آرتروسکوپی/ دکتر سید پژمان نیر ثابتی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

001استفاده از تجهیزات فیبر نوری و دوربین اندوسکوپی باعث ایجاد تحولی بزرگ در جراحی مفاصل مختلف شده است. آرتروسکوپ به‌عنوان وسیله‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات داخل مفصلی باعث بهبود عملکرد بیماران پس از جراحی و کاهش آسیب مفصلی به‌دنبال جراحی می‌شود.
پیش از ابداع روش‌های اندوسکوپی مفصل (آرتروسکوپی) تمام جراحی‌های مفاصل به روش باز انجام می‌شد که در خیلی از موارد به آسیب سطح مفصلی و محدودیت پس از عمل می‌انجامید. آرتروسکوپ رویکرد جراحان ارتوپدی را نسبت به تشخیص و درمان بیماری‌های مفصلی تغییر داده است، ولی البته به این نکته باید تاکید کرد که این روش در تشخیص بیماری‌ها جانشین مهارت‌های بالینی نیست.

آرتروسکوپ
آرتروسکوپ فیبر نوری شامل سیستم Rod lens است که توسط چند فیبر شیشه‌ای محصور شده است. چند ویژگی خصوصیات نوری آرتروسکوپ را مشخص می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها قطر، زاویه‌ی لنز و وسعت دید است.
زاویه‌ی لنز میزان زاویه‌ی بین محور لوله‌ی دوربین و خط عمود به سطح لنز است. این زاویه از ۱۲۰ تا صفر متغیر است. آرتروسکوپ‌های ۲۵ و ۳۰ درجه‌ رایج‌ترین انواع‌ قابل استفاده‌اند.
منظور از میدان دید، زاویه‌ی قابل دیدن با استفاده از آرتروسکوپ است که از ۱۱۵ تا ۶۵ درجه متغیر است.
قطر دوربین انواع آرتروسکوپ از ۱/۷ تا ۷ میلی‌متر قابل تغییر است. آرتروسکوپ‌های با قطر کوچک و منعطف برای استفاده در مفاصل کوچک طراحی شده است.
دستگاه آرتروسکوپی مجهز به یک دوربین تلویزیونی است که امکان دیدن تصاویر را در صفحه‌ی مانیتور فراهم می‌کند.
ست آرتروسکوپی شامل یک سری وسایل برای انجام اعمال جراحی است که قیچی مخصوص، پروب، فورسپس، چاقوی آرتروسکوپی و وسایل جراحی الکتریکی از این جمله‌اند.
در جراحی به‌وسیله‌ی آرتروسکوپ مفصل به‌وسیله‌ی مایعی مانند سرم نرمال سالین متسع می‌شود تا رویت فضاهای داخل مفصل امکان‌پذیر شود. استفاده از مایع امکان شستشوی داخل مفصل را فراهم می‌کند.

تصویر 1. دستگاه آرتروسکوپ بیمارستان رسول اکرم رشت
تصویر ۱٫ دستگاه آرتروسکوپ بیمارستان رسول اکرم رشت

مزایای جراحی آرتروسکوپیک
مزایای جراحی آرتروسکوپیک نسبت به جراحی باز در موارد دارای اندیکاسیون بسیار زیاد است. کاهش دوره‌ی نقاهت، برش کوچک‌تر، کاهش واکنش التهابی، امکان انجام اقدامات تشخیصی، کاهش هزینه‌ی عمل جراحی و کاهش عوارض جراحی از جمله مزایای این روش جراحی است.

مشکلات جراحی آرتروسکوپیک

جراحی در یک فضای محدود توسط وسایل بسیار ظریف و با امکان مانور اندک برای هر جراحی مناسب نیست. امکان آسیب زدن به سطح مفصلی وجود دارد. از سوی دیگر، تجهیزات مورد نیاز برای این جراحی نیز بسیار گران است.

تصویر 2. تجهیزات جراحی آرتروسکوپی

تصویر ۲٫ تجهیزات جراحی آرتروسکوپی

موارد استفاده از جراحی آرتروسکوپیک
آرتروسکوپی در بسیاری از مشکلات مربوط به مفاصل کاربرد دارد. آرتروسکوپی تشخیصی برای بررسی پیش از عمل و تایید تشخیص بالینی به‌کار می‌رود و امروزه امکان جراحی آرتروسکوپیک روی تمام مفاصل بدن وجود دارد.
در مفصل زانو می‌توان از آرتروسکوپی برای تشخیص پاتولوژی‌های داخل مفصلی مانند بیماری‌های سینوویوم، پارگی رباط صلیبی قدامی و خلفی، پارگی منیسک، آسیب‌های سطح مفصلی و … استفاده کرد. در حال حاضر بیشترین کاربرد آرتروسکوپی در مفصل زانوست. از آرتروسکوپی می‌توان برای تایید یافته‌های بالینی و حتی بررسی صحت روش‌های پیچیده‌ی تشخیصی مانند MRI استفاده کرد. جراحی‌های پیچیده‌ی مفصلی مانند بازسازی رباط صلیبی قدامی و خلفی، خارج کردن اجسام آزاد، ترمیم آسیب‌دیدگی‌های غضروف سطح مفصلی، دبریدمان مفصلی برای آرتروز و سینووکتومی برای آرتریت‌های التهابی از جمله موارد کاربرد درمانی آرتروسکوپی هستند.
در مفصل شانه ترمیم آسیب‌های لبروم، اصلاح ناپایداری‌های شانه، ترمیم پارگی‌های عضلات اطراف مفصل شانه و اقدامات درمانی دیگر قابل انجام است.
امروزه از آرتروسکوپی برای درمان آسیب‌های مختلف در مفاصل ران، مچ پا و مچ دست استفاده می‌شود. به‌وسیله‌ی آرتروسکوپی و وسایل ظریف، امروزه آزاد کردن کانال کارپ در سندرم کارپال تونل نیز امکان‌پذیر است.
جراحی‌های آرتروسکوپیک تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی منطقه‌ای انجام می‌شود.

موارد منع جراحی آرتروسکوپیک
موارد منع جراحی آرتروسکوپی معدود است. آرتروسکوپی نباید پیش از معاینه‌ی دقیق بالینی و روش‌های تشخیصی غیرتهاجمی‌تر انجام شود. این روش همچنین در مواردی که به‌علت انتقال عفونت‌های سطحی خطر عفونت مفصلی وجود دارد امکان‌پذیر نیست.
خشکی کامل یا شدید مفصلی از موارد منع نسبی آرتروسکوپی است و آسیب‌های اطراف مفصل که باعث نشت مایع از داخل مفصل می‌شوند نیز مانعی برای جراحی آرتروسکوپیک‌اند.

تصویر 3. وضعیت قرارگیری بیمار حین آرتروسکوپی

تصویر ۳٫ وضعیت قرارگیری بیمار حین آرتروسکوپی

عوارض جراحی آرتروسکوپیک
عوارض جراحی با آرتروسکوپ معمولاً اندک و خفیف است. برای جلوگیری از عوارض ناخواسته، باید به جزییات توجه کرد. از جمله عوارض جراحی آرتروسکوپیک می‌توان از عفونت، همارتروز، شکستن تجهیزات، ترومبو امبولی، دیستروفی سمپاتیک و آسیب به عناصر داخل مفصلی نام برد. از این میان آسیب اجزای داخل مفصل مانند منیسک‌ها یا غضروف سطح مفصلی شایع‌ترین موارد است. احتمال آسیب به عناصر اطراف مفصل مانند عروق و اعصاب نیز وجود دارد.
علی‌رغم امکان بروز هر کدام از عوارض نامبرده، آرتروسکوپی باعث تحول در جراحی ارتوپدی و کاهش دوره‌ی نقاهت بیماران و امکان دسترسی به نقاط دور از دسترس مفاصل شده است.

دکتر سید پژمان نیر ثابتی
متخصص ارتوپدی
نشانی: رشت، چهارراه پورسینا، روبه‌روی ثبت احوال، ساختمان اطبا، تلفن: ۳۲۲۰۴۵۶

به‌نقل از «پزشکان گیل»، ش ۶۱، آبان ۱۳۸۷


17 دیدگاه

کارو راد · جولای 3, 2010 در 6:04 ق.ظ

فوق العاده جالب و مفیدبا سپاس

reza · جولای 6, 2010 در 9:38 ق.ظ

با عرض سلام وخسته تباشی وتشکر فراوان از ارائه این مطلب
من حدود ۴ هفته است که عمل آرتروسکوپی انجام دادم ولی متاسفانه هنوز هم احساس درد و خالی کردن زانو را در حین راه رفتن دارم لطف کنید مرا راهنمایی کنید

    Rashtgps 2 · جولای 14, 2010 در 2:24 ق.ظ

    پاسخ دکتر نیر ثابتی به رضا: اطلاعات شما برای پاسخ دادن کامل نیست . البته به نظر می رسد با توجه به درد و خالی کردن زانو ارتروسکوپی انجام شده بر زانوی شما تشخیصی بوده نه درمانی. لذا باید تحت درمان قرار بگیرید.

فرید · جولای 30, 2010 در 5:44 ب.ظ

سلام
من در ناحیه مچ پای راست به تشخیص متخصص دارای سه استخوان زاید هستم. آیا با انجام آرتروزسکوپی امکان حذف استخوان‌های زاید هست. آیا در صورت انجام آرتروزسکوپی و یا حتی بدون انجام آرتروزسکوپی احتمال محدودیت حرکتی در آینده وجود دارد.

    Rashtgps 2 · آگوست 3, 2010 در 6:01 ب.ظ

    پاسخ دکتر نیر ثابتی به فرید: معمولا استخوان های فوق استئوفیت هستند. اگر در سطح مفصل نباشند نیاز به عمل جراحی یا اقدام خاصی ندارند و در آینده هم هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند.

فرید · آگوست 4, 2010 در 11:04 ق.ظ

ممنون آقای دکتر از پاسخ شما

بهار-محرمانه · آگوست 7, 2010 در 9:03 ق.ظ

با سلام .از اطلاعات شما بسیار ممنونم .سوالی دارم که خواهش می کنم دوستانه حتما به من جواب دهید . در سال ۸۰ عمل باز جراحی زانو را انجام دادم چون تاندونهای اطراف زانوهایم به شدت آسیب دیده بود .و حدود ۲۵سانت از یک طرف و ۱۰ سانتیمتر از سمت دیگر زانوی راستم را برش دادند و جراحی کردند.وزانوی چپم را جراحی نکردند. ولی هنوز درد دارم و زیر زانوهایم خالی می شود .پس از چند سال معالجه حالا متوجه شدم که عمل قبلی موثر نبوده و باید عمل آرتروسکوپی انجام دهم .باتوجه به اینکه ۲۹سال دارم و فرزندی ندارم نمی دانم اول بچه دار شوم یا اول زانویم را عمل کنم .اگر زانویم را عمل کنم حد اقل یکسال نمی توانم باردار شوم .چون پاهایم تحمل وزن سنگین بارداری ام را نخواهند داشت ومی ترسم اگر هم باردار شوم زانویم از جا دربرود و زمین بخورم و برای جنین مشکلی بوجود آید .از طرفی می گویم سنم بالاست ومن از ابتدای عمر با این مشکل ساخته ام .۹ماه هم می سازم.ولی نمی دانم باید چکار کنم؟

    Rashtgps 2 · آگوست 11, 2010 در 9:17 ب.ظ

    پاسخ دکتر نیر ثابتی به بهار: بهتر است اول عمل آرتروسکپی زانو را انجام دهید و سپس برای بارداری اقدام کنید. شما بعد انجام عمل نیاز به فیزیوتراپی خواهید داشت و معمولا مشکل بارداری فقط ۹ ماه نیست بعد زایمان با داشتن یک فرزند کوچک و مسئولیت های زیاد کودک ممکنست تا مدت طولانی قادر به انجام عمل و کارهای لازم بعد آن نخواهید بود.

بهار - محرمانه · آگوست 8, 2010 در 12:29 ب.ظ

آقای دکتر سلام . من برای شنیدن پاسخ شما بی صبرانه ثانیه شماری می کنم و ازتون درخواست دارم راهنمایی ام کنید.چون به راهنمایی هیچ کسی به جز شما اعتماد ندارم .احساس می کنم حرفهام را می فهمید.خواهش می کنم به من پاسخ دهید.

    Rashtgps 2 · آگوست 8, 2010 در 9:32 ب.ظ

    پاسخ به بهار :در اولین فرصت با دکتر تماس گرفته خواهد شد و پاسخ شما داده می شود.

بهار · آگوست 10, 2010 در 6:40 ق.ظ

با سلام . از لطف شما بسیار سپاسگزارم و همچنان منتظر.

بهار · آگوست 12, 2010 در 7:22 ق.ظ

با سلام و تشکر فراوان از پاسخ شما.من به راهنمایی شما اعتماد دارم وبا توکل به خدا برای عمل آرتروسکوپی اقدام می کنم .امیدوارم بعد از عمل برای همیشه مشکل پاهایم حل شود و بتوانم راحت راه بروم .باز هم از شما متشکرم

بهار · آگوست 13, 2010 در 7:07 ق.ظ

با سلام و تشکر از راهنمایی های ارزنده شما و اینکه برایمان وقت گذاشتید و پاسخ گفتید.امیدوارم موفق و مویدو تندرست باشید .التماس دعا

مسعود · آگوست 24, 2010 در 3:30 ب.ظ

سلام.
یک سال و یک ماه است که توسط دکتر سری در بیمارستان معیری آرتروسکوپی شده ام . در معاینه قبل از عمل به من گفت علائم ظاهری چیزی نشان نمیده که چرا زانوی راستت خالی میکنه توی ام آر آی کمی پارگی مینیسک داخلی داشتم. خلاصه منو عمل کرد یک روز بعد هم مرخص کرد عین این ۱۳ ماه رو با تمام داروها آبدرمانی ورزشهای زانو دوچرخه ثابت کار کردم هنوز از درد هیچ کاری نمیتونم انجام بدم تو رو خدا کمکم کنید یک شب نمیتونم بخوابم درد و فقط درد و درد.

محمد · سپتامبر 18, 2010 در 6:49 ب.ظ

با سلام من در ورزش بسکتبال پام پیچ خورد و به مینیسک اسیب رسید ولی اسیب جدی نیست ایا ارتروسکوپی را لازم میدانید (تشخیص دکتر ناظم از اصفهان )
با تشکر

reza.keneshloo · دسامبر 19, 2010 در 3:22 ب.ظ

باسلام واحترام.
بیمار زن ۶۳ساله
عارضه پرانتزی بودن پاها
درد در ناحیه زانو واکنش به لمس زانو
اعلام احساس بی حسی درمچ پا
آیا احتیاج به عمل جراحی دارد لطفا توضیح دهید
با تشکر فراوان

    Rashtgps 2 · ژانویه 20, 2011 در 4:38 ب.ظ

    پاسخ دکتر نیر ثابتی به رضا کنش لو: عارضه پرانتزی بودن پاها ناشی از آرتروز زانوها است.علت درد وجود آرتروز در نواحی داخلی زانوست. برای بی حسی باید از جهت بیماری های زمینه ای مانند بیماری های عروقی و دیابت بررسی شوند.در صورت تشدید علائم درد یا پیشرفت آرتروز در گرافی نیاز به جراحی وجود دارد.

دیدگاه‌ها بسته است.