به پزشکان دوره دیده در مناطق محروم مجوز سونوگرافی داده می‌شود

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

1مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی با بیان این‌که به‌دلیل کمبود متخصصان رادیولوژی، قرار شده وزارت بهداشت به پزشکان غیررادیولوژیست حاضر در شهرهای کوچک و محروم پس از طی دوره‌ی آموزشی مجوز انجام این خدمات را بدهد، گفت: «این مجوز مخصوص پزشکان عمومی نیست بلکه به هر گروه از پزشکان حاضر در شبکه‌ی بهداشت و درمان اعم از متخصصان زنان، اطفال و… داده می‌شود.»
دکتر علی سجادی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد دلیل این تصمیم گفت: «علت این‌که وزارت بهداشت این مجوز را اعلام کرده نیاز برخی شهرهای محروم و کوچک به رادیولوژیست است، چرا که در این شهرها یا رادیولوژیست وجود ندارد یا حاضر به شرکت در طرح شبکه‌ی بهداشت و درمان نیستند.»
این در حالی است که دیروز رییس انجمن رادیولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانا انجام سونوگرافی از سوی پزشکان عمومی را منتفی اعلام کرده و با تاکید بر نگرانی متخصصان رادیولوژی گفته بود: «خوشبختانه این موضوع با تعهداتی که رادیولوژیست‌ها به وزارت بهداشت دادند بر روی کاغذ ماند.»
به‌گفته‌ی دکتر جلال جلال شکوهی: «این موضوع طی نامه‌ای به معاونت درمان اعلام شده بود اما ابلاغ و تصویب نشد و هیچ معاونتی حق اجرای آن را ندارند.»

مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
مجوز وزارت بهداشت به پزشکان برای ارائه خدمات رادیولوژی
خبرگزاری فارس: مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی گفت: به‌دلیل کمبود متخصصان رادیولوژی، قرار شده وزارت بهداشت به پزشکانی که رادیولوژیست نیستند مجوز انجام این خدمات را بدهد و پزشکان حاضر در شهرهای کوچک و محروم دوره آموزشی لازم را خواهند دید.
علی سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در مورد اعطای مجوز رادیولوژی به غیررادیولوژیست‌ها گفت: طبق قوانینی که موجود است هر پزشکی که دوره‌ای را آموزش دیده باشد و در طول تحصیل و خدمت، دوره‌های تکمیلی را گذرانده باشد و در هر صورتی مهارت لازم را کسب کرده باشد می‌تواند نسبت به ارائه خدمات در آن زمینه اقدام کند. اگر قرار باشد که هر پزشکی که دوره مربوطه را می‌بیند به درمان اقدام کند، تخصص‌‌های مختلف به صورت موازی‌کاری ارائه می‌شوند و این کار شدنی نیست.
سجادی گفت: اینکه وزارت بهداشت گفته است برای پزشکان غیررادیولوژیست دوره آموزش رادیولوژی گذاشته شود به نیازهای وزارتخانه برمی‌گردد.
مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی گفت: علت اینکه وزارت بهداشت این مجوز را اعلام کرده نیاز برخی شهرهای محروم و کوچک به رادیولوژیست است چرا که در این شهرها یا رادیولوژیست وجود ندارد یا حاضر به شرکت در طرح شبکه بهداشت و درمان نیستند.
وی گفت: این رادیولوژیست‌ها که در طرح شبکه شرکت نمی‌کنند اغلب تمایل دارند کار خصوصی خود را دنبال کند و در مطب‌های خود به دنبال درآمد بیشتر باشند.
سجادی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت خواسته است با ایجاد دوره آموزشی رادیولوژی برای پزشکان مختلف این نیاز را برطرف کند.
مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی گفت: این مجوز مخصوص پزشکان عمومی نیست بلکه به هر گروه از پزشکان حاضر در شبکه بهداشت و درمان اعم از متخصصان زنان، اطفال و … داده می‌شود.
وی تصریح کرد: این پزشکان با گذراندن دوره آموزشی دیگر نیازی به ارجاع بیمار به شهرهای دیگر برای انجام رادیولوژی ندارند بلکه به سرعت و بدون صرف هزینه بیشتر این آزمایش را انجام خواهند داد.

رییس انجمن رادیولوژی ایران خبر داد:
انجام سونوگرافی توسط پزشکان عمومی ابلاغ و تصویب نشد
خبرگزاری دانا: رییس انجمن رادیولوژی ایران انجام سونوگرافی از سوی پزشکان عمومی را منتفی اعلام کرد و گفت: نشر این خبر موجب نگرانی متخصصان این حوزه شد که خوشبختانه این موضوع با تعهداتی که رادیولوژیست ها به وزارت بهداشت دادند بر روی کاغذ ماند.
دکتر جلال جلال شکوهی رییس انجمن رادیولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری دانا(دانا خبر) با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه پزشکان عمومی می توانند در مطب های خود سونوگرافی را انجام دهند بیان کرد: این موضوع طی نامه ای به معاونت درمان اعلام شده بود اما ابلاغ و تصویب نشد و هیچ معاونتی حق اجرای آن را ندارند.
وی افزود: سونوگرافی یکی از خدمات پایه و ثابت یک رادیولوژیست است که نیاز به گذراندن یک دوره ۴ ساله دارد بنابراین یک پزشک عمومی نمی تواند با گذران دوره ۲الی ۳ ماه این خدمت را ارایه دهد و حتی قادر نخواهد بود دستگاه های مناسب این کار را تهیه کند.
دکتر جلالی با بیان اینکه این تصمیم به دلیل کمبود نیروی رادیولوژیست در برخی از مناطق کشور از سوی وزارت بهداشت اخذ شده بود گفت: در برخی از مناطق کشور به تعداد ۳۰۰الی ۴۰۰ رادیولوژیست کمبود وجود دارد به همین دلیل وزارت بهداشت احساس نیاز و نگرانی کرد و این تصمیم را گرفت که طی جلساتی که انجمن با وزارت بهداشت و معاونان داشت تعهد داد این کمبود ها را پوشش دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش عدم فعالیت رادیولوژیست ها در مراکز درمانی دولتی را یکی از دلایل اصلی این کمبود ها دانست و گفت: اگر یک رادیولوژیست در مراکز خصوصی ارایه خدمت کند ۵۰الی ۶۰ درصد اما در مراکز دولتی ۱۵ الی ۲۰ درصد از دریافتی را به او می دهند که این موضوع باعث کاهش انگیره آن ها برای فعالیت در مراکز دولتی شده است.
رییس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به پیشنهادهایی که در خصوص لغو این موضوع داده است عنوان کرد: یکی از تعهدات ما این است که رزیدنت ها در مناطق مورد نیاز به جای ۱ماه ۴ ماه طرح بگذرانند که این مساله مورد قبول رادیولوژیست و وزارتخانه قرار گرفت.

به نقل از سایت ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی


5 دیدگاه

دکتربهمن مشفقی · جولای 13, 2013 در 7:54 ق.ظ

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با تاکید بر این مطلب که پزشکان عمومی هرگز در حوزه فعالیت متخصصین رادیولوژی ورود نمی کنند، تصریح کرد: پزشکان عمومی هیچ وقت به دنبال این نبوده اند که کار رادیولوژیستها را انجام دهند و آنچه در برخی رسانه ها عنوان می شود، فقط مخدوش کردن جایگاه این پزشکان در نزد مردم و جامعه پزشکی است.

دکتر علی سجادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بنده به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران، به صراحت عنوان می کنم که جامعه پزشکان عمومی کشور هرگز به دنبال این نبوده است که بخواهد در حوزه فعالیت متخصصین رادیولوژی دخالت کند. از این رو، طرح چنین مباحثی فقط می تواند جایگاه پزشکان عمومی را خدشه دار کند.

دکتر امین الله روزدار · جولای 15, 2013 در 12:14 ق.ظ

با سلام:کشمکش فعلی بر سر حق انجام سونوگرافی به پزشکان عمومی و بی نیازی مناطق محروم از وجود رادیولوژیست هائی که حاضر به حضور در مناطق محروم نمی شوند و کش و قوس های مرتبط با ان که احتمالا عقبه بیشتر از این خواهد داشت در حقیقت رویاروئی دو فرم تفکر و اندیشه است که نحوه ارائه خدمات را در بخش بهدا شت و درمان نمایندگی می کنند.الف)تفکری که خواهان عدالت در سلامت بوده و در نتیجه خواهان دخالت دولت در نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی بوده و ب)تفکری که خواهان ارائه خدمات بصورت آزاد وخواهان کاهش و یا حذف دخالت دولت در ارائه خدمات بوده و “مارکت” یا الگوی “بازار ازاد” ارائه خدمات را نمایندگی میکند.متاسفانه روش مارکتینگ یا بازار ازادبدلیل بنیان های ذاتی خود عدالت در سلامت را به پای سود اوری در این بخش قربانی کرده و انچنان بلبشوئی را در بازار ازاد خود دامن میزند که بخشی از این درهم ریختگی را امروز شاهد هستیم.(سهام سالاری در نظام ارئه خدمات/فرو ریزی اخلاق در پزشکی/پدیده نحس زیر میزی/تقاضای القائی برای کسب سود بیشتر و …..)در نتیجه در این میان اساسا از این مصوبه نه تنها پزشکان عمومی سودی نمیبرند بلکه اجرای ان به تنشهای موجوددر میان پزشکان بیشتر دامن زده خواهد شد.نفع پزشکان عمومی در برچیده شدن” بازار آزاد”در سلامت بوده که به حاکمیت ابزار در پزشکی پایان خواهد داد.تخصص زدگی و حاکمیت ابزار به جای حاکمیت بالینی نظام سلامت مبتنی بر بیماری محوری را طلب میکند و نظام سلامت را از راهبرد” سلامت محور” دور میکند.همگاران رادیو لوژیست ما هم به جای اینکه به منافع اقتصادی کوتاه مدت خود بیاندیشندو خواهان حاکمیت ابزار در پزشکی باشند به منافع بلند مدت خود که حفظ جایگاه علمی تخصصی خود است بیاندیشندو خواهان تصحیح نظام ارائه خدمات پزشکی باشند نظام ارائه خدماتی که مریض ناچار نباشد فرش زیر پای خود را برای یک عمل کیسه صفرا بفروشد و پزشک هم مجبور نباشد برای کسب سود بیشتر به ارجاع بی دلیل (ارجاع به سهام خود)روی بیاورد و با آبروی علمی خود بازی کند

دلسوز · جولای 16, 2013 در 4:00 ق.ظ

اینخبر تکذیب شده است و هیچ بخش نامه ای در این مورد صادر نشده است
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920423000271

دکتربهمن مشفقی · جولای 16, 2013 در 2:58 ب.ظ

درود بر دکتر امین الله روز دار ، و بیان آشکار منطقی اش دراین زمینه که جادارد به آن توجه ی ویژه وثمر بخش شود.

دکتر کوروش محمدی · آگوست 1, 2013 در 11:08 ب.ظ

با سلام. بنده با این طرح اگر بطور اصولی اجرا شود موافقم .اگر طرح به شیوه ای اجرا شود که اطلاعات دریافتی توسط سیستمهای پرقدت دیتا مثل شبکه موبایل نسل ۳ از قبیل رایتل به سامانه تحت شبکه و وب فرستاده شود و از ان مرکز تصویر پس فرستاده شود و نیازی به پردازنده پرقدت دستگاه سونوگرافی نمی باشد(یعنی یک کامپیوترمرکزی جای چندین کامپیوتر در هر دستگاه سونو) و یا اینکار می توان سونوگرافی انلاین انجام داد و چه بهترین انتخاب برای اپریت کردن توسط پزشک عمومی.با این حال این مستلزم هدایت یک متخصص رادیولوژی در همه مراحل می باشد.و بااینکار می توان به متخصصین مربوطه در خانه اجازه سونو و حتی داپلر انلاین را داد

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.