انجمن پزشکان عمومی شیراز: مراجعات بی‌رویه به پزشکان خانواده داد همه را درآورده است

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

سایت ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی ایران: هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی شیراز با صدور بیانیه‌ای نسبت به «مراجعات بی‌رویه به پزشکان خانواده» هشدار داد.
در این بیانیه که دیروز (۲۵ آذر ۹۱) در سایت انجمن پزشکان عمومی فارس منتشر شد، بر ضرورت اصلاح نظام پرداخت هم به‌صورت تصحیح میزان سرانه و هم گذاشتن FFC (دریافت برای هر مراجعه) با محاسبه‌ی حداقل فرانشیز برای تمامی بیماران تاکید شده است.
گفتنی است استان فارس از معدود استان‌هایی است که دستورالعمل پزشک خانواده‌ی شهری (نسخه‌ی ۰۲) در آن پیاده شده و پیش از این نیز اخبار متعددی از مشکلات اجرایی این دستورالعمل در آن منتشر شده است.
متن بیانیه‌ی هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی شیراز بدین شرح است:

چرا مراجعات بی‌رویه به پزشکان خانواده داد همه حتی مجریان طرح را درآورده است
مشکل کجاست؟
همکاران ما در انجمن پزشکان عمومی شیراز و دیگر استان‌ها قبل و بعد از شروع طرح هشدارهای لازم در مورد اشکال در سیستم پرداخت نسخه ۰۲ که به صورت PC یا سرانه می‌باشد را داده بودند. در این نظام پرداختی ریسک مالی متوجه خریداران خدمت و بار مراجعه بر دوش ارائه‌دهندگان خدمت می‌باشد. برای رفع این اشکال اکثریت قریب به اتفاق نظام‌های پرداختی به صورت Mixed Payment یا (نظام ترکیبی) تعریف گردیده است یعنی بخشی از دریافتی پزشکان به صورت PC یا سرانه و بخشی به صورت فرانشیز و بخش دیگر به صورت FFC یا (دریافت برای هر مراجعه) دریافت می‌شود. همچنین بنا به ضرورت در بعضی از موارد پرداخت حقوق یا (SP (Salary Payment نیز در نظر گرفته می‌شود.
در این نظام پرداختی Mixed Payment بیمار به علت پرداخت فرانشیز مراجعات بی‌رویه و بدون توجیه به پزشک ندارد و این فاکتور نقش اصلی در تنظیم بار مراجعه را دارد و چون بخشی از دریافتی به صورت PC می‌باشد پزشک انگیزه کافی برای پذیرش سقف بیمار مورد نظر را دارد و برای انگیزه در تعداد بیمارانی که پزشک پذیرش می‌نماید بخشی از پرداختی به صورت FFC می‌باشد. این سیستم پرداختی به صورت خودتنظیمی خودش را پایش میکند و درصد هر کدام از بخشها به وسیله مجریان طرح و براساس فاکتورهای مختلف و شرایط اقلیمی و فرهنگی اجتماعی هر جامعه کم و زیاد می‌شود.
با توجه به مطالب پیشگفت و مشکلاتی که در مراجعات بی‌رویه افراد به مطب‌ها صورت می‌گیرد که داد مجریان و دست‌اندرکاران طرح را نیز در آورده است بایستی هر چه سریع‌تر و بدون فوت وقت به اصلاح نظام پرداخت همت گمارد و در کنار تصحیح میزان سرانه و گذاشتن FFC، حداقل فرانشیز را به طریق منطقی و مستدل محاسبه و جهت تمامی بیماران مراجعه کننده با هر تعداد مراجعه اعمال نمود.
بدیهی است در حالی که طراحان نسخه ۰۲ با توجه به تعرفه سال ۹۱ بار مراجعه ۲/۶ در سال را در نظر گرفته‌اند لذا اظهارنظر جدید مسئولین محترم درباره احتمال گذاشتن فرانشیز جهت مراجعه بیش از سه بار در ماه غیرمنطقی و غیرکارشناسانه است و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به هر فرد تحت پوشش امکان ۳۶ بار مراجعه و دریافت خدمات رایگان در سال را می‌دهد.

به نقل از سایت ائتلاف فراگیر.


1 دیدگاه

دکتر بهنام مسیحی پور · دسامبر 18, 2012 در 12:27 ب.ظ

گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.