رییس کل سازمان نظام پزشکی: راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده به‌صلاح نیست

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

4رییس کل سازمان نظام پزشکی با حضور در جمع پزشکان عمومی در روز نخست گردهمایی ۱۱ و ۱۲ مهرماه انجمن‌های پزشکان عمومی ایران ضمن اعلام خبر ایجاد معاونت پزشک عمومی در نظام پزشکی، از اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران انتقاد کرد و گفت: «راه‌اندازی دوره‌ی تخصص پزشک خانواده به‌صلاح نظام سلامت نیست.»

متن سخنان دکتر علیرضا زالی به‌نقل از خبرگزاری‌های مهر و ایسنا به‌شرح زیر است:


رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد تجربه تلخ پزشک خانواده/ تجدید نظر در تعرفه پزشکان عمومی
مهر: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ادامه روند فعلی پزشک خانواده در استانهای فارس و مازندران را منجر به عدم همکاری پزشکان عمومی در این طرح دانست.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا زالی صبح پنج شنبه در گردهمایی ۲ روزه «توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی»، گفت: مهم‌ترین چالش فعلی نظام سلامت، بازیابی و احیای طب ملی و طب عمومی است که شالوده اجرای خدمات درمانی محسوب می‌شود.
وی با عنوان این مطلب که امروزه کشورهای پیشرفته نیز به سمت استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی متمایل شده‌اند، بر ضرورت احیای طب عمومی تاکید کرد و افزود: امروز آفت بزرگی که نظام سلامت با آن روبروست، تخصص‌گرایی است، در حالی که پزشکان عمومی صف اول ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند و باید نقش نوینی را در این خصوص برای آن‌ها تعریف کرد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: امروز برای پزشکان عمومی دو وظیفه جدید تعریف‌ کرده‌اند که وظیفه نخست مسئولیت اجتماعی و دیگری پاسخگویی اجتماعی است. در واقع مسئولیت‌های پزشکان عمومی از ارائه خدمات صرف درمانی فرا‌تر رفته است.
زالی با اشاره به اینکه باید پزشکان عمومی کنش‌گر اصلی در نظام سلامت باشند، گفت: لازم است به افزایش مهارت، توانمندسازی و ارتقای دانشی این گروه بیش از پیش توجه کنیم.
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم نیازهای جامعه را با ظرفیتهای موجود در پزشکی عمومی پاسخ دهیم، افراد به سمت دریافت خدمات از سوی مردم غیر ذی‌صلاح متمایل می‌شوند، افزود: در این صورت و با انجام خدمات حرفه‌ای توسط افراد غیر ذی‌صلاح، سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد که لازم است چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشید.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه به انجام خدماتی در راستای ایجاد فرهنگ‌سازی در این گروه پزشکی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه امسال مصوباتی در راستای در نظر گرفتن تعرفه‌های جداگانه برای پزشکان عمومی با سابقه ۱۵ سال خدمت در نظر گرفته شد. البته لازم است در نظام تعرفه‌گذاری پزشکان عمومی تجدیدنظر صورت پذیرد. چون ممکن است برخی انتقاد کنند که اگر تعرفه پزشک عمومی افزایش یابد، مردم دیگر به پزشکان عمومی مراجعه نخواهند کرد. در صورتی که می‌توان با گسترش پوشش بیمه‌ای، این مشکل را نیز برطرف کرد.
وی ادامه داد: بهترین بستر برای احیای طب عمومی، برنامه پزشک خانواده است. البته شخصا معتقدم نیازی به راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده در کشور نداریم و پزشکان عمومی ما با گذراندن چند دوره آموزشی حرفه‌ای کوتاه مدت برای حضور در پزشک خانواده آماده می‌شوند. در واقع راه‌اندازی دوره تخصص برنامه پزشک خانواده به صلاح نظام سلامت کشور نیست و باید پزشکان عمومی با راه‌اندازی این دوره مخالفت کنند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ضمن انتقاد از نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده به صورت پایلوت در استانهای فارس و مازندران، گفت: اکنون تجربه تلخ اجرای طرح پزشک خانواده در فارس و مازندران پیش روی ماست. پزشکان ما در این دو استان با سخت‌ترین شرایط موجود مواجه شدند و اکنون مشکل‌ترین دوران حرفه‌ای خود را می‌گذرانند. علاوه بر آن مردم نیز در این دو استان دچار مشکلاتی در زمینه دریافت خدمات شده‌اند.
زالی ادامه داد: اگر پایلوت طرح پزشک خانواده در این استان به همین شکل ادامه یابد، دیگر پزشکان عمومی در آن همکاری و مشارکت نخواهند کرد. باید حتی برای اجرای برنامه پایلوت پزشکان خانواده بازنگری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه لازم است با نگاه غیرسلیقه‌ای، نقطه نظرات پزشکان و کار‌شناسان امر را به ویژه در دو استان جویا شوید، گفت: باید نسخه جدید پزشک خانواده از بطن نظرات کار‌شناسانه تدوین شود؛ البته سازمان نظام پزشکی در این خصوص همراهی‌های لازم را خواهد داشت.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه به پیشنهاد ایجاد معاونت پزشک عمومی در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: جلسات هم‌اندیشی با انجمن پزشکان عمومی در این خصوص در حال برگزاری است و اگر پس از ارائه نظرات فنی و کار‌شناسی، فرآیند نظر شورای عالی نظام پزشکی مثبت باشد، این اقدام را انجام داده و معاونت پزشک عمومی را ایجاد خواهیم کرد.

راه‌اندازی دوره تخصص پزشک خانواده به صلاح نظام سلامت نیست.روایت زالی از تجربه تلخ پزشک خانواده در فارس و مازندران
ایسنا: رییس کل سازمان نظام پزشکی به تجربه تلخ اجرای طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران اشاره و عنوان کرد: اکنون پزشکان در این دو استان سخت‌ترین دوران حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارند و اگر پایلوت این طرح به شکل فعلی ادامه یابد، شاهد ادامه همکاری پزشکان عمومی با این طرح نخواهیم بود.
به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در همایش توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی در راستای برنامه پزشک خانواده، با بیان اینکه مهم‌ترین چالش فعلی نظام سلامت، بازیابی و احیای طب ملی و طب عمومی که شالوده اجرای خدمات درمانی محسوب می‌شود، است گفت: امروزه کشورهای پیشرفته نیز به سمت استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی متمایل شده‌اند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت احیای طب عمومی، عنوان کرد: امروز آفت بزرگی که نظام سلامت با آن روبروست، تخصص‌گرایی است، در حالی که پزشکان عمومی صف اول ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند و باید نقش نوینی را در این خصوص برای آن‌ها تعریف کرد.
رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: امروز برای پزشکان عمومی دو وظیفه جدید تعریف‌ کرده‌اند که وظیفه نخست مسئولیت اجتماعی و دیگری پاسخگویی اجتماعی است. در واقع مسئولیت‌های پزشکان عمومی از ارائه خدمات صرف درمانی فرا‌تر رفته است.

پزشک عمومی باید کنش‌گر اصلی نظام سلامت باشد
زالی با اشاره به اینکه باید پزشکان عمومی کنش‌گر اصلی در نظام سلامت باشند، اظهار کرد: با احیای این دو وظیفه جدید، این مهم نیز محقق خواهد شد؛ لازم است به افزایش مهارت، توانمندسازی و ارتقای دانشی این گروه بیش از پیش توجه کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه اگر نتوانیم نیازهای جامعه را با ظرفیت‌های موجود در پزشکی عمومی پاسخ دهیم، افراد به سمت دریافت خدمات از سوی مردم غیر ذی‌صلاح متمایل می‌شوند، عنوان کرد: در این صورت و با انجام خدمات حرفه‌ای توسط افراد غیر ذی‌صلاح، سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد که لازم است چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشید.

لزوم تجدیدنظر در نظام تعرفه‌گذاری پزشکان عمومی
رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به انجام خدماتی در راستای ایجاد فرهنگ‌سازی در این گروه پزشکی اشاره و اظهار کرد: به عنوان نمونه امسال مصوباتی در راستای در نظر گرفتن تعرفه‌های جداگانه برای پزشکان عمومی با سابقه ۱۵ سال خدمت در نظر گرفته شد. البته لازم است در نظام تعرفه‌گذاری پزشکان عمومی تجدیدنظر صورت پذیرد. البته ممکن است برخی انتقاد کنند که اگر تعرفه پزشک عمومی افزایش یابد، مردم دیگر به پزشکان عمومی مراجعه نخواهند کرد. در صورتی که می‌توان با گسترش پوشش بیمه‌ای، این مشکل را نیز برطرف کرد.

راه‌اندازی دوره تخصص برنامه پزشک خانواده به صلاح نظام سلامت کشور نیست
وی ادامه داد: بهترین بستر برای احیای طب عمومی، برنامه پزشک خانواده است. البته شخصا معتقدم نیازی به راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده در کشور نداریم و پزشکان عمومی ما با گذراندن چند دوره آموزشی حرفه‌ای کوتاه مدت برای حضور در پزشک خانواده آماده می‌شوند. درواقع راه‌اندازی دوره تخصص برنامه پزشک خانواده به صلاح نظام سلامت کشور نیست و باید پزشکان عمومی با راه‌اندازی این دوره مخالفت کنند.

انتقاد زالی از اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران
رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن انتقاد از نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده به صورت پایلوت در استان‌های فارس و مازندران، گفت: اکنون تجربه تلخ اجرای طرح پزشک خانواده در فارس و مازندران پیش روی ماست. پزشکان ما در این دو استان با سخت‌ترین شرایط موجود مواجه شدند و اکنون مشکل‌ترین دوران حرفه‌ای خود را می‌گذرانند. علاوه بر آن مردم نیز در این دو استان دچار مشکلاتی در زمینه دریافت خدمات شده‌اند.
زالی ادامه داد: اگر پایلوت طرح پزشک خانواده در این استان به همین شکل ادامه یابد، دیگر پزشکان عمومی در آن همکاری و مشارکت نخواهند کرد. باید حتی برای اجرای برنامه پایلوت پزشکان خانواده بازنگری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه لازم است با نگاه غیرسلیقه‌ای، نقطه نظرات پزشکان و کار‌شناسان امر را به ویژه در دو استان جویا شوید، گفت: باید نسخه جدید پزشک خانواده از بطن نظرات کار‌شناسانه تدوین شود؛ البته سازمان نظام پزشکی در این خصوص همراهی‌های لازم را خواهد داشت.

پیشنهاد ایجاد معاونت پزشک عمومی در نظام پزشکی
رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به پیشنهاد ایجاد معاونت پزشک عمومی در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: جلسات هم‌اندیشی با انجمن پزشکان عمومی در این خصوص در حال برگزاری است و اگر پس از ارائه نظرات فنی و کار‌شناسی، فرآیند نظر شورای عالی نظام پزشکی مثبت باشد، این اقدام را انجام داده و معاونت پزشک عمومی را ایجاد خواهیم کرد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.