انجمن پزشکان عمومی رشت خطاب به ریاست شورای عالی نظام پزشکی کشور : با تدوین آیین نامه هایی شفاف از نرخ شکنی ویزیت و خدمات پزشکی توسط افراد سودجو جلوگیری نموده و اجازه ندهید با عناوینی مثل ویزیت رایگان و یا دریافت نرخ پایین تر از تعرفه مصوب مردم را فریب داده و سودجویی نمایند.

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

 

✅ریاست محترم شورای عالی نظام پزشکی
جناب آقای دکتر معین
با احترام همان طور که مستحضر هستید جامعه پزشکی در حال حاضر با چالش بزرگ و مهمی به نام قیمت‌های غیر واقعی ویزیت و خدمات پزشکی مواجه است. متاسفانه در چند سال اخیر رشد قیمت خدمات پزشکی نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ تورم را تجربه نموده است، به طوری که این عدم افزایش متناسب نرخ ویزیت در زندگی پزشکان نسخه نویس بیشتر از پیش نمود داشته و عرصه را روز به روز به جامعه پزشکی (خصوصاً پزشکان عمومی )تنگ‌تر نموده است.
در این بین مشکلی که در چندین سال گذشته در عرصه درمان ،چالشی را برای جامعه پزشکی ایجاد نموده؛ بحث نرخ‌شکنی و اعمال تعرفه‌های پایین‌تر از نرخ‌های مصوب فعلی و بعضا ویزیت رایگان !توسط برخی از شاغلین جامعه پزشکی در پوشش نیت انسان‌دوستی و خیرخواهانه اما در عمل با هدف جذب بیمار بیشتر و یا به عبارتی فریب مردم است و این ضرورت وجود دارد که سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمان صنفی جامعه پزشکی که طبق قانون وظیفه دفاع از حقوق شاغلین حرف پزشکی و همین طور سلامت آحاد جامعه را دارد به این چالش ورود کرده و بین افراد با نیت پاک و انسان‌دوستانه و معدود افراد سودجو که قصد سوء استفاده از این خلاءهای قانونی را دارند، تمایز و تفاوت ایجاد نموده و با تصویب و ابلاغ آیین نامه هایی شفاف در این حوزه ،اجازه سوء استفاده به معدود افراد سودجو در جامعه پزشکی را ندهد.

⭕️این روش‌های غیر اخلاقی که معدود همکاران ما که با این روش‌ها کسب درآمد می‌کنند به شرح ذیل است:
اعلام نرخ ویزیت یا بخشی از خدمات ارائه شده زیر نرخ مصوب. به عنوان مثال اگر ویزیت مصوب پزشک عمومی ۲۸۵۰۰ تومان می‌باشد فردی اعلام می کند که بنده به جهت رعایت حال بیماران می‌خواهم مبلغ ۱۵۰۰۰تومان دریافت نمایم و یا بعضا اعلام می‌کند که در فلان روز در هفته ویزیت رایگان دارم.
یا این که بخشی از خدمات مثل نوار قلب یا اپتومتری و… ایام خاص از هفته رایگان است.
آنچه مسلم می باشد این است که اکثر این موارد به جهت جذب بیماران و به نوعی فریب آنها صورت می گیرد مثلا بیماری که با نرخ ویزیت پایین‌تر و یا احیاناً رایگان روانه مطب و یا مرکز درمانی می شود در نهایت با برگه بیمه و همین طور سایر خدمات ارائه شده به وی مثل تزریقات و یا نوار قلب یا اپتومتری و یا اسپیرومتری و….مجبور به پرداخت هزینه شده و کل مبالغ دریافتی وی از بیمه‌ها و سایر خدمات افزایش پیدا کرده و ضمنا با توجه به افزایش مراجعه به آن پزشک یا مرکز درمانی بیلان درآمدی وی (به جهت کثرت مراجعین )افزایش یافته و در نتیجه افزایش بار مراجعان کیفیت خدمات کاهش خواهد یافت! و در نهایت اقتصاد سایر مراکز درمانی مجاور که در چارچوب مقررات و به صورت استاندارد فعالیت می نمایند نیز تضعیف می گردد.
⭕️لذا باید تدابیری اندیشیده شود که راه را برای سودجویی این افراد معدود بست و بین کسانی از جامعه پزشکی که مایلند خیرخواهانه در خدمت مردم باشند و کسانی که به فکر سود جویی تحت لوای عناوین خیرخواهانه هستند تفاوت قائل شد.

لذا انجمن پزشکان عمومی رشت با توجه به این مشکل که متاسفانه در چند سال اخیر (خصوصاً در جاهایی که تراکم پزشک بالایی دارد نه در مناطق محروم )افزایش یافته، پیشنهادات ذیل را جهت شفاف کردن موضوع و تفاوت قائل شدن بین انسان‌دوستی و سودجویی ….به حضورتان تقدیم می‌کند:
۱- ✅در صورت اعلام ایام خاصی برای ویزیت رایگان باید این روز ها حتما به اطلاع سازمان نظام پزشکی محل فعالیت و همینطور سازمان های بیمه گر طرف قرارداد با آن مطب یا موسسه پزشکی رسانده شود و کلیه خدمات مرکز مذکور، رایگان بوده و آن موسسه حق مطالبه وجه از سازمان‌های بیمه‌گر را نیز در آن روز نخواهد داشت و نکته بعدی اینکه کلیه خدمات ارائه شده در کنار ویزیت هم در آن روز خاص باید رایگان ارائه شود. مثل تزریقات، پانسمان، جراحی‌های سرپایی یا نوار قلب و غیره ….ضمناً مراجعات بعدی بیماری که در روز ویزیت رایگان مراجعه نموده است نیز می‌باید رایگان باشد؛ مثلاً جهت رویت آزمایش و یا سونوگرافی یا کشیدن بخیه و ….در مراجعه بعدی نیز نباید از بیمار وجهی دریافت شود و این موضوع به نحو مقتضی به بیمار و مراجعه کنندگان این مراکز اطلاع‌رسانی گرددو توسط سازمان نظام پزشکی محل و یا انجمن مربوط به آن موسسه درمانی پایش شود .
۲- ✅اعلام نرخ ویزیت و یا خدمات (به صورت مشخص و با عدد ثابت )زیر نرخ مصوب به بهانه نیت‌های انسان‌دوستانه ممنوع است.

اگر پزشک یا مرکز درمانی هدف کمک به محرومین یا حمایت از اشخاص بی‌بضاعت دارد ،باید رسماً اعلام کند که هیچ نرخ مصوبی برای دریافت ویزیت ندارد وبیماران هر یک بنا به وسع و توانایی مالی خود هر مقدار که تمایل دارند حق ویزیت پرداخت نمایند. (کاری که از قدیم تا امروز بسیاری از طبیبان و حکمای خیرخواه مردم انجام می‌دادندو می دهند ولی مسلما اعلام نرخ پایین‌تر از نرخ مصوب در یک منطقه به بهانه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خصوصاً در جایی که چندین مرکز درمانی فعال دیگر حضور دارند، اقدامی سودجویانه و با هدف جذب بیشتر بیماران با روشی خلاف اخلاق حرفه‌ای می‌باشد و می باید توسط سازمان نظام پزشکی ممنوع و محدود شود.
۳- ✅اعلام نرخ رایگان در بخشی از خدمات ارائه شده در مرکز درمانی مثلاً نوار قلب رایگان یا تزریق رایگان یا ویزیت رایگان، در حالی که بقیه خدمات مرکز پولی باشد، اقدامی جهت جذب بیمار و خلاف اخلاق پزشکی است و آن هم باید ممنوع و محدود گردد، زیرا هدف این موارد صرفاً کشاندن بیمار به مرکز درمانی و درنهایت جبران هزینه‌های رایگان آن خدمت توسط سایر خدمات ارائه شده می‌باشدو از شکل کار و تبلیغ آن به راحتی می توان به نیت فریب مراجعه کننده درآن مرکز درمانی پی برد !

با توجه به جمیع جهات و توضیحات ارائه شده ،ساماندهی این موضوع و تدوین آیین نامه هایی شفاف در این حوزه ،و نظارت بر اجرای صحیح آن اقدامی شایسته و ضروری از طرف سازمان نظام پزشکی جهت صیانت از حقوق بیماران و جلوگیری از فریب آنها توسط معدود افراد سودجو در جامعه پزشکی خواهد بود .

 

با تشکر
دکتر آنه محمد دوگونچی
رییس انجمن پزشکان عمومی رشت


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.