انتخابی دیگر/ دکتر حمید طهماسبی‌پور

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ


در آستانه‌ی انتخابات شورای‌عالی نظام پزشکی هستیم. انتخاباتی که مشخص خواهد کرد، سکان رهبری بزرگ‌ترین سازمان صنفی کشور را چه کسانی به‌دست خواهند گرفت. بررسی تجربه‌ی چند دوره‌ی گذشته نشان می‌دهد، این انتخابات دارای ویژگی‌های فراوان و پیچیده‌ای است. از سویی شورای‌عالی متشکل از تمام گروه‌های پزشکی تشکیل دهنده‌ی آن است و از سوی دیگر این شورا منتخب مجمعی از نمایندگان نظام پزشکی‌های سراسر کشور است. به‌علت نقش مهمی که نظام پزشکی در نظام سلامت کشور می‌تواند داشته باشد، معمولاً برخی نهادهای دولتی و سیاسی نیز تلاش می‌کنند در این انتخابات تاثیرگذار باشند، تا جایی‌که این تاثیر در مواقعی بسیار اساسی بوده است.
مداخله‌ی گروه‌های سیاسی در سازمان‌های صنفی اغلب موجب تضعیف و تخریب آن‌ها می‌گردد. به‌یاد داریم در دوره‌ی قبلی نظام پزشکی، آن‌گاه که برخی افراد با رنگ و بوی سیاسی زمام امور شورای‌عالی را در اختیار گرفتند (به‌ویژه ریاست سازمان که وابستگی جناحی و سیاسی بارزی داشت) نه تنها سازمان نظام پزشکی از انجام اولیه‌ترین وظایف صنفی خود که همانا دفاع از منافع صنفی اعضا و تاثیرگذاری بر طرح‌های نظام سلامت است، باز ماند، بلکه مهم‌ترین اختیار قانونی آن یعنی حق تعیین تعرفه‌ی خدمات درمانی در بخش خصوصی نیز از وی سلب گردید.
اکنون در آستانه‌ی انتحابی دیگر قرار داریم. آیا می‌خواهیم اجازه دهیم بار دیگر جناح‌های سیاسی بر مقدرات نظام پزشکی حاکم شده و ته مانده‌ی اختیارات آن‌ را وجه‌المصالحه‌ی بند و بست‌های سیاسی خود قرار دهند؟ آیا ملاحظات قومی و منطقه‌ای آن‌قدر مهم و اساسی است که به‌خاطر آن حاضریم منافع صنفی گروه‌های پزشکی را نادیده بگیریم؟ آیا آزموده را دوباره آزمودن خطا نیست؟ به‌نظر می‌رسد جامعه‌ی فرهیخته‌ی پزشکی به‌ویژه نمایندگان آنان در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی دارای آن‌چنان بلوغی هستند و از گذشته آن‌قدر درس آموخته‌اند تا این بار طرحی نو دراندازند و «انتخابی دیگر» نمایند.
مطالبات انباشته شده‌ی جامعه‌ی پزشکی در طی سالیان گذشته از یک‌‌سو و ایفای نقشی موثر‌تر در نظام سلامت کشور از سوی دیگر، ایجاد تحولی بنیادین در ساختار نظام پزشکی و استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های قانونی آن‌ را ضروری نموده است. برای انجام چنین تغییراتی به افرادی صنفی (کسانی که منافع عمومی صنف را مقدم بر منافع شخصی خود بدانند)، کار‌شناس (آشنا به مسایل و مشکلات جامعه‌ی پزشکی و نظام سلامت)، شجاع و با درایت (افرادی که توانایی گفت‌وگو و تعامل با نهادهای مسوول نظام سلامت را داشته، در عین‌حال مقهور آنان نگردند) نیاز است.
انتظار می‌رود نمایندگان جامعه‌ی پزشکی به‌ویژه پزشکان عمومی عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که وظیفه‌ی انتخاب شورای‌عالی و دیگر ارکان سازمان را به‌عهده دارند، با درک صحیح از شرایط فعلی و احساس مسوولیت نسبت به جامعه‌ی پزشکی با انتخاب افرادی صنفی، کار‌شناس، شجاع و مدبر، راه را برای تحولات آتی سازمان نظام پزشکی هموار نمایند.
بدون شک یک سازمان نظام پزشکی مستقل، صنفی و قوی با وجود کار‌شناسان نخبه‌ای که در میان جامعه‌ی پزشکی وجود دارد، می‌تواند با ارایه‌ی طرح‌های کار‌شناسی شده، سر و سامانی اساسی به وضعیت بهداشت و درمان جامعه ببخشد و باعث ارتقای سطح سلامت مردم گردد. با «انتخابی دیگر» در مجمع آتی آرزوهای فوق دور از دسترس نخواهد بود.

دکتر حمید طهماسبی‌پور
عضو هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران

 Email: hamtapor@gmail.com


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.