زنانی که شبیه مردان می‌خورند/ دکتر محسن مداح

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

002در بررسی‌های به‌عمل‌آمده در کشور، فراوانی برخی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر نه‌تنها در زنان ایرانی بیشتر از مردان است بلکه آنان زودتر از زنان در کشورهای غربی به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و کیفیت زندگی آنان به‌شدت کاهش می‌یابد. خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق در زنان مبتلا به دیابت و سندرم متابولیک ۲/۸ بار بیشتر از مردان مبتلا به دیابت و سندرم متابولیک است.۱ چاقی سرمنشاء بیماری‌های متابولیک عصر حاضر است و فراوانی آن در زنان ایرانی به‌مراتب بیشتر از مردان و در دختران بیشتر از پسران است. 013به‌راستی چرا زنان جامعه‌ی ما به خود و رفتار‌های تغذیه‌ای خود نمی‌اندیشند. وقتی دختران و زنان همچون پسران و مردان غذا و تنقلات می‌خورند و به تفاوت‌های جنس (مرد و زن) در خلقت و سوخت‌و‌ساز بی‌توجه‌اند، چاقی و پیامد‌های آن را با شتاب به‌سوی خود می‌خوانند. زنانی که با بینی و پای کوچک‌تر از مردان این‌گونه ظریف آفریده شدند، زندگی را با کمری به پهنای مردان یا گاه بیشتر از آنان زود و سخت به پایان می‌برند.
نوشته‌ی کوتاه زیر سرگذشت زن اولیه‌ای است که با رسیدن به تمدن دچار تحولات زیادی در تغذیه شد!
024در انسان‌های اولیه چهره‌ی زن و مرد به‌دلیل شرایط محیطی چندان متفاوت نبود. آنان با هم به شکار می‌رفتند و در گرما و سرما کار‌های بدنی سخت می‌کردند. زن اولیه هیچ ابزار آرایشی نداشت و همچون مردان لباس می‌پوشید و نیز چون مردان عضلانی بود و صورت زمختی داشت. پس از چندی مرد اولیه متوجه شد که باید کار‌ها را تقسیم کرد و از زن اولیه خواست تا در غار باقی بماند و به امور غار رسیدگی کند و مرد به شکار رفت.
035با کمتر قرار گرفتن در معرض آسیب‌های محیطی، صدا و چهره‌ی زن اولیه ظریف‌تر از مرد اولیه شد و تفاوت ظاهری مرد و زن بیش از پیش ظاهر گردید و زن اولیه به‌تدریج زیباتر شد! وقتی زن به ظرافت چهره‌ی خود پی برد، پس به اندام خود اندیشید و از آن‌جا تناسب‌ها را پی‌گیری کرد. اسکلتی ظریف‌تر شایسته‌ی صورت زیبای او بود، پس به ارتباط غذا خوردن و تناسب اندام فکر کرد. زن اولیه متوجه شد که اندازه‌ی پا، بینی و خیلی از قسمت‌های بدنش کوچک‌تر از مردان است پس تلاش کرد همین تناسب را در وزن خود نسبت به مرد لحاظ کند. زن اولیه‌ی غارنشین که کار بدنی کمتری نسبت به مرد شکارچی خود داشت، آموخت آن‌که بیشتر می‌دود گرسنه‌تر است پس زودتر، تندتر و بیشتر می‌خورد. زن اولیه هرگز همچون همسر اولیه‌ی خود غذا نخورد و تنها اگر گرسنه بود آغاز به خوردن می‌کرد. بدین ترتیب زن اولیه با مراقبت در غذا خوردن، هیکلی بسیار متناسب یافت. مرد اولیه به زن اولیه‌ی خود افتخار می‌کرد و هرگز از او خسته نمی‌شد!
به‌درستی معلوم نیست اولین رستوران چه وقت در نزدیکی غار انسان اولیه دایر شد. از آن وقت زن اولیه پابه‌پای مرد اولیه تمام غذایش را در رستوران خورد. شاید این اولین بار بود که زنی هم‌اندازه‌ی مرد غذا می‌خورد!
04s2به‌تدریج زن اولیه دیگر زن اولیه نبود. او با دستان خود دیگر نه غار را جارو می‌کرد و نه سبزی خرد می‌کرد و نه لباس می‌شست. کار بدنی زن کمتر ولی غذا خوردن او مردانه‌تر شد. اندک اندک طبیعت زیبای زن رو به افسرده شدن رفت. شب‌ها قبل از آن‌که چشمانش به خواب رود فطرت زیبادوست و تناسب‌اندیشش با او سخن می‌گفت ولی او در میان روز و کنار سفره همچنان در غذا خوردن مردانه عمل می‌کرد. نه روح زیباپسند او تحمل این بی‌تناسبی را داشت و نه اسکلت کوچک او تحمل این وزن را. مرد اولیه شاید هنوز مرد اولیه بود و دلش برای زن اولیه تنگ می‌شد. اسکلت کوچک زن در فشار رفتار‌های مردانه غذا خوردن او به‌شدت فرسود و پیر شد؛ زودتر از آن‌چه باید پیر می‌شد.
051زن که تازه ۴۰ سالش بود وقتی از زمین برخاست گفت: «آخ!» مرد اولیه به زن امروزی خود گفت: «چه زود پیر شدی.» صورت و اندام زیبای زن خیلی زود خراشید. زن گفت: «امان از روزگار» و مرد زیر لب گفت: «کدام روزگار؟ هنوز در همین روزگار زن‌هایی هستند که رفتار غذا خوردن آنان اصلاً شبیه مردان نیست. آنان نه پابه‌پای کودکان در حال رشد خود تنقلات می‌خورند و نه پابه‌پای مردان تبرزن خود “ملات” بر برنج می‌ریزند.»
061زن پیرتر از آن‌چه بود می‌نمود. از پاشنه‌ی پا تا قلب زنانه‌اش از این‌همه فشار وزن به درد آمده بود. ستون مهره و زانوی ظریفش منتظر بود تا شاید روزی او دست از این‌همه بی‌احتیاطی بردارد. متاسفانه زن باور نکرد که موهبت زندگی و حفظ اندام‌های بدن با‌اهمیت‌تر از کم‌ارزش‌ترین ابزار ماشینی است که در منزل داریم و با بیشترین وسواس در نگهداری آن می‌کوشیم. بالاخره قلب خسته‌ی «زن» زودتر از آن‌چه باید، ایستاد. پیام عبرت‌انگیز زندگی «این زن» به همه‌ی زنانی که ماهیت وجود ظریف و «زنانه»ی خود را درک نمی‌کنند بسیار ساده و کوتاه ولی روشن است: زن به‌لحاظ نوع خلقتش روزانه به دریافت انرژی کمتری نسبت به مرد نیاز دارد.
۱Hunt, K. Circulation, 2004; 110:1251-1257.

دکتر محسن مداح
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه
نشانی: رشت، گلسار، خیابان ۸۰، تلفن: ۷۲۲۸۲۸۲
به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۵۹، شهریور ۱۳۸۷


13 دیدگاه

خالده صفری · آگوست 22, 2009 در 8:23 ق.ظ

سلام استاد گرامی
فوق العاده تاثیر گذار بود
زمانی که علت چاقی قرص و داروست باید چه کرد؟

آیدا · سپتامبر 8, 2009 در 12:43 ب.ظ

نوشته جالبی بود ون از بیماران شما هستم و تصمیمه جدی برای لاغری دارم وقول دادم به وزن عادی بزسم والانم از برنامه شما پیروی میکنم.با تشکر فراوان

زينب بني يعقوب · اکتبر 20, 2009 در 5:38 ب.ظ

سلم استاد از نوشته شما لذت بردم واقعا افتخار می کنم که شاگرد شما بودم همیشه درسهایی که سر کلاس شما یادگرفتم آویزه گوشم است و سعی می کنم در کارم از آنها استفاده کنم زمانی که طرح بودم دروس شما کمک زیادی برای موفقیت من بود و حالا هم که استخدام شدم در یک منطقه بسیار محروم تهران کار می کنم که معنی حرفهای شما را بهتر درک می کنم خیلی دوست دارم اطلاعاتم رو افزایش بدهم تا مؤثر تر باشم اینجا بیشتر بچه ها دچار سوء تغذیه هستند اتفاقا امروز توی کلاس آموزشی با استفاده از روش سؤال کردن صحیح کلاس درس شما نگاهم رو به کار و رشته تحصیلی ام عوض کردتأکید داشتید مشکل عدم رشد متوالی یکی از همکارهای باسابقه رو پیدا کردم البته همونجا اعتراف کردم که این رو مدیون کلاس درس آقای دکتر مداح هستم ای کاش توی برنامه های درسی دانشگاه روش تحقیق و مقاله نویسی وجود داشت خیلی دوست دارم مثمر ثمر باشم و سعی خودم رو می کنم از شما سپاسگذارم استاد

نعيمي · دسامبر 2, 2009 در 10:44 ق.ظ

با سلام من یکی ازبیماران شما هستم که از برنامه غذایی شما پیروی مینم خیلی مطب ارایه شده جالب و نو بود تا حالا به این قضیه حتی فکرم نکرده بودم . موفق باشید.

فتانه زينلي · جولای 12, 2010 در 12:04 ق.ظ

سلام من از بیماران شما بودم مطلب خیلی جالبی بود متاسفانه من دیگه نمیتونم رشت بیام کاش ی راهنمایی در مورد تغذیه ماه رمضان میکردید

sozan · اکتبر 5, 2010 در 2:15 ق.ظ

ba salam
matlabe tasir gozari bod,ama daghe dele man ra taze kard.man dar iran nistam hodode 10 kg ezafe vazn daram,az raveshhaye moteadedi estefadeh kardam ,Dr taghzieh,varzesh,daro…………..ama motasefane ghader ba kaheshe vazn nashodam,va gahi kam kardam vali bad az kotah zamani bazgasht dashtam,dochare na omidi shodam,agr betavanid komaksm konid hamisheh madyonetan mishavam,ba tashakor.

    Rashtgps 2 · اکتبر 11, 2010 در 9:30 ق.ظ

    پاسخ به سوزان: کاهش وزن مستلزم تغییر سبک زندگی (اصلاح خوردن,انجام ورزش متناسب و..)است مسلما روش های کوتاه مدت باعث پاسخ کوتاه و برگشت مجدد چاقی خواهد شد.وجه به سن آزمایش هورمونی تحت نظر پزشک انجام شود تا علل مرضی چاقی رد شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن مطب دکتر مداح که زیر مقاله درج شده تماس بگیرید.

فاطمه · نوامبر 12, 2010 در 10:14 ق.ظ

سلام ،جالب بود ،اگه میشه بیشتر در مورد چاقی مطلب بنویسید.
باتشکر از شما

منا · دسامبر 18, 2010 در 9:26 ب.ظ

سلام من از وقتی سزارین کردم شکمم بزرگ شده روشی برای کوچک کردنش میخوام

    Rashtgps 2 · دسامبر 19, 2010 در 12:21 ق.ظ

    پاسخ به منا:رژیم های غذایی برای کاهش وزن به هیچ وجه برای کاهش سایز موصعی نیست. توصیه می کنم ورزش کنید.

منا · دسامبر 18, 2010 در 9:29 ب.ظ

سلام شکمم نفخ زیاد داره و شکمم بزرگ تر می شه روشی برای از بین بردنش می خوام

    Rashtgps 2 · دسامبر 19, 2010 در 12:42 ق.ظ

    پاسخ به منا:اگر مشکل گوارشی تایید شده ندارید ضمن رعایت رژیم غذایی و رعایت در مصرف مواد نفاخ می توانید از دایمتیکون یا ترکیبات گیاهی مثل عرق نعنا استفاده کنید.

س.س · آوریل 2, 2011 در 2:23 ق.ظ

سلام
در عرض ۳سالی که ازدواج کردم از قرص ال دی استفاده کردم
حدودا ۲۰کیلو وزنم زیاد شده والان ۷۰کیلو ام
از رژیم شما هم استفاده کردم اما لاغر نشدم
چه کار باید بکنم؟

دیدگاه‌ها بسته است.