بنیان‌گذار شبکه‌ی بهداشت و درمان ایران درگذشت

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

دکتر سیروس پیله‌رودی، یکی از بنیان‌گذاران نظام شبکه‌ها‌ی بهداشتی- درمانی کشور، صبح روز سه‌شنبه ۴ تیرماه درگذشت.
دکتر پیله‌رودی که در هنگام مرگ ۷۶ سال داشت، مدت‌ها دچار بیماری با زمینه‌ی قلبی بود و درگذشت او پس از یک هفته بستری در بیمارستان دی تهران بر اثر ضایعه‌ی مغزی رخ داد.
وی یکی از طراحان و بنیانگذاران شبکه‌ی خدمات بهداشتی اولیه (PHC) ایران در نخستین سال‌های پس از انقلاب است که به‌دلیل تاثیر بنیادین آن بر ارتقای سلامت ایرانیان، از بزرگ‌ترین افتخارات تاریخ جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.
دکتر پیله‌رودی در اسفند ۱۳۱۶ در آستارا متولد شد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آستارا و رشت به‌پایان رساند و در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران و در سال ۱۳۴۳ فارغ‌التحصیل شد.
مدیریت سپاه بهداشت استان لرستان، مدیر عاملی بهداری غرب تهران، مدیر عاملی بهداری راه آهن و… از جمله فعالیت‌های دکتر پیله‌رودی در سال‌های پیش از انقلاب بود.
پس از پیروزی انقلاب، وی در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ در دانشگاه تهران دوره‌ی MPH را گذراند و در همین سال‌ها به‌همراه دکتر کامل شادپور و دکتر ایوب اسپندار (هر دو گیلانی) و گروهی دیگر از فعالان وزارت بهداری سابق، نظام شبکه‌های بهداشتی- درمانی ایران را پایه‌گذاری کرد که برای نخستین بار خدمات برنامه‌ریزی شده‌ی بهداشتی- درمانی را به اعماق دورترین روستاهای کشور برد و باعث رشد بسیاری از شاخص‌های اساسی سلامتی در کشور شد، به‌طوری که هم‌اکنون نیز در بسیاری از کشورهای دیگر از آن الگوبرداری می‌شود.
دکتر پیله‌رودی همچنین مولف چندین کتاب در زمینه‌های مختلف مرتبط با شبکه‌های بهداشت و درمان است که هم‌اینک در رشته‌های عمومی و تخصصی پزشکی و بهداشت تدریس می‌شود.
وی که به‌دلیل خدمات بی‌نظیر خود ده‌ها جایزه و تندیس بین‌المللی و ملی از جمله جایزه‌ی سازمان جهانی بهداشت را به خود اختصاص داد، امسال نیز در مراسم روز جهانی بهداشت مورد تقدیر قرار گرفت.
«انجمن پزشکان عمومی رشت» درگذشت این استاد گرامی را تسلیت می‌گوید و امیدوار است تجربیات ارزشمند او و همکارانش در ارتقای نظام سلامت کشور چراغ راه آینده‌ی ما باشد.

به نقل از ماهنامه‌ی پزشکان گیل


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.