 ب.ظ

    پاسخ به نرگس: قرص اسید فولیک دارویی است که قبل بارداری تجویز می شود و تاثیری در بارداری ندارد. قرص متفورمین دیده شده که می تواند تخمک گذاری را تنظیم کند. البته شما با ۵ ماه حامله نشدن در دسته ناباروری و درمان آن قرار نمی گیرید و حداقل اگر ۱۳ ماه گذشت کاندید درمان هستید با این حال با متخصص زنان مشورت کنید.

سارينا · دسامبر 25, 2010 در 10:20 ق.ظ

خسته نباشید دکتر pcodتشخیص داده وقرص سیپروترن تجویز کرده لطفا نحوه مصرف راتوضیح بدید

    Rashtgps 2 · دسامبر 25, 2010 در 11:39 ب.ظ

    پاسخ به سارینا: از روز بنجم عادت ماهیانه شبی اعدد به مدت ۲۱ روز. این دارو اثر پیشگیری از بارداری ندارد. از روش بارداری مناسب استفاده کنید.

زهرا · دسامبر 25, 2010 در 2:38 ب.ظ

با سلام . می خواستم بدونم آیا درد در سینه ها هم از عوارض مصرف متفورمین است ؟ من ۴ روزه که دارم این دارو رو مصرف می کنم . روزی ۱ عدد . مشکلم هم تنبلی تخمدان هاست . با تشکر

    Rashtgps 2 · دسامبر 25, 2010 در 11:37 ب.ظ

    پاسخ به زهرا: خیر مصرف این دارو چنین عارضه ای ندارد.

    Rashtgps 2 · ژانویه 9, 2011 در 6:03 ب.ظ

    پاسخ به زهرا: ممکن است درد شما ناشی از علل هورمونی باشد. در صورت ادامه با پزشک مشورت کنید.

سارينا · دسامبر 26, 2010 در 11:54 ق.ظ

ببخشید من سارینا هستم دوره های بعدی قرص را با توجه به بی نظمی پریودم چطور اسفاده کنم چون دکتر سه بسته قرص سیپروترن کامپاند برام تجویز کرده

    Rashtgps 2 · دسامبر 27, 2010 در 10:30 ب.ظ

    پاسخ به سارینا: با قطع قرص پریود می شوید اما اگر خونریزی پیدا نکردید بعد ۷ روز دوره بعدی قرص را شروع کنید.

سارينا · دسامبر 28, 2010 در 8:13 ق.ظ

سلام خسته نباشید ببخشید استفاده همزمان سیپروترن کامپاند با متفورمین مشکلی ایجاد نمیکنه؟

سارينا · ژانویه 1, 2011 در 7:54 ق.ظ

با عرض سلام ببخشید مجدد مزاحم شدم من چند روز بعد از مصضرف سیپروترن کامپاند دچار خشکی شدید واژن شدم برای رفع آن چیکار کنم

    Rashtgps 2 · فوریه 22, 2011 در 10:31 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به سارینا:از عوارض آن است میتوانیداز داروی واژیفم (واژینال) استفاده نمائید

شهرزاد · ژانویه 2, 2011 در 11:23 ق.ظ

با سلام.من دختری۲۷ ساله و مجرد هستم.برای درمان چاقی به پزشک تغذیه مراجعه کردم و به همراه رژیم غذایی به من قرص متفورمین دادن.من پریود نسبتا منظمی داشتم فقط بعضی از ماه ها به مدت ۱تا ۵ روز دیر پریود میشدم.ولی اکنون که حدود ۱هفته هست متفورمین مصرف می کنم دچار لکه بینی شدم در صورتی که زمان پریودم حدود ۱۰روز آینده هست.از این موضوع نگرانم.ایا مصرف متفورمین را ادامه بدم و ضرری برهم نداره؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 9, 2011 در 5:59 ب.ظ

    پاسخ به شهرزاد: برای بررسی علل لکه بینی به پزشک مراجعه کنید. مصرف متفورمین برای کاهش وزن توصیه نمی شود.

شهناز · ژانویه 2, 2011 در 11:31 ق.ظ

با سلام.من دختری۲۷ ساله و پدرم دیابت دارنولی خودم نه.برای درمان چاقی به پزشک تغذیه مراجعه کردم و به همراه رژیم غذایی به من قرص متفورمین دادن.امکان داره بعد از قطع مصرف متفورمین بدنم به این قرص عادت کنه و دیگه نتونه به کور طبیعی قند خونم رو تنظیم کنه و به دیابت مبتلا بشم؟

hgihl · ژانویه 2, 2011 در 12:06 ب.ظ

با سلام

شهناز · ژانویه 2, 2011 در 12:13 ب.ظ

با سلام.من دختری۲۷ ساله و پدرم دیابت دارن ولی خودم نه.برای درمان چاقی به پزشک تغذیه مراجعه کردم و به همراه رژیم غذایی به من قرص متفورمین دادن.امکان داره بعد از قطع مصرف متفورمین بدنم به این قرص عادت کنه و دیگه نتونه به طور طبیعی قند خونم رو تنظیم کنه و به دیابت مبتلا بشم؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 9, 2011 در 5:57 ب.ظ

    پاسخ به شهناز: مکانیسم اثر متفورمین بر روی انسولین یا عوامل ایجادگر دیابت نیست. اما ممکن است با توجه با زمینه ارثی دچار دیابت شوید لذا تغیر سبک زندگی، شروع ورزش و کاهش وزن می تواند از بروز دیابت در شما جلوگیری کند. ضمنا برای کاهش وزن مصرف متفورمین توصیه نمی شود.

الهام · ژانویه 9, 2011 در 1:16 ب.ظ

سلام من از ۱۲سالگی که پریود شدم تا حالا که ۲۵ سال دارم پریودم نامنظم بوده.۳ساله ازدواج کردم وبچه دار نشدم از یک سال پیش تا حالا هر ۳ ماه که پریود میشم خون ریزیم تاقرص اچ دی نخوردم قطع نمیشه .ازمایش وسونوهم دادم .دکتر برام متفورمین واسید فولیک داده.الان هم حدود ۲۰ روزه خونریزی دارم.چون بچه میخوام نمیخوام اچ دی مصرف کنم .
چیکار کنم تا خونریزی قطع بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دلیل اینکه من اینطوری شدم چیه؟؟؟؟

    Rashtgps 2 · فوریه 20, 2011 در 11:06 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به الهام:
    بهترین درمان پروژسترون بوده وشمامبتلا به تنبلی تخمدان هستیدوبرای باردارشدن نیاز به داروهای تحریک تخمک گذاری دارید.

لاله · ژانویه 9, 2011 در 3:03 ب.ظ

سلام . من با تجویز پزشک برای کاهش وزن از متفورمین استفاده می کنم آیا با داروهای ضد قارچ از خانواده کنازول ها تداخل دارویی دارد؟

الهام · ژانویه 9, 2011 در 11:30 ب.ظ

چرا جواب منو ندادید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ریحانه · ژانویه 10, 2011 در 5:52 ب.ظ

با سلام از اینکه این همه برای بازدید کنندگان سایت ارزش قایلید واقعا خوشحالم تشکر وخسته نباشید من رو بپذیرید. سرکار خانم دکتر مهرافزامن ۲۵ ساله و شوهرم ۳۴ سالشه.۴ساله که ازدواج کردیم. مدت۴ ماه بود که پریودم یک هفته تا ده روز عقب می افتاد ودر این مدت قصد بار دار شدن هم داشتم. .در حالی نتیجه آزمایشهای من حاکی از این بود LH FSH DEHE خارج از رنج نرمال بودند تحت درمان قرار گرفتم و درپایان به من گفته شد که ۴فولیکول داری در نتیجه امکان ۱تا ۵ قلودار شدن وجود دارد می تونی IVکنی یا به صورت عادی تصمیم به بار دار شدن بگیری من هم از ترساقدام به بار دار شدن نکردم پزشک دیگری به من قرص متفورمین تجویزکرده لطفا نظرتون رو به من افسرده بفرماید آیا من که انسولینم نرمال هست کار درست کردم که ۱ماه دارم متفورمین می خورم عاجزانه می خوام که منو راهنمایی کنید مشکلم حل بشه

    Rashtgps 2 · ژانویه 23, 2011 در 10:30 ق.ظ

    پاسخ دکتر مهرافزا به ریحانه:با سلام
    اگر برای شما تشخیص سندروم پلی کیستیک تخمدان مطرح باشد حتی اگر قندخون نرمال هم داشته باشید،ممکن است مصرف مت فورمین برای شما مفید باشد و به تنظیم عادت ماهانه شما کمک نماید.
    بطور کلی تعداد فولیکول های تخمدان در مواردی که تحت درمان تحریک تخمک گذاری قرار می گیرید،تعداد قل های حاملگی شما را تعیین نمی کند بلکه با افزایش تعداد فولیکول ها شانس باروری شما بطور چشمگیری افزایش می یابد.
    اگر بعد از مصرف مت فورمین و تنظیم عادت ماهانه خودبخود حامله شدیدو آزمایش سمن همزمان نیز نرمال باشد و لوله های رحمی نیز باز باشد می توانید حداقل از هر بار تحریک تخمک گذاری استفاده نماییدو بعدا از روش های دیگر با نظر متخصص مربوطه استفاده نمایید.
    با تشکر

ریحانه · ژانویه 11, 2011 در 3:22 ب.ظ

لطفا ایمیل من رو بردارید

هستی · ژانویه 11, 2011 در 3:49 ب.ظ

سایت شما عالیه متشکرم

کاوه · ژانویه 14, 2011 در 9:54 ب.ظ

با سلام . من کاوه هستم و ۳۸ سال سن دارم مدتی پیش حدودا” ۴ ماه پیش آزمایش خون دادم که قند ناشتا ی من ۲۰۱ بود و پزشک فقط رعایت رژیم غذایی و ورزش رو به من توصیه کرد و من هم تا حدودی رعایت کردم و از کپسول های گیاهی رونسول که برای کاهش قند خون هست استفاده کردم . الان هم آزمایش داده ام و مقدار قند من عدد ۱۸۳ می باشد به پزشک دیگری مراجعه کردم و به من گفتند که بایستی حتما از متفورمین استفاده کنم . و مقدار آن هم نصف قرص صبح و نصف قرص شب . آیا به نظر شما من احتیاج به مصرف این قرص دارم ؟ و آیا این قرص بایستی حتما در بین وعده غذایی مصرف شود .
من قبلا دوبار سنگ کلیه البته در حدود ۵ میلی دفع کرده ام آیا مصرف متفورمین برای من ضرر ندارد؟
با کمال تشکر و احترام . ممنون از سایت بسیار خوبتون . موفق باشید و پایدار

    Rashtgps 2 · ژانویه 15, 2011 در 1:07 ق.ظ

    پاسخ به کاوه: با توجه به ازمایش توصیه به مصرف متفورمین می شود البته رژیم را هم رعایت کنید. ضمنا با توجه به بروز علائم گوارشی توصیه به مصرف دارو در بین وعده غذایی می شود.

سارينا · ژانویه 16, 2011 در 1:02 ب.ظ

لطفا جواب سوالات منو بدید

بهمن م · ژانویه 19, 2011 در 12:25 ق.ظ

با سپاس بی کران از چراغی که بر افروخته اید ،پرسش دارم : من ۵۶سال دارم و اخیرا”متوجه سنگ کیسه صفرا آنهم بدون علامت شدم به دکتر مراجعه و قصد جراحی داشتم اما ایشان نسخه ای به شرح زیر برایم نوشته : کپسول URSOFLOR صد عدد ، قرص متفورمین صد عدد ، قرص EZETIMIBE شصت عدد ، شربت لاکتولوز دو شیشه و ویتامین E یک قوطی ۱۰۰عددی .
آخرین سونوگرافی من مقدار کمی کبد چرب رانشان می داد و سنگهای صفراوی هم بین ۱۰ تا ۱۵ عددند که بزرگترین آنها ۱۰میلی است با توجه به اینکه من ورزشکارم و هفته ای حد اقل ۳ساعت ورزش بدنسازی دارم و نتیجه آزمایش خون بجز بیلی روبین ستاره دار همه در حد نرمال است محبت بفرمایید باید ها و نباید های مرا گوشزد فرمایید . با سپاس بیکران از شما فرهیختگان کشور.

    Rashtgps 2 · فوریه 4, 2011 در 9:49 ب.ظ

    پاسخ دکتر پرستنده چهر متخصص داخلی به بهمن: با توجه به تعداد زیاد سنگ و اندازه ۱سانتی متری، توصیه می شود به صورت انتخابی عمل جراحی کیسه صفرا انجام دهید(ترجیحا لاپاراسکوپی) اگرچه داروی اوسوفلور تا حدی سنگ ها را کوچک می کند اما درمان قطعی نیست و احتمال علامت دار شدن و عمل جراحی اورژانس هست. سایر داروها نیز برای درمان کبدچرب شماست.

بهمن م · ژانویه 19, 2011 در 12:29 ق.ظ

سایت شما یک بیمارستان (مجازی) به معنای واقعی است

لیلا · ژانویه 19, 2011 در 3:03 ب.ظ

سلام
من ۳۴ سال سن دارم باردار هم نشدم و علت عدم بارداری را دکترم یائسگی زود رس یا به قول خودش تنبلی شدید تخمدان دانست الان حدود شش ماهی است قرص استروژن و بروژسترون را طبق دستور مصرف میکنم ولی چون کمی چاق شدم خود بدون تجویز پزشک شروع کردم قرص متفورمین میخورم میخواستم بدونم کار درستی هست یا نه؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 20, 2011 در 4:10 ب.ظ

    پاسخ به لیلا:مصرف متفورمین برای درمان چاقی توصیه نمی شود.

فاطمه · ژانویه 21, 2011 در 9:58 ب.ظ

سلام،خسته نباشید.دختری ۲۸ساله هستم. ۴سال پیش به خاطر موهای زاید و جوش های هورمونی دکتر پوست سیپرترون کامپاند و استات تجویز کرد(البته پریودم هیچوقت بیشتر از۴-۵ روز عقب نیافتاده بود ولی سابقه کیست داشتم که رفع شده بود،آزمایش تیروئید هم نرمال بود)بعد از ۳سال به تدریج قطع کردم. ولی بعداز چندماه موهای زائد و جوش ها شروع شد.و پریودهای با فاصله زمانی کمتر از۲هفته و شدید و درد نواحی تخمدان داشتم. بعداز مراجعه به پزشک زنان گفت که تخمدان پلی کیستیک داری و متفورمین(روزی ۱عدد)،سیپروترون کامپاند و اسپیرونولاکتون تجویز کرد که ۲ماهه استفاده میکنم.از اونجاییکه من بشدت لاغر هستم و ۷-۸ماهه که روزبروز لاغرتر هم میشم،آیا مصرف متفورمین رو ادامه بدم؟چیکارکنم که لاغرتر نشم؟
درضمن در این ۲ماه پریودیم از۷روز به۵روز رسیده و خونریزیم کم شده.
خواهش میکنم راهنماییم کنید.

    Rashtgps 2 · فوریه 20, 2011 در 11:02 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به فاطمه:شما حتما آزمایش هورمونی در زمان پریود راانجام بدهید.ضمنا متفورمین درمواردی که پریود دیر به دیر می باشد کاربرد بیشتری دارد حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نیما · ژانویه 23, 2011 در 8:40 ق.ظ

با سلام
من ۴۳سالمه کبدم چربه کلسترول خون بالا دارم و تری گلیسرید خونم بالا است قند خون هم دارم از نوع ۲دکتر که مراجعه کردم سه قرص بهم تجویز نمود گلی بن گلامید ۵میلی گرم -واستاتومین و متفورمین و به علت دیسک کمر قادر به ورزش کردن نیستم و هر موقع هم قرص متفورمین می خورم بدنم حالت ضعف شدید دارد آیا از قرص متفورمین صرف نظر کنم یا ادامه بدهم

    Rashtgps 2 · ژانویه 23, 2011 در 9:50 ق.ظ

    پاسخ به نیما: رژیم غذایی صحیح را رعایت کنید. داروی متفورمین را از نصف قرص دوبار در روز آغازکنیدو با مشورت پزشک معالحتان بر اساس قندخون قرص را اضافه کنید.

مرسده · ژانویه 25, 2011 در 3:22 ب.ظ

سلام من میخواستم بدونم قرص دافستون چند درصد احتمال حاملگی داره لطفا پاسخ دهید

    Rashtgps 2 · فوریه 20, 2011 در 11:04 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به مرسده:این قرص عادت ماهیانه رامنظم میکند واگر در آن ماه تخمک گذاری صورت گیرد شانس حاملگی را بالا می برد ولی به تنهایی تاثیر چندانی درایجاد بارداری ندارد.

النا · ژانویه 30, 2011 در 8:39 ب.ظ

سلام باتشکرازاطلاعات خوبتون من ۲۲سالمه قبل ازبارداری وزنم بسیارمناسب بوددکترم بهم متفورمین تجویزکرد اما استفاده نکردم حالا ۱۵کیلواضافه وزن دارم میخواستم بدونم برای کاهش وزنم مناسبه یانه ومصرفش باقرص ضدبارداری مشکلی بوجودنمیاره؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 30, 2011 در 11:44 ب.ظ

    پاسخ به النا: توصیه می شود برای درمان چاقی از متفورمین استفاده نکنید.

سمیرا63 · ژانویه 31, 2011 در 3:38 ب.ظ

من تابستان با کلومیفن+ متفورمین باردار شدم.که پوچ شد وسقط کردم.دوباره قصد اقدام دارم…الان روزی ۱ متفورمین می خورم.ایا داری دیگری لازم است؟؟ روز۱۱ سیکل این ماه سونو دادم واندازه فولیکولم ۸ بود…پریود من ۳۳ روزه ست..ایا رشد خوبی داشته یا نه ؟؟؟ باید بیشتر می بود؟؟؟ ممکنه رشد کند وازاد شود؟؟؟ برای ماه اینده دارو تحریک مصرف کنم؟؟ کلومیفن یا لتروزول؟؟؟ لتروزول برای کیفیت تخمک بهتر نیست؟؟؟؟ من چه کنم……….مرا راهنمایی کنید..تا به حال ازمایشات زیادی انجام دادم…پرولاکتینم نرمال بود ایا ممکنه که FSH پایین باشد چون ازمایشش را نداده ام؟؟؟ ایا من PCO هستم؟؟ لطفا مرا راهنمایی کنید……..

    Rashtgps 2 · فوریه 22, 2011 در 10:25 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به سمیرا۶۳: متفورمین روزی یک عدد کم است وفولیکول ۸ میل مناسب نیست بهتراست ازقرص و آمپول تحریک تخمکگذاری استفاده شود

سمیرا63 · ژانویه 31, 2011 در 3:42 ب.ظ

خانم دکتر اصغرنیا لطفا مرا راهنمایی کنید..قصد دارم برای درمان پیش شما بیایم…دکتر خودم هم خوب هست….اما می خواهم نظر شما را بدانم….چون می خواهم زود باردار شوم….دکتر IUI داده اما من فکر می کنم زود است……..راه راحت تری هم هست…..خواهش می کنم….

سمیرا63 · ژانویه 31, 2011 در 3:51 ب.ظ

خانم دکتر مهرافزا..شما هم لطفا نظرتان رات بدهید..مچکر از شما…

asal_62_ · فوریه 3, 2011 در 1:44 ق.ظ

بسیار سایت خوبی ایامی شود عضو شد اگر میشه لطفا ادرس سایت را برایمن ایمیل کنید …….
چون من یک رهگذر هستم وسایت شما یادم نمی ماند مرسی

هستی · فوریه 8, 2011 در 2:26 ب.ظ

با سلام سه ماه پیش تشخیص داده شد که pco دارم ودارو مصرف کردم سه هفته پیش مشخص شد که pco دیده نمی شود .عکس رنگی از رحم انجام دادم و سالم بود .شوهرم واریکوسل خفیف داره.از وقتی که عکس رنگی گرفتم زیر دلم و پهلوهام درد می کنه برای عکس رنگی به من گفته شد که سه روز بعد از پاک شدن برم عکس بگیرم درحالی که از دو روز قبل نزدیکی نداشته باشم. روز ۸پریودم تمام شد و روز۱۲ عکس گرفتم . ۳روزقبل از عکس و دو روزبعد از آون هم نزدیکی داشتم ایا ممکنه باردار باشم و موقع گرفتن عکس روزهای اول بارداری باشه لطفا راهنماییی بفرمایید خیلی نگرانم

    Rashtgps 2 · فوریه 22, 2011 در 10:24 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به هستی:احتمال بارداری در زمان عکس خیلی بعید است ولی بعد از آن امکان دارد ولی جای نگرانی نیست .

سمیرا · فوریه 10, 2011 در 9:42 ب.ظ

سلام
دختری ۲۶ساله هستم سه سال است ازدواج کردم من همیشه عادت نامنظم دارم دو سال برای جلوگیری از بارداری قرص مصرف میکردم و یک سال ودو ماه است قصد بارداری دارمدکتر برایم قرض متفورمین تجویز کرد سه ماه مصرف کردم اما بعد قطع کردم و دکترها میگن تخمدانها ضعیف وچندتا کیست ریز دارموبرایم سه عدد امپول مریونال تزریق کردم اما موثر نبود دیگه نمیدونم چه کنم تو را خدا راهنمایی کنید

    Rashtgps 2 · فوریه 20, 2011 در 11:00 ب.ظ

    پاسخ دکتر معصومه(شیرین) اصغرنیا به سمیرا: سلام شما قبل از هر درمانی بایستی آزمایش هورمونی و عکس رحم (هیستروسالپنگوگرافی) بگیرید برای باردار شدن اصلا نگران نباشید ضمنا آزمایش اسپرم الزامی است .

سمیرا63 · فوریه 12, 2011 در 10:17 ق.ظ

سلام مجدد..امیدوارم سلامت باشید

من هنوز منتظرم چرا جواب من رو نمی دهید…..لطفا مرا راهنمایی کنید..منتظرم……………..

سمیرا · فوریه 12, 2011 در 12:38 ب.ظ

لطفا جوابم و بدهید ایا لازمه دوباره امپول مریونال تزریق کنم

    Rashtgps 2 · فوریه 13, 2011 در 8:17 ب.ظ

    پاسخ به سمیرا: معمولا تا سوال شما برای همکاران متخصص ارسال شود و پاسخ داده شود ممکن است تا ۱ هفته طول بکشد.

هانا · فوریه 14, 2011 در 6:18 ب.ظ

من ۲۵ سال دارم ۴سال و نیم است که ازدواج کردم مهرماه اقدام به حاملگی کردم اما بعد از ۲ ماه با تجویز پزشک از قرص کلومیفن استفاده کردم و حامله شدم اما وقتی سنوگرافی کردم گفتن که تخمک پوچ بوده آیا به دلیل این قرصها بوده ؟ حال من باید چکارکنم لطفا جواب مرا بدهید خیلی نگرانم ممنونم از سایت خوبتون

    Rashtgps 2 · فوریه 20, 2011 در 10:53 ب.ظ

    پاسخ دکتر شیرین(معصومه) اصغرنیا به هانا:سلام علت پوچ بودن کلومیفن نبوده وشایعترین عامل اختلال کروموزومی است شما بدون هیچ نگرانی سه ماه بعد میتوانید اقدام به بارداری کنید

هستی · فوریه 16, 2011 در 11:33 ق.ظ

سلام ,خسته نباشید
تعداد پیامهایی که رو سایت هست اونقدر زیاد نیست که یک نفر یرای جواب سوالش ۸ روز منتظر باشه. برای حفظ اعتبار سایت پیشنهاد می کنم با پزشکهایی همکاری کنید که برای این کار مشتاق ترند

مهدی · فوریه 24, 2011 در 8:21 ق.ظ

من و همسرم جهت بچه دار شدن اقدام کردیم و نتیجه نگرفتیم و بعد از دو ماه یه متخصص زنان مراجعه کردیم پس از یکسری آزمایشات متوجه شدیم که تخمدان های خانمم دچار تنبلی شده لذا دکتر چندین بار آزمایش CBS را تکرار کرد و در ضمن من هم دچار انزال رود رس بودم و بعد از آن هم دکتر آزمایشات هورمونی را تجویز نمود و معلوم شد سطح انسولین خون همسرم بالا است و در ضمن کم خونی هم دارد. حال متفرمین را تجویز نمودند تا جهت کنترل انسولین استفاده شود حال سوال من این است که در وهله اول بالا بودن انسولین چه خطری دارد در ضمن در با توجه به شروع مصرف متفرمین و عوارض آن من نگران حال همسرم هستم ؟
من هم درمانی سه ماه را زیر نظر دکتر ارولوژی شروع کردم جهت درمان انزال زود رس
ممنون می شوم راهنمایی فرمایید

    Rashtgps 2 · آوریل 11, 2011 در 11:30 ق.ظ

    پاسخ دکتر شیرین(معصومه) اصغرنیا به مهدی: تنبلی تخمدان برای باروری نیاز به داروهای محرک تخمکگذاری داردومتفورمین در صورت تحمل گوارشی مفید میباشد در ضمن مشکل شما باعث نازائی نیست ولی آزمایش اسپرم لازم است.

دیدگاه‌ها بسته است.