همه‌ی عوارض شربت متادون!

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

در پی نظرخواهی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد عوارض شربت متادون، «کمیته‌ی درمانگران سوءمصرف مواد» شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی گیلان، طی نامه‌ای به این نظرخواهی پاسخ داد.

متن این نامه که در آن مشکلات توزیع انحصاری شربت متادون در سه دسته‌ی عوارض دارویی، مشکلات مصرف و ایجاد بی‌اعتمادی در بیماران دسته‌بندی شده، بدین شرح است:

پیرو نظرخواهی معاونت محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد اعلام عوارض دارویی مشاهده شده پس از مصرف شربت متادون و در پی مصوبه‌ی «کمیته‌ی درمانگران سوءمصرف مواد» شورای هماهنگی انجمن‌‌های پزشکان عمومی گیلان مبنی بر نظرخواهی از همکاران در این مورد، بدین‌وسیله جمع‌بندی نظرات حاصله به‌منظور اعلام به معاونت محترم درمان دانشگاه به‌شرح زیر تقدیم می‌شود:

۱٫ عوارض دارویی:
– پس از مصرف شربت متادون، گزارش عوارض پوستی از جمله راش، کهیر و خارش بسیار بیشتر از مواردی بوده است که بیماران قرص مصرف می‌کرده‌اند.
– وجود الکل در شربت متادون (۱۰ درصد) سبب شده که در دوز معادل اثربخشی کمتری نسبت به قرص داشته باشد و همین مساله سبب افزایش دوز مصرفی بیماران گاه از ۱۰ میلی‌گرم تا بیشتر ‌شده است.
– وجود الکل در در ترکیب شربت سبب تشدید علایم و عوارض گوارشی در افراد دچار زخم‌های گوارشی شده است.
– با مصرف شربت متادون اختلالات گوارشی متعدد از جمله تهوع، استفراغ، نفخ و اختلال در اجابت مزاج (به‌صورت اسهال و گاه یبوست) به‌وفور دیده شده که بسیار بیشتر از مواردی است که بیماران قرص مصرف می‌کرده‌اند.
– با وجود این‌که شربت متادون سبب بهبود کم‌خوابی در برخی از بیماران شده، اما از سویی خواب‌آلودگی مفرط را در بسیاری از آنان دامن زده است و چرت زدن در بسیاری از ساعات روز سبب اختلال جدی در کارکرد روزانه‌ی‌ آنان و همچنین برانگیختن شک و شبهه‌ی خانواده‌ی در مورد لغزش یا عود ایشان شده است که این امر اخلال جدی در بازگشت اعتماد خانواده به بیماران ایجاد کرده و بر روند درمان نیز تاثیر سوء داشته است.
– به‌دلیل نامشخص بودن میزان قند موجود در شربت متادون، مصرف آن در بیماران دیابتی با نگرانی‌هایی همراه است. به‌همین دلیل، مصرف شربت متادون در موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بروز‌ زخم‌های دهانی ‌شده است.

۲٫ مشکلات مصرف:
– تاثیر سریع‌تر و مانایی کمتر شربت در بیماران باعث شده است درمانگران مجبور شوند دارو را به‌جای یک‌ بار در روز، برخلاف دستور پروتکل، در دو تا سه وعده تجویز کنند که این امر نظارت مستقیم بر مصرف دارو را ناممکن ساخته است.
– حمل شربت و مصرف آن سخت‌تر از هنگامی است که بیمار قرص مصرف می‌کند. از طرفی بیماران برای مصرف دارو در دوزهای منقسم مجبور به حمل دارو به محل کار خود هستند که آن هم سبب ایجاد مشکلات فراوان (از جمله حمل سرنگ، پنهان کردن آن از همکاران و خانواده، گاه ریخته شدن دارو به‌علت اصرار در پنهان‌سازی و…) شده است.
– حمل سرنگ برای تعیین میزان دارو با ایجاد وسوسه در بیماران تزریقی، خطر عود و احتمال لغزش آنان را فراهم کرده است.
– بیماران مسن و کم‌سواد، علی‌رغم توضیحات مکرر تیم درمان، از پیمانه‌های غیردقیق (از جمله از در شیشه‌ی شربت) برای مصرف دارو استفاده می‌کنند که این امر به طور مکرر سبب به‌هم خوردن دوز و اختلال در وضعیت بیماران شده است.
– علی‌رغم نصب برچسب و توصیه‌ی اکید به خانواده‌ها درباره‌ی مسمومیت‌زا بودن متادون، مواردی از مسمومیت خطرناک و گاه کشنده با شربت متادون در کودکان گزارش شده است.
– در محدوده‌ی سنی بزرگسالان، در مورد همه‌ی گروه‌های دارویی، کلاً مصرف شربت در برابر قرص به‌دلایل متعدد (سخت بودن مصرف، طعم دارو و…) مقبولیت کمتری دارد که در مورد شربت متادون، تلخی دارو مزید بر علت است.

۳٫ ایجاد بی‌اعتمادی در بیماران:
– عده‌ی زیادی از بیماران به‌علت اختلالات شخصیتی، وسواس یا سایر مشکلات روانی در برابر تغییر داروی خود مقاومت می‌کنند که این حالت در بسیاری از بیماران غیرمعتاد هم در زمان تعویض شکل ظاهری یا برند داروهای مورد استفاده در بیماری‌های مزمن (فشار خون، قند و…) دیده می‌شود. در این موارد عدم اعتقاد بیمار به شکل جدید دارو، از اثربخشی روانی آن کاسته است.
– با توجه به فراوانی قرص در بازار (آن هم با بلیستر و بسته‌بندی شده) این تصور در برخی بیماران ایجاد شده که محدودیت توزیع قرص در مراکز درمانی به‌دلیل کاهش تولید آن است. این تلقی جمع زیادی از بیماران را نسبت به برنامه‌های درمانی دولتی بدبین ساخته است تا جایی که حتی در مواردی که عوارض دارویی چندانی هم نشان نداده‌اند، نسبت به از دست دادن حق خود برای انتخاب‌ داروی ترک اعتراض داشته‌اند.

نتیجه:
با توجه به مسایل گفته شده، در ماه‌های اخیر شاهد لغزش، قطع درمان و عود در تعداد زیادی از بیماران بوده‌ایم. همچنین بسیاری از بیماران فقط حاضر به دریافت بخش قرص اختصاص یافته از داروی خود (در قبال پرداخت هزینه‌ی درمان کمتر) هستند یا اصرار زیادی برای دریافت شربت به‌صورت باز نشده (برای تعویض در بازار آزاد و تبدیل آن به قرص) دارند که این مساله نیز در موارد زیادی سبب ایجاد ناامنی و درگیری در مراکز ‌شده است.
در مجموع به‌نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر بخش زیادی از نیروی درمانگران که باید صرف درمان بیماران شود، صرف چانه‌زنی بر سر سهمیه‌ی تعیین شده‌ی قرص و شربت بیمار و توجیه این که «دستور فوق کشوری است و در اکثر استان‌ها در حال اجراست» شده است. از سوی دیگر همزمان با توزیع شربت، شاهد فراوانی قرص در بازار غیررسمی (چه تقلبی و چه قرص‌های تولیدی کارخانه‌های دولتی) هستیم که با توجه به اجبار در توزیع شربت، تعداد زیادی از بیماران به تهیه‌ی قرص متادون از مکان‌هایی غیر از مراکز درمانی روی آورده‌اند. این مساله سبب قطع سایر روندهای درمانی مثل مشاوره‌، روان‌درمانی و… شده و همچنین موارد زیادی از مسمومیت ناشی از مصرف متادون‌های تقلبی را نیز در پی داشته است.
در پایان این کمیته پیشنهاد می‌کند به‌دلیل اهمیت موضوع و اثر آن در سیر مبارزه با معضل اعتیاد در کشور، جای آن دارد که تجویز و جایگزینی شربت به‌جای قرص، موضوع تحقیقاتی علمی و میدانی قرار گیرد که این کمیته در حد توان آمادگی خود را برای همکاری در انجام آن اعلام می‌دارد.


43 دیدگاه

سارا · آگوست 26, 2012 در 10:58 ب.ظ

با توجه به مطالب بالا باید عرض کنم خود من ۳سال قرص متادون مصرف میکرده ام .
پس از کمیاب شدن قرص و جایگزینی شربت ان مدتی است به مواد روی اورده ام.
دستهایی در کار است که بیمارانی چون من به اعتیاد برگردند.

    کامران · اکتبر 2, 2012 در 1:00 ق.ظ

    سلام دوست عزیز؛

    شما اگر واقعاً قصد ترک مواد رو داشتید؛ با شربت ادامه می دادید و بعد از ۳ سال مصرف قرص که هنوز ترک نکردید، فقط دست خودتان در کار بوده نه دست دیگری…..!!!!!!!

    مواد رو فقط باید با ارده ی فردی کنار گذاشت و غیر از خودمون هیچ کس نمیتونه چیزی رو به ما تحمیل کنه و همون جوری که خواستیم و مصرف کردیم؛ همون جور هم باید بخواهیم تا بتونیم کنار بگذاریم و ترک کنیم.

    امیدوارم روزی برسه که دیگه هیچ کس مخصوصاً هیچ جوانی گرفتار دام و بلای خانمان سوز اعتیاد نباشه و همه در جامعه ای پاک و امن زندگی کنیم.

    آمـــــــــــــــیـــــــــــــــن

    یک کلام؛ به خدا خسته ام…

    موفق باشید خواهر گرامی؛ هم شما و هم خودم و تمام دوستان گرفتار به این مصیبت…

    روزگار به کام

      Rashtgps 2 · نوامبر 20, 2012 در 9:06 ب.ظ

      پاسخ دکتر حج‌فروش به کامران: بهتر است برای تهیه‌ی‌ متادون به مراکز مجاز تحت نظارت بهزیستی یا دانشگاه مراجعه کنید و دارو را از بازار نخرید. درمان اعتیاد فقط متادون درمانی است لذا فقط مصرف متادون تنها به شما کمک نمی‌کند. ضمنا اثر بخشی قرص و شربت تفاوت چندانی ندارد. بسته به شرایط بیمار پزشک می‌تواند هر دو نوع را تجویز کند. ضمتا نگهداری شربت در خارج از یخچال اشکالی ندارد. فقط باید از دسترس اطفال دورنگهداشته شود.

کامران · اکتبر 2, 2012 در 12:49 ق.ظ

سلام عزیزان؛ خدا قوت؛

از شما تقاضای کمک راهنمایی دارم.

من به دست دوستان ناباب به بهانه ی درس خواندن و بیدار ماندن در شب های امتحان، حدود ۲ سالی میشه که معتاد شدم و مواد مخدر مصرف می کردم که واقعاً خسته شدم و از ۳ ماه پیش تصمیم به ترک مواد گرفتم.

از سویی به خاطر ترس از آبرو و رسوایی به کمپ های ترک مراجعه نکردم و اصلاً نمی دونم باید چکار کنم, خیلی هم می ترسم که دوباره آلوده بشم و بازم از درس و دانشگاه عقب بمونم.

دیگه با اطلاعات اندکی که برای ترک به دست آوردم با مصرف قرص ترامادول شروع کردم و بعد از ۲ هفته قرص متادون تهیه و مصرف کردم که در حال حاضر قرص حتی در بازار آزاد هم گیر نمیاید و من مدتی ست به اجبار به شربت روی آوردم.

چندین سوال کوتاه دارم که مطرح می کنم و شما عزیزان اگر صلاح می دونید پاسخ این حقیر رو بدید که بزرگترین کمک برای ترک مواد برای من میشه؛ ممنون.

اول اینکه شربت هایی که تهیه می کنم فاقد برچسبه و تاریخ تولید و انقضاء و هیچیش معلوم نیست، آیا شربت متادون فاسد میشه و انقضاء داره؟ بعدش شرایط نگهداری شربت به چه صورته؟ چون من که داخل خونه دزدکی مصرف می کنم و نمی تونم داخل یخچال بگذارم.

این شربت ها هم اصل و تقلبی دارند؟ راه شناخت اصل بودن شربت ها و حتی قرص های متادن به چه شکله؟ بعد اینکه مصرف قرص بهتره یا شربت؟ میزان دوز و تعداد مصرف روزانه ی این داروی خوراکی به طور عمومی به چه صورته (هم قرص و هم شربت)؟

دیگه اینکه میزان مصرف متادون برای ترک مواد تا چه بازه ی زمانی مجازه و عوارض نداره و در طولانی مدت چه عوارضی رو به همراه داره؟ در مقابل عوارض کوتاه مدت مخصوصاً خارش های بدنی بعد از مصرف شربت چه کار باید کرد؟ چه طوری باید از این راه به سلامت عبور کرد؛ یعنی بعدش چه جور باید خود متادون رو کنار گذاشت؟!؟

سروران عزیز تمام چیزهایی که باید برای ترک بدونم این سوال هاست که من بی اطلاعم، میدونم وظیفه ی شما نیست که جواب بدید اما من نمی دونم به کجا پناه ببرم!!!

اگر جواب سوال هایم رو به ترتیب حتی در حد یک یا چند کلمه هم بدید که مفهوم رو برسونه هم عالیه.

سپاس فراوان
اجر زحماتتان با خدا
خسته نباشید.

داوود · نوامبر 10, 2012 در 9:42 ق.ظ

دوست عزیز کامران مهر سلام امیدوارم که هرچه زودتر از این درد رهایی یابی پیشنهادم به تو اینه که بهتره بری و از کلینیک هایی که زیر پوشش بهزیستی هستند ثبت نام کنی چرا که از این طریق اولا هزینه دارو کمتر میشه و،ثانیا دارویی که داده میشود تقلبی نیست و زیر نظر پزشک هستی .این که گفته بودی راه تشخیص دارو از اصل و تقلبی یه راهی میشناسم اینه که اگه از ظرفهای پلاستیکی سفید رنگ داری دارو رو در ان بریز تکان بده بعد از تکان اگه قطره هایی روی ظرفت بود بدون اون تقلبیه یعنی اب داخش هست وگرنه اصله بهتره ظرفت درب دار باشه تا دارو بیرون نریزه.بعد اینکه گفته بودی شرایط نگه داری اون اصلا لازم نیست داخل یخچال بگذاری هر جایی اونو پنهان کنی مشکلی نداره.البته تجربه من اینه که حتما بری کلینیک و بعداز یه مدتی دز دارو رو کم کنی .اخه ممکنه مصرف طولانی مدتش به کبد و دستگاه گوارش آسیب بزنه .امیدوارم که تا حدودی توانسته باشم کمکت کنم .به امید موفقیتت

گلسا · نوامبر 20, 2012 در 1:59 ب.ظ

من به اعتیاد نامزدم مشکوکم(دوستاش به من گفتن) با توجه به اینکه خارج از کشورم وقتی اینجا بود برای هفت روز یک شربت همراهش بود میخام بدونم آیا یک شیشه شربت برای مصرف یک هفته ی یک معتاد به تریاک کافی است؟

    Rashtgps 2 · نوامبر 20, 2012 در 2:51 ب.ظ

    پاسخ به گلسا: اول این که باید بدانیم شربت مصرفی چه بوده. میزان نیاز متادون یا هر داروی دیگر بستگی به مصرف بیمار دارد.

الهام · دسامبر 4, 2012 در 3:12 ب.ظ

سلام
همسر من چند وقت است شربت متادون مصرف میکند به شدت خواب آلود شده و همش خوابه آیا به خاطره شربته و جه باید کنم؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 9, 2012 در 12:21 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به الهام: خواب آلوذگی ناشی از شربت انقدر شدید نیست. ضمنا از عوارض بیش مصرف و مسمومیت متادون خواب الودگی است. خواب زیاددر ترک محرک ها مثل شیشه هم دیده می شود. حتما در اولین فرصت با پزشک معالج همسرتان مشورت کنید.

امیر · دسامبر 9, 2012 در 2:41 ق.ظ

سلام
راه حل مناسب برای رفع مشکل یبوست بعد از مصرف شربت یا قرص متادون ؟؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 9, 2012 در 10:40 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج‌فروش به امیر: مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا مثل میوه و سبزی فراوان، مایعات. در صورت عدم بهبود با پزشک‌تان مشورت کنید شاید دوز متادون‌تان بالا باشد یا نیاز به داروهای ملین داشته باشید.

رضا · دسامبر 12, 2012 در 10:35 ب.ظ

سلام همسر بنده ۶ ماه است که شربت متادون استفاده میکنند ولی به تازگی میگویند که این شربت سرطان کبد میاره به خاطر همین دیگه استفاده نمیکنه ایا واقعا صحت داره؟

    Rashtgps 2 · دسامبر 16, 2012 در 12:37 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به رضا: خیر شربت یا قرص متادون هیچ اثری در ایجاد سرطان کبد ندارد. اگر بیمار سابقه ی تزریق دارد حتما تست تشخیصی هپاتیت انجام شود. معمولا در طی درمان توصیه به انجام آزمایشات کبدی داریم.

ابراهيم - كرمان · دسامبر 13, 2012 در 2:04 ب.ظ

آیا استفاده از متادون اگر مصرف هم کم باشد برای افراد بالای ۷۰سال مضر است چون میگویند کـــبد را ازکار میاندازد و شکم آب میاورد بعد هم مــــرگ به سراغ انسان میاید ۰ میگویند سن بالی ۷۰ نمیتواند ترک کند باید مقدار تریاک مصزفی را کم نماید نظر شما چیست /؟ پزشک باید صادقانه بگوید و باجان مردم انهم یک پیر مرد بازی نکند امیدوارم به سوگند خودتان پای بند باشید

    Rashtgps 2 · دسامبر 16, 2012 در 12:35 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به ابراهیم: مصرف متادون خطری برای کبد ندارد. اما با توجه به سن بیمار بهتر است حتما ابتدا از نظر قلبی و داخلی بررسی شود. یکی از روش های ترک استفاده از شربت تنتور تریاک است که با توجه به مصرف تریاک و سن بیمار دوره ی تبدیل ندارد. در هر حال حتما ترک بیمار باید تحت نظر پزشک باتجربه در مراکز مجاز صورت گیرد.

زهرا-کرمان · دسامبر 14, 2012 در 7:15 ب.ظ

فرزندی دارم که بیش از سی سال تریاک استفاده می کند مدت ۲۰روز است ترک نموده واز شربت متادون زیرنظرپزشک متخصص استفاده می کند از نظرروحی وروانی بسیارخوش حال می باشد میزان مصرفی غذایش بیشترشده احساس می کند که شکمش گاز پیدانموده آیااین گاز برای اوخطرجانی نداردازپاسخ شماتشکرمی کنم

    Rashtgps 2 · دسامبر 16, 2012 در 12:30 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به زهرا: اگر منظورتان از گاز نفخ شکمی است که مشکل جدی نیست ولی برای اطمینان با پزشکشان مشورت کنید.

01 · دسامبر 17, 2012 در 11:23 ب.ظ

میترسم کمک کنید آیا مصرف شربت خطرناک است بعضی ها میگن مصرف شربت ازچاله به چاه افتادن است چکارکنم آیا باشربت می شود ترک کرد اندازه مصرف شربت برای کسی که روزی یک گرم تریاک مصرف دارد باید چقدر شربت مصرف کند چون خسته شدم وبه خاطرموقعیت اجتماعی خودم میترسم راز من برملابشه خواهشا کمک کنید

    Rashtgps 2 · دسامبر 18, 2012 در 11:08 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج‌فروش به طاها: مصرف شربت عوارض نگران کننده‌ای ندارد. اما در ترک شما سن، سابقه‌ و روش مصرف مهم است. با این دوز می‌توانید از داروی بوپرکسین استفاده کنید. توصیه می‌کنم در شهر خود به یکی از مراکز مجاز درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی یا دانشگاه مراجعه کنید.

حسن از ماهان · دسامبر 21, 2012 در 12:46 ق.ظ

از راهنما ئیهای شما تشکر میکنم – امیدوارم روزی برسد که مردم شا باشند تا برای رهائی خود از غم و غصه به مواذ مخدر پناه نبرندو یک شادی و خوشی واقعی داشته باشند

dani · دسامبر 21, 2012 در 11:46 ق.ظ

باسلام میخواستم بدانم در باره زود انزالی چکا ر میشود کرد ،ایا شربت متادون برا این مشکل مناسب است

    Rashtgps 2 · دسامبر 21, 2012 در 12:58 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به دانی: تمام انواع مواد یا داروهای مخدر سبب تاخیر انزال می شوند اما درمان نیستند و با قطع مخدر مشکل تشدید می شود. آموزش مناسب زناشویی برای زوجین, مصرف کاندوم یا ژل های تاخیری مناسب است. در غیر این صورت حتما با پزشک مشورت کنید شاید نیاز به بررسی یا مصرف دارو داشته باشید.

سعید · ژانویه 5, 2013 در 2:19 ق.ظ

سلام و با تشکر از راهنمایی هاتون
من به شربت متادون اعتیاد دارم و نمی تونم به پزشک مراجعه کنم
می خواستم بدونم آیا جایگزینی برای شربت متادون هم هست، آیا راهی برای ترکش هم هست؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 5, 2013 در 11:12 ق.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به سعید: ترک متادون بستگی به میزان و مدت مصرف شما دارد. اگر دوزتان پایین باشد می توان با پوبره نورفین جایگزین کرد ولی کاهش دوز با شربت متادون هم راه مناسبی است.

جو · ژانویه 24, 2013 در 10:36 ب.ظ

من جو یک معتاد بودم ۸سال کشیدم الان یک ماه خودم تصمیم به ترک گرفتم و تریاک و سیکار را باهم ترک کردم شما هم میتونید دوستان از من که بدتر نبودید

ali · ژانویه 26, 2013 در 12:28 ق.ظ

با سلام وخسته نباشید یک سوال داشتم یک نفر هست که شربت متادن را چند روزی هست که مستقیم تزریق میکنه میخواستم بدونم عوارضش چیست ؟

    Rashtgps 2 · ژانویه 28, 2013 در 7:54 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج‌فروش به علی: محتویات شربت متادون قابل تزریق نیست و سبب عوارض متعدد از جمله تخریب رگ‌ها، ایجاد مسمومیت و… می‌شود.

ali · ژانویه 28, 2013 در 4:54 ب.ظ

ba salam,man 2 sal masrafe teryak dashtam . alan 8 rooze nemikesham va sharbate metadone mikhoram,ama khodam teste morfin gereftam mosbat shod,8 rooze dige azmayeshe ezdevaj daram,aya ta oon zaman manfi misham?
ba tashakor

    Rashtgps 2 · ژانویه 28, 2013 در 7:50 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج‌فروش به علی: معمولا با این مدت قطع مصرف تست مورفین منفی خواهد شد.

علیپارسا · ژانویه 29, 2013 در 1:43 ق.ظ

منم از بچگی تا الان محتاد تریاک و شیره بودم از ۱۳ تا۲۶ سالگی بعد باشربت متادون ترک کردم وبا قرص بی دو زیر زبونی هم شربت متادونو الانم خداروشکر راحتم هیچکسی هم نفهمید توسیه میکنم شربتو پلم شده از داروخونه بگیری اگه نتونستی من تو داروخونه دوست دارم خوشحال میشم کمکی کرده باشم ولی ممکنه همه جا بدن امتحان کن

    Rashtgps 2 · ژانویه 29, 2013 در 6:52 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج‌فروش به علی‌پارسا: شربت متادون جزو داروهای داروخانه‌ای نیست و توصیه می‌شود بیماران به‌جای تهیه‌ی آن از بازار و خود درمانی فقط به مراکز مجاز درمان اعتیاد مراجعه کنید.

اردشیر · فوریه 2, 2013 در 12:38 ق.ظ

سلام خانم دکتر من ۶ماه پیش هم از شما پرسیدم وشما جوابم را دادی ولی الان کلا شربت متادون را کنار گذاشتم از۵سی سی شروع کردم هرماه ۱ سی سی تااینکه الان سه روز است که گذاشتمش کنار میخواستم ببینم قرص کدیین رامیشه درصورت بروز ناراحتی خورد یا نه خانم دکتر واقعا به جواب های شما اعتقاد دارم متاسفانه در ایران خیلی کم دکترها مجانی ویزیت میکنند بسیار تا بسیار از پاسخ شما ممنونم

    Rashtgps 2 · فوریه 3, 2013 در 11:30 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش با اردشیر: با توجه به اینکه تازه متادون را قطع کرده اید بهتر است ترجیحا از هیچ مخدری حتی قرص کدیین دار استفاده نکنید و فقط از مسکن های غیر مخدر مثل ایبوپروفن و… استفاده کنید.

بهاره · فوریه 3, 2013 در 3:58 ب.ظ

سلام خانوم دکتر پدرمن ۳۰ -۴۰ سالی شیره و تریاک استفاده میکرد و الن مدت ۳ ساله که شربت متادون میخوره من از دوسال پیش هر وقت دپرس بودم یا بدن درد داشتم یواشکی از شربتش میخوردم(من ۲۶ سالمه و فوق لیسانس اقتصادم)خولاصه الان یواشکی از روی شربت بابام برمیدارم و توی اتاقم نگه میدارم البته با آب هم قاطی میکنم توی شیشه شربت دیفن هیدرامین نگه میدارم نصفی شربته نصف بیشتر آب…ار اینکه مدتی از این شربت استفاده کردم خسته شدم دیگه نمی خوام آخه من نامزدم و نمیخوام فراداروز که بچه دار شدم بچه ام توی بدن من متادون بخوره خیلی میترسم و هروقت میخوام متادون نخورم بدن درد میگیرم عطسه میکنم از شما کمک میخوام چجور بدون اینکه کسی بفهمه این شربت لعنتی رو کنار بذارم و نخورم.اگه قرصی یا دارویی هست ممنون میشم معرفی کنید…منتظر جواب شما هستم…خانم دکتر این حرفارو اولین بار دارم به کسی میگم.
باتشکر فراوان

    Rashtgps 2 · فوریه 3, 2013 در 11:27 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به بهاره: یک روش کاستن تدریجی از میزان مصرف است البته بهتر است به مراکز مجاز ترک مراجعه کنید و با استفاده از بوپره نورفین ترک کنید و همزمان از مشاوره و روان درمانی هم بهره بگیرید.

علی · فوریه 5, 2013 در 12:01 ق.ظ

باسلام من مدت ۲ساله که دارم قرص وشربت متادون استفاده میکنم قبل و بعد از اونم هیچ نوع مواد مخدری استفاده نکردم.مقدار مصرفم هم به اندازه یک قرص با دوز ۱۰ بوده ودر طول ۲۴ساعت فقط یک بار بوده.۱-حالا چطور قطعش کنم؟۲-در طول مصرف بلند مدت به کجای بدن آسیب میرسونه؟۳-خانوم من ۶ ماهه که بارداره مشکلی برای جنین پیش مییاره یا نه؟ با تشکر لطفا منرو یاری کنید

    Rashtgps 2 · فوریه 6, 2013 در 11:00 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به علی: معمولا متادون عارضه ی خاصی ندارد اللبته بهتر است تست های کبدی کنترل شود. مصرف متادون شما عارضه ی در جنین همسرتان ندارد. اما برای قطع متادون کاهش تدریجی با شربت بیشنهاد می شود بر ای دریافت داروی کمکی به مراکز ترک مجاز مراجعه کنید.

saeid · فوریه 5, 2013 در 2:10 ب.ظ

باعرض سلام وخسته نباشید,چرا همه علیه شربت متادون جبهه گرفتید ما هم انسانیم یه نفر هم حمایت کنه لطفا,,من ۱۰ سال تریاک مصرف میکردم بعد از چندبار ترک به این نتیجه رسیدم که سیستمای بدنای آدمها یا تبشون با یکدیگه فرق میکنه من واسه ترک قرص ب۲ وقرص متادونو امتحان کردم هیچ تاثیری روم نداشت اما شربت متادون بهم جواب داد وخیلی هم راضیم خوبیش اینه که دیگه میل به مصرف مواد ندارم واحساس میکنم که شربت متادون نسبت به مواد تنفر زاست از مراکز درمانی شهرمون میگیرم ماه اول هرروز باید میگرفتم اما الان که دو ماهه گذشته معمولا سهمیمو ۳روزه یا ۴روزه میگیرم درضمن شغل من آزاده فقط تنها مشکل اینه که خوابم زیاد شده ونمیدونم باید چیکار کنم همین

    Rashtgps 2 · فوریه 6, 2013 در 10:56 ب.ظ

    پاسخ به سعید: اگر پرخوابی از دوز بالای متادون نباشد ممکن است عارضه ی شربت باشد. با پزشک خود مشورت کنید.

پدرام · فوریه 6, 2013 در 9:06 ب.ظ

با سلام
بنده از شربت متادون استفاده میکنم و چون شنیده ام جدیدا در آزمایشات پیش از ازدواج تست متادون و بپروکسین(مشتقات مورفین) نیز گرفته میشود نگران هستم. آیا این قضیه صحت دارد؟

    Rashtgps 2 · فوریه 6, 2013 در 10:53 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به پدرام: معمولا در ازمایش ازدواج فقظ مورفین کنترل می شود.

احسان · فوریه 7, 2013 در 9:38 ق.ظ

با سلام
من میخوام بدونم اگر تا آخر عمرم شربت متادن مصرف کنم ولی با دوز کم چه مشکلی برام پیش میاد حقیقتا هیچ راهی برای ترکم نمیبینم. ممنون میشم جوابم بدین

    Rashtgps 2 · فوریه 7, 2013 در 8:44 ب.ظ

    پاسخ دکتر حج فروش به احسان: ممکن است برای بیماری با توجه به شرایطش متادون مادام العمر تجویز شود. درباره ی شما هم باید تمام شرایط سنجیده شود و پزشک معالج تصمیم گیری کند. ضمنا نظر بیمار و خانواده مهم است.

دیدگاه‌ها بسته است.