اصول درمان هپاتیت B مزمن/ دکتر علی طاهباز

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

virusحدود دو میلیارد نفر از جمعیت دنیا آلودگی قدیمی و جدید با ویروس هپاتیت B را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B مزمن هستند و سالیانه حدود یک میلیون نفر به‌دنبال عوارض ناشی از هپاتیت مزمن B مثل سیروز و یا کارسینوم هپاتوسلولر (HCC) جان خود را از دست می‌دهند. ۱۵ تا ۴۰ درصد از کسانی ‌که هپاتیت B مزمن دارند در یکی از سا‌ل‌های عمر دچار سیروز یا کارسینوم کبد می‌شوند.
از نظر منشا جغرافیایی از چهارصد میلیون مورد هپاتیت مزمن B 66٪ در آسیا، ۲۵٪ در افریقا، ۳٪ در کشورهای غربی، ۳٪ در امریکای جنوبی و ۳٪ در خاورمیانه زندگی می‌کنند.
خطر مزمن شدن هپاتیت B در کودکان بیش از بزرگسالان است. به‌طوری‌‌که در بزرگسالان در ۳ تا ۵٪ موارد و در کودکان در ۹۵٪ موارد بیماری مزمن می‌شود که این موضوع توجه بیشتر مادران ناقل را طلب می‌کند چون با پی‌‌گیری مناسب یعنی مصرف هم‌زمان واکسن و ایمنوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B (HBIg) در نوزاد متولد شده از مادر ناقل می‌توان از بیماری نوزاد پیش‌‌گیری کرد.
در هپاتیت B بزگسالان معمولاً فاز حاد بیماری پرسروصدا است و هرچه بیماری در این فاز شدید‌تر باشد شانس مزمن شدن کمتر می‌شود. البته ممکن است شدت بیماری به حدی باشد که بیمار دچار انسفالوپاتی کبدی گردد که می‌تواند مرگ بیمار را به‌دنبال داشته باشد. اگر ۶ ماه پس از ابتلای اولیه، HBsAg بیمار مثبت باقی بماند و HBeAg هم مثبت گردد و تعداد ویروس زیاد باشد، می‌گوییم که بیمار وارد فاز مزمن بیماری شده است. در کودکانی که توسط مادر آلوده شده‌اند معمولاً فاز پرسروصدای اولیه وجود ندارد. علی‌‌رغم مثبت بودن HBeAg بیماران تا مدت‌‌های طولانی ALT طبیعی دارند. این فاز بیماری را فاز تحمل ایمنی (Immune Toleran Phase) می‌‌گویند که غالباً تا پس از بلوغ طول می‌کشد. پس از این مرحله بیمار وارد دوره‌‌ای می‌شود که آنزیم‌ها به‌طور دایمی یا متوالی بالا می‌روند؛ سیستم ایمنی بدن فعال می‌‌شود و ممکن است تعداد ویروس‌ها را پایین آورد و HBeAg را منفی نماید و یا حتی منجر به تولید HBeAb شود که در این صورت می‌‌گوییم HBeAg Seroconversion صورت گرفته است.
در مرحله‌ی بعد ممکن است HBsAg هم منفی شود که این حالت به‌ندرت اتفاق می‌افتد و در بیشتر موارد حتی پس از منفی شدن HBeAg ویروس از حمله‌ی ایمنی می‌‌گریزد و مجدداً بار ویروسی یا viral load و آنزیم‌‌های کبدی بالا می‌روند(Immune escape phase) . این مراحل در نمای شماره ۱ نشان داده شده‌اند.
درمان بیماران مزمن فقط در مراحلی که بار ویروسی و آنزیم کبدی بالا هستند، لازم و موثر است که شامل دو مرحله‌‌ی Immune clearance و Immune escape است.

چه کسانی باید درمان شوند؟

چه کسانی باید درمان شوند؟

هدف درمان:
هدف نهایی درمان از بین بردن کامل ویروس است ولی این کار با درمان‌های حاضر امکان‌پذیر نیست. حتی منفی شدن HBsAg به معنای حذف کامل ویروس نیست. با درمان‌‌های موجود سعی بر این است که ALT به میزان طبیعی برگردد، فعالیت ویروس و تکثیر آن متوقف شود، تبدیل سرولوژیک از HBeAg به HBeAb صورت گیرد (HBeAg Serocanversion)، از نظر آسیب‌شناسی وضع کبد بهتر شود و در نهایت از ایجاد نارسایی کبدی و کارسینوم کبد پیش‌گیری گردد.
– تبدیل سرولوژیک (HBeAg Seroconversion)
تغییر HBeAg به HBeAb از اهداف مهم درمانی محسوب می‌شود. به بیمارانی که این مرحله را طی کرده‌اند، ناقل سالم (healthy carrier) می‌گویند. در این افراد سالم DNA ویروس پایین می‌آید و مقدار ALT طبیعی است و وضعیت کبد از نظر بافت‌شناسی بهتر می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که بیش از ۷۰٪ بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن در زمان ابتلا به کارسینوم کبد از نظر HBeAg منفی هستند.
در ضمن کسانی ‌که در دوران کودکی به هپاتیت B مبتلا شده‌اند، سیر پیش‌روند‌‌ه‌‌ای علی‌‌رغم منفی شدن HBeAg ممکن است همچنان ادامه یابد. بنابراین منفی شدن HBeAg و تبدیل آن به HBeAb در صورتی با پیش‌آگهی بهتری همراه خواهد بود که با کاهش بار ویروس و طبیعی شدن سطح ALT همراه گردد.
– سطح DNA ویروس
نقش بالا بودن سطح DNA ویروس در ایجاد سیروز و کارسینوم کبدی ثابت شده است. در حالی‌که این ارتباط در مورد وضعیت HBeAg و سطح بالای ALT به اثبات نرسیده است. اگر میزان سطح سرمی DNA بیش از IU/ml 2000 باشد خطر ایجاد HCC بسیار زیاد می‌‌شود. اگرچه با تعداد کم ویروس هم HCC دیده شده است. بنابراین در درمان هپاتیت باید سعی شود که بار ویروسی به حداقل ممکن برسد تا شانس ایجاد HCC به حداقل برسد.
– سطح ALT
در مطالعات انجام شده بر بیماران آسیایی دیده شده است که اگر سطح ALT کمتر از نصف حداکثر میزان طبیعی باشد، خطر ایجاد عوارض به حداقل می‌رسد.
همان‌ طوری که گفته شد بیماری که HBeAg مثبت است و ALT طبیعی دارد، ناقل سالم (Healthy carrier) نامیده می‌‌شود. بیماری در این مرحله در بیشتر موارد متوقف می‌شود یا پیشرفت کندی دارد ولی بررسی طولانی مدت این افراد نشان داده است که ۱۳٪ همین افراد پس از ۱۷ سال ممکن است به سیروز مبتلا شوند. با در نظر گرفتن نتایج مطالعات به این نتیجه می‌رسیم که شاید بهتر باشد میزان حداکثر طبیعی ALT را پایین‌تر در نظر بگیریم، مثلاً در خانم‌ها حداکثر طبیعی ALT را از ۴۰ به ۲۰ تقلیل دهیم. در پروتکل درمانی پیشنهادی انجمن بیماری‌های کبدی امریکا (AASLD)، میزانALT بالاتر از دو برابر حداکثر طبیعی، ملاک شروع درمان قرار گرفته است که با توجه به توضیحات ذکر شده نیاز به تجدیدنظر دارد و ارایه‌ی پروتکل درمانی جایگزین احساس می‌شود.

افراد هدف درمان
به‌طور کلی در بیماران HBsAg مثبت، کسانی ‌که مرحله‌‌ی کلیرانس ایمنی در آن‌ها طولانی می‌شود، کاندیداهای خوبی برای درمان هستند؛ برعکس عده‌ای که در مرحله‌ی تولرانس ایمنی هستند، نیاز به درمان ندارند. متاسفانه در حال حاضر خصوصیات تعریف شده و مدونی برای تشخیص زمان گذر از مرحله‌ی تولرانس و ورود به مرحله‌‌ی کلیرانس وجود ندارد. ولی به‌نظر می‌رسد بالا رفتن سطح ALT را بتوانیم در این مورد ملاک قرار دهیم.
بنابراین می‌توان با آزمایش ALT هر سه تا شش ماه بیمار را پی‌گیری نمود. باید توجه داشته باشیم که در حضور سیروز ممکن است ALT طبیعی گزارش شود که در این صورت اگر سیروز جبرانی داشته باشیم بار ویروس مساوی یا بیش از IU/ml 2000 و در صورت پیشرفته بودن سیروز بار ویروسی مساوی و یا بیش از IU/ml را ملاک قرار می‌دهیم و درمان را شروع می‌کنیم. نکته مهم این که در بیماران سیروزی اینترفرون منع مصرف دارد و تنها موردی است که در آن استفاده از دو داروی خوراکی هم‌زمان به‌نظر می‌رسد تاثیر بهتری داشته باشد.
از میان بیمارانی که در فاز کلیرانس موفق به ایجاد HBeAb یعنی Seroconversion می‌شوند، تعداد کمی ممکن است بهبود پیدا کنند. ولی در بیشتر آن‌ها ویروس دوباره شروع به تکثیر می‌کند و بار ویروسی بالا می‌‌رود. اگرچه بار ویروسی متوسط در این افراد در مقایسه با کسانی‌که HBeAg مثبت هستند، همیشه کمتر است. کسانی‌که در دوران نوزادی آلوده شده‌اند بیشتر در این گروه قرار می‌گیرند و بنابراین بیماران ایرانی هم غالباً در فاز فعالیت ویروس HBeAb مثبت هستند. در بیشتر موارد این بیماران در مرحله‌ی فعالیت ویروس مسن‌‌تر هستند و ضایعه‌ی کبدی پیشرفته‌‌تری دارند.
در الگوریتم درمانی پیشنهادی انجمن امریکایی بیماری‌‌های کبدی (AASLD) بیماران به دو گروه HBeAg مثبت و HBeAg منفی تقسیم می‌‌شوند. در هر دو گروه اساس شروع درمان بر افزایش ALT سرم استوار است ولی با توجه به توضیحاتی که ذکر شد در بیمار HBeAg مثبت، بار ویروسی مساوی یا بیش از IU/mg 2000را مبنای درمان قرار داده‌اند درحالی‌که در بیمار HBeAg منفی بار ویروسی مساوی و یا یبشتر IU/ml مبنای درمان قرار گرفته است.

02s5
جدول راهنما‌‌ی‌درمان AASLD

با توجه به این‌‌که بر اساس پروتکل درمانی ارایه شده از سوی AASLD کسانی‌‌که ALT طبیعی دارند و شاید ضایعات کبدی پیشرفته داشته باشند ممکن است از درمان حذف شوند، در سال ۲۰۰۸ گروه دیگری از هنگ‌کنگ الگوریتم درمانی جدیدی ارایه داد که در آن بار ویروسی بیمار اساس شروع درمان قرار گرفته است. در هردو راهنمای درمانی در موارد بینابینی به‌ویژه در افراد بالای ۴۵ سال از بیوپسی کبد برای تصمیم‌‌گیری در مورد شروع درمان استفاده می‌شود.

جدول راهنمای درمانی جایگزین

جدول راهنمای درمانی جایگزین

طول دوره‌ی درمان
طول دوره‌ی درمان هپاتیت مزمن B به‌طور دقیق تعریف نشده است. به‌نظر می‌‌رسد جلوگیری از تکثیر ویروس و پایین آوردن بار ویروسی در درازمدت از ایجاد سیروز و کارسینوم کبدی پیش‌‌گیری می‌‌کند. در بیمانی که HBeAg مثبت دارند AASLD پیشنهاد می‌‌کند که درمان فقط تا ۶ ماه پس از منفی شدن HBeAg و مثبت شدن HBeAb ادامه یابد و علی‌رغم این‌‌که HBV DNA هنوز باشد یا ALT هنوز طبیعی نشده باشد، می‌توان درمان را قطع نمود و در صورت عود بیماری، درمان را دوباره شروع کرد. ولی به نظر می‌رسد بهتر باشد که قطع درمان ۶ تا ۱۲ ماه پس از منفی شدن HBeAg و ایجاد HBeAb و در صورت منفی شدن PCR قطع گردد.
با این روی‌‌کرد خطر عود بیماری خیلی کمتر خواهد شد. برای تشخیص عود بیماری نیز پیشنهاد می‌شود که PCR یک ماه پس از درمان و سپس هر سه ماه انجام شود و اگر ویروس دوباره فعال شده باشد باید درمان را دوباره انجام داد. در مورد کسانی که HBeAg منفی هستند، مثل بیشتر آسیایی‌‌ها و از جمله ایرانی‌‌ها که در هنگام تولد و در دوران کودکی آلوده شده‌‌اند، تصمیم‌گیری در مورد طول درمان مشکل‌تر است ولی به نظر می‌‌رسد بهتر باشد درمان به مدت طولانی‌تری ادامه یابد.
درمان طولانی مدت منجر به ایجاد موتاسیون‌های مقاوم به دارو می‌شود. مقاومت به داروی Lamivudine شایع‌‌تر و زودرس‌تر از سایر داروها پیش می‌آید، البته در صورت موتاسیون‌‌های مقاوم به دارو به‌نظر می‌رسد که ادامه‌ی درمان مفیدتر از قطع درمان باشد. با وجود داروهای جدید مثل Entecavir خطر ایجاد مقاومت دارویی کمتر شده است.
از سوی دیگر طولانی‌تر شدن درمان خطر بروز عوارض دارویی را افزایش می‌دهد. با وجود این به‌نظر می‌رسد تمام داروهای آنالوگ نوکلئوزیدی به‌خوبی تحمل می‌شوند و نارسایی کلیوی ناشی از Adefovir با مقدار مصرف شده برای درمان به‌ندرت ایجاد می‌شود، البته این افراد در طول درمان باید از نظر کلیوی تحت نظر باشند.
در مورد مصرف اینترفرون، طول درمان تعریف شده‌تر است و دوره‌ی درمانی یک ساله به‌نظر می‌رسد کافی باشد اما تزریقی بودن دارو و عوارض آن باعث می‌شود که درمان خوراکی در مواردی به آن ترجیح داده شود.

پی‌گیری درمان
خصوصیات تعریف شده و مدونی برای پی‌گیری درمان وجود ندارد ولی به ‌نظر می‌رسد میزان توقف تکثیر ویروس، ملاک خوبی برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی ادامه‌ی درمان باشد. گفته می‌شود که سریع‌تر منفی شدن PCR یا کاهش وسیع‌تر بار ویروسی، پیش‌آگهی را بهتر می‌کند. این موضوع در مورد Lamivudine، Adefovir، pegIFN α-۲a و Telbivudine تجربه شده است. در یکی از مطالعات اخیر دیده شده است که اگر بار ویروسی پس از ۴ هفته درمان با لامیوودین به کمتر از IU/ml2000 برسد شانس بیشتری برای منفی شدن HBeAg و طبیعی شدن ALT خواهد داشت و احتمال ایجاد موتاسیون‌های مقاوم به لامیوودین در مدت ۵ سال به صفر خواهد رسید. با توجه به این موضوع برای پی‌گیری درمان جدول جدیدی تدوین شده است که در آن بار ویروسی ۱۲ و ۲۴ هفته پس از شروع درمان اندازه‌گیری می‌شود و با توجه به آن در مورد نحوه‌ی ادامه‌ی درمان تصمیم‌گیری می‌شود بخصوص وقتی که از دارویی مثل لامیوودین که خطر ایجاد مقاومت در آن بالاتر است، استفاده می‌شود. استفاده از این جدول می‌تواند کمک‌کننده باشد و با استفاده از آن می‌توان از ارایه‌ی بیهوده‌ی درمان در مورد کسانی‌‌که مقاومت اولیه نسبت به دارو دارند اجتناب کرد.

    جدول راهنمای تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی ارایه درمان با توجه به میزان کاهش بار ویروسی (Viralload)

جدول راهنمای تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی ارایه درمان با توجه به میزان کاهش بار ویروسی (Viralload)

دکتر علی طاهباز
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری
رشت، چهار راه گلسار، خیابان نواب، ساختمان فرهان
تلفن: ۷۲۲۳۳۷۰-۰۱۳۱

به‌نقل از «ندای سپید» (نشریه‌ی سازمان نظام پزشکی لاهیجان و سیاهکل)، ش ۵، اسفند ۱۳۸۷


47 دیدگاه

محمد رضایی · ژوئن 15, 2009 در 5:51 ب.ظ

خوب بود برای دوست عزیزم ارزوی موفقیت میکنم

Dr Rastin · ژانویه 26, 2010 در 9:42 ب.ظ

عالی بود

عیسی · آوریل 20, 2010 در 9:01 ق.ظ

غالی بود .
لطفا در مورد مواد غذایی که به کاهش بیماری کمک می کند اطلاعاتی برای من ایمیل کنید تشکر .

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:58 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به عیسی: درمورد تغدیه باید بدانیدکه رژیم متعادل استفاده کنید. میوه و سبزی به حد کافی بخورید. از مصرف غذاهای آماده و مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده پرهیز کنید تا میزان فعالیت کبد برای سم زدایی کم شود. از مصرف چای و قهوه و سودا که حاوی کافئین هستند،مکمل های ویتامینی با دوز بالا و انواع پودرهای بدن سازی پرهیز کنید. مصرف الکل ممنوع است و اگر سیگار می کشید سعی کنید در اسرع وقت ترک کنید. ورزش کنید و وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید.
    درمورد تغدیه باید بدانیدکه رژیم متعادل استفاده کنید. میوه و سبزی به حد کافی بخورید. از مصرف غذاهای آماده و مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده پرهیز کنید تا میزان فعالیت کبد برای سم زدایی کم شود. از مصرف چای و قهوه و سودا که حاوی کافئین هستند،مکمل های ویتامینی با دوز بالا و انواع پودرهای بدن سازی پرهیز کنید. مصرف الکل ممنوع است و اگر سیگار می کشید سعی کنید در اسرع وقت ترک کنید. ورزش کنید و وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید.

رحمان · ژوئن 17, 2010 در 10:36 ق.ظ

آیا با تزریق واکسن امکان ابتلا وجود دارد

    Rashtgps 2 · ژوئن 18, 2010 در 9:20 ق.ظ

    پاسخ به رحمان: واکسن هپاتیت ب نوترکیب است و فاقد اجزای ویروسی است. لذا تزریق واکسن باعث ابتلا نمی شود. از نظر میزان ایمن سازی هم ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد واکسینه با سیستم ایمنی خوب حداقل برای ۵ سال دارای سطوح حفاظت کننده انتی بادی هستند و بعد ان هم فرد در برابر علائم بالینی هپاتیت و عفونت مزمن مصون می ماند.

dr mardi · ژوئن 25, 2010 در 6:48 ب.ظ

اگر DNA<100000وَALTنرمال وHBeAg مثبت باشد چه توصیه ای میشود

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 9:22 ق.ظ

    پاسخ دکتر یوسفی متخصص داخلی فوق تخصص گوارش به دکتر مرادی: معمولا در موارد ALTنرمال نیاز به اقدام درمانی خاصی نیست اما عدد ALT مهم است که چند باشد. ضمنا سن بیمار مهم است.اطلاع از چاقی یا لاغری بیمار و اینکه HbsAg ,Hbe Ab مثبت است یا نه.چنانچه اطلاعات خود را تکمیل نمایید بهتر می توان پاسخ داد.

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 9:01 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به دکتر مردی: همکار گرامی در حضور HBe Ag مثبت اگر HBV DNA100,000 copies/ml و ALT کمتر از دوبرابر نرمال و سن بیماربیش از ۴۰ سال باشد، تصمیم گیری درباره شروع درمان با توجه به جواب بیوپسی کبد صورت خواهد گرفت . در ضمن به خاطر داشته باشید که حداکثر ALTطبیعی در خانم ها ۲۰ است.

معین · ژوئن 27, 2010 در 1:16 ب.ظ

سلام
با تشکر از سایت خیلی خیلی خوبتون

من از داروهای گیاهی (تقلبی) برای افزایش وزن مصرف کردم که به کبدم آسیب وارد کرده
حالا نتیجه آزمایشمم HBV+ بودش
میخوام بدونم به اون دارو مربوط میشه
با تشکر

    Rashtgps 2 · ژوئن 27, 2010 در 6:40 ب.ظ

    پاسخ به معین: خیر مصرف داروهای خوراکی حتی اگر تقلبی باشد روشی برای ابتلا به هپاتیت ب نیست.

سالار · اکتبر 14, 2010 در 12:03 ق.ظ

اطلاعات خوبی بود.
میخواستم در مورد داروی تنوبایوویر بدونم و اینکه در چه مرحله درمانی این دارو تجویز میشه
با تشکر

سالار · اکتبر 14, 2010 در 7:27 ب.ظ

عالی بود.
میخواستم بدونم داروی تنوبایوویر در چه مرحله ای از بیماری تجویز میشه
با تشکر

حمید · اکتبر 27, 2010 در 1:09 ق.ظ

سلام خدمت دوستان عزیزم
من که نا امیدم……………….

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:51 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به حمید:
    ناامیدی اولین قدم برای نابودی است. در میان بیماران مبتلا به هپاتیت وکلا در تمام بیماری های عفونی بیماران امیدوار با روحیه بالا بهتر به درمان جواب می دهند.

سالار · اکتبر 30, 2010 در 8:57 ق.ظ

سلام
لطفا من را راهنمایی کنید خیلی اضطراب دارم (بهم ریختم)

    Rashtgps 2 · اکتبر 31, 2010 در 11:04 ب.ظ

    پاسخ به سالار: در اولین فرصت با دکتر طاهباز تماس گرفته خواهد شد و پاسختان درج می شود.

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:50 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به سالار :
    داروی tenofovir که در ایران توسط کارخانه باختر بیوشیمی با نام تجاری Tenobiovir تولید شده است قبلا در بیماران مبتلا به ایدز مصرف می شد به ویژه اگر هپاتیت ب هم داشتند ولی اخیرا به عنوان یک داروی امیدوارکننده در درمان هپاتیت B مصرف می شود.و می توان از ابتدا آن را برای بیمار شروع کرد.ضمنا در درمان بیماران مقاوم به لامیوودین داروی مناسبی است چون برخلاف داروی Entecavir که در ایران تهیه اش مشکل و بسیار گران است Tenofovir مقاومت متقاطع با لامیوودین ندارد.

رزا · نوامبر 22, 2010 در 5:16 ب.ظ

با سلام.من ۳ ساله که متوجه شدم هپاتیتB دارم.و داروی adefovir مصرف میکنم در حال حاضر Alt و Ast نرمال هستند.آیا می توانم باردار شوم و آیا خطری برای جنین هست؟این مساله رو هم متذکر بشم که + Hbe ag

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:48 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به رزا: من اخیرا متوجه شدم که مقاله ام در سایت قرار داده شده و تاخیر پاسخ به شما و سایر دوستان به همین علت بوده است.
    Adefovirاز نظر مصرف در حاملگی در گروه c قرار می گیرد . یعنی احتمال عوارض جنینی در حیوانات وجود دارد و در انسان در صورتی که مجبور باشیم از آن استفاده می کنیم. پیشنهاد من به شما این است که ابتدا درمان خود را کامل نید و سپس برای حاملگی اقدام کنید.برای تصمیم گیری درباره مدت و نحوه ادامه درمان با توجه به کاهش تعداد ویروس های شما لطفا ابتدا HBe Ag,HBeAb چک شود و سپس مجددا تماس گرفته شود.

عليرضا · نوامبر 26, 2010 در 1:20 ق.ظ

باسلام وتشکرازتوضیحات کاملتون.من هپاتیت ب مزمن دارم و۶ماه پیش متوجه Hbeمثبت وآنزیم های حدود۲۰۰ شدم وpcrهم بالای۱۰۰۰۰۰۰۰۰نشون داد.ازاون موقع تاحالاآدفویرخوردم.الان آنزیمهام طبیعیه ولی فعالیت ویروس مثل سابق ادامه داره. میخام راهنماییم کنیدکه اولا بیوپسی لازمه؟ ثانیابراادامه درمان ادفویرولامیوودین باهم تاثیری داره؟این دوداروروپزشک توصیه کرده.ممنونم

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:45 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به علیرضا: بهتر است مجددا PCR انجام دهید که اگر منفی شده باشد درباره نحوه و مدت ادامه درمان کمک کننده خواهد بود.در ضمن HBeAg , HBeAb هم باید چک شود که باز جوابش می تواند درباره ادامه درمان ما را راهنمایی کند. اگر در ابتدای کار بیوپسی شده بودید تکرار آن بهتر کمک کننده بود. فعلا داروی Adefovir را ادامه دهید و مرا در جریان جواب ازمایشات قرار دهید.

عليرضا · نوامبر 26, 2010 در 1:29 ق.ظ

ببخشیدمنظورم از Hbeمثبت +Hbe Agبود.

سعید · نوامبر 29, 2010 در 6:49 ب.ظ

سلام و تشکر از وب سایت مفیدتون
من ۲۲ سالمه
آزمایش هپاتیتم مثبت بوده،تعداد ویروسها ۱۴۵۰۸۰۰۰ هستش و مادرم ۴۷ ساله اما تعداد ویروسهاش ۲۰عدد بوده،پدرم و خواهرم منفی بوده
۱: مخوام بدونم چند درصد احتمال داره از مادر به فرزند باشه(با توجه به اینکه خواهرم که از من کوچیکتره و آزمایشش منفیه)
۲:این نتیجه چقذر میتونه خطرناک باشه(سونو گراف گفته کبدت سالم سالمه)
۳:آیا امکان بهبودی کامل وجود داره؟
بی نهایت سپاس گذارم

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:44 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به سعید :
    تعداد ویروس ها زیاد است و احتمالا نیاز به درمان دارید.برای اینکه به سوالاتتان پاسخ دقیق تر بدهم نیاز است آزمایشات زیر را انجام دهید:HBeAg,HBeAb,AST,ALT ,PT امکان بهبود زمانی بیشتر است که به موقع برای درمان اقدام کنید.

homa · دسامبر 1, 2010 در 5:45 ب.ظ

سلام
پدرم به خاطر مورمور کردن پایشان آزمایش خون دادن که متوجه شدند Hbs Ag مثبت است.درمورد مادرم منفی بود.حال باید چه کرد.آیا مزمن است؟یا حاد؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 3, 2010 در 2:08 ب.ظ

    پاسخ به هما: توصیه می شود مادرتان و سایر افراد هم خانه با پدر واکسن هپاتیت ب بزنند. برای تشخیص نیاز به آزمایشات دیگری هم هست. به یک متخصص داخلی فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

    Rashtgps 2 · ژانویه 14, 2011 در 8:41 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به هما:
    اگرچه شانس انتقال از پدر به فرزندان کم است اما بهتر است تمام افراد خانواده بررسی شوند و در صورتی که آلوده نباشند واکسینه شوند.برای اظهار نظر درباره وضعیت پدرتان باید آزمایشات تکمیلی انجام دهند.

محسن · دسامبر 2, 2010 در 10:28 ب.ظ

موز بخورین !!!!!!!!!حل میشه هپاتیت!!!!!!!!!

رزا · دسامبر 4, 2010 در 4:14 ب.ظ

با سلام.اگه امکان داره به سوال من هم پاسخ بدین. تاریخ ا/۹ فرستادم اما هنوز جواب ندادین.با تشکر

    Rashtgps 2 · دسامبر 11, 2010 در 11:26 ب.ظ

    پاسخ به رزا: آقای دکتر طاهباز به زودی به تمام سوالات پاسخ خواهند داد.

سعید · دسامبر 9, 2010 در 9:05 ب.ظ

سلام
اگه جواب من هم بدین ممنون میشم

رزا · دسامبر 14, 2010 در 2:59 ب.ظ

با سلام.ممنون از توجهتون.علاوه بر اطلاعاتی که قبلا عرض کردم،اخیرآ آزمایش PCRدادم و تعداد ویروسها که۳ سال پیش ۴۲۰۰۰۰۰۰ بود به ۹۰۰۰۰رسیده .البته ازمایش Hbe AG رو جدیدآ انجام ندادم،دی ماه باید چک کنم.با این شرایط من میتونم باردارشم؟

سالار · دسامبر 20, 2010 در 12:25 ق.ظ

سلام
هنوز اولین فرصت وقتش نرسیده؟؟؟!!!!

    Rashtgps 2 · دسامبر 24, 2010 در 9:30 ب.ظ

    پاسخ به سالار: سوالات مدتی است برای دکتر طاهباز ارسال شده اما متاسفانه هنوز پاسخ دکتر به دست ما نرسیده است.

مونا · ژانویه 16, 2011 در 1:24 ب.ظ

با سلام. یکی از آشنایان بهشون گفته بودن تا یکی دو سال دیگه زنده هستن. اما جدیدا بعد از آزمایشات جدید گفتن تا ۴-۶ ماه دگه زنده می مونن. ایشون مبتلا به ناراحتی کبد ناشی از هپاتیت ب هستن. آیا هیچ راهی برای درمان یا به تاخیر انداختن زمان مرگ وجود دارد؟ خواهشمندم جواب بدین. ممنون

    Rashtgps 2 · ژانویه 16, 2011 در 1:56 ب.ظ

    پاسخ به مونا: با اطلاعات شما نمی توان هیچ نظری داد در هر حال بهتر است تحت نظر فوق تخصص گوارش درمان را ادامه دهند.

رزا · ژانویه 18, 2011 در 3:48 ب.ظ

با سلام.ممنون از اینکه به سوالم پاسخ دادید.
با توجه به آزمایش PCRکه تعداد ویروسها از ۴۲۰۰۰۰۰۰ به ۹۰۰۰۰ رسیده .فرموده بودیدجواب آزمایش Hbe Ag و Hbe Ab را براتون بفرستم.Hbe Ag منفی شده ولی Hbe Ab هنوز مثبت نشده.
Ast 20 ,Alt 17 هست.فرموده بودید دوره درمان را با قرص Adefovir باید کامل کنم.این دوره تا کی باید ادامه داشته باشه؟
ایا احتمال اینکه Hbe Ab مثبت بشه وجود داره؟با تشکر

    rashtgps · فوریه 21, 2011 در 8:54 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به رزا: شما باید هر ماه HBeAb را بررسی کنید و درمان را ۶ ماه تا یک سال پس از مثبت شدن HBeAb ادامه دهید و سپس قطع کنید.

عليرضا · ژانویه 25, 2011 در 11:05 ب.ظ

سلام ممنونم ازتوجه شما.گفتم خدمتتون که درفروردین امسال بابالا رفتن آنزیم های کبد آزمایشات مربوطه PCR100000000 وHbe agمثبت وHbe ab رومنفی نشون داد.در آبان بعدازمصرف۸ماهه آدفوویردوباره نتیجه آزمایشات وPCRدقیقابه همان شکل قبل بودو فقط آنزیمها طبیعی شدندوپزشک هم لامیوودین روبه آدفوویر اضافه کردکه دارم مصرفش میکنم.ضمناهفته گذشته سونوگرافی کبدطبیعی بودوفقط کبدچرب خفیف گزارش شد.لطفامرادرباره ادامه درمان وزمان احتمالی منفی شدن HBE AG و pcrراهنمایی فرمایید.

    rashtgps · فوریه 21, 2011 در 9:00 ب.ظ

    پاسخ دکتر طاهباز به علیرضا: با توجه به جواب PCR و HBeAg هشت ماه پس از درمان، اضافه کردن داروی دوم یعنی لامیوودین منطقی به‌نظر می‌رسد. درمان را هر سه ماه یک‌بار با PCR و HBeAg و HBeAb کنترل کنید و امیدوار باشید که HBeAg منفی و HBeAb مثبت و PCR منفی شود. مدت آن برای هر بیمار متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی است. اخیراً از بررسی کمی HBsAg برای کنترل درمان استفاده می‌شود که هنوز در ایران رایج نشده است.

مهرداد · مارس 17, 2011 در 8:55 ق.ظ

با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
من مهرداد۴۴ ساله هستم و اخیرا متوجه شدم که hbsag مثبت هستم. در بررسی آزمایشگاهی HbeAG منفی و تعداد ویروس ۲۷۰۰ گزارش شده ضمن اینکه آنزیمهای کبدی نرمال هستند. با توجه به تعداد ویروس باید برای شروع درمان بیوبسی میشدم ولی به دلیل یک چیزی در کبد دکترم گفت بیوبسی برات خطرناکه و پیشنهادش اینه که بدون بیوبسی با توجه به سن بالای ۴۰ سال شروع به درمان با adefovir l. کنم. نظر شما چیه؟

اسماعیل · مارس 18, 2011 در 10:58 ب.ظ

خواهش می کنم نظرتان در مورد آزمایش زیر اعلام دارید -با تشکر
S.G.O.T.(AST) 89
S.G.P.T(ALT) 140
——————————————–
Total bilirubin 1.5
Direct bilirubin 0.3
Indirect bilirubin 1.2

HCV positive
HBS-Ag(ECL) 0.582
Hbc(ECL) 1.610

سعید · مارس 23, 2011 در 6:48 ب.ظ

با سلام
دکتر عزیز بر اساس آزمایشی که دستور دادین این نتیجه رو گرفتم
AST 23
ALT 32
ALK PHOS 160
فقط PT ندوتستم چیه،لازم به ذکره دکترم میگه نیاز به درمان نداری و واسه سه ماه آینده آزمایش مجدد نوشت،در مورد ALT باید بگم خیلی بالا و پایین میکنه
یعنی واقعا من نیاز به درمان ندارم؟
باید واسه همیشه ناقل باشم؟؟؟؟

سعید · مارس 23, 2011 در 6:51 ب.ظ

با سلام
دکتر عزیز بر اساس آزمایشی که دستور دادین این نتیجه رو گرفتم
AST 23
ALT 32
ALK PHOS 160
فقط PT ندوتستم چیه،لازم به ذکره دکترم میگه نیاز به درمان نداری و واسه سه ماه آینده آزمایش مجدد نوشت،در مورد ALT باید بگم خیلی بالا و پایین میکنه
یعنی واقعا من نیاز به درمان ندارم؟
باید واسه همیشه ناقل باشم؟؟؟؟
با تشکر فراوان

اسماعیل · مارس 25, 2011 در 11:41 ب.ظ

جناب اقای دکتر طاهباز :
خواهشمندم نظرتان درمورد این آزمایشهای ذیل ابراز دارید . با تشکر فراوان
.G.O.T.(AST) 89
S.G.P.T(ALT) 140
——————————————–
Total bilirubin 1.5
Direct bilirubin 0.3
Indirect bilirubin 1.2

HCV positive
HBS-Ag(ECL) 0.582
Hbc(ECL) 1.610
HCV RNA(PCR) Pos 17484
HCV genotyping 1 a/b

اسماعیل · مارس 26, 2011 در 12:22 ق.ظ

S.G.O.T.(AST) 89
S.G.P.T(ALT) 140
——————————————–
Total bilirubin 1.5
Direct bilirubin 0.3
Indirect bilirubin 1.2

HCV positive
HBS-Ag(ECL) 0.582
Hbc(ECL) 1.610
HCV RNA(PCR) 17484
HCV genotyping (PCR) 1 a/b

دیدگاه‌ها بسته است.