پیشنهادهای رشت برای گسترش تشکیلات انجمن پزشکان عمومی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

نامه‌ی زیر را دکتر حمید طهماسبی‌پور، مسوول کمیته‌ی «تشکیلات» انجمن پزشکان عمومی رشت در پاسخ به درخواست کتبی دکتر حسن هویدا، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، نوشته که حاوی پیشنهادهای انجمن رشت برای گسترش تشکیلات انجمن پزشکان عمومی است. قرار است این پیشنهادها به نشست ۳۰/۸/۸۷ کارگروه «تشکیلات و انتخابات» انجمن ارایه شود.
ریاست محترم انجمن پزشکان عمومی ایران
جناب آقای دکتر حسن هویدا

با سلام و احترام، ضمن تشکر از جناب‌عالی در انتخاب این‌جانب به‌عنوان عضو کارگروه تشکیلات و انتخابات و در پاسخ به نامه‌ی ۵۵۸/۸۷/ پ ع مورخ ۱۴/۷/۸۷ به استحضار می‌رساند:
انجمن پزشکان عمومی رشت در تاریخ ۲۶/۸/۸۷ نشستی برای بحث درباره‌ی کارگروه تشکیلات و انتخابات برگزار کرد که ماحصل پیشنهادات و نظریات به‌شرح زیر تقدیم می‌شود:

تحکیم و گسترش انجمن پزشکان عمومی ایران:
برای تحکیم و گسترش انجمن پزشکان عمومی ایران، فعالیت کارگروه تشکیلات بهتر است در دو زمینه باشد:
الف: تثبیت، گسترش و قانونمند کردن شعب موجود انجمن
برای این منظور لازم است ساختار تشکیلاتی واحدی برای شهر و استان تعریف شود.
– انجمن شهرستان:
۱٫ طبق اساس‌نامه‌ی انجمن، مجمع عمومی از ارکان اساسی انجمن است که حداقل سالی یک‌بار به‌طور رسمی برگزار و گزارش آن به انجمن مرکزی فرستاده می‌شود.
۲٫ بهتر است هیات مدیره‌ی انجمن هر شهر برای جلب مشارکت بیشتر فعالان صنفی و استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های موجود کمیته‌هایی در زیرمجموعه‌ی خود تشکیل دهد. شامل:
۱-۲٫ کمیته‌ی تشکیلات با وظایف:
– ایجاد بانک اطلاعاتی از پزشکان عمومی شهر (شامل نام، نام خانوادگی، شماره‌ی نظام پزشکی، نشانی محل کار، تلفن تماس.
– بسته به تعداد پزشکان و گستردگی جغرافیایی، تقسیم شهر به چند منطقه و برگزاری جلسات منظم منطقه‌ای برای پزشکان هر منطقه تا ارتباط چهره به چهره باعث همبستگی بیشتر همکاران گردد.
۲-۲٫ کمیته‌ی تبلیغات و انتشارات با وظایف:
– انتشار بولتن (خبرنامه) یا نشریه
– راه‌اندازی وبلاگ یا سایت به‌منظور اطلاع‌رسانی به اعضا
۲-۳٫ کمیته‌ی رفاهی و مالی با وظایف:
– جمع‌آوری حق عضویت
– تشکیل شرکت تعاونی
– قرارداد با اسپانسر برای افزایش توان مالی انجمن.
۲-۴٫ کمیته‌ی آموزشی با وظایف:
– برگزاری دوره‌های بازآموزی، آموزش اختصاصی و …
– شورای هماهنگی انجمن‌های استان:
در استان‌هایی که در شهرهای مختلف آن انجمن‌های فعالی وجود دارد، شورای هماهنگی استان از انجمن‌های رسمی و فعال این شهرها تشکیل می‌شود که وظیفه‌ی آن ایجاد هماهنگی در فعالیت انجمن‌های موجود استان و تلاش برای تشکیل انجمن در شهرهای فاقد انجمن است.
شورای هماهنگی استان نیز برای فعالیت‌های خود می‌تواند کارگروه‌های زیر را تشکیل دهد:
۱٫ کارگروه تشکیلات به‌منظور ایجاد بانک اطلاعات از پزشکان استان، شناسایی پزشکان مستعد و فعال در زمینه‌ی صنفی در شهر‌های فاقد انجمن و تلاش برای تاسیس انجمن در آن شهرها
۲٫ کارگروه تبلیغات و انتشارات به‌منظور انتشار نشریه در سطح استان و ایجاد وبلاگ یا سایت استانی
۳٫ کارگروه آموزش به‌منظور برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزشی
۴٫ تشکیل کارگروه‌های ویژه متناسب با معضلات حاد جامعه‌ی پزشکان عمومی مانند طرح پزشک خانواده، بیمه‌ی روستاییان، مراکز درمانی معین تامین اجتماعی و …
آیین‌نامه‌ی فعالیت و حدود اختیارات شورای هماهنگی استان توسط شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران تدوین می‌شود.
ب: تاسیس شعب انجمن در استان‌های فاقد انجمن پزشکان عمومی
تاسیس شعب انجمن در استان‌های فاقد انجمن کار دشواری است که می‌باید با برنامه‌ریزی صحیح و پی‌گیری مستمر کارگروه تشکیلات انجام شود. بدین منظور لازم است مقدماتی فراهم گردد:
۱٫ ایجاد بانک اطلاعاتی (شامل نام و نام خانوادگی، شماره‌ی نظام پزشکی، نشانی محل کار، تلفن تماس) از پزشکان عمومی سراسر کشور به‌ویژه آنان که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. برای تسریع در این امر می‌توان به کمک سازمان نظام پزشکی هر استان و شهرستان این اطلاعات را به‌دست آورد.
۲٫ برای ارتباط مستمر با اعضا، انتشار نشریه‌ی سراسری ماهانه یا دوماهانه و ایجاد سایت اینترنتی توسط شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران الزامی است. در نشریه می‌باید خط ‌مشی عمومی انجمن و فعالیت‌های آن تبلیغ شود و ضمن تشویق همکاران در شهرهای فاقد انجمن به تاسیس شعب، نحوه‌ی ارتباط با انجمن مرکزی به‌صورت فرمی مشخص به‌طور مستمر منتشر گردد.
پس از گذشت شش ماه تا یک سال با جمع‌آوری اطلاعات فوق و شناسایی پزشکان مایل به فعالیت در انجمن، با مدیریت کارگروه تشکیلات و همکاری شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران می‌توان در شهرها و استان‌های فاقد انجمن، شعب جدید تاسیس کرد.

آیین‌نامه‌ی داخلی کارگروه تشکیلات و انتخابات:
با تدوین آیین‌نامه‌ی داخلی، ساختار تشکیلاتی، نحوه‌ی تشکیل جلسات و زمان و محل آن مشخص می‌شود.
۱- ساختار تشکیلاتی کارگروه: علاوه بر رییس (که از قبل انتخاب و مشخص شده) باید نایب رییس، دبیر و منشی انتخاب شود. که وظایف هر یک به‌شرح زیر است:
– نایب رییس: در غیاب رییس مسوولیت ریاست کارگروه را دارد.
– دبیر: وظیفه‌ی تبادل اطلاعات و دستور جلسات بین اعضا را به عهده دارد.
– منشی: ثبت و نگهداری صورت‌جلسه‌ی مصوبات کارگروه را انجام می‌دهد.
۲- بهتر است جلسات کارگروه حداکثر هر دو ماه یک بار تشکیل ‌شود.
۳- محل تشکیل جلسات: به‌علت دسترسی بهتر اعضا بهتر است در تهران باشد.
۴- جلسه‌ی کارگروه با شرکت نصف به‌علاوه‌ی یک نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و بهتر است دستور جلسات از دو هفته پیش از طریق دبیر به اطلاع اعضا رسانده شود.

انتخابات و شیوه‌ی اجرای آن:
انتخابات انجمن شهرستان‌ها می‌باید از یک آیین‌نامه‌ی واحد تبعیت کند. بنابراین لازم است آیین‌نامه‌ی اجرای انتخابات اگر وجود ندارد تدوین شود و اگر هم وجود دارد در اختیار شعب انجمن قرار گیرد و همه‌ی شعب ملزم به اجرای دقیق آن باشند. نماینده‌ی انجمن مرکزی در انتخابات هر انجمن ناظر بر اجرای صحیح آیین‌نامه‌ی انتخابات است و گزارش کتبی به شورای مرکزی ارایه خواهد کرد.

با تشکر
دکتر حمید طهماسبی‌پور
مسوول کمیته‌ی تشکیلات انجمن پزشکان عمومی رشت


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.