نقش شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی در مجمع پیش رو/ دکتر مسعود جوانبخت

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

javanbakht21شاید زمانی که شورای هماهنگی بعد از بحث‌ها و جدل‌های فراوان در تالار هشت گوش دانشکده‌ی پزشکی اصفهان در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۴ مصوب شد فکر نمی‌کردیم می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر از آن‌چه باشد که تصور می‌شد. گرچه با سختی بسیار و علاقه‌مندی نمایندگان انجمن‌های مختلف تشکیل شد و خوشبختانه جلسات آن روزبه‌روز با نظم بیشتر و بهتر رو به جلو رفت تا در شیراز به کمال خود رسید. چون آخرین جلسه تشکیل شده بود، چهره‌های بسیاری از شهرهای مختلف جمع شده بودند، درد همه مشترک بود و آن درد پزشک عمومی بود.
گرچه بنده به پزشک عمومی بودن همه‌گاه افتخار می‌کنم و از اظهار آن به‌خود می‌بالم، ولی واقعیتی را نباید نادیده گرفت و آن تضییع شدن حق پزشکان عمومی در بخش دولتی و خصوصی هر دو است. کار به‌جایی کشیده است که در بخش دولتی حقوق پزشک از بهورز، کارشناسان و پرستاران و… کمتر شده و عدالت زیر سوال رفته است. از طرف دیگر در بخش خصوصی رقابت خیریه‌ها و داروالشفا‌ها و نرخ‌شکنان به‌گونه‌ای شده که دیگر مطب‌های خصوصی توان رقابت را از دست می‌دهند. واقعاً چه بر سر زحمت‌کش‌ترین قشر نظام سلامت آمده است؟ به‌راستی جایگاه پزشکان عمومی را که در تمام جهان مشخص است در این کشور کدامین مرجع باید مشخص کند؟ چرا صدا و سیما در برنامه‌های مختلف حتی توصیه به مراجعه به پزشک خانواده نمی‌کند و حتماً می‌گوید برای فلان بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید؟
آیا اصلاً می‌دانید تخصص چیست؟ فلسفه‌ی آن کدام است؟ چرا تشکیل شده و چرا بدین‌گونه درآمده است؟ بنده با تخصص اصلاً مشکلی ندارم و بسیاری از بهترین دوستانم و حتی رای‌هایی که در هیات مدیره‌ی نظام پزشکی آورده‌ام از همین دوستان متخصص بوده است، ولی واقعاً نباید پزشک عمومی از حق خود دفاع کند؟ چرا دیوارش باید کوتاه باشد؟ چرا نباید رفاه حتی نسبی را بچشد؟ این چراها را اگر جمع کنیم می‌توانیم کتاب کوچکی درست کنیم از ظلمی که بر این گروه فرهیخته روا می‌شود.
نمی‌خواستم در این چند سطر ذهن شما را مکدر و روح شما را آزرده کنم ولی اگر سطور فوق را نمی‌نوشتم شاید نمی‌توانستم سطور بعدی را بنویسم. به‌زودی انتخابات شورای‌عالی نظام پزشکی در مجمع عمومی نظام پزشکی برگزار می‌گردد. در این‌جاست که نقش مهم شورای هماهنگی انجمن مشخص می‌شود که باید تعیین‌کننده باشد. یعنی به‌گونه‌ای اعضای انجمن‌ها از لیست آن حمایت کنند و اگر رسالت خود را در این زمان‌ها بتواند به مصنه‌ی ظهور برساند چنان اعتباری برای شورا باقی خواهد ماند که فکر می‌کنم بسیار جاذبه برای فعال‌تر شدن در آینده خواهد داشت. چون بسیاری از همکاران در انجمن‌های مختلف جذب و مدافع آن خواهند شد.
بی‌تردید تهران، فارس، گیلان، کرمان، اصفهان، آذربایجان غربی، کرج، و مازندران از فعال‌ترین‌ها بوده‌اند و به‌مرور شهرهای دیگر نیز مثل همدان، کرمانشاه، ساوه، قم، شهریار و… نیز اضافه شدند و خوشبختانه امروز با این‌که شورا نوپا است ولی به‌مرور حرفه‌ای‌تر می‌شود. اگر از لیست شورای هماهنگی حمایت شود، به‌راحتی ۵ تا ۶ نفر پزشک عمومی در شورای‌عالی نظام پزشکی خواهیم داشت. این فرصت را از دست ندهیم و جدی عمل کنیم.
در لیست خود متحداً منتخبین شورای هماهنگی را وارد کنیم و بگذاریم افرادی با اتفاق نظر وارد شورا شوند که سابقه‌ی آن‌ها مشخص است و می‌توانند با هم تیمی بهتر کار کنند. اگر شما بهتر از این چند نفر و هماهنگ‌تر را شناختید، حتماً ما هم به او رای می‌دهیم. در غیر این صورت حتماً و متفقاً باید کاری کنید که به‌یاد ماندنی باشد. کار گروهی و بزرگ نشان دهید. ۷۰ درصد جمعیت پزشکان ما هستیم و جالب است از وزیر و ریاست کل نظام پزشکی تا تمام مسوولین گرفته همه اذعان دارند که باید نمایندگان پزشکان عمومی به تعداد کافی و متناسب در شورای‌عالی حضور داشته باشند. چه بهتر که با برنامه و با شورای خودمان هماهنگ باشیم و بدانیم اعتبار شورای هماهنگی از خود ماست.

دکتر مسعود جوانبخت
عضو هیات مدیره نظام پزشکی و دبیر انجمن پزشکان عمومی اصفهان


3 دیدگاه

pooya · فوریه 16, 2009 در 5:50 ب.ظ

Tajrobiat tarikhy faravany darim ke sabet mikonad yeki az arkan dastyabi be movafaghiat dar faryandhay democratic mesl entekhabat va barnamehay senfi barkhordary az yek mehvar jahate ejtemae moaser va natije bakhshe aza hol an ast . Ma ham dar astane farayandy democratic be name majmae nezampezeshki keshvar hastim va be nazar man movafaghiat jame pezeshki dar entekhab hodod5 pezeshk omomy dar shorayaali ast .Khoda ra shokr ke ba talashy chand sale ke forsat bayan an nist pezeshkan omoomy aaaz in mehvar karsaz barkhordarand SHORAY HAMAHAGY ANJOMANHAY PEZESHKAN OMOOMY ra migoyam.Ghadrash ra bedanim va dar forsaty ke baray pishbord va eslahe omoor jame pezeshkan ommoy az tarighe majmae 16 esfand barayman faraham shode estefade konim. EYKASH EMROZ KE ABZAR MOVAFAGHIAT DAR DASTANEMAN AST BE DASTAN KHOD FORSAT SOOZY NAKONIM. dr.POOYA daneshvar ESFAHAN

dr_hamid torkzadeh · فوریه 25, 2009 در 9:51 ق.ظ

omid ast ba talash tamame pezshkan dar arsehay mokhtalef salamt har rooz ain rah poyatar ghardad . mosharekat tamamy pezshkan zarory mibashd

Dr.H.Zareie · فوریه 25, 2009 در 10:02 ق.ظ

با سلام ، حضور پزشکان عمومی و درمانی در شورای عالی نظام پزشکی به تعداد کافی یک باید , برای تعدیل و حفظ مقام و جایگاه این گروه در سیستم بهداشت و سلامت ما است. در این میان من به خصوص در مورد حقوق پزشکان عمومی و متخصصین غیر هیات علمی و حضور ایشان تاکید می کنم.
دکتر زارعی ، متخصص نورولژی

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.