چرا انتخابات انجمن پزشکان عمومی لغو شد؟

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

مقدمه
مهم‌ترین خبر این روزهای جامعه‌ی پزشکی لغو انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران در فاصله‌ی دو روز مانده به انتخابات است. همان طور که در خبر اولیه‌ای که در این سایت منتشر شد نوشتیم، هیات مدیره انتخابات را به‌بهانه‌ی «مداخلات غیراصولی» کمیسیون انجمن‌ها لغو کرد. اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ بیایید یک بار مختصر و مفید همه‌چیز را از اول بررسی کنیم تا بدانیم اصل ماجرا چیست.

پرده‌ی اول: فلاش بک
در آخرین پاراگراف از بخش «تاریخچه‌ی انجمن و سوابق انتخابات» در همین سایت نوشته بودیم:
و مرحله‌ی آخر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱: قرار است در ۲۹ اردیبهشت ماه با برگزاری نوبت دوم مجمع عمومی، سرنوشت انجمن با هیات مدیره‌ای جدید رقم خورده و احتمالاً به همه‌ی غایله‌ها پایان بخشد. اما نکته‌ی قابل تامل، انتخاب محل سازمان نظام پزشکی برای برگزاری انتخابات است، زیرا این سازمان در نگاه عمومی به جانبداری و حمایت از موقعیت هیات مدیره فعلی متهم بوده و مسلماً این امر به شبهه‌ی مذکور دامن خواهد زد. و از سوی دیگر برگزاری این مجمع به‌موازات برگزاری یک برنامه‌ی آموزش مداوم در همین ساختمان نیز شایان توجه است. امید می‌رود که با برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور، زمینه‌ی استحاله‌ی انجمن و استیفای حقوق همکاران فراهم آید.

پرده‌ی دوم: ۲۴ روز مانده به انتخابات
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱: رییس کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت طی نامه‌ای خطاب به انجمن، خواستار جابه‌جایی مکان برگزاری انتخابات از محل سازمان نظام پزشکی به سالنی با گنجایش بیشتر شد. البته اقدام عجیب هیات مدیره در تعیین سالن اجتماعات ۱۰۰ نفره‌ی سازمان نظام پزشکی به‌عنوان محل برگزاری مجمع عمومی، پیش از این نیز اعتراض برخی از نامزدهای انتخابات را برانگیخته بود. این در حالی بود که به‌دلیل رقابت‌های سازمان یافته و اطلاع‌رسانی موثر توسط نامزدها (و البته راه‌اندازی ائتلاف فراگیر!) پیش‌بینی می‌شد حضور پزشکان عمومی در این دوره چشمگیر و به‌مراتب بیش از دوره‌های پیش باشد؛ حالا نگرانی از سوگیری احتمالی سازمان نظام پزشکی (به‌دلیل نامزدی تعدادی از معاونان و مسوولان آن در انتخابات به‌کنار!
پرده‌ی سوم: ۱۹ روز مانده به انتخابات
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱: هیات مدیره‌ی انجمن در پاسخ به کمیسیون انجمن‌های علمی زیر بار تغییر محل برگزاری انتخابات نرفت. با توجه به وجود تالارهای اجتماعات بسیار بزرگ‌تر در شهر تهران، طبیعی بود که اصرار به برگزاری انتخابات در سالن کوچک نظام پزشکی، بر شبهات پیش‌گفته بیافزاید:

پرده‌ی چهارم: ۱۰ روز مانده به انتخابات
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱: ادامه‌ی نگرانی کمیسیون انجمن‌های علمی از شیوه‌ی برگزاری و دلایل ناموجه هیات مدیره در تغییر ندادن محل برگزاری انتخابات، موجب شد تا این کمیسیون در نامه‌ی بعدی، درخواست خود را با جدیت بیشتری مطرح کند: پرده‌ی پنجم: ۸ روز مانده به انتخابات
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱: شنیده شد منشی انجمن پزشکان عمومی ایران در گفت‌وگو با پزشکانی که برای ثبت عضویت خود به دفتر انجمن مراجعه می‌کنند، می‌گوید این کار بیهوده است چون زمان انتخابات تغییر خواهد کرد. این خبر منجر به تماس‌های مکرر برخی نامزدها و روسای انجمن‌های شهرستان‌ها با اعضای هیات مدیره و بازرس انجمن شد اما خبر موثقی از تصمیم هیات مدیره یا کمیسیون انجمن‌های علمی به‌دست نیامد. بنابراین دبیرخانه‌ی شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور در نامه‌ای خطاب به رییس کمیسیون انجمن‌های علمی درخواست کرد از هر گونه تصمیم ناموجه هیات مدیره در این مورد پیشگیری کند:

دبیر محترم کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر ممتازمنش
با سلام و احترام
همان‌گونه که آگاهی دارید به دنبال درخواست‌های منطقی و به‌حق جامعه‌ی پزشکان عمومی کشور و همچنین پیگیری‌ هوشمندانه و دلسوزانه‌ی آن کمیسیون محترم، مقرر است که نوبت دوم مجمع عمومی و انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران ۷۰ روز پس از برگزاری مجمع عمومی نوبت اول که در ۹۰/۱۲/۲۰ به حد نصاب نرسیده است برگزار شود. بنا به اطلاعیه‌های منتشر شده از طریق مکاتبه، پیامک و درج در پایگاه اینترنتی انجمن مقرر گردیده است که عاقبت پس از فراز و نشیب بسیار، مراسم انتخابات در تاریخ ۹۱/۲/۲۹ در محل سازمان نظام پزشکی برگزار گردد.
در چند روز گذشته اخبار و اطلاعاتی واصل گردیده که گروهی تلاش دارند تا این انتخابات پس از تأخیرهای ناموجه قبلی با تعلیقی دیگر روبه‌رو گردد. از آن‌جایی که بسیاری همکاران پزشک عمومی سراسر کشور برای حضوری پرشور در این انتخابات برنامه‌ریزی کرده و بسیاری از آن‌ها با تغییر کشیک و شیفت خود را مهیای شرکت نموده‌اند، خواهشمند است دستور فرمایید از هرگونه اعمال تغییر درخصوص برگزاری مجمع فوق که مسلماً منجر به افزایش شبهات و حضور کم‌رنگ همکاران در انتخابات خواهد گردید جلوگیری شود.
پیشاپیش از لطف و بذل توجه آن مقام محترم به مشکلات و معضلات جامعه پزشکان عمومی سپاسگزاریم.

با تشکر
دبیرخانه‌ی شورای هماهنگی شعب انجمن‌های پزشکان عمومی کشور

پرده‌ی ششم: ۵ روز مانده به انتخابات
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱: درخواست شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی مبنی بر عدم تغییر زمان برگزاری مجمع به‌دلیل اشتیاق همکاران به حضور در انتخابات، منجر به تعدیل مواضع کمیسیون انجمن‌ها شد. این‌بار کمیسیون هم‌سو با خواست اکثریت پزشکان عمومی خواستار تغییر محل برگزاری بدون تغییر در زمان مجمع شد و علاوه بر آن مکان مناسب برگزاری انتخابات را هم پیشنهاد داد (همان محلی را که برای مجامع قبلی اعلام شده بود) تا دیگر بهانه‌ای به‌عنوان کمبود وقت و عدم وجود سالن مناسب به‌جا نماند:
پرده‌ی هفتم: کمتر از ۳ روز مانده به انتخابات
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱: اصرار عجیب هیات مدیره برای برگزاری انتخابات در محل سازمان نظام پزشکی از یک‌سو و نگرانی جامعه‌ی پزشکان عمومی از نیات هیات مدیره برای بر هم زدن روند انتخابات، سرانجام کمیسیون را متقاعد ساخت تا به‌منظور پایان دادن به بهانه‌جویی‌های احتمالی، با برگزاری انتخابات در محل مورد نظر هیات مدیره موافقت کند. بنا بر اطلاعات رسیده، مسوولان انجمن در این روز از حضور در نشستی که کمیسیون به‌منظور همفکری برای برگزاری مناسب مجمع، تشکیل داده بود، خودداری کردند.
اما این آخر کار نبود؛ هیات مدیره‌ی انجمن ظهر همین روز با تشکیل جلسه‌ی فوق‌العاده، برگزاری انتخابات را به وقت دیگری موکول کرد. این خبر ابتدا توسط یکی از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی کرج (که این روزها مسوول سایت انجمن شده) برای برخی از روسای انجمن‌ها پیامک شد که واکنش سریع همکاران و تقاضای آنان برای انتشار نیافتن این تصمیم تا انجام مذاکرات لازم را در پی داشت. اما نتیجه چه شد؟ تسریع در خبررسانی! با پافشاری رییس انجمن، خبر بلافاصله در سطح وسیعی از طریق پیامک، سایت انجمن، فکس به شهرستان‌ها و آگهی در روزنامه‌ی فردا منتشر شد. این سرعت اطلاع‌رسانی که در تاریخ فعالیت هیات مدیره کاملاً بی‌سابقه بود، در عمل جامعه‌ی پزشکی را در مقابل کاری انجام شده قرار داد. متن اطلاعیه ای که در سایت انجمن قرار گرفت به‌قدری با واقعیت منافات داشت و دلایل لغو انتخابات را فرافکنی کرده بود که متاسفانه گویی شعور همکاران را به‌طرزی غیراخلاقی به سخره گرفته‌اند. و جالب این‌که آن‌قدر عجله داشتند که یادشان رفت نامه ای را که خطاب به کمیسیون انجمنهای علمی نوشته بودند امضا کنند یا شماره و تاریخ بگذارند! البته این نامه در سایت انجمن هم قرار گرفت:

برادر گرامی جناب آقای دکتر ممتازمنش
ریاست محترم مرکز مطالعات و توسعه‌ پزشکی و دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی
سلام علیکم
احتراماً عطف به نامه شماره ۱۵/۵۱۹ مورخ ۵/۲/۹۱ و پاسخ شماره‌ ۱۰۳۶ مورخ ۱۰/۲/۹۱ انجمن و نامه‌ی شماره‌ ۲۰/۵۱۹ مورخ ۱۹/۲/۹۱ و نامه شماره ۲۱/۵۱۹ مورخ ۲۳/۲/۹۱ جنابعالی، هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران در نشست مورخ ۲۶/۲/۹۱ تصمیم گرفت تا بررسی کامل علل مکاتبات عدیده و سلب اختیار انجمن و تعیین تکلیف از مراجع ذیصلاح در آینده نزدیک انتخاباتی آزاد و فراگیر و به دور از هرگونه دخالت‌های غیر قانونی در مجمع عمومی برگزار نماید که متعاقباً در اسرع وقت تاریخ جدید آن اعلام خواهد شد.

دکتر حسن هویدا
رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران
رونوشت: ریاست محترم انجمن پزشکان عمومی شهرستان …

پرده‌ی آخر: ۲ روز مانده به انتخابات
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱: تماس‌ با کمیسیون انجمن های علمی حکایت از بی‌اطلاعی و نیز تعجب کمیسیون از تصمیم هیات مدیره داشت. تماس‌های مکرر فعالان صنفی و روسای شعب انجمن با تک‌تک اعضای هیات مدیره و بازرس انجمن در عصر و شامگاه روز گذشته نیز بر آنان آشکار ساخته بود که این تصمیم با شتاب و از سوی عده‌ای از آنان با تردید انجام شده و به‌نظر می‌رسد امکان مذاکره و تجدیدنظر غیرممکن نباشد. بنابراین دو تن از روسای انجمن‌ها به نمایندگی از سوی سایر شعب برای مذاکره عازم تهران شدند. در این روز هم مذاکرات طولانی روز گذشته به‌صورت حضوری یا تلفنی با کلیه‌ی اعضای هیات مدیره ادامه یافت. در این مذاکرات تعدادی از اعضای هیات مدیره و بازرس انجمن با توجه به آخرین نامه ی دریافتی از سوی کمیسیون (که برخی از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند) به‌صورت انفرادی تمایل خود را به تجدیدنظر در تصمیم قبلی ابراز می‌کردند اما… با وجود مذاکرات چند ساعته‌ی یکی از نمایندگان شعب با رییس انجمن (با حضور دو تن دیگر از اعضای هیات مدیره) نتیجه‌ای حاصل نشد و ایشان همچنان بر لغو انتخابات پافشاری کرد. وی در این نشست دلیل پافشاری خود را عدم تحمل تصمیمات و مکاتبات کمیسیون و همچنین عدم تدارکات لازم برای برگزاری انتخابات اعلام کرد و از طرفی چنان که در نامه به کمیسیون نوشته بود قول داد «در آینده‌ی نزدیک انتخاباتی آزاد و فراگیر» برگزار کند!

چون پرده برافتد…
و بدین ترتیب آخرین حلقه از زنجیره‌ی اعتماد بین پزشکان عمومی و مسوولان انجمن گسسته شد! اما دلیل واقعی لغو انتخابات چه بود؟ در این‌باره حتماً فعالان صنفی نظرات تحلیلی خود را در همین سایت منتشر خواهند کرد و البته منتظر نظر شما همکار گرامی هم هستیم!

 منبع: سایت «ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی کشور»


1 دیدگاه

مکان برگزاری انتخابات ایران اعلام شد: باز هم نظام پزشکی! | انجمن پزشکان عمومی رشت · جولای 6, 2012 در 7:27 ب.ظ

[…] (برای اطلاع بیشتر از چگونگی لغو انتخابات می‌توانید گزارشی را که در این‌باره منتشر کرده‌ایم، بخوانید.) با این پیشینه، انتخاب مجدد سازمان نظام […]

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.