شاید چیزی بیش از چند صندلی…/ دکتر مهران قسمتی‌زاده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

انتخابات این دوره‌ی شورای‌عالی نظام پزشکی بی‌تردید از اهمیتی خاص برخوردار است. به این نکته از زمان همان کشمکش‌های انتخابات نظام پزشکی و حتی پیش‌تر، از زمان آغاز درگیری‌های وزارت بهداشت و نظام پزشکی بر سر اختیارات این سازمان، می‌شد به‌راحتی پی برد.
درست همان زمانی که در اوج این درگیری‌ها وزارت بهداشت لایحه‌ی محدودیت اختیارات نظام پزشکی را به مجلس برد- ولی به‌دلیل این‌که زمان نامناسب پایان عمر مجلس گذشته را برای این امر انتخاب کرده بود، نتوانست به موفقیتی بیش از تصویب فوریت آن دست یابد- و از سوی دیگر، مسوولان وقت سازمان در اقدامی خردمندانه یکی از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری در مورد نظام سلامت- یعنی کمیسیون بهداشت مجلس- را در اختیار گرفتند، می‌شد فهمید که هر دو سوی این کشمکش برای انتخابات آتی شورای‌عالی، یعنی پارلمان نظام پزشکی، حسابی جداگانه باز کرده‌اند. از یک‌سو وزارت بهداشت که یکی از مسوولان آن در اظهارنظری ناشیانه نیت واقعی خود را در مورد «گل گرفتن درِ سازمان» بیان کرده بود، قصد داشت با نفوذ به این دژ تصمیم‌سازی نظام پزشکی، آن را از درون به کنترل خود درآورد و از سوی دیگر مسوولان وقت سازمان که پیشاپیش دست حریف را خوانده بودند، نمی‌خواستند حالا که کمیسیون بهداشت را به‌دست آورده‌اند، دژ اصلی خود را به حریف واگذار کنند.
اما این کشمکش و حواشی آن تنها موردی نیست که بر اهمیت این انتخابات افزوده است. جو متلاطم سیاسی کشور و پیش‌لرزه‌های انتخابات ریاست جمهوری و انعکاس آن در این انتخابات صنفی نیز خود تنور این انتخابات را داغ‌تر می‌کند؛ امری که اگر ادامه یابد احتمالاً بیشتر به مذاق مخالفان بیرونی سازمان خوش خواهد آمد و آنان را در نیل به هدف‌شان که همانا غیرفعال شدن سازمان در نظام سلامت کشور است کمک خواهد کرد. اما به‌هرحال فعلاً فارغ از این دوراندیشی، شعله‌های مبارزات سیاسی به داخل سازمان رسوخ یافته و این انتخابات را به آزمونی برای انتخابات خردادماه ۸۸ تبدیل کرده است و به‌همین دلیل در این انتخابات صف‌آرایی جناح‌های سیاسی کشور را به‌وضوح می‌توان دید.
سومین موردی که به اهمیت این انتخابات افزوده است استقبال شایان توجه جامعه‌ی پزشکی شهرستان‌ها از انتخابات نظام پزشکی است که علی‌رغم بی‌تفاوتی اکثریت پزشکان مرکزنشین، نشان از عزم جدی جامعه‌ی پزشکی برای شرکت فعالانه‌تر در تعیین سرنوشت شغلی خود دارد. این استقبال پیام‌های مهمی دارد که حداقل فعلاً برای فعالان صنفی قابل درک است گرچه باید برای مسوولان دولتی نیز هشدار دهنده باشد و آن را جدی بگیرند.

اما این انتخابات برای فعالان صنفی جامعه‌ی پزشکی به‌ویژه انجمن پزشکان عمومی چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟
به‌نظر من با وجود کشمکش‌های سیاسی به‌وجود آمده و در صورت تداوم آن، نباید برای شورای‌عالی نظام پزشکی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های آینده‌ی نظام سلامت نقش چندانی قایل شد. چون از یک‌سو علی‌رغم اختیارات بالقوه‌ی قانونی، طی سال‌های گذشته مسوولان دو وزارت‌خانه‌ی اصلی موثر در نظام سلامت نشان داده‌اند تمایلی به بازی گرفتن سازمان ندارند و از سوی دیگر درگیری‌های سیاسی- البته اگر ادامه یابد- سازمان را از درون تضعیف خواهد کرد. بنابراین اگر به این نهاد و انتخابات آن فقط از زاویه‌ی مشارکت در تصمیم‌سازی یا تصمیم‌گیری نظام سلامت نگریسته شود، شاید چندان با واقعیات موجود تطابق نداشته باشد.
در حال حاضر با توجه به استقبال خوب بدنه‌ی جامعه‌ی پزشکی و همچنین پزشکان عمومی فعال در عرصه‌ی مبارزات صنفی، آن‌چه به این انتخابات اهمیت می‌بخشد نه نفس حضور در این شورا، بلکه اتحاد عملی است که نمایندگان صنفی پزشکان عمومی و انجمن‌شان می‌توانند به رخ سایر بازیگران این صحنه بکشند تا عزم جدی خود را برای ایجاد تغییرات مطلوب در نظام سلامت به همه نشان دهند و در عین‌حال با اتخاذ یک وحدت رویه در انتخابات نشان دهند که راه پی‌گیری خواسته‌های خود را یافته‌اند.
نکته‌ی مهمی که هم‌اکنون باید بدان توجه کرد، ایجاد رابطه‌ی گسترده‌تر انجمن پزشکان عمومی با سایر پزشکان عمومی فعال در عرصه‌ی صنفی است؛ امری که به تقویت هرچه بیشتر انجمن در آینده منجر خواهد شد و با گرد هم ‌آوردن همه‌ی کسانی که میل به تغییر وضعیت نابه‌سامان کنونی را دارند زیر پرچم انجمن، در عین‌حال از حرکات فردی و کاندیداتوری فردی که منجر به تشتت آرا می‌شود جلوگیری خواهد کرد. این‌گونه است که هم اعضای انجمن و هم آنانی که تاکنون چندان به انجمن نزدیک نبوده‌اند، می‌توانند در اقدامی متحد بر سر کاندیداهایی که لازم نیست حتماً از اعضای انجمن باشند به توافق برسند.
به‌یاد داشته باشیم گرچه ما باید سعی کنیم نمایندگانی شایسته و توانا انتخاب کنیم که در دفاع از آبرو و منافع پزشکان عمومی در شورا موفق باشند، اما آن‌چه بیش از این انتخاب مهم است- و اگر حاصل آید ارزشی صدچندان نسبت به چند صندلی بیشتر گرد میز شورای‌عالی نظام پزشکی خواهد داشت- همان انسجام و اتحادی است که می‌توانیم کسب کنیم و به نمایش گذاریم.

دکتر مهران قسمتی‌زاده
نشانی: سیاهکل، درمانگاه حافظ، تلفن: ۳۲۲۴۲۰۰-۰۱۴۲


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.