همه‌ی دانش‌آموختگان پزشک نمی‌مانند

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

۲۰ درصد از دانش‌آموختگان پزشکی در کرمان پس از گذشت ۳ سال از اتمام تحصیل، رشته‌ی پزشکی را رها کرده یا از کشور خارج شده‌اند.
بر اساس نتایج پژوهشی که اخیراً منتشر شد، علاوه بر این، خانم‌ دکترها در زمینه‌ی اشتغال موفق‌تر از آقایان بوده‌اند.
پژوهش فوق در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد و در آن طی یک مطالعه‌ی همگروه گذشته‌نگر (کوهورت) تمامی ۵۲۸ نفر دانش‌آموختگان رشته‌ی پزشکی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفتند که به ۸۶ درصد (۴۵۴ نفر) از آنان دسترسی حاصل شد.
در مجموع پس از حداقل سه سال از اتمام تحصیل، حدود ۶۲ درصد از دانش‌آموختگان قابل دسترسی به حرفه‌ی پزشکی روی آورده بودند که عمدتاً اشتغال آنان در درمانگاه‌ها یا در دوره‌ی طرح و سربازی، مطب شخصی و تخصص‌های بالینی بود. از مجموع کلیه‌ی دانش‌آموختگان ۴۰ نفر (۶/۷ درصد) بیکار بودند، تقریباً همین تعداد به مشاغل غیرپزشکی روی آورده بودند، ۱۸ درصد در تخصص‌های بالینی مشغول به تحصیل یا کار بودند و مابقی به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند.
بر اساس نتایج این پژوهش، خانم‌ها نه‌تنها بیشتر بلکه سریع‌تر به کارهای پزشکی مشغول شده‌‌اند که دلیل عدم موفقیت پزشکان مرد در مقایسه با همکاران زن خود احتمالاً درآمد پایین این رشته است.
این پژوهش توسط دکتر محمودرضا دهقانی (پزشک عمومی)، دکتر عباس کامیابی (پزشک عمومی و عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور)، دکتر علی‌اکبر حقدوست (پزشک و دکترای اپیدمیولوژی و آمار حیاتی) و همکاران انجام شده و در شماره‌ی دوم از دوره‌ی چهارم مجله‌ی «گام‌های توسعه در آموزش پزشکی» منتشر شده است.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.