قابل توجه‌ قانون‌گذاران محترم کشور: یک مشکل مالیاتی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

دکتر بهمن مشفقی

یکی از وطایف «کشوروندی» این است که انسان تا آن‌جا که در توان دارد نسبت به مسایل کشور و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند احساس مسوولیت کند. از آن‌جا که هدف از وضع قوانین از سوی قانون‌گذاران، اجرای عدالت بوده و توجه به این اصل مهم از مواردی است که هرگز نمی‌باید از نظر هیچ قانون‌گذار نادیده گرفته شود، بر آن شدم که روایت زیر را در راستای تحقق اعتقاد بالا به اطلاع و عرض قانون‌گذاران کشور برسانم و تاکید کنم که بیان این مساله به‌هیچ‌وجه به‌معنای شکایت از مقام مسوول یا رییس اداره یا کارمند اداره‌ای نیست، بلکه روایتی است که از نظر من توجه به آن از سوی قانون‌گذاران محترم لازم است و خالی از فایده نخواهد بود.
می‌دانیم در امر پرداخت مالیات و در این مورد، مالیات مشاغل، تسلیم به‌موقع اظهارنامه‌ی مالیاتی امری ضروری و قانونی بوده که اگر مالیات‌دهنده به آن اقدام نکند، طبق قانون نه‌تنها مشمول تخفیف یا عفو مالیاتی نخواهد شد، بلکه ملزم به پرداخت جریمه هم خواهد شد. طبیعی است که من هیچ ایراد و اشکالی به این امر ندارم. اما موردی اتفاق افتاده است که جا دارد قانون‌گذار نسبت به آن بی‌توجه نباشد:
این‌جانب سال‌های سال در تاریخ مقرر اظهارنامه‌ی مالیات شغلم (طبابت) را به اداره‌ی دارایی محل تسلیم می‌کردم و مالیات تعین شده را برابر مقررات پرداخت می‌کردم تا سال‌های اخیر که به‌علت کاهش درآمد، از پرداخت مالیات معاف می‌شدم.
در سال ۹۳ به‌علت مسافرت و تعطیل بودن مطب برای چند ماه که کتباً به اداره‌ی دارایی اعلام کردم و در پرونده‌ام ثبت شده است، در موقع مقرر از ارسال اظهارنامه‌ی مالیاتی غفلت کردم. در روز‌های گذشته که با برگ تشخیص مالیاتی به اداره‌ی دارایی مراجعه کردم، مطمئن بودم با توجه به درآمد تعین شده از سوی اداره‌ی دارایی و به‌خصوص مبلغی که همه ماهه در هنگام پرداخت مطالباتم از بیمه‌های طرف قرارداد به‌عنوان مالیات کم و به حساب دارایی پرداخت می‌شود و با توجه به سن بالای ۷۰ سال، طبق قانون از پرداخت مالیات معاف خواهم بود. متاسفانه نه‌تنها معاف نشدم بلکه به میزان قریب به ۸۰۰ هزار تومان پس از تخفیف‌های در نظر گرفته، بدهکار و مجبور به پرداخت بخشی از آن به‌صورت نقد و باقیمانده در سه قسط یک‌ماهه با اخذ چک شدم!
طبیعی است برای شهروندی که قریب به ۵۰ سال در زادگاهش می‌تواند ادعا کند به خدمت شرافتمندانه و صادقانه مشغول بوده و هیچ‌گاه از پرداخت مالیات بر درآمد شغلش شانه خالی نکرده است، پرداخت چنین جریمه‌ای برای میزان درآمدی که طبق قانون معاف از پرداخت بوده، از هر نظر سنگین و وجداناً ناراحت کننده است.
جا دارد قانون‌گذاران محترم در موارد آشکاری که مالیات دهنده در کارنامه‌ی پرداخت مالیات هیچ نقطه‌ی تاریکی ندارد و در مورد اخیر بخشی از مالیات متعلقه را از سوی سازمان‌های بیمه‌ی طرف قرار پرداخت کرده است، چاره‌ای بیاندیشند.

دکتر بهمن مشفقی
نشانی: لاهیجان، خیابان شهید کریمی
تلفن: ۴۲۲۳۳۳۴۳

Email: vahomanmdd@yahoo.com


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.