بیانیه‌ی‌ انجمن‌های پزشکان عمومی کشور درباره‌ی طرح «پزشک امین»

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

۹۰/۱۰/۲۴، سایت انجمن پزشکان عمومی رشت: ۲۷ انجمن پزشکان عمومی در سطح کشور با صدور بیانیه‌ای درباره‌ی طرح «پزشک امین» تامین اجتماعی، صمن حمایت از مواضع و نظرات شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی گیلان، از تامین اجتماعی خواستند با صرف‌نظر از شتاب در اجرای طرح، شرایط را برای همفکری و شفاف‌سازی آن در سطح پایلوت فراهم آورد.
در این بیانیه با اعلام آمادگی برای تحلیل و بازنگری آیین‌نامه‌ی‌ اجرایی طرح «پزشک امین»، بر ضرورت حضور نمایندگان سایر شعب انجمن در کنار شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی گیلان تاکید شده است تا با تشکیل کارگروه مشترک با حضور نمایندگان تمامی نهادهای موثر پس از رفع ابهامات قانونی و اجرایی طرح، روند انعقاد قرارداد، نظام پرداخت و سایر پیشنهادهای پزشکان عمومی بررسی شود.
متن این بیانیه به‌شرح زیر است:

بیانیه‌ی‌ گروهی از انجمن‌های پزشکان عمومی کشور درباره‌ی طرح «پزشک امین» صندوق تامین اجتماعی
یکی از مشکلات تاریخی نظام سلامت کشور ما، وجود کانون‌های متعدد تصمیم‌گیر و اتخاذ سیاست‌های موازی در تشکیلات بهداشت و درمان بوده است. مصداق چنین معضلی را هم‌اکنون می‌توان در رفتار ناهماهنگ دو وزارتخانه به‌منظور استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده مشاهده کرد. کاستی‌های موجود در طرح در حال اجرای پزشک خانواده و تاخیر چند ساله‌ی‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصلاح و توسعه‌‌ی آن، عاقبت قانونگذار را متقاعد ساخت تا در برنامه‌ی‌ پنجم توسعه بر همسوسازی کلیه‌‌ی مولفه‌های موثر بر این تحول بزرگ تاکید کند. اما اکنون شاهدیم که صندوق تامین اجتماعی با ارایه‌ی‌ طرحی موسوم به «پزشک امین» بدون نظرخواهی از آگاهان اجرایی و صنفی و همچنین بدون طی مراتب علمی و مطالعاتی، بر اجرای آن در استان گیلان شتاب می‌ورزد. انجمن‌های پزشکان عمومی صادرکننده‌ی‌ این بیانیه به نمایندگی از سوی بزرگ‌ترین گروه پزشکی کشور، پس از بازخوانی مستندات طرح «پزشک امین» و همچنین آخرین نسخه‌ی‌ طرح پزشک خانواده‌ی‌ وزارت بهداشت، ضمن حمایت از مواضع و نظرات شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی گیلان، بنا به رسالت تشکیلاتی خود نکاتی چند را به استحضار مردم، جامعه‌ی پزشکی و مسوولین نظام سلامت کشور می‌رسانند:
۱. اجرای طرح جامع نظام ارجاع و پزشک خانواده که در قانون برنامه‌ی‌ چهارم و پنجم توسعه‌ی کشور نیز بر آن تاکید شده است، به‌گونه‌ای که متضمن ارایه‌ی‌ خدمات سلامت مناسب به مردم عزیز کشورمان و همچنین تامین‌کننده‌ی‌ منافع ارایه‌‌کنندگان این خدمات باشد، مورد تایید و تاکید جامعه‌ی پزشکان عمومی بوده و هست.
۲. سردرگمی و نگرانی ارایه‌دهندگان خدمات سلامت به‌ویژه جامعه‌ پزشکان عمومی (به‌عنوان محور برنامه‌های نظام ارجاع و پزشک خانواده) در مواجهه با دو طرح نسبتاً مشابه با دو رویکرد متفاوت، قابل تامل است. بدیهی است که بی‌توجهی به دغدغه‌‌ی جامعه‌ی‌ پزشکان عمومی مصداقی از کم‌توجهی به درک موقعیت آنان بوده و لازم است تا نسبت به نظرات واقع‌گرایانه‌ی‌ این خادمان جامعه به‌عنوان یک ضرورت تشکیلاتی و عاقبت‌نگر تجدید نظر شود.
۳. تحولات بنیادی به‌منظور اصلاح نظام سلامت بدون هماهنگی کلیه نهادهای تصمیم‌گیر به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و تشکل‌های صنفی به‌ویژه انجمن‌های پزشکان عمومی کشور از اصالت و پایایی چندانی برخوردار نخواهد بود. بنابراین با عنایت به مواضع متفاوت دستگاه‌ها و نخبگان علمی در قبال طرح‌های مذکور، بر لزوم بازنگری در نحوه‌ی تعامل هر دو وزارتخانه به‌منظور بهره‌مندی از حمایت قاطبه‌ی‌ جامعه‌‌ی پزشکی تاکید می‌گردد.
۴. فارغ از جنبه‌های عملگرایی و انگیزه‌ی‌ مثبت مجریان و سیاست‌گذاران طرح «پزشک امین» به‌منظور استقرار نظام سطح‌بندی خدمات و کاهش پرداخت مستقیم هزینه‌های مردم، به‌دلیل ابهامات ساختاری و حقوقی در تداوم و توسعه‌‌ی طرح سوالاتی مطرح است. بنابراین اجرای سریع آن را به مصلحت نظام سلامت کشور نمی‌دانیم و از مسوولین تامین اجتماعی انتظار داریم با صرف‌نظر از شتاب خود در اجرای طرح، شرایط را برای همفکری و شفاف‌سازی آن در سطح پایلوت فراهم آورند تا فراگیری آن به سایر نقاط کشور امکان‌پذیر شود. از این‌رو ضمن اعلام آمادگی برای تحلیل و بازنگری آیین‌نامه‌ی‌ اجرایی طرح «پزشک امین»، بر ضرورت حضور نمایندگان سایر شعب انجمن در کنار شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی گیلان تاکید کرده و خواهان تشکیل کارگروه مشترک با حضور نمایندگان تمامی نهادهای موثر به‌منظور رفع ابهامات پیش‌گفته و سپس بررسی روند انعقاد قرارداد، نظام پرداخت و سایر پیشنهادهای شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور هستیم.
بر این باوریم که چالش مذکور با توکل به ذات احدیت، در صورت هماهنگی نهادهای تصمیم‌گیر و همچنین با حمایت سازمان‌های صنفی و آحاد جامعه‌ی‌ پزشکی می‌تواند به فرصتی برای تحول اساسی در نظام ارایه‌ی‌ خدمات سلامت به مردم عزیز و رفع مشکلات جامعه‌ی پزشکی منتهی گردد و از این منظر ضمن دعوت مسوولین به صبر، بر همفکری و معاضدت خویش تاکید می‌کنیم.
انجمن پزشکان عمومی آباده
انجمن پزشکان عمومی ارومیه
انجمن پزشکان عمومی اصفهان
انجمن پزشکان عمومی اقلید
انجمن پزشکان عمومی بم
انجمن پزشکان عمومی بهشهر
انجمن پزشکان عمومی تنکابن
انجمن پزشکان عمومی جهرم
انجمن پزشکان عمومی جیرفت
انجمن پزشکان عمومی رشت
انجمن پزشکان عمومی زرند
انجمن پزشکان عمومی ساری
انجمن پزشکان عمومی سبزوار
انجمن پزشکان عمومی سیرجان
انجمن پزشکان عمومی شیراز
انجمن پزشکان عمومی صومعه‌سرا
انجمن پزشکان عمومی فسا
انجمن پزشکان عمومی فومن
انجمن پزشکان عمومی فیروزآباد و میمند
انجمن پزشکان عمومی کرمان
انجمن پزشکان عمومی کرمانشاه
انجمن پزشکان عمومی گرگان
انجمن پزشکان عمومی لاهیجان، سیاهکل، آستانه و کیاشهر
انجمن پزشکان عمومی میانه
انجمن پزشکان عمومی نور
انجمن پزشکان عمومی نوشهر
انجمن پزشکان عمومی یزد


5 دیدگاه

sonia · ژانویه 14, 2012 در 11:24 ب.ظ

امیدوارم برود میخ آهنین در سنگ. فعلا همه عزمشونو جرم کردن رو اعصاب همکاران رژه برن .هرچه بیشتر به جزئیات طرح وارد بشیم تخصص گرا بودنش مشخص تره و اینکه هدف تامین اجتماعی فقط تحمیل بار مالی خودش به پزشکان است وبس

دکتر آروين · ژانویه 15, 2012 در 11:45 ق.ظ

پس انجمن های ایران و تهران چی شد؟؟!!

007 · ژانویه 15, 2012 در 2:41 ب.ظ

ای کاش ….ای کاش… ما حداقل ارزش خودمان را میدانستیم تا خود را ارزان نفروشیم خوبی این طرح فقط این بود

007 · ژانویه 15, 2012 در 2:47 ب.ظ

خوبی این طرح فقط این بود که نقاب از چهره خیلی ها کنار رفت چه مسوولین چه اعضای انجمن چه پزشکان چه حتا بیمارانمان در مطب

peymandadashzadeh · ژانویه 19, 2012 در 12:19 ق.ظ

taassof taassof. taassof baraye jamee pezeshki ke hatta be andaze bazare arz khasiat nadarad, taassof baraye man ke yek pezeshkam,,,, bikhasiat bi janbeh,,,, hatta sharmandeye farzandanam ke nemikhahand roozi pezeshk bashand !!!!!! kash azad budam mesle yek dastforush

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.