نکاتی پیرامون نامه‌ی دکتر هویدا به خانم وزیر/ دکتر حمید طهماسبی‌پور

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

هزاره‌ی سوم: اتوبوس یا شتر

انتخابات هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران در روزی گرم و آفتابی، با شرکت بیش از هزار پزشک عمومی از سراسر کشور و در فضایی غرورانگیز برگزار شد؛ انتخاباتی که در تاریخ ۲۰ ساله‌ی انجمن بی‌نظیر بود.
انتظار می‌رفت هیات مدیره‌ی سابق انجمن و در راس آن جناب آقای دکتر هویدا با تبریک به منتخبین و تشکر از حضور پرشور همکاران پزشک عمومی از سراسر کشور از خود بلوغ فرهنگی نشان داده و با این کار پایان خوشی بر بی‌عملی و ناتوانی خود بگذارند؛ اما متاسفانه چنین نشد.
کمتر از چند ساعت پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتیجه‌ی آرا، رییس و نایب رییس انجمن که خود مسوول برگزاری انتخابات بوده و هیات اجرایی، محل برگزاری و تمامی دست‌اندرکاران انتخابات را پس از ماه‌ها بررسی «چینش» کرده بودند تا انتخاباتی «مهندسی شده» برگزار کنند، در مصاحبه با سایت‌های مختلف، در روند انتخابات ایجاد شبهه کردند.
از اینان که خود جزو کاندیداهای انتخابات بوده و رای لازم برای ورود به هیات مدیره را کسب نکرده بودند، یکی شکواییه به خانم وزیر نوشت و دیگری خواستار «پیگرد قضایی!» شد تا بدین ترتیب ته‌مانده‌ی اعتبار و احترام هیات مدیره‌ی پیشین انجمن را بر باد ‌دهند.
دکتر هویدایی که سال‌ها ریاست انجمن را برعهده داشت و بزرگ‌ترین افتخارش «روشن نگاه داشتن چراغ انجمن» بود (چراغی که البته نورش نه بر پزشکان عمومی بلکه در جای دیگری می‌تابید) می‌توانست افتخار برگزاری چنین انتخابات باشکوهی را به نام خود ثبت کند و نام نیکی در انتهای کار خود بر جای گذارد. اما وی که همواره آرزو داشت در مجمع عمومی انجمن ۵-۴ هزار پزشک شرکت کنند، اکنون که هزار و اندی پزشک عمومی در ان حضور یافته‌اند، برآشفته و با «ارباب رجوع» نامیدن آنان، در پزشک بودن برخی نیز شک کرده است.

شبهات دکتر هویدا
در نامه‌ی دکتر هویدا به خانم وزیر که صبح فردای برگزاری انتخابات منتشر شد، سه شبهه مطرح شده است:
شبهه‌ی اول: هیات رییسه‌
از جمله ایرادات ایشان نحوه‌ی انتخاب هیات رییسه‌ی مجمع و وظایف آن است. اولاً در هیچ بندی از اساسنامه‌ی انجمن اشاره‌ای به نحوه‌ی انتخاب هیات رییسه‌ی مجمع نشده که آیا با رای کتبی، قیام و قعود یا بلند کردن دست باشد. بلکه ‌باید هیات رییسه مورد وثوق و انتخاب اکثریت حاضر در مجمع باشد. ثانیاً وظیفه‌ی اصلی هیات رییسه نظارت بر روند انتخابات و شمارش آراست که اتفاقاً هیات رییسه‌ی مجمع این کار را با جدیت و صبر و حوصله‌ی تمام تا به آخر انجام داد.
شبهه‌ی دوم: فهرست اعضا
از نکات دیگر در نامه‌ی مذکور، وجود فهرست‌هایی جز فهرست تنظیمی توسط هیات اجرایی منصوب هیات مدیره است. همگان در روز انتخابات شاهد بودند که این فهرست چقدر ناقص سرهم‌بندی شده بود، ‌طوری که اسامی بسیاری از نامزد‌ها و حتی اعضای هیات مدیره‌ی مرکز از جمله نایب رییس خود دکتر هویدا در فهرست نبود. به‌‌عنوان مثال اسامی بسیاری از اعضای انجمن در شعبه‌ی رشت که یکی از باسابقه‌ترین و فعال‌ترین شعب انجمن در کشور است، در فهرست مزبور وجود نداشت. در حالی که فهرست انجمن رشت توسط پست سفارشی، فکس و ای‌میل برای خانم باایمانی که مسوول جمع‌آوری فهرست اعضای شعب بود، فرستاده و رسید آن نیز توسط ایشان تایید شده بود. ولی متاسفانه عمداً یا سهواً در «فهرست تنظیمی هیات اجرایی» وارد نشده بود و این مساله در مورد شعب دیگر نیز صادق بود. بنابراین فهرست برخی شعب با تایید خود دکتر هویدا و مهر و امضای روسای شعب مذکور به فهرست اصلی اضافه شد.
شبهه‌ی سوم: ارقام نامربوط
اما شبهه‌ی اصلی در نامه آقای دکتر هویدا ارایه‌ی ارقامی نامربوط است مبنی بر عدم تطابق تعداد برگه‌های آرای به صندوق ریخته شده با فهرست امضا شده‌ی اعضا که توسط هیات اجرایی جمع‌آوری شد.
اولاً در آن فضای تنگ و محدود، گرمای طاقت‌فرسا و تعداد زیاد همکاران که چندین ساعت برای گرفتن برگه‌ی آرا در صف ایستاده بودند و همچنین با بی‌برنامگی و سردرگمی هیات اجرایی که ناشی از بی‌تجربگی آنان بود، احتمال این‌که بعضی اعضا فهرست ناقص آقایان را امضا نکرده باشند، وجود دارد. اما نکته‌ی مهم این است که کارت مجمع توسط هیات اجرایی پس از احراز هویت به افراد داده می‌شد، سپس افراد با تحویل کارت مذکور به هیات نظارت (نمایندگان کمیسیون انجمن‌های وزارت بهداشت) از ایشان برگه‌ی تعرفه‌ی آرا را دریافت می‌کردند و پس از نوشتن اسامی نامزد‌ها، سربرگ تعرفه را که حاوی مشخصات رای دهنده بود جدا می‌کردند و به ناظر انتخابات تحویل می‌دادند. در پایان شمارش آرا مشخص شد تعداد کارت‌های مجمع که توسط هیات اجرایی صادر شده و تعداد برگه‌های آرا و سربرگ تعرفه‌ها که توسط ناظر کمیسیون ارایه شده با یکدیگر مطابقت و همخوانی داشته است.

جناب آقای دکتر هویدا!
همان‌گونه که همگان شاهد بودند، انتخابات انجمن در این دوره بسیار باشکوه و شگفت‌انگیز بود. به‌طور حتم حضور پرشور پزشکان عمومی در انتخابات تاثیر مثبت خود را در حوزه‌های مختلف نظام سلامت خواهد گذاشت.
ای‌کاش شما نیز در این شادی غرورآفرین شریک می‌شدید و شرکت بی‌سابقه‌ی پزشکان عمومی در انتخابات را «ازدحام» تعبیر نمی‌کردید. متاسفانه اطراف شما را افرادی احاطه کرده‌اند که شخصیت قائم به‌ذاتی ندارند و با آویزان شدن به این و آن شخصیت تلاش می‌کنند برای خود جایگاهی دست و پا کنند. همین افراد هستند که سال‌ها به لطایف الحیل سعی کردند از برگزاری انتخابات جلوگیری کنند تا شاید چند صباحی بیشتر در جایگاه خود باقی بمانند؛ همان‌ها که با برگزاری انتخابات به‌صورت مکاتبه‌ای و اینترنتی مخالفت کردند تا شاید از شرکت شهرستانی‌ها جلوگیری کنند؛ همان‌ها که دو روز مانده به انتخابات ۲۹ اردیبهشت به‌دلایل واهی انتخابات را لغو کردند تا شاید باعث دل‌سردی اعضا شوند؛ همان‌هایی که لجوجانه اصرار داشتند انتخابات به‌جای یک سالن بزرگ و آبرومند در لابی ساختمان نظام پزشکی که اساساً سالن نیست و به سختی گنجایش ۳۰۰-۲۰۰ نفر را دارد و در شأن پزشکان عمومی هم نیست، برگزار شود.
آن‌ها اکنون در این سایت و آن سایت در مذمت انتخابات سخن‌پراکنی می‌کنند و علیه هیات اجرایی، هیات نظارت، هیات رییسه‌ی مجمع، همه و همه اعتراض دارند و با دوختن زمین و زمان به‌هم می‌خواهند آب رفته را به جوی بازگردانند.

جناب آقای دکتر هویدا!
متاسفانه این افراد شما را به جایی می‌کشانند که در آینده‌ای نه‌چندان دور خیل عظیم پزشکان عمومی در مواجهه با جناب‌عالی با شعار «… حیا کن، …‌‌ رها کن» از شما استقبال کنند.

دکتر حمید طهماسبی‌پور
نایب رییس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی گیلان

Email: hamtapor@gmail.com

به نقل از سایت ائتلاف فراگیر


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.