مهندس جعفرزاده در دیدار با هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت: جهت‌گیری برنامه‌ی تحول نظام سلامت اشتباه است

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

2سایت انجمن پزشکان عمومی رشت: نماینده‌ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تایید نظرات انجمن پزشکان عمومی درباره‌ی لزوم اصلاحات در برنامه‌ی تحول نظام سلامت، قول داد مطالبات پزشکان عمومی را در برنامه‌ی امشب «نبض» مطرح کند.
مهندس غلامعلی جعفرزاده در دیدار با جمعی از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت که از ساعت ۸ تا ۹:۳۰ صبح دیروز سیزدهم آذرماه در دفتر مشاوران دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم تحول در نظام سلامت، جهت‌گیری فعلی این برنامه را که به‌سوی هزینه‌کرد منابع در بخش‌های تخصصی است نادرست دانست و خواستار مطالعه‌ی کارشناسی و تامل بیشتر بر برنامه‌های در دست اجرا شد.
در این دیدار که در آن دکتر مسعود جوزی، دکتر حمید طهماسبی‌پور، دکتر حمید اخوین، دکتر محمد محزون، دکتر آرش عصاری و دکتر رقیه حج‌فروش از هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت و نیز دکتر فرزاد فرقان عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور و دبیر شورای مشاوران دانشگاه علوم پزشکی گیلان حضور داشتند، نمایندگان پزشکان عمومی درباره‌ی لزوم اصلاح برنامه‌ی تحول نظام سلامت و ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در آن، ضروری بودن اجرای نظام سطح‌بندی خدمات درمانی با محوریت پزشک خانواده و اولویت بخش خصوصی، لزوم پرداخت بیشتر به سطح یک عرضه‌ی خدمات در برابر سطوح تخصصی، توجه به بیانیه‌ی اخیر انجمن پزشکان عمومی به‌عنوان یک سند کارشناسی راهبردی و نیز مبانی علمی درمان اعتیاد کشور و نارسایی‌ها و تهدیدات این حوزه گفت‌وگو کردند و خواستار توجه بیشتر مهندس جعفرزاده به جایگاه پزشکان عمومی و مشکلات آنان در بخش دوم برنامه‌ی تلویزیونی «نبض» شدند. 1
گفتنی است مهندس جعفرزاده به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، هفته‌ی گذشته در برنامه‌ی نبض به بررسی بودجه‌ی سلامت کشور پرداخت (لینک دانلود) که بخش دوم این برنامه امشب ساعت ۱۰:۳۰ از شبکه‌ی خبر پخش خواهد شد. وی در پاسخ به این گله که در برنامه‌ی گذشته کمتر به پزشکان عمومی اشاره شده بود، قول داد در برنامه‌ی امشب با استفاده از نظرات طرح شده، بیشتر بر مسایل مربوط به این قشر تمرکز کند.
نماینده‌ی مردم رشت در پایان با ابراز خرسندی از این دیدار و مباحث طرح شده، خواستار تداوم نشست با انجمن پزشکان عمومی رشت و دریافت دیدگاه‌های کارشناسی آن شد.3


3 دیدگاه

دکتر بهمن مشفقی · دسامبر 5, 2014 در 11:16 ق.ظ

دوستان و همکاران عزیز جادارد توجه داشته باشند که اصولا این عزیزان دراین جلسات بیشتر از جاهای دیگر ” سیاست ” بخرج می دهند تا به قول معروف نتیجه ی این نشست ها ” ختم به خیر = ختم به دلخوشی ی خوش باوران شود…ایشان اگر مرد ِ میدان هستند باید در جایی که حرف زدن و حمایت شان مفید و احیانا موثر ممکن است واقع شود می بایست این حرف های قشنگ و دلخوش کننده را می زدند یا بزنند. برنامه ی نبض همانطور که از اسمش برمی آید نبض ِ کار ها و مسائلی را که در آن به بحث گذاشته می شود، دارد بهترین نمونه ی ” هیاهوی بسیار برای هیچ است. …گمان نمی کنم که این اولین جلسه ای باشد که با این افراد این بحث ها مطرح می شود واین سخنان پایان بخش این نشست ها نباشد که : قول داد در برنامه‌ی امشب با استفاده از نظرات طرح شده، بیشتر بر مسایل مربوط به این قشر تمرکز کند ( ! )

سیاوش · دسامبر 5, 2014 در 11:48 ق.ظ

متاسفانه نظام سلامت کشور بیمار است و تنها راه درمان آن در شرایط موجود، ایجاد تغییر از بالا است.
اینگونه چانه زنی ها اگرچه مثبت است اما به علت نداشتن پشتوانه اجرایی، دردی از دردهای پزشکان عمومی کم نمی کند.
تاکید بر تقویت بخش خصوصی هم با توجه به نظارت ضعیف دولت، تنها به فربه شدن پزشکان متخصص منتهی می شود.
پزشک پولدار پولدارتر می شود در حالی که پزشک کم در آمد تنها اندکی افزایش درآمد خواهد داشت.

دکتر روزدار · دسامبر 9, 2014 در 11:31 ب.ظ

دوست و همکار گرامی جناب آقای دکتر مشفقی عزیز:
تا مادامی که قشر پزشک عمومی به “عقلانیتی برای خود” تجهیز نشود و نماینده ی واقعی خود را نیابد و نمایندگانش منافع واقعی او را دنبال نکنند بایستی شاهد این نوع موضع گیری ها باشند،خیلی جالب است که آقای مهندس جعفر زاده به طرح تحول سلامت “انتقاد” داشته ولی نمایندگان ما در “بیانیه” خود تحت نام” بیانیه انجمن پزشکان عمومی ایران درباره ی سطح بندی خدمات،نظام ارجاع و برنامه ی پزشک خانواده “که در سایت انجمن رشت وجود داردنه تنها نقدی بر طرح تحول نداشته اند که با عباراتی دو پهلو احتمالا برای آنکه چینی روابط ترک برندارد به انتزاع روی آورده اند.از” پزشک خانواده ای” یاد میکنند که معلوم نیست از کدام ستاره می آید و قرار است در کدام سیاره اجرائی شود.در هدف اصلی بیانیه میخوانیم:”استقرار نظام سطح بندی و ارجاع از طریق اصلاح و توسعه ی پزشک خانواده”.هدف بیانیه کدام پزشک خانواده است آیا ما جز” ۰۲″طرح پزشک خانواده ی دیگری داریم؟ آیا انجمن به طرح دیگری به نام ( ۰۳) اعتقاد دارد ؟اگر آری چرا انرا به جامعه ی پزشک عمومی و وزارتخانه پیشنهاد نمیکند؟چرا طرحی مطلوب و خوب که متضمن منافع همه ی پزشکان عمومی باشد بر روی میز نمیگذارد و گریبان خود را از ۰۲ رها نمیکند؟اگر ۰۲ را طرحی مطلوب میداند چرا آنرا صریحا اعلام نمی دارد؟ موضع انجمن اکنون دور هم بودن است به گونه ای که نه سیخ بسوزد نه کباب و این رویه تا همین جا هم حکایت از آن دارد که پزشک عمومی فقط بوی کباب را می شنود و حال آنکه دیگر دوستان کبابها را سیصد در صدی و “تخصصی” میل کرده و مثل آن است که ابدا کلمه ای به نام عدالت از مادر زاده نشده وکسی هم گوشش به هجای آن بدهکار نیست. در چنین وانفسائی باید هم کسی پیدا شود که مثل هیچکداممان نیست و یک عده از بودنش ذوق زده شوند که” نبض” ما را در دست دارد،نبضی که زنشش سالها پیش از جانب خودمانی ها فراموش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.