فراخوان موزه‌ی تاریخ پزشکی گیلان

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

0454sهمکاران محترم پزشک، دندانپزشک، دامپزشک، داروساز، بهورز، بهیار و… در سراسر استان گیلان
حفظ میراث دانش پزشکی نسل دیروز برای نسل امروز و فردا به لمس و درک هر چه بهتر مسیر و مقصد تاریخ دیرینه‌ی پزشکی می‌انجامد و همچون رشته‌ای دانه‌های گسسته‌ی آن را گرد هم می‌آورد.
موزه‌ی تاریخ پزشکی گیلان به‌منظور گردهم‌آوری، نگهداشت، نمایش و کاربردهای آموزشی و پژوهشی از ابزار، آثار، نگاشته‌ها و تالیفاتی که به‌نوعی با سازوکار طبابت و حکمت در گذشته مرتبط بوده‌اند در دست تدارک است.
بدین‌‌گونه از همگی شما گرامیان دعوت می‌کنیم با اهدای موارد زیر به این موزه (که به نام شما ارایه خواهد شد) مجموعه‌ای نفیس گرد هم آورید. بی‌شک بخشی از عزت جامعه‌ی پزشکی گیلان در گرو همیاری و همکاری شما عزیزان در برپایی هر چه باشکوه‌تر و پربارتر این مجموعه خواهد بود:
۱-    نسخه‌ها، پروانه‌های پزشکی و مکاتبات اداری قدیمی
۲-    ابزار و لوازم پزشکی (پنس، قیچی، پایه‌ی سرم، وسایل معاینه و درمان و…) قدیمی
۳-    پوسترها، بولتن‌ها و بروشورهای قدیمی پزشکی
۴-    کتاب‌ها، درس‌نامه‌ها و مجلات قدیمی پزشکی
۵-    کتاب‌های جدید یا قدیمی پزشکی از مولفان گیلانی
۶-    عکس‌ها، فیلم‌ها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و مقالات مرتبط با پیش‌کسوتان گستره‌ی دانش پزشکی گیلان‌زمین
۷-    نمونه داروهای قدیمی که از فهرست دارویی ایران حذف شده‌اند.
علاوه بر این، هرگونه پیشنهادی را که در هر زمینه‌ای از موارد یاد شده از هوش جمعی شما برآید با آغوش باز پذیرا خواهیم بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفاً با ما با شماره تلفن ۴۲۴۲۸۳۰-۰۱۳۱ تماس حاصل فرمایید.
با سپاس
بنیاد فرهنگ پزشکی گیلان وابسته به سازمان نظام پزشکی رشت


4 دیدگاه

دکتر بهمن مشفقی-پزشک عمومی. · ژوئن 2, 2009 در 3:54 ب.ظ

وظیفه ی ما نسبت به<موزه تاریخ پزشکی گیلان.
کوشش گردانندگان بنیادفرهنگ پزشکی گیلان وابسته به سازمان نظام پزشکی گیلان درخصوص زنده کردن تاریخ پزشکی گیلان امری بسیارارزنده ودرحورتحسین است.چیزی که به این حرکت قوت وثمربخشی خواهد داد همانا توجه ویژه همکاران جامعه ی پزشکی به این کوشش ارزشمند است.معتقدم نه تنها اعضای جامعه ی پزشکی بلکه تک تک گیلانیان با فرهنگ به غنی کردن ابعاد مختلف فعالیت های موزه ی تاریخ پزشکی گیلان کمک های شایسته ای بنمایند.
جادارد نشریات محلی وبخصوص نشرداتی که ازسوی نهاد های پزشکی گیلان ونیز وب سایت های مختلف مردم را درجریان این حرکت باارزش نطام پزشکی گیلان(رشت)قراردهند وچه بسا درسایه ی اطلاع رسانی وسیع بتوان به گنجینه های ارزشمندی برای موزه تاریخ پزشکی گیلان دست بافت.به امید اقبال مردم بافرهنگ گیلان ازاین کوشش ارزشمند سازمان نظام پزشکی. لاهیجان-دکتربهمن مشفقی-پزشک عمومی.خرداد۸۸٫

شبنم رضایی · مارس 13, 2013 در 10:52 ق.ظ

سلام پدربزرگم در ۲۴ اسفند۱۳۲۲درمریضخانه امیرطایی رشت اطاق چهارنفری تخت خواب۱۳۷بستری بود این بیمارستان الان وجود دارد یا نه ؟

    rashtgps · مارس 13, 2013 در 1:12 ب.ظ

    سلام. البته که (حداقل با آن نام) وجود ندارد! اما اگر توانستید از ایشان اطلاعاتی درباره‌ی آن بیمارستان بگیرید، حتما برای ما هم بفرستید.

شبنم رضایی · مارس 15, 2013 در 2:14 ق.ظ

سلام ایکاش می توانستم به هفتاد سال پیش سفر کنم و در اخرین روزهای عمر کوتاهش کنارش باشم ولی او توانست با دلنوشته ای در قالب شعر که در همان اتاق چهار نفری سرود به هفتاد سال اینده سفر کند و همیشه برایم زنده بماند . اطلاعاتی که پدر بزرگ عزیزم رحمت اله خوارزمی رحیم ابادی به من میدهد این است که دچار بی اختیاری ادرار شده (نزد همه دکتران بزرگ چه ایرانی و روس وامریک و ترک) رفته است (ولیکن شدم خسته از هر محک موثر ندیدم من از هیچ یک) (نه تاب ستادن نه تاب نشست نه اسایش خفتنم هیچ هست)(چنان درد بر جسم ریشه فزود که بر من نفس را به شیشه نمود)… (پزشک مقبلم درحکمت بسفت پس از نسخه ای ضمن صحبت بگفت که هرچند دردت به من روشن است ولیک عکس برقی کنون احسن است) (ندانم چه علت به پهلوی تست و یا این علل در کجا جای توست)….(خصوصا در این چند روز اخیر نفس هست بر زعم من ناپذیر)(بسی هست سنگین وسخت وخموش بسانی که دوشبار دارم به دوش)(کنم صبر لیکن ز هر رنج و خسر به میعاد ان مع العسر یسر)(چو ایوب خوارزمی اشکبار کند شکر و دارد شفا انتظار)…خلاصه ای بود از شعر پدر بزرگم که در همان بیمارستان به رحمت الله رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.