دکتر برزیگر: کمیسیون بهداشت ابهامات قانونی پزشک امین را برطرف کند

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

۹۰/۹/۲۶. رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های گیلان طی نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، رییس کل سازمان نظام پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل جلسه‌ی کمیسیون بهداشت مجلس با حضور نمایندگان پزشکان گیلان به‌منظور بررسی اجرای طرح «پزشک امین» تامین اجتماعی شد.
دکتر انوش برزیگر در این نامه با اشاره به ابهامات قانونی این طرح و تنش‌های حاصل از آن، درخواست کرد تا در این جلسه ابهامات فوق برطرف شود.
متن نامه‌ی دکتر برزیگر، نایب رییس شورای‌عالی نظام پزشکی کشور، بدین ‌شرح است:

حضور محترم جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
حضور محترم جناب آقای دکتر صدر، رییس کل محترم سازمان نظام پزشکی کشور
حضور محترم جناب آقای دکتر شهریاری، ریاست محترم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام
همان‌گونه که استحضار دارید، مدتی است سازمان تامین اجتماعی به‌گونه‌ای شتابزده و بدون هماهنگی با سایر نهادهای تصمیم‌گیر نظام سلامت استان گیلان، از جمله سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی، اجرای طرحی با عنوان «نظام نوین ارایه‌ی خدمات درمانی» (پزشک امین) را در این استان آغاز کرده است. شتابزدگی این سازمان در اجرای این طرح چنان مشهود است که برخلاف آیین‌نامه‌ی اجرایی طرح خود، حتی پیش از تشکیل ستاد استانی آن که لاجرم رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی و رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز باید در بین اعضای آن باشند، مبادرت به نام‌نویسی از پزشکان طرف قرارداد و همچنین مردم تحت پوشش سازمان خود کرده است. این امر در حالی رخ می‌دهد که تاکنون حتی آغاز طرح به‌طور رسمی به سازمان نظام پزشکی اعلام نشده است.
این شتابزدگی و همچنین ابهامات قانونی که در مورد این طرح وجود دارد، جوّی مملو از اضطراب در بین اعضای این سازمان به‌ویژه پزشکان عمومی پدید آورده است. همکاران ما از یک‌سو نگرانند که شتابزدگی و ناهماهنگی‌هایی که در اجرای این طرح وجود دارد،‌‌ همان اندک ثباتی را که بر فضای ارایه‌ی خدمات بهداشتی- درمانی به مردم وجود دارد متزلزل سازد و از سوی دیگر در صورت عدم شرکت در طرح فوق از‌‌ همان حداقل درآمدی که هم‌اکنون از آن برخوردارند، نیز محروم شوند. نکته‌ی حایز اهمیت در مورد این طرح این است که ارایه‌ی خدمات و دارو در سطح اول درمان برای بیمه‌شدگان رایگان خواهد بود؛ امری که مسلماً منجر به افزایش بار مراجعه‌ی بیش از نیاز و در نتیجه نقصان کیفیت خدمات ارایه شده به مردم خواهد شد.
حال در میان این جوّ ابهام و اضطراب، سازمان تامین اجتماعی نیز به‌جای این‌که با اتخاذ روش‌های واقع‌بینانه نخست سایر تصمیم‌گیران نظام سلامت استان را از چند و چون طرح خود آگاه سازد، تلاش کرده است بنای خود را با ارسال پیامک‌های تحریکی برای پزشکان بر بستر تشویش و نگرانی حاصل بر این قشر استوار سازد.
از این‌رو اینجانب به عنوان رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های گیلان از شما درخواست می‌کنم که به‌منظور پایان یافتن این فضای پر از ابهام، تشویش و نگرانی در میان پزشکان استان، امکان شرکت و بیان نظرات نمایندگان این سازمان را در یکی از جلسات آن کمیسیون فراهم آورید و در صورت امکان پس از نشست فوق با اظهارنظر رسمی آن کمیسیون به شبهاتی که در مورد وضعیت قانونی یا غیرقانونی بودن این طرح وجود دارد پایان دهید تا از این رهگذر پزشکان گیلان نیز در فضایی آرام و به‌دور از تنش در مورد شرکت یا عدم شرکت در طرح فوق تصمیم‌گیری و اقدام کنند.
در پایان به‌نمایندگی از جامعه‌ی پزشکی و نظام پزشکی گیلان، آمادگی خود و همکارانم را برای اجرای هر طرح اصلاحی که تضمین کننده‌ی سلامتی مردم و حافظ منافع همکارانم باشد، اعلام می‌دارم.


2 دیدگاه

دکتر گل علیزاده · دسامبر 19, 2011 در 9:52 ب.ظ

با سلام و احترام وظیفه خود می دانم تا بدین وسیله مراتب تقدیر و امتنان خویش را به محضر دوستان خوبم در انجمن پزشکان عمومی گیلان و نیز شورای هماهنگی نظام پزشکی های گیلان تقدیم نمایم.اینجانب از نزدیک شاهد تلاش مستمر این دوستان بوده امیدوارم در سایه حمایت کلیه همکاران شاهد به ثمر نشستن تلاش شبانه روزی این دوستان باشیم.

007 · دسامبر 20, 2011 در 12:05 ق.ظ

افزایش سرانه و واقعی شدن ان از سوی تامین اجتماعی و کاهش سقف بیماران از ۲۵۰۰ به سطح استاندارد جهانی راه موفقیت طرح است وگرنه این طرح شکست میخورد

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.