رییس شورای‌عالی نظام پزشکی تاکید کرد: ضرورت حضور انجمن‌های پزشکی در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

12رییس شورای‌عالی نظام پزشکی که در هر دو روز گردهمایی ۱۱ و ۱۲ مهر انجمن‌های پزشکان عمومی ایران در مجتمع آدینه‌ی تهران حضور یافته بود، بر ضرورت حضور انجمن‌های علمی پزشکی در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت در گروه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: «متاسفانه جایگاه انجمن‌های صنفی در گذشته انکار می‌شد و شاهد بودیم که مطالبات گروه‌های مختلف پزشکی از طریق لابی‌‌های شخصی مورد پیگیری قرار می‌گرفت.»

متن سخنان دکتر اسماعیل ایدنی را به‌نقل از خبرگزاری‌های  ایسنا و مهر بخوانید:

لزوم حضور انجمن‌های علمی در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت
ایسنا: رییس شورای عالی نظام پزشکی بر ضرورت حضور انجمن‌های علمی پزشکی در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت در گروه‌های مختلف تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر اسماعیل ایدنی در همایش توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی در راستای برنامه پزشک خانواده به ضرورت حضور انجمن‌های علمی پزشکی در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های مرتبط، عنوان کرد: متاسفانه جایگاه انجمن‌های صنفی در گذشته انکار می‌شد و شاهد بودیم که پیگیری مطالبات گروه‌های مختلف پزشکی از طریق لابی‌گری‌های شخصی مورد پیگیری قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: اما حداقل طی دو سال اخیر تمایل انجمن‌های علمی برای انجام کارهای تشکیلاتی و سازمانی افزایش یافته است. با این حال با مشکلاتی نیز در این خصوص مواجه بودند که عدم تایید انتخابات انجمن پزشکان عمومی نیز از جمله آن‌ها بود.
رییس شورای عالی نظام پزشکی ضمن تاکید بر اینکه وجود یک تشکیلات منظم و ساختار یافته باعث انسجام تفکرات و آرا می‌شود، گفت: در حال حاضر نیز در ترکیب شورای عالی نظام پزشکی، انجمن پزشکان عمومی حضور دارند و بازوی توانمندی در پیگیری مطالبات این گروه هستند.
ایدنی افزود: یکی از مشکلات بزرگ نظام پزشکی در سال‌های اخیر برای پیشبرد امور مربوط به گروه‌های مختلف پزشکی، تمرکز قدرت بود و رییس وقت سازمان نظام پزشکی بر این تصور بود که بهترین روش برای پیگیری مطالبات جامعه پزشکی، تمرکز قدرت است. در صورتی که باید در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت، اعضای جامعه پزشکی حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه با شعار «تمرکززدایی» فعالیت خود را در شورای عالی سازمان نظام پزشکی آغاز کردیم، عنوان کرد: البته هدف زیر سئوال بردن اقتدار رییس سازمان نظام پزشکی و ارکان مهم این سازمان نیست، بلکه این اقدام برای تحقق مطالبات جامعه پزشکی لازم به نظر می‌رسد.

مطالبات پزشکی در گذشته از طریق لابی‌‌های شخصی پیگیری می‌شد
مهر: رئیس شورای عالی نظام پزشکی بر ضرورت حضور انجمنهای علمی پزشکی در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت تاکید کرد و گفت: متاسفانه در گذشته مطالبات گروههای پزشکی از طریق لابی‌‌های شخصی پیگیری می‌شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر اسماعیل ایدنی روز پنج شنبه در گردهمایی ۲ روزه نمایندگان هیئت‌های مدیره جدید پزشکان عمومی سراسر کشور، به ضرورت حضور انجمنهای پزشکی در تصمیمات و سیاست‌گذاریهای مرتبط اشاره کرد و گفت: متاسفانه جایگاه انجمنهای صنفی در گذشته انکار می‌شد و شاهد بودیم که مطالبات گروههای مختلف پزشکی از طریق لابی‌‌های شخصی مورد پیگیری قرار می‌گرفت.
وی افزود: اما حداقل طی دو سال اخیر تمایل انجمنهای علمی برای انجام کارهای تشکیلاتی و سازمانی افزایش یافته است. با این حال با مشکلاتی نیز در این خصوص مواجه بودند که عدم تایید انتخابات انجمن پزشکان عمومی نیز از جمله آن‌ها بود.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی ضمن تاکید بر اینکه وجود یک تشکیلات منظم و ساختار یافته باعث انسجام تفکرات و آرا می‌شود، گفت: در حال حاضر نیز در ترکیب شورای عالی نظام پزشکی، انجمن پزشکان عمومی حضور دارند و بازوی توانمندی در پیگیری مطالبات این گروه هستند.
ایدنی افزود: یکی از مشکلات بزرگ نظام پزشکی در سالهای اخیر برای پیشبرد امور مربوط به گروههای مختلف پزشکی، تمرکز قدرت بود و رئیس وقت سازمان نظام پزشکی بر این تصور بود که بهترین روش برای پیگیری مطالبات جامعه پزشکی، تمرکز قدرت است. در صورتی که باید در تصمیم‌سازی‌های نظام سلامت، اعضای جامعه پزشکی حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه با شعار تمرکززدایی فعالیت خود را در شورای عالی سازمان نظام پزشکی آغاز کردیم، گفت: البته هدف زیر سئوال بردن اقتدار رئیس سازمان نظام پزشکی و ارکان مهم این سازمان نیست، بلکه این اقدام برای تحقق مطالبات جامعه پزشکی لازم به نظر می‌رسد.

 

1 دیدگاه

دکتر امین الله روزدار · اکتبر 11, 2013 در 8:00 ق.ظ

با سلام به دکتر ایدنی عزیز که در کلام زیبا صریح و منطقی خود به بر رسی راه رسیدن به اهداف روی اورده و بر نقش وزین انجمنها در پیشبرد امور بجای لابی و لابی گری تاکید کرده اند .لابی یعنی نظری القائی و دارای نفوذ که معمولا در عرض زمان کوتاهی (حتی در حد یک چرخش سر و گاهی حتی در حد یک اشاره میتواند رای فرد دخیل در تصمیم گیری را عوض کند)لابی چند خصوصیت دارد.اولا قدرت نفوذ دارد لابی کننده یک نفر و یا یک گروه است(نفر و یا گروه پر قدرت و صاحب نفوذ) و هیچگاه یک جمع بزرگ به لابی دست نمیزند.محتوای لابی نا اگاهیست و لابی رای نا اگاهانه است که توسط لابی شونده اجرائی میشود لابی در فرایند شکل گیری خود با تطمیع و یا تهدید پیش میرود و عملی میشود و سر انجام انچه در پای لابی فدا میشود منافع جمع است. راه جلوگیری از چنین روشی همانگونه که خودتان به درستی اشاره کرده اید اراده جمع است که با نقد سازنده و اگاهی دهنده جمعی عملی خواهد شد.دکتر ایدنی عزیز لابی جز ان مواردی است که به قول حافظ:
عیب درویش توانگر به کم و بیش بدست/کار بد مصلحت ان است که مطلق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نکشیم/سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
آسمان کشتی ارباب هنر میشکند/تکیه آن به که برین بحر معلق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید/گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم.
و به راستی” کار بد مصلجت ان است که مطلق نکنیم”.

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.