قطعنامه‌ی پایانی گردهمایی انجمن‌های پزشکان عمومی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

8 قطعنامه‌ی پایانی گردهمایی ۱۱ و ۱۲ مهرماه انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور منتشر شد.
محورهای مهم این قطعنامه که به‌ امضای هیات مدیره‌ی مرکزی و شعب انجمن پزشکان عمومی ایران رسیده، شامل «بازتعریف صحیح جایگاه طب عمومی و اجرایی شدن هرچه سریع ‏تر دستورعمل توانمندسازی علمی و حرفه‏ای طب عمومی»، «رفع موانع حضور پزشکان عمومی در ارکان مدیریتی و علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‏‌های علوم پزشکی»، «آمادگی برای اجرای خواسته‌ی وزیر بهداشت مبنی بر حضور نمایندگان انجمن در حوزه‏‌های مختلف این وزارت»، «لزوم خودداری از گسترش برنامه‌ی پزشک خانواده و احقاق حقوق پزشکان درگیر در این برنامه»، «بازنگری دستورعمل‌های برنامه‌ی پزشک خانواده با حضور نمایندگان جامعه‌ی پزشکی در ستادهای راهبردی و اجرایی آن» و «بازآفرینی اعتبار و اعتلای طب عمومی با همبستگی تمامی پزشکان عمومی» است.
متن کامل این قطعنامه‌ به‌شرح زیر است:
اولین نشست انجمن‏‌های پزشکان عمومی سراسر کشور پس از شروع به کار هیات مدیره‌ی جدید انجمن مرکزی، با محور اصلی «توانمندسازی علمی و حرفه‏‌ای طب عمومی در راستای برنامه‌ی پزشک خانواده» در روزهایی برگزار شد که شاهد تحول و تغییرات مثبتی در نظام صنفی پزشکی کشور و بازتعریف منطقی‏‌تر و منصفانه‌‏تر در حضور و تاثیرگذاری گروه‏‌های مختلف جامعه‌ی پزشکی در این نهاد هستیم. در این شرایط، تعامل مدبرانه‌ی مسوولان ارشد سازمان و شورای‌عالی نظام پزشکی با انجمن‏‌های علمی و به‌طور اخص انجمن پزشکان عمومی، فرصت مغتنمی است که باید به بهترین نحو از آن در ارتقای نظام سلامت بهره جست. تقارن این تحولات با تغییرات مدیریتی در وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی می‏‌تواند در صورت همگرایی و تجمیع نیروها، نویدبخش حرکتی پرنشاط و پویا در مسیر تعالی نظام سلامت کشور و رفع مشکلات و معضلات مزمن این عرصه باشد.
با این هدف، انجمن‏‌های پزشکان عمومی سراسر کشور به‏‌عنوان نمایندگان این جامعه، در گردهمایی خود بر محورهای زیر اتفاق نظر حاصل کردند:
• به‏‌منظور تحقق عدالت در سلامت و ارایه‌ی خدمات شایسته و فراگیر به هم‏ میهنان و جلوگیری از اتلاف وسیع منابع محدود کشور در این حوزه، احیای جایگاه طب عمومی و پایه در نظام سلامت کشور ضرورتی حیاتی و فوری است و تعلل در اقدامات موثر، کارشناسانه و زودهنگام در این راستا، تداوم و تشدید مشکلات و معضلات مزمن موجود و ناتوانی نظام سلامت در تامین هزینه‏‌های روزافزون و کمرشکن درمانی را به‏ همراه خواهد داشت. بنابراین از مسوولان و تصمیم‎گیران حوزه‌ی سلامت انتظار می‏‌رود با نگاه و توجه ویژه به این مقوله، اهتمام خود را بر بازتعریف صحیح جایگاه طب عمومی و اقدامات عملی در این خصوص معطوف سازند و به‌‏عنوان اولین قدم، بر اجرایی شدن هرچه سریع‌‏تر دستورعمل توانمندسازی علمی و حرفه‌‏ای طب عمومی تاکید می‌‏شود.
• توانمندسازی علمی و حرفه‌‏ای طب عمومی با هدف کلی تبیین و تقویت جایگاه طب عمومی در نظام ارایه‌ی خدمات سلامت کشور و در راستای تحقق «توسعه‌ی مراقبت‌های اولیه‌ی سلامت» و «محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع» و همسو با روح حاکم در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه‌ی کشور بوده و مبنای آن فراهم کردن زمینه‌ی ارتقای دانش و مهارت حرفه‌ای پزشکان عمومی برای نیل به این هدف است. از این‌رو انتظار بدیهی و منطقی پزشکان عمومی و مردم عزیز کشورمان حمایت و همراهی همه‏‌جانبه‌ی مسوولان، نهادهای علمی و تمامی اساتید و دانش‏ آموختگان دلسوز و فرهیخته‌ی رشته‏‌های تخصصی پزشکی در این راستاست و تردید و درنگ و نگاه صنفی و گروهی در فرآیندی که به ارتقای دانش و توانمندی خط مقدم ارایه‌ی خدمات سلامت به هم ‏میهنان خواهد انجامید قابل درک و پذیرش نیست. در همین راستا انجمن پزشکان عمومی با توجه به سخنان وزیر محترم بهداشت در این گردهمایی، آمادگی خود را برای شرکت در کارگروه ویژه‌ی توانمندسازی علمی و حرفه‌‏ای طب عمومی اعلام می‏‌دارد.
• تاثیرگذاری بیش از پیش جامعه‌ی بزرگ پزشکان عمومی و کارشناسان نخبه‌ی آن در تصمیم‏ سازی‏‌های نظام سلامت و رفع موانع غیرمعقول موجود در مسیر حضور پزشکان عمومی مجرب در ارکان عالی مدیریتی و علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‏‌های علوم پزشکی راهکاری اجتناب‏ ناپذیر برای جامعیت حوزه‌ی کارشناسی و مدیریت نظام سلامت و فرصتی مغتنم برای احقاق یکی از مطالبات به‏ حق و موکد پزشکان عمومی است که اولین گام آن همراهی وزارت بهداشت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری در مقررات محروم کننده‌ی موجود خواهد بود.
• انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن سپاس از دیدگاه تعاملی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمادگی خود را برای اجرای خواسته‌ی ایشان مبنی بر حضور نمایندگان و کارشناسان انجمن در حوزه‏ های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‏دارد و بر این اساس نمایندگان خود را به‌منظور حضور عالمانه و عمل‌گرایانه در معاونت‌ها و شوراهای مرتبط معرفی خواهد کرد.
• از تصمیم‌گیران و مسوولان ارشد نظام سلامت کشور درخواست داریم ضمن خودداری از گسترش برنامه‌ی پزشک خانواده در کشور، تصمیمات لازم را برای احقاق حقوق پزشکان درگیر در اجرای برنامه‌های بیمه‌ی روستایی و پزشک خانواده‌ی شهری اتخاذ کنند. علاوه بر آن، با تغییر راهبرد از اجبار به ترغیب، در این مناطق امکان عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر به شیوه‌ی گذشته را با پزشکانی که به‌هر دلیل وارد این برنامه نشده‌اند فراهم آورده و با در نظر گرفتن سختی و محرومیت از تسهیلات زندگی در روستاها، پیش از به مخاطره افتادن و خروج روزافزون همکاران از این برنامه، حقوق و مزایای پزشکان شاغل در روستا را جبران و زمینه را برای وفاق و اقبال جامعه‌ی پزشکی نسبت به سیاست ها و برنامه‌های آتی فراهم کنند.
• آسیب‌شناسی روند تدوین و اجرای برنامه‌های بیمه‌ی روستایی و پزشک خانواده‌ی شهری و سپس بازنگری دستورعمل‌های پیشین و تهیه‌ی دستورعمل‌های جدید به‌منظور پیاده‌سازی تمام و کمال نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نه فقط استقرار پزشک خانواده، جز با حضور نمایندگان جامعه‌ی پزشکی در ستادهای راهبردی و اجرایی برنامه‌ی پزشک خانواده در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی از جامعیت و مقبولیت برخوردار نخواهد بود. در این میان بنا به تمایل وزیر محترم بهداشت، آمادگی انجمن برای حضور چاره‌جویانه و موثر در ارکان این برنامه اعلام می‌شود.
• بازآفرینی اعتبار و اعتلای طب عمومی با همبستگی تمامی همکاران و همسویی در رفع محرومیت‌ها با واکاوی علل آن، دور از دسترس نخواهد بود. انجمن پزشکان عمومی ایران از تمامی همکاران در سطح کشور دعوت می‌کند با عضویت فعال و اشتراک مهارت و اندیشه‌ی خود، انجمن را به‌عنوان مرجع و پیکره‌ی واحد و قدرتمند این جامعه‌ی نخبه در بازپس‌گیری حقوق صنفی خویش و مردم عزیز یاریگر باشند.

به‌نقل از سایت ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی ایران


5 دیدگاه

دکتر بهمن مشفقی · اکتبر 7, 2013 در 11:57 ق.ظ

از ما گفتن!
نگارنده ی ای سطور به عنوان یک پزشک عمومی؛ درطول سالهای خدمت خود در حرفه ی شریف پزشکی، بویژه از تاریخ تاسیس سازمان نظام پزشکی ایران و انجمن پزشکان عمومی ایران، شاهد وناظر فراز و فرود های بی شمار، نه تنها در قلمرو بهداشت و در مان و آموزش پزشکی کشور، بلکه در قلمرو این سازمان ها و…بوده ام. ازدکترمنوچهراقبال ها، دکتر مهدی آذرها،
دکترمحمد علی حفیظی ها، دکترصدرها، دکتر هویدا ها و…. اینک عزیزان دیگری که بر تارک این دو ارگان وانجمن نشسته اند، هستم.
درهیچ زمان و دوره ای ، از زبان و دهان وبرنامه های هیچ کدام شان، سخنان ناخوشایند وآرزو ها و برنامه های ، ناهنجار ، شاهد نبودم. بلکه همه ی آنها، مثل همه ی کسانی که به تنهایی نزد قاضی می روند، خوشحال و پیروزِ صحنه، جلوه می کردند.! ولی در عمل به آنچه که می گفتند ودر برنامه ی کارشان اعلام می کردند، نه خودشان رسیدند ونه مردم از آن برنامه ها بهره مند شدند! به همین جهت امروز( با اندکی تفاوت در نوع برنامه ها و اهداف وتقاضا های اعلام شده ) باز همان سخن ها وبرنامه ها از زبان دست اندرکاران و مسند نشینانِ امروز، در سمینار ها و نشست ها و گرد هم آیی ها، وقطعنامه های صادره، مشاهده می شود که از همان آغازدر طول سالهای متمادی به آنها اشاره می شده است ومتاسفانه همچنان حل نشده تا به امروزبا مسایل و مشکلات جدید ترو پیچیده تر، شنیده می شود.!
برای نگارنده ی این سطور، شنیدن آنها جای هیچ شگفتی نیست.! زیرا معتقدم که علت دوام وبقاء و بروز مشکلات درشکل وشمایل جدید، که ریشه در خاک دارد، بخاطر این است که از همان ” آغاز” ، درهمان ” قدم اول” ، در همان ” پله ی اول “|وسرانجام در همان ” حرکت اول ” ، هیچ گاه به ” اولین انحراف ” و ” اولین بدقولی ” در اجرای برنامه ها و قول های داده شده، قدمی جدی واراده ای کارسازدر بخود آوردن طرف وخاطی برداشته نشد و مورد هیچ بازخواست و احیانا مجازات قرار نگرفت. ضرر این کار این بود که از آن پس، هیچ مدیری در هیچ زمینه ای این خطر را احساس نکرد که اگر به قول ها وبرنامه های داده شده دچار انحراف وشکست شود، هیچ گاه مورد باز خواست یا احیانا مجازات قرارخواهد گرفت! به همین جهت کم ترین احساس خطری برای خود نمی کرد وهرچه که دلش می خواست به اجراء در می آورد!
خلاصه و عصاره ی کلام من این است که : اگر چشم های تیز بین و نگاههای ریزبین، در پشت سخنان و برنامه ها یی که از سوی افراد مسئول در زمان ها و مکان ها ی مختلف نباشد وآنها را بطور مستمر وبدون حب بغض وسمت و سوگیری، پیگیری نکند، هیچ مشکلی ازمشکلات جامعه ی پزشکی وبویژه پزشکان عمومی، به درستی وحقیقی، حل نخواهد شد، همچنانکه تا کنون نشده است.! به ظاهر و باری بهر جهت و بزک شده و…چرا !
موفقیت شما را آرزو می کنم. لاهیجان- مهرماه سال ۱۳۹۲ شمسی- دکتر بهمن مشفقی- پزشک عمومی.

دکتر امین الله روزدار · اکتبر 9, 2013 در 12:27 ق.ظ

با درود به همه دست اندر کاران سایت خوبتان و با درودی بی پایان به دکتر مشفقی عزیز که اینچنین با مسئولیت تمام رویداد های جامعه پزشکان عمومی و نیز انجمن پزشکان عمومی را پیگیری میکنندو مصداق بارز این مثل فارسی میباشندکه” دود از کنده بلند میشود”و امید که سایه ایشان برای سالهای طولانی بر سر پزشکان این مرز و بوم مستدام باشد.ایشان به درستی فرموده اند که همه چیز از ابتدای شروع یک رویداد در دل رویداد نهفته است که باید تفکر و بینشی نقاد ان را به نقد بکشد تا بتوان خطا ها و ایرادات هر طرحی را ابتدا شناخته و سپس ان را اصلاح نماید تا از شکست ان طرح جلو گیری تعمل اید چرا که پشت هر شکستی یک فکر و نظر اشتباه قرار دارد.همین ” طرح توانمندی پزشکان عمومی” از جمله این طرح هاست که اولا در طی دو روز گردهمائی در مورد ان بحث نشد ولی در قطعنامه پایانی گنجانده شد ثانیا این طرح در ساختار بیمار محور نظام سلامت فعلی نه تنها پتانسیل ارتقا سطح سلامت را ندارد که به تخصص زدگی هر چه بیشتر می انجامد و چند دستگی را در میان قشر پزشکان عمومی دامن میزند ثالثا انجمن اگر خواهان باز تعریف جایگاه طب عمومی هست باید فرو ریزی این جایگاه را در ساختار نظام سلامت جستجو کند و از تحلیل های سطحی انگارانه در مورد علت این فروریزی اجتناب کند(نگاه کنید به مقاله دوست عزیزی که علت فروریزی جایگاه طب عمومی را نه در ساختار نظام سلامت بلکه انرا معلول عدم توانمندی پزشکان عمومی پنداشته اند و پیشبینی کرده اند که باعملی شدن” طرح توانمندی پزشکان عمومی” این جایگاه ترمیم میگردد). شاید درستتر ان بود که برای موضع گیری در مورد این طرح انجمن ابتدا مقوله “طب عمومی” را معنا میکرد و انگاه موضع میگرفت که ایا این طرح در راستای باز افرینی” طب عمومی” هست یا خیر.بهر حال با نقدی که باید صورت میپدیرفت و متاسفانه نسیه شد طرح توانمندی خام ماند. امید که در وقتی دیگر و با حضور همه ی دلسوزان این قشر فرهیخته بتوان سنگی راست را برای بنائی استوار انتخاب و بر پی نهاد .دستان گرمتان را میفشارم. خداوند نگه دارتان تا نوشتاری دیگر.

دکتر مرضیه مصدقی · اکتبر 9, 2013 در 7:08 ب.ظ

با توجه به تخصص گرایی بی منطق در کشور که سبب در امدهای هنگفت برای عده ای شده و متاسفانه مسولان ارشد کشور از این شرایط استفاده میکنند بعید است به ارزش واعتبار پزشک عمومی بها داده وشرایط بهتری برای پزشکان عمومی که می خواهند طبیب درد مردم باشند ایجاد شود.

دکتربهمن مشفقی · اکتبر 10, 2013 در 11:27 ق.ظ

آقای دکنر امین اله روزدار مهر! بی نهایت از توجه ومحبت شما متشکرم. …سعی ی همه ی ما باید این پند سعدی ی شیرین سخن باشد : …جهد کنیم که بگیریم غریق را!

دکتر امین الله روزدار · اکتبر 10, 2013 در 11:15 ب.ظ

دکتر مشفقی عزیز از اینکه به مهر مرا به مهر افزون فرموده اید ممنونم .سعدی در سروده هایش نگفته که اگر غریق موقعیت خود را درک نکرد و دستش را به کمک کننده ندهد چه باید کرد ؟شک ندارم که که صبوری باید کرد و مدارا و البته این نصیحت سعدی که:
درد دل دوستان گر تو پسندی رواست/هر چه مراد شماست غایت مقصود ماست

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.