نظام پزشکی رشت از بیمه‌ها شکایت می‌کند

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

نظام پزشکی رشت از سازمان‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کشور شکایت خواهد کرد. این تصمیم در نشست دوشنبه ۸۸/۷/۶ هیات مدیره‌ی این سازمان مصوب شده است.
در ماه اخیر سازمان‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی طی دو نامه‌ی جداگانه به پزشکان و موسسات درمانی بخش خصوصی طرف قرارداد، ضمن ابلاغ تعرفه‌های دولتی مصوب هیات وزیران به‌عنوان ملاک پرداختی‌های سال ۸۸، اعلام کردند که این تعرفه‌ها را از ماه‌های مرداد (خدمات درمانی) و شهریور (تامین اجتماعی) اعمال خواهند کرد.
این در حالی است که طبق قانون نظام پزشکی مصوب مجلس شورای اسلامی، اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی از اختیارات سازمان نظام پزشکی است و تعرفه‌های ابلاغی این سازمان باید ملاک قرارداد بیمه‌ها با بخش خصوصی قرار گیرد و در سال‌های گذشته نیز سازمان‌های بیمه‌گر ضمن اذعان به این امر، به‌دلیل کسری بودجه تعرفه‌های بینابینی را به‌عنوان تعرفه‌های توافقی با نظام پزشکی ملاک قرارداد با بخش خصوصی قرار می‌دادند. بنابراین اگر با توجه به سابقه‌ی فوق، ملاک قرار دادن تعرفه‌های دولتی را «خلاف» بدانیم، با توجه به بند زیر از مصوبه‌ی امسال هیات وزیران، اعمال تعرفه‌های سال ۸۷ تا چهار یا پنج ماه از سال ۸۸ را باید «خلاف در خلاف»نامید:
تعرفه‌های اعلام شده در این تصویب‌نامه، از اول فروردین سال ۱۳۸۸ قابل اعمال و لازم‌الاجرا می‌باشد. سازمان‌های بیمه‌گر پایه موظف‌اند مابه‌التفاوت اسناد تحویلی را به مرکز درمانی مربوط پرداخت نمایند.
این دو سازمان برای این کار خود استدلالی نیاورده‌اند، ولی دکتر محمدحسین شهدی‌نژاد، مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان و عضو هیات مدیره‌ی نظام پزشکی رشت، در توجیه آن می‌گوید: «نظر ما هم این است که وقتی تعرفه‌ای در کشور از سوی هیات وزیران اعلام می‌شود در کل کشور لازم‌الاجراست، ولی به‌شرط این‌که ارایه‌‌کنندگان خدمات هم تعرفه‌های مصوب دولتی را رعایت کرده باشند. بنابراین وقتی موسسات خصوصی براساس تعرفه‌های مصوب نظام پزشکی از بیماران مابه‌التفاوت تعرفه‌های دولتی را دریافت می‌کنند، منطقی این است که تعرفه‌های جدید از زمان ابلاغ اجرا شود.»
در سوی مقابل، دکتر حمید اخوین، دیگر عضو هیات مدیره و رییس انجمن پزشکان عمومی رشت، با رد این استدلال می‌گوید: «اگر این‌طور است، پس از شهریور هم نباید تعرفه‌های جدید را بپردازند، چون میزان دریافتی ما از بیماران در طول سال تغییری نکرده است. پزشکان عمومی رشت برای رعایت حال بیماران از ابتدای امسال ۳۰۰۰ تومان فرانشیز گرفته‌اند که حتی اگر سهم سازمان را با تعرفه‌ی جدید (۲۰۳۰ تومان) هم بپردازند، باز ۱۰۰۰ تومان از تعرفه‌ی نظام پزشکی (۶۰۰۰ تومان) کمتر است.»
دکتر محمدکاظم پورکاظمی، دبیر این هیات مدیره و رییس انجمن داروسازان گیلان نیز این کار سازمان‌های بیمه‌گر را بی‌قانون‌ترین حرکتی می‌داند که تا به‌حال انجام گرفته است و می‌افزاید: «تعرفه‌های دولتی در شورای‌عالی بیمه تعیین و پس از تصویب هیات وزیران قابلیت اجرایی پیدا می‌کند و جنبه‌ی قانونی به‌خود می‌گیرد. وقتی کارگزاران دولت مصوبه‌ی هیات وزیران خود را اجرا نکنند، برای اجرای سایر مصوبات چه توقعی باید از مردم داشت؟»


3 دیدگاه

sara · اکتبر 1, 2009 در 11:56 ب.ظ

az aval vooroode masoolane tamin ejtemai nazare shahdinejad va nikpoor be nezam pezeshki eshtebah bood dar halike anjomane pezeshkan oomomi rasht tey eqdami ajib be in afrad takiye kardva dar entekhabate nezam pezeshki az anha hemayat kard ba in toozih ke anha niz az anjoman va masoolan an defa konand dar halike az aval maloom bood pezeshku ke matab darad va kar mikonad ba an pezeshki ke tamame zandegiyash tamin ejtemai ast farq darad hata ba pool anjoman agahi chap shodva esme 10 nafar elam shod ke be inha ray bedahim dar halike inha rafiqe dozd va sharike qafele shodand

    rashtgps · اکتبر 6, 2009 در 6:08 ب.ظ

    با سلام و تشکر. اول از همه از دوستان خواهش می‌کنیم فارس را با حروف زیبای فارسی بنویسند چون خواندن فارسی با حروف لاتین کمی مشکل است و توجیهی هم ندارد. اما چند توضیح:
    ۱- انتخابات نظام پزشکی «انتخابات» است نه «انتصابات» بنابراین تصمیم نهایی با همکاران رای دهنده است، کما این‌که مثلاً در دوره‌ی پیش‌تر دکتر نیک‌پور کاندیدای هیات مدیره‌ی سابق انجمن نبود ولی توسط همکاران پزشک عمومی و متخصص انتخاب شد.
    ۲- در انتخابات سال پیش انجمن به دلایلی که در نشریه و بیانیه‌اش توضیح داد (http://rashtgpa.com/?p=679)، به‌جای گزینش چند کاندیدای مورد نطر تصمیم گرفت همه‌ی پزشکان عمومی را که احتمال رای آوردن دارند در فهرستش معرفی کند (http://rashtgpa.com/?p=772) که از ۹ همکار مورد معرفی خوشبختانه همکاران ۵ نفر را با رای بالا برگزیدند. ضمن این‌که انجمن از آنِ همه‌ی پزشکان عمومی است، نه مطب‌دار یا کارمند یا طرحی و…
    ۳- همه‌ی هزینه‌ی انتخابات از جیب کاندیداها بود و هیچ هزینه‌ای به انجمن تحمیل نشد. (اسناد مالی موجود است.)
    ۴- انجمن از تصمیمش پشیمان نیست و نمونه‌اش موضع‌گیری قوی همه‌ی همکاران پزشک عمومی به‌ویژه دکتر شهدی‌نژاد در نشست اخیر نظام پزشکی و در موضوع مربوط به بازرسی مدیریت درمان از مطب‌های پزشکان عمومی بود.
    ۵- یاد بگیریم رای اکثریت را، ولو مخالف میل ما بود، بپذیریم و نه به خرد جمعی و نه به هیچ‌یک از همکاران توهین نکنیم.

دکتر توکلی · نوامبر 27, 2012 در 4:27 ب.ظ

با سلام ما جمعی از پزشکان عمومی برآنیم تا با ایجاد تجمع پزشکان عمومی شاغل در بحث زیبای دارای موجودیت قانونی شده از همکاران خود دعوت به همکاری وحمایت می نماییم

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.