اثرات مفید روی در کاهش نشانه‌های سرماخوردگی/ دکتر سیدمحمد محمدی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

بر اساس نتایج یک مرور منظم گزارش شده در ۱۶ فوریه ۲۰۱۰، اگر روی در ۲۴ ساعت اول از شروع علایم سرماخوردگی تجویز شود، دوره و شدت بیماری را در افراد سالم کاهش می‌دهد.
دکتر مینوسینگ از موسسه‌ی تحقیقات و آموزش پزشکی در هند در یک نشست خبری اعلام کرد: این مرور شواهدی که «روی» را به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی مطرح می‌کرد، تقویت می‌کند. با این همه در این لحظه‌ سخت است که توصیه‌ی عمومی داشته باشیم زیرا هنوز مطالب زیادی درباره‌ی دوز بهینه، فرمولاسیون یا مدت درمان نمی‌دانیم.
برای ارزیابی اثرات روی بر نشانه‌های سرماخوردگی، مرور کنندگان در چند تحقیق مهم جستجو کردند. معیارهای حاصله در آزمایشات double blind کنترل شده با دارونما به طور کاملاً تصادفی استخراج شد که در آن‌ها روی، برای مدت ۵ روز متوالی یا بیشتر برای درمان سرماخوردگی و برای ۵ ماه یا بیشتر برای پیشگیری مصرف شده بود. داده‌ها به طور مستقل استخراج شد و کیفیت مطالعات توسط ۲ منتقد مجدد بررسی شد. تحقیقات نشان داد که در ۱۳ کار آزمایی بالینی حدود ۹۶۶ نفر شرکت کننده و در ۲ کارآزمایی پیشگیرانه در مجموع ۳۹۴ شرکت کننده نام نویسی شده بودند که معیار منتخب از آنان به دست آمد.
مصرف روی با کاهش بارز دوره‌ی نشانه‌های سرماخوردگی (P= 001/0) هم‌چنین با کاهش شدت بیماری (P=o./ 4) مرتبط بود.
میزان شرکت‌کنندگان علامت‌دار بعد ۷ روز درمان در گروه روی در مقایسه با گروه کنترل کمتر بود. هم چنین گروه روی نسبت به گروه کنترل IRR (بروز، میزان، نسبت) بهتری برای طی سرماخوردگی، غیبت از مدرسه و تجویز آنتی‌بیوتیک نشان داد. با این همه در کل عوارض نامطلوب هم در گروه روی بیشتر دیده شد که شامل احساس طعم بد دهانی و تهوع بود.
دکتر سینگ هم‌چنین گفت: مرور ما فقط به تجویز مکمل روی در افراد سالم توجه داشت. اما جالب است که بدانیم آیا مصرف روی در افراد مبتلا به آسم که علایم آن‌ها در سرماخوردگی تمایل به تشدید دارد، کمک کننده خواهد بود.
نویسندگان این مرور نتیجه گرفتند که برخلاف کار آزمایی‌های بالینی که با تکیه بر سرماخوردگی‌هایی که از طریق آزمایشگاهی توسط رینو ویروس‌ها ایجاد می‌شوند یافته‌های حاصل از آزمایشات بالینی در جوامع بزرگ به مطالب منتشر شده و برگرفته از تنوع، گوناگونی و تعمیم پذیری سرماخوردگی اشاره دارد.
به علاوه از دیدگاه سم‌شناسی پتانسیل «روی» برای ایجاد عوارض نامطلوب در دوزهایی که به شرکت کنندگان داده شد هم نیاز به تعدیل دارد.
دکتر سید محمد محمدی
رشت، خیابان تختی، نبش کوچه گلستان، کلینیک رویش سبز
تلفن: ۷۲۲۷۲۷۱