گزارش عملکرد کمیته‌ی علمی انجمن پزشکان عمومی رشت/ بازآموزی در انجمن:کامیابی‌ها و چالش‌ها/ دکتر سونیا معصومی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

همه‌ی پزشکان برای دریافت پروانه و تمدید آن نیاز به گذراندن دوره‌های باز‌آموزی و دریافت امتیاز دارند. برگزاری این دوره‌ها هم مشکلات خاص خود را دارد: انتخاب دبیر علمی، تعیین سرفصل‌ها، تعیین زمان و مکان برگزاری و… . دبیران علمی هم مشکلاتی مثل انتخاب اعضای هیات علمی برای سخنرانی، هماهنگ کردن زمان سخنرانی و پیگیری آن دارند و در نهایت سخنرانان باید مطالب آموزشی مورد نظر را تهیه و ارایه کنند و با همه‌ی این تلاش‌هاست که یک برنامه‌ی بازآموزی برگزار می‌شود.
انجمن پزشکان عمومی رشت در دوره‌ی گذشته موفق شد چهار سمینار آموزشی و پنج برنامه‌ی بازآموزی مدون ارایه کند: سه سمینار و یک برنامه‌ی مدون در سال ۸۸، یک برنامه‌ی مدون در سال ۸۹ و سه برنامه‌ی مدون در سال۹۰ برگزار شد و یک برنامه‌ی مدون هم در مهرماه امسال اجرا خواهد شد. مساله‌ای تاسف‌آور در دو سال‌ پیش، عدم استقبال همکاران از برنامه‌ها بود تا حدی که علی‌رغم تمام تلاش صورت گرفته، تعدادِ اندک شرکت کنندگان مایه‌ی دلسردی دست‌اندرکاران می‌شد.
در اجرای برنامه‌ها در سال ۹۰ هم مشکلاتی وجود داشت. از آن‌جایی که در این سال دستورالعملی صادر شد که برنامه‌ها و ثبت‌نام پزشکان باید در سامانه‌ی الکترونیکی ثبت ‌شود، در ابتدا مشکل باز نبودن سایت و نداشتن رمز وجود داشت، بنابراین در سه‌ماهه‌ی اول سال اجازه‌ی برگزاری برنامه نداشتیم. با پیگیری‌های فراوان توانستیم سه برنامه برگزار کنیم که خوشبختانه یا متاسفانه به‌دلیل اجباری بودن، تعداد شرکت‌کنندگان زیاد بود.
برای این‌که همکاران بتوانند از امکانات کاربردی بهتر در مطب هم بهره‌مند شوند، انجمن دو کارگاه آموزشی پوست هم برگزار کرد. از آن‌جا که شاهد بودیم همکاران ما برای گذراندن دوره‌های آموزشی باید به شهرهای دیگر سفر ‌کنند و هزینه‌های گزافی بپردازند، بر آن شدیم تسهیلاتی فراهم کنیم تا دوره‌ها با حداقل هزینه در رشت برگزار شود. متاسفانه در ابتدا برای برگزاری این دوره‌ها دچار مشکلات زیادی شدیم که با تلاش فراوان توانستیم موانع را برطرف کنیم و اجازه‌ی برگزاری کارگاه را دریافت کنیم.
دو کارگاه آموزشی دیگر شامل «نکات کاربردی در معاینه و درمان بیماری‌های زنان» برای خانم‌های همکار پزشک عمومی و «نکات کاربردی در درمان بیماری دیابت» هم برنامه‌ریزی شده بود که متاسفانه به‌دلیل عدم استقبال پزشکان عمومی موفق به برگزاری آن‌ها نشدیم.
مطالب فوق که به اطلاع‌ رسید گزارشی مختصر از تلاشی بود که کمیته‌ی علمی انجمن پزشکان عمومی برای تسهیل در دریافت امتیاز همکاران پزشک عمومی انجام داده است. البته تلاش‌های دیگری هم در جهت رفاه همکاران صورت گرفته که در مجمع عمومی به‌اطلاع خواهد رسید و امیدواریم همکاران محترم در دوره‌های آینده همکاری بیشتری با انجمن خود داشته باشند.
با این‌همه به‌ویژه برای همکارانی که مرتب می‌پرسند «انجمن برای ما چه کرده است» (در حالی که ما باید بپرسیم «شما چه استقبالی کرده‌اید»!) کنفرانس‌های اجرا شده‌ی انجمن شامل موارد زیر است:
۱٫ زخم‌ها و سوختگی‌ها (۱۴/۸/۸۸)
۲٫ فشار خون (۵/۹/۸۸)
۳٫ کمردرد و سردرد (۱۰/۱۰/۸۸)
۴٫ مدون پوست ۱ (۶/۱۱/۸۸)
۵٫ مدون پوست ۲ (۱۸/۳/۸۹)
۶٫ مدون کودکان ۸ (۲۳/۴/۹۰)
۷٫ مدون داخلی ۲ (۳۰/۴/۹۰)
۸٫ مدون کودکان ۷ (۱۷/۶/۹۰).

برنامه‌های بازآموزی و چند چالش
از سال ۹۰ به بعد پزشکان باید سالانه ۲۵ امتیاز کسب کنند و چون کسب امتیاز و ثبت‌نام از طریق سامانه است، لازم می‌دانم مشکلاتی را که انجمن‌ها برای برگزاری دوره‌های بازآموزی با دانشگاه و سامانه دارند یادآوری کنم. البته امیدوارم مشکلات رفع شود و دوره‌های بعد در روند بازآموزی‌ها تسهیلاتی صورت گیرد.
اولین مشکل حذف انجام برنامه‌های آموزشی در شش ماه اول سال توسط دانشگاه علوم پزشکی به دلایل مختلف است؛ در حالی ‌که آموزش مداوم باید استمرار داشته باشد. البته همان‌طور که ذکر شد، امسال توانستیم با تلاش فراوان ۳ برنامه برگزار کنیم و امیدوارم که سال‌های آتی این مشکلات وجود نداشته باشد.
دومین مشکل زمان برگزاری برنامه‌های آموزشی است. اکثر گروه‌ها تمایل به برگزاری برنامه‌ها در روز پنج‌شنبه دارند ولی به این دلیل که نظارت بر انجام برنامه‌ها توسط دانشگاه صورت می‌گیرد، به‌دلیل کمبود پرسنل نظارتی، روز‌های پنج‌شنبه‌ بین انجمن‌ها و دانشگاه علوم پزشکی تقسیم شده و لذا از تعداد برنامه‌ی انجمن‌ها کاسته می‌شود.
سومین مشکل فاصله‌ی زمانی ارسال برنامه و اجرای آن است که حداقل ۳ ماه در نظر گرفته شده که خود باعث کم شدن تعداد برنامه‌ها می‌شود؛ در حالی ‌که برای اجرای برنامه این فاصله باید کمتر باشد.
همچنین طبق قانون آموزش مداوم، در مراکز استان‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی دارند، نظارت بر برنامه‌های بازآموزی به‌عهده‌ی دانشگاه علوم پزشکی محل است. متاسفانه می‌بینیم که نحوه‌ی نظارت و حضور و غیاب ممکن است باعث دلخوری و رنجش همکاران پزشک شود.
از مشکلات دیگر، سامانه‌ی ثبت‌نام پزشکان است که شاهد هستیم پس از ثبت‌نام ۱۰۰ نفر سایت بسته می‌شود، در حالی که ممکن است این افراد فقط ثبت‌نام کرده باشند ولی فیش واریز نکنند. در نتیجه در روز برگزاری می‌بینیم تعداد شرکت‌کننده‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر است و افرادی که تمایل به شرکت داشتند به‌علت بسته بودن سایت از شرکت در برنامه‌ها محروم شده‌اند.
از دیگر اشکالات سایت این است که اگرچه انجمن‌ها مجری برنامه و دانشگاه فقط ناظر است، همه‌ی برنامه‌ها به نام دانشگاه ثبت می‌شود و انجمن‌ها که زحمت اجرا به‌عهده‌‌ی آن‌هاست، سهمی ندارند. از طرف دیگر، ناکافی بودن درآمد حاصل از برگزاری برنامه‌های آموزشی سبب معضلاتی برای انجمن‌ها می‌شود.

دکتر سونیا معصومی
عضو هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی رشت
معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی رشت

نشانی: سنگر، تلفن: ۵۷۲۲۵۹۶-۰۱۳۲

Email: soni_m_e@yahoo.com


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.