از انجمن‌های پزشکان عمومی به هیات مدیره‌ی جدید: فعالیت خود را بلافاصله آغاز کنید!

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

۳۵ شعبه از انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور با انتقاد از تاخیر در اعلام رسمی نتیجه‌ی انتخابات این انجمن و اعلام حمایت قاطع از منتخبان جدید هیات مدیره‌، از آنان خواستند ضمن پیگیری هر چه سریع‏‌تر تشریفات مربوطه از طرق قانونی، فعالیت خود را در راستای اهداف انجمن و در اجرای وظایف بر زمین مانده‌ی آن بلافاصله آغاز کنند.

به گزارش منبع خبری سایت ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی ایران، این درخواست که امروز در قطع‌نامه‌ی پایانی نشست گیلان انجمن‌های پزشکان عمومی (دهکده‌ی ساحلی بندر انزلی، ۴ و ۵ آبان ۹۱) منتشر شد، به امضای انجمن‌های پزشکان عمومی شهرهای آبادان، آباده، آزادشهر، اردبیل، اصفهان، بابل، بجنورد، بم، بندر انزلی، بهشهر، پاکدشت، تنکابن، جیرفت، خوی، رشت، زرند، ساری، سبزوار، سیرجان، شهریار، شیراز، صومعه‌سرا، فسا، فومن، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لاهیجان، لنجان، مراغه، میانه، نور، نوشهر و یزد رسیده است.

در این قطع‌نامه همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری با مجریان و سیاست‌گذاران برنامه‌‌ی پزشک خانواده برای اصلاح آن، از مسوولان درخواست شده با تجدید نظر در سرعت و شیوه‌ی پیاده‌سازی این برنامه در نقاطی که اجرای آن آغاز شده است، فعلاً از توسعه‌ی کمی آن در سایر نقاط کشور بپرهیزند.

متن قطع‌نامه‌ی انجمن‌های پزشکان عمومی حاضر در نشست گیلان به‌شرح زیر است: بازنگری در جایگاه حرفه‌‏ای و اجتماعی پزشکان عمومی ایران مقوله‏‌ای است که تمامی آگاهان و مسوولان ارشد نظام بر ضرورت انجام آن اتفاق نظر دارند؛ اما این مهم میسر نمی‌‏شود مگر با خودباوری و همت همکاران پزشک عمومی برای بازسازی منزلت خویش با انسجامی دوباره و برنامه‏‌ای مستمر. در این راستا، اکثریت قاطع انجمن‏‌های پزشکان عمومی سراسر کشور در ادامه‌ی نشست‏‌های دوره‏‌ای خود، این بار در استان گیلان گرد هم آمدند و پس از هم‏‌اندیشی و مذاکرات طولانی در قالب کارگروه‏‌های تخصصی، بر محورهای زیر اتفاق نظر حاصل کردند:

• انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱ نمونه‏‌ای تحسین‏‌برانگیز از مسوولیت‏‌پذیری و حضور آگاهانه‌ی همکاران برای تعیین سرنوشت تشکل خویش بود؛ در مقابل، انتظار می‌‏رود که این حرکت ارزشمند با رویکرد عادلانه و مسوولانه‌ی کمیسیون انجمن‌های علمی تکمیل گردد و از تاخیر بیشتر در اعلام رسمی نتیجه‌ی انتخابات خودداری شود. از این‌رو شایسته است مسوولان ذی‏‌ربط ضمن غنیمت شمردن فرصت پدید آمده برای همراهی جامعه‌ی پزشکان عمومی در ساماندهی نظام سلامت، هر چه سریع‏‌تر با عمل به وظیفه‌ی قانونی خود، عزم خویش را برای رفع مشکلات این قشر فرهیخته اثبات کنند.

• انجمن‏‌های پزشکان عمومی امضا کننده‌ی این قطع‌نامه با اعلام حمایت قاطع خود از منتخبان جدید انجمن، از ایشان می‌‏خواهند ضمن پیگیری هر چه سریع‏‌تر تشریفات مربوطه از طرق قانونی، فعالیت خود را در راستای اهداف انجمن و در اجرای وظایف بر زمین مانده‌ی آن بلافاصله آغاز کنند. انجمن‌های مذکور ضمن صحه‌گذاری بر نتایج به‌دست آمده از انتخابات، بر تکلیف هیات مدیره‌ی جدید برای فعالیت و برنامه‌ریزی منطبق با اهداف اساسنامه و نیازهای جامعه‌ی پزشکان عمومی، تاکید می‌کنند.

• تحول ساختاری در نظام سلامت کشور در قالب برنامه‌ی پزشک خانواده یکی از آرمان‌های پزشکان عمومی کشور است؛ ولی پای گذاشتن در این مسیر نیاز به برنامه‌ای جامع و اندیشمندانه با بهره‌گیری از توان کلیه‌ی نخبگان علمی و اجرایی دارد. بی‏‌توجهی به نظرات اصلاحی کار‌شناسان و مجامع علمی و صنفی و همچنین شتابزدگی در اجرای این برنامه بدون تامین زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن، به زمین‏‌گیر شدن این طرح بزرگ ملی منجر خواهد شد و هم‏‌میهنان و جامعه‌ی پزشکی را تا سال‏‌ها از مواهب و مزایای آن محروم خواهد کرد.

• امید است مجریان برنامه‌ی پزشک خانواده با تجدید نظر در سرعت و شیوه‌ی پیاده‌سازی این برنامه در نقاطی که اجرای آن آغاز شده است، مهلتی مناسب برای تامین زیرساخت‌های حداقلی و سازماندهی مجدد فراهم آوردند و فعلاً با پرهیز از توسعه‌ی کمی آن در سایر نقاط کشور و با رویکردی منطقی و مشورت‏‌جویانه، نسبت به بررسی و اعمال اصلاحات لازم اقدام کنند. در این راستا انجمن‌های پزشکان عمومی و کار‌شناسان ذی‌ربط به‌زودی دومین نسخه از دیدگاه‌ها و نظرات خود را با تحلیل مشکلات ناشی از اجرای برنامه در اختیار مجریان و سیاست‌گذاران برنامه قرار خواهند داد و در صورت توجه عملی مسوولان، از هر گونه همکاری موثر و علاج‌جویانه دریغ نخواهند ورزید.

• انجمن‏‌های پزشکان عمومی ایران حضور فعالانه‌ی جامعه پزشکان عمومی در عرصه‌های صنفی و اجتماعی را آغازی برای احقاق حقوق خویش و ارتقای کیفیت خدمات در نظام سلامت کشور می‌دانند و بر این اساس از تمامی همکاران تقاضا می‌‏کنند بخشی از توان خود را مصروف خدمت به تشکل‏‌های علمی و صنفی خود کنند و در توسعه‌ی انجمن و همچنین تاثیرگذاری شایسته بر سایر نهادهای صنفی از جمله سازمان نظام پزشکی همت گمارند. بدیهی است که بهره‌مندی از ظرفیت‌‏های علمی و توانمندی‏‌های حرفه‏‌ای می‌‏تواند در نظام‏‌مندی و توجه بیشتر نهادهایی مانند سازمان نظام پزشکی به نیازهای واقعی و اعتبار کلیت جامعه‌ی پزشکی و همچنین رفع استضعاف از برخی گروه‏‌های پزشکی راهگشا باشد.


1 دیدگاه

دکتربهمن مشفقی · فوریه 25, 2013 در 8:28 ب.ظ

تاخیردراعلان نتیجه ی انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران!
مصداق بارز آب از سرچشمه(اساسنامه انجمن) گل آلود است، می باشد.
تا کنون مطالب زیادی در اعتراض به تاخیر غیر متعارف و شگفت انگیزاعلان نتیجه ی انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران نوشته شده است ولی همچنان حضرات از اعلان نتیجه ی آن خود داری کرده ومی کنند.!
نکات مختلفی در خصوص اساس نامه ی انجمن پزشکان عمومی ایران وایراد هایی که به آن می تواند وارد باشد مدت ها به ذهن اینجانب رسید و لی هر چه سعی و صبر شد تا اعضای هیئت مدیره ی منتخب که شروع کار شان را اعلان نمایند و این امر مورد تاکید نشست بندر انزلی و قطعنامه ی آن مبنی بر شروع فوری کارشان بود هم بوده است، متاسفانه تااین تاریخ عملی نشد.!
از جمله نکات ضروری که باید مورد توجه ی جدی هیئت مدیره ی منتخب و مجمع عمومی انجمن پزشکان عمومی ایران قرار گیرد یکی مسئله ی تعین تکلیف دوره انجمن به صورت مشخص واینکه اگر تا آن مدت انجمن انتخابات جدید را به اجرا نگذارد تکلیف چه می باشد؟ آیا مثل اتفاقی که بعد ار چندین سال برای انتخاب هیئت مدیره افتاد چه کسی باید پاسخ گو باشد؟ و آیا وجود آن هیئت از نظر قانونی و تصمیمات آن چقدر قدرت اجرایی خواهد داشت؟ منظور این است که در اساس نامه دقیقا قید شود که انتخاب هیئت مدیره جدید در مدت مشخصی باید صورت بگیرد. نه اینکه هر وقت دل شان خواست.!
شاید علت عمده ی به تاخیر افتادن اعلان نتایج انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران این است که وقتی حضرات دیدند در مقابل پایان یافتن دوره ی انجمن ، به مدت طولانی آب از آب تکان نخورد و بسیاری از مکاتبات با انجمن و مسئول آن مدتها پس از پایان دوره مسئولیت همچنان ادامه داشت! درمورد اعلان نتیجه ی انتخابات انجمن پزشکان عمومی هم چون در هیچ جای اساسنامه مدتی تعین نشد ! به آن متوسل شدند و نتیجه ی انتخابات را موکول کردند به هر بار که دل شان خواست اعلان کنند! همان کاری که در مورد انجام انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران تا کنون صورت گرفته است و سر انجام هر وقت که دل شان خواست با انجام آن موافقت و اعلان خواهند کرد.!
هفتم اسفند ماه ۱۳۹۱-لاهیجان- دکتر بهمن مشفقی- پزشک عمومی.

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.