انتقاد نمایندگان پزشکان عمومی از دستورالعمل ۰۲ در کمیسیون بهداشت مجلس

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

نمایندگان صنفی پزشکان عمومی کشور با حضور در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، نگرانی خود را از اشکالات ساختاری و اجرایی نسخه‌ی ۰۲ دستورالعمل طرح پزشک خانواده‌ی شهری اعلام کردند.
در این دیدار که دوشنبه ۲۳ مرداد در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر کائینی و با حضور اکثر اعضای کمیسیون تشکیل شد، از یک‌سو نمایندگان وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از سوی دیگر دکتر عزت‌الله گلعلی‌زاده و دکتر شهریار خاقانی (از منتخبین انتخابات ۲۳ تیرماه انجمن پزشکان عمومی ایران)، دکتر ابوالفضل بهجو (رییس انجمن پزشکان عمومی فارس)، دکتر حسین قشلاقی (بازرس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور) و دکتر مهران قسمتی‌زاده (رییس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی گیلان) به‌نمایندگی از سوی جامعه‌ی پزشکان عمومی حضور داشتند.
نمایندگان پزشکان عمومی در این نشست استقرار نظام سلامت با محوریت پزشک خانواده را از آرمان‌های پزشکان عمومی کشور خواندند، اما از نسخه‌ای که دستورالعمل نسخه‌ی ۰۲ وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده‌ی شهری به‌عنوان طرحی ناقص و سرهم‌بندی شده یاد کردند و شتاب این وزارتخانه برای اجرای چنین طرحی را در ابعاد ملی، بدون آماده‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی، فیزیکی، آموزشی و حتی تامین نیروی انسانی لازم غیرموجه دانستند و از کمیسیون بهداشت خواستند با مداخله‌ی به‌موقع از خسارت‌های جبران‌ناپذیر ناشی از اجرای این طرح بکاهد.
بی‌توجهی به بخش خصوصی و دولتی بودن دستورالعمل، وجود نداشتن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح، بی‌توجهی به قوانین بالادستی، تشکیل نشدن  شورای‌عالی بیمه‌ی سلامت، ناهماهنگی بین سازمان‌های بیمه‌گر، بی‌توجهی به نظرات کار‌شناسی نمایندگان صنوف مختلف پزشکی به‌ویژه انجمن‌های علمی و نظام پزشکی و نبود بودجه‌ی کافی برای اجرای دستورالعمل ۰۲ از مهم‌ترین نگرانی‌های مطرح شده از سوی نمایندگان پزشکان عمومی در این نشست بود.
همچنین مشکلات به‌وجود آمده در ماه نخست اجرای طرح در شیراز از مباحث بسیار جالب توجه این دیدار بود. سرگردانی مردم، به‌راه نیافتادن صحیح نرم‌افزار پرونده‌ی سلامت، پرداخت‌های نا‌هماهنگ و برخلاف وعده‌های اولیه‌ی سازمان‌های بیمه‌گر، بالا بودن بار مراجعه‌ی افراد زیر پوشش (گاهی تا بیش از ۶ بار در ماه)، همکاری نکردن و ناآمادگی سطوح تخصصی و فوق تخصصی برای اجرای طرح از مهم‌ترین مشکلاتی بود که رییس انجمن پزشکان عمومی فارس به آن‌ها اشاره کرد.
در این نشست دکتر محمد شریعتی، رییس ستاد اجرایی برنامه‌ی پزشک خانواده، توضیحاتی در مورد انتقادات مطرح شده داد و با وعده‌ی اصلاح دستورالعمل در حین اجرا، خواستار همکاری جوامع صنفی جامعه‌ی پزشکی با این طرح شد. اما این وعده نیز با این پاسخ روبه‌رو شد که در سال ۸۴  نیز در هنگام اجرای دستورالعمل «بیمه‌ی روستاییان و عشایر» چنین وعده‌ای به مردم و جامعه‌ی پزشکی داده شد. اما آیا این وعده تا کنون تحقق یافته است؟


3 دیدگاه

بهمن · آگوست 29, 2012 در 4:15 ب.ظ

نوشته شده توسط در یکشنبه پنجم شهریور ۱۳۹۱ و ساعت ۲۳:۵۹ | نظر بدهید
دکتروحید دستجردی: بامنتقدان پزشک خانواده مذاکره میکنیم
دکترمرضیه وحید دستجردی ،وزیر بهداشت درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا انتقاداتی که نسبت به برنامه پزشک خانواده وجود دارد را وارد می‌دانید، گفت: به هر حال باید با منتقدان برنامه پزشک خانواده بنشینیم وجلسه بگذاریم، یا ما آنها را قانع می‌کنیم و یا آنها ما را قانع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دراین صورت اگرنیازی به اصلاحی در برنامه پزشک خانواده باشد، اصلاحات صورت می‌گیرد.

وزیربهداشت در پاسخ به این سوال که چه نظری درمورد اینکه منتقدان می‌گویند برنامه پزشک خانواده با شتابزدگی اجرامی شود دارید، تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده باید درهمان زمان برنامه چهارم توسعه انجام می‌شد از همین رو باید این تاخیررا جبران می‌کردیم.

دستجردی تاکیدکرد: ‌ بنابراین وزارت بهداشت نه تنها در اجرای برنامه پزشک خانواده تعجیل نداشته است بلکه تاخیر نیز دارد، بنابراین دعا کنید که بتوانیم آن تاخیر را را جبران کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این گفته منتقدان که با اجرای برنامه پزشک خانواده ۴۰هزارپزشک بلاتکلیف می‌شوند را تایید می‌کنید، افزود: نه اصلا این طور نیست، دراجرای برنامه پزشک خانواده۳۰ هزارپزشک موردنیاز است که ۲۰هزارنفر آن از پزشکان دولتی و خصوصی الان در سیستم وجود دارد.

وزیربهداشت ادامه داد: ۱۰هزارپزشک دیگر نیز موردنیازاست که امیدواریم زود‌تر وارد عرصه شوند و از”کارخانه تولید پزشک” بیرون بیایند (!)

بهمن · سپتامبر 4, 2012 در 9:56 ق.ظ

نکاتی قابل تذکردرخصوص مصاحبه ی اخیرمعاون وزیربهداشت ودرمان.
خبرگزاری فارس درتاریخ یازدهم شهریورماه جاری مصاحبه ای با آقای رمضان محسن پورمعاون وزیر بهداشت انجام داد که درآن ایشان گفتند: نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس ازمسئولان وزارت بهداشت ودرمان خواستند که درباره ی اجرای برنامه پزشک خانواده توضیح دهند.وزیربهداشت هم یک جلسه ی کامل رابه تشریح این برنامه درکمیسیون بهداشت مجلس اختصاص داد.وی درادامه گفت: اعضای کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس نسبت به این برنامه حرف داشتند اما برای اینکه مطلع نبودند.وقتی اطلاعات به آنها رسید مشکل شان حل شد.
دراین خصوص بایدگفت که به نظرنمی رسد افراد نا مطلع ونا آگاه دراموربهداشت ودرمان کشوروطرح های پزشکی مختلف عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس باشند زیرا معمولا کسانی به عضویت این کمیسیون اتنخاب می شوند که حد اقل اطلاعات لازم را درخصوص وظایف آن کمیسیون داشته باشند.وانگهی اعضای کمیسیون یاد شده با طرح بهداشت خانواده نداشتند که آقای معاون وزیر دراین مصاحبه گفتند: وقتی اطلاعات به آنها رسید، مشکل شان حل شد.!
مطلب قابل تاسفی که دراین مصاحبه ازدهان ایشان شنیده شد این بود که گفتند: .
آقای معاون وزیر! حرف های آن پزشکان عمومی شرکت کننده درآن جلسه نبود. بلکه آنها با دلایل ومستندات غیرقابل انکار زدند وضمن تاکید برمفید بودن طرح( که شما عکس آنرا دراین مصاحبه بیان کردید!) صرفا به نحوه ی عجولانه ی اجرای طرح ومشکلات ازپیش مشهود طرح، چیزی که شما هم به آن اعتقاد دارید ومنتها منتظربروزآن هستید.!ایراد داشتند نه خود طرح که اجرای صحیح آن از آرزو های شان بوده وهست.اگرپزشکان شرکت کننده درآن جلسه نقدی به نحوه ی اجرای طرح آن هم با دلایل کافی دارند بخاطر این است که نمی خواهند در آینده شاهد پیاده شدن طرح به شکل شیربی یال ودم واشکمی باشند که ضررش قبل ازهمه به مردم ونظام سلامت کشوروارد خواهد ساخت است ولاغیر.!

دکتربهمن مشفقی · سپتامبر 25, 2012 در 9:48 ق.ظ

جانا سخن از زبان ما پزشکان عمومی می گویی!

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با فارس:
تردید داریم، برنامه پزشک خانواده در این دولت اجرا شود

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تردید داریم برنامه پزشک خانواده در این دولت اجرا شود، چون بودجه لازم تأمین نشده، کادرسازی صورت نگرفته و فرهنگ‌سازی انجام نشده است و اگر این برنامه اجرا شود، هرج و مرج بیشتری بر حوزه سلامت حاکم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.