نامه هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی رشت به ریاست کمیسیون بهداشت مجلس

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

ریاست محترم کمیسیون بهداشت مجلس
جناب آقای دکتر نوبخت
سلام علیکم
با احترام همانطور که مستحضرید استان گیلان و مردم مظلوم آن به شدت درگیر اپیدمی بیماری کرونا بوده و این بیماری آسیب‌های زیادی به مردم استان و اقتصاد آن وارد نموده و تعداد بسیاری از مردم بی‌پناه استان و همینطور پرسنل درمانی درگیر و قربانی این بیماری شدند و روند این بیماری نیز همچنان رو به رشد بوده و تدابیر اتخاذ شده تا امروز اصلاً کافی نبوده و لازم است که کلیه مسئولین دلسوز و فعالین اجتماعی و سیاسی وارد عرصه شده و فعالانه با این معضل بزرگ بهداشتی و امنیتی به مبارزه برخیزند.
لذا از حضرتعالی به عنوان یک کارشناس خبره که مسئولیت بزرگ ریاست کمیسیون بهداشت مجلس را نیز عهده‌دار هستید انتظار داریم فعالانه به موضوع ورود کرده و موارد ذیل را به طور ویژه مورد توجه و پیگیری قرار دهید:
۱٫ جناب آقای دکتر نوبخت با توجه به کمبود شدید امکانات بهداشتی و درمانی در سطح استان و کشور بهترین و موثر‌ترین کار ممکن در حال حاضر متوقف کردن گسترش بیماری از طریق اجرای قرنطینه‌های سختگیرانه و جدی است که تا به امروز نسبت به آن کوتاهی شده است. همانطور که مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به درستی فعالیت خود را جهت حفظ جان اعضای آن متوقف کردند! انتظار این است که کلیه ادارات و اصنافی که فعالیت ضروری و خدمات اورژانسی ارائه نمی‌کنند، تعطیل باشند. متاسفانه علی‌رغم تذکرات جدی تمامی کارشناسان و عقلا کشوری در این مورد دولت به‌طور جد در این خصوص کوتاهی نموده و مسئولیت عواقب این اقدام غیرکارشناسی که به نوعی بازی کردن با جان مردم است برعهده دولت و مقامات مسؤل و تمام کسانی است که علی‌رغم اطلاع از غلط بودن این تصمیم نسبت به آن سکوت پیشه کرده‌اند، لذا از حضرتعالی انتظار داریم با توجه به جایگاه حقوقی خود به این موضوع ورود کرده و به طور جد اقدام به پیگیری موضوع نمایید.
۲٫ متاسفانه علی‌رغم توصیه‌های مکرر مسئولین مربوطه به عموم مردم مبنی بر ماندن در خانه و رعایت موضوع خود قرنطینگی به نظر می‌رسد بسیاری از مردم به علت پایین بودن اطلاعات پزشکی‌شان هنوز نسبت به اهمیت موضوع اطلاع لازم را نداشته وفعالیت‌های روزمره‌شان را کما فی سابق ادامه می‌دهند. لذا انتظار این است که اهمیت موضوع با کمک کلیه ابزارهای ارتباط جمعی در سطح جامعه تبیین شود و در نهایت با کمک نیروهای نظامی و انتظامی (مثل بقیه کشورهای درگیر) مقررات سختگیرانه‌تری را برای این موارد در نظر گرفته و عبور و مرور آزاد در بین شهرها و حتی داخل شهر نیز متوقف شود و قرنطینه خانگی به طور جدی‌تر اجرا گردد.
۳٫ با توجه به تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی اکثر اصناف باید توجه ویژه‌ای نسبت به اقشار ضعیف جامعه صورت گیرد؛ پیشنهاد می‌گردد یارانه تخصیصی به دهک‌های پایین جامعه افزایش یافته تا این عزیزان مجبور به خروج از خانه برای کارهای روزمره و کسب درآمد نباشند.
۴٫ متاسفانه تا امروز حمایت لازم از کادر درمان صورت نگرفته بیمارستان‌های خصوصی استان علی‌رغم آمادگی برای پرداخت هزینه تجهیزات مصرفی و ایمنی پرسنل نمی‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تهیه نمایند. در بیمارستانهای دولتی نیز کمبود امکانات محسوس است و امکانات موجود به هیچ عنوان جواب‌گوی بیماران نمی‌باشد؛ انتظار این است که مکان‌های بیشتری برای بستری موارد مبتلا در نظر گرفته شود و همینطور امکانات بیشتری برای استان ارسال شود و و ضمناً مکان‌هایی تجهیز شوند تا بستگان افراد مبتلا در شرایط قرنطینه قرار گرفته و جلوی انتشار بیشتر گرفته شود؛ در غیر این صورت در هفته‌های آینده باید منتظر یک سونامی از انتشار ویروس در جامعه باشیم.
۵٫ همانطور که کشورهای همسایه ایران به درستی مرزهای خود را با ما. بسته و اجازه ورود اتباع ایران به کشورشان را نمی‌دهند؛ انتظار این است که مبادی ورودی و خروجی استان‌های درگیر بسته شوند و با کمک نیروهای نظامی از سفرهای غیر ضروری به طور جد جلوگیری شود.
۶٫ با توجه به کمبود امکانات موجود در کشور و سیر رو به رشد بیماری خواهشمند است از تمام سازمان‌های بین‌المللی مرتبط و کشورهای دوستی که آمادگی کمک به ما را دارند درخواست کمک داده شود.
۷٫ جامعه پزشکان عمومی به عنوان خط اول درمان در حال ارائه خدمت می باشند و بخش بزرگی از بار درمان این بیماری به عهده‌ی این عزیزان است، اما متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که محدودیت‌های غیرضروری برای تجویز داروی تامی فلو برای این عزیزان وضع شده و بسیاری از مواردی که می توانند توسط این عزیزان درمان شوند به علت درخواست سی تی اسکن ریه و یا تجویز تامی فلو باید به مراکز درمانی تخصصی ارجاع شود که بار مضاعفی را به این مراکز تحمیل می‌کند. پیشنهاد می شود که پزشکان و مطب‌هایی که از روز اول بحران در حال ارائه خدمت به مردم بوده‌اند انتخاب شده و اجازه تجویز دارو و درخواست سیتی ریه به طور موقت به آنان داده شود تا روند درمان بیماران به طور موثرتر و کم هزینه تر پیگیری گردد.
۸٫ و در پایان به عرض می رساند که آمار موارد بستری در بیمارستان‌های استان و بررسی موارد مرگ در آن ها و همینطور بررسی آمار تدفین در آرامستان‌های استان نشان می‌دهد که اختلاف زیادی بین آمار اعلامی مراجع رسمی و واقعیت‌های استان وجود دارد. لذا به جهت حفظ اعتماد عمومی مردم و همینطور اطلاع‌رسانی موثر و شفاف نمودن شرایط بحرانی جامعه برای مردم خواهشمند است، پیگیری نمایید تا اطلاعات به طور شفاف و واقعی توسط مراجع رسمی منتشر شود تا مردم هم در جریان ماوقع بوده و بیشتر نسبت به سلامت خود و جامعه حساسیت نشان دهند.
در پایان مجددا این انجمن آمادگی خود را برای هر گونه همکاری در راستای مبارزه با این بیماری مهلک اعلام می کند

هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی رشت

رونوشت:
دفتر ریاست محترم جمهوری
وزیر محترم بهداشت
استاندار محترم گیلان
نماینده محترم ولی فقیه در استان
رئیس کل محترم نظام پزشکی کشور جناب آقای دکتر ظفرقندی
ریاست محترم انجمن پزشکان عمومی ایران جناب آقای دکتر کامیابی
نماینده محترم وزیر بهداشت در استان
جناب آقای دکتر کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس
ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی گیلان
ریاست محترم شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.