تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی اعلام شد

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

تعرفه‌ی دولتی برای بخش خصوصی
پزشکان گیل، ۱/۴/۹۰:
سه ماه پس از آغاز سال ۹۰، هیات وزیران تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش‌های خصوصی و دولتی امسال را اعلام کرد. از زمان تصویب قانون جدید نظام پزشکی در سال ۱۳۸۳ که تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شد، این نخستین بار است که بر اساس لایحه‌ی دولت در قانون برنامه‌ی پنج‌ساله و تصویب مجلس، این حق به‌طور قانونی به دولت واگذار شده است.

تعرفه‌های تشخیصی و درمانی بخش خصوصی
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه‌ی ۱۱/۳/۹۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تایید شورای‌عالی بیمه‌ی سلامت کشور و به‌استناد بند «ه» ماده‌ی ۳۸ قانون برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه، سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش‌های غیردولتی و خصوصی در سال ۱۳۹۰ را تعیین کرد.
بر اساس این مصوبه، سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش‌های غیردولتی و خصوصی در سال ۱۳۹۰ برای ویزیت پزشکان و کار‌شناسان پروانه‌دار به شرح زیر تعیین شده است:
۱. ویزیت پزشکان عمومی: ۸۰٫۰۰۰ ریال
۲. ویزیت پزشکان متخصص: ۱۳۰٫۰۰۰ ریال
۳. ویزیت پزشکان روانپزشک و فوق‌تخصص: ۱۶۰٫۰۰۰ ریال
۴. ویزیت فوق‌تخصص روانپزشکی: ۱۸۰٫۰۰۰ ریال
۵. ویزیت PHD پروانه‌دار: ۸۰٫۰۰۰ ریال
۶. ویزیت کار‌شناس ارشد پروانه‌دار: ۷۰٫۰۰۰ ریال
۷. ویزیت کار‌شناس پروانه‌دار: ۵۵٫۰۰۰ ریال.
براساس مصوبه‌ی هیات وزیران، پزشکان روانپزشک و فوق‌تخصص در صورتی می‌توانند از تعرفه‌های مذکور استفاده کنند که مدارک آن‌ها توسط وزارت بهداشت تایید و در پروانه‌ی مطب درج شده باشد.
همچنین کار‌شناسان ارشد و PHD پروانه‌دار در صورتی می‌توانند از تعرفه‌های کار‌شناسی ارشد یا PHD استفاده کنند که کار‌شناسی ارشد و PHD ثبت شده‌ی آن‌ها مرتبط با رشته‌ی کار‌شناسی بوده و در پروانه‌ی فعالیت درج شده باشد.
بر این اساس، متوسط زمان ویزیت برای پزشکان عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشکان متخصص حداقل ۲۰ دقیقه و برای پزشکان فوق‌تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشکان حداقل ۳۰ دقیقه تعیین می‌شود.
بر اساس مصوبه‌ی دولت، پزشکان عمومی با سابقه‌ی بیش از ۱۵ سال کار بالینی مجاز به دریافت معادل ۱۵ درصد علاوه بر تعرفه‌ی مصوب هستند.
بر اساس این مصوبه، سقف ضرایب تعرفه‌های خدمات درمانی نیز به‌شرح زیر تعیین شده است:
۱. ضریب تعرفه‌ی داخلی: ۳۲٫۰۰۰ ریال
۲. ضریب تعرفه‌ی بیهوشی: ۱۶۰٫۰۰۰ ریال
۳. ضریب تعرفه‌ی جراحی: ۳۶۰٫۰۰۰ ریال
۴. ضریب تعرفه‌ی دندانپزشکی: ۴۸۰۰ ریال
۵. ضریب تعرفه‌ی فیزیوتراپی: ۴۲۰۰ ریال.
بر این اساس، سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی و ژنتیک بخش غیردولتی برای سال ۱۳۹۰، بدون رشد نسبت به تعرفه‌های مصوب سال ۱۳۸۹ باقی خواهد ماند.
همچنین به سرجمع تعرفه‌های خدمات پرتوپزشکی بخش غیردولتی برای سال ۱۳۹۰، ۳ درصد به تعرفه‌های مصوب سال ۱۳۸۹ اضافه خواهد شد. بر این اساس، افزایش تعرفه‌های رادیولوژی ۱۵ درصد و سایر خدمات نسبت به سال ۱۳۸۹ بدون رشد است و تعرفه‌ی سی‌تی ‌اسکن اسپیرال به‌میزان ۲۵ درصد نسبت به Conventional افزایش می‌یابد.
بر اساس این مصوبه، سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش غیردولتی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و در سقف تعرفه‌های این تصویب‌نامه توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، رییس سازمان نظام پزشکی استان و یک نماینده از سازمان‌های بیمه‌گر پایه‌ی استان تعیین و پس از تایید استاندار، توسط استاندار ابلاغ می‌شود.
بر اساس این مصوبه، در استان‌های دارای بیش از یک دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه واقع در مرکز استان موظف به بررسی و کار‌شناسی تعیین سقف تعرفه‌های بخش غیردولتی در منطقه با هماهنگی سایر دانشگاه و دانشکده‌های استان خواهد بود.

تعرفه‌های تشخیصی و درمانی بخش دولتی
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه‌ی ۱۱/۳/۹۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تایید شورای‌عالی بیمه‌ی سلامت کشور و به‌استناد بند «ه» ماده‌ی ۳۸ قانون برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه، سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال ۱۳۹۰ را تعیین کرد.
بر اساس این مصوبه، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی ۳۷٫۰۰۰ ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص ۴۴٫۵۰۰ ریال و پزشکان فوق‌تخصص و روانپزشکان ۵۴٫۵۰۰ ریال و ویزیت پزشکان فوق‌تخصص روانپزشک ۶۵٫۰۰۰ ریال تعیین شد.
همچنین در این مصوبه آمده است سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای ویزیت استادان، دانشیاران و استادیاران هیات علمی تمام‌وقت جغرافیایی (مشروط به ویزیت مستقیم بیمار) براساس درجه‌ی علمی آن‌ها به‌ترتیب معادل ۶/۱ برابر، ۴۵/۱ و ۳۵/۱ برابر نسبت به سهم آن‌ها از موارد تعیین شده در بند فوق تعیین می‌شود.
همچنین ضریب تعرفه‌ی داخلی بستری برای خدمات ویزیت، مشاوره و دیالیز ۶۷۵۰ ریال، ضریب تعرفه‌ی بیهوشی ۳۴۵۰ ریال، جراحی ۶۰٫۰۰۰ ریال، دندانپزشکی ۱۹۵۰ریال، فیزیوتراپی ۲۳۰۰ ریال و سایر خدمات ۴۸۵۰ ریال تعیین شده است.
در مراکز فیزیوتراپی که متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی، دکترای فیزیوتراپی و پزشکان متخصص براساس ضوابط، عهده‌دار مسوولیت فنی مراکز مذکور هستند، ضریب تعرفه‌ی ۲۷۰۰ ریال برای آن‌ها اعمال خواهد شد.
بر اساس این مصوبه، تعرفه‌ی ضریب داخلی، جراحی و بیهوشی برای ارایه‌ی خدمات بیمارستانی تنها در قسمت حق‌الزحمه‌ی نیروی انسانی در مورد پزشکان هیات علمی که به‌صورت تمام‌وقت جغرافیایی در بیمارستان‌های آموزشی خدمت می‌کنند و نیز تعرفه‌ی خدمات متخصصان پزشکی (ضریب داخلی، جراحی و بیهوشی) در مناطق محروم تا دو برابر ارقام فوق تعیین می‌شود.
بر این اساس، به سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی، پاتولوژی و ژنتیک برای بخش دولتی در سال ۱۳۸۹، ۵ درصد به تعرفه‌های مصوب هیات ‌وزیران در سال ۱۳۸۹ اضافه خواهد شد.
بر این اساس، به سرجمع تعرفه‌های خدمات پرتوپزشکی بخش دولتی، برای سال ۱۳۹۰، ۵ درصد به تعرفه‌های مصوب هیات ‌وزیران در سال ۱۳۸۹ اضافه خواهد شد، مشروط بر این‌که رشد تعرفه‌های سونوگرافی ۳ درصد، رادیولوژی ۱۱ درصد، اسکن ایزوتوپ ۵ درصد، رادیوتراپی ۱۱ درصد، سی‌تی اسکن ۳ درصد و ‌ام‌آرآی بدون رشد نسبت به سال گذشته باشد.
بر اساس این مصوبه، فرانشیز خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۳۹۰ برای بیمه‌شدگان در بخش دولتی در قسمت بستری معادل ۱۰ درصد تعرفه‌های مربوط و در بخش سرپایی معادل ۳۰ درصد تعرفه‌های مربوط است.

به‌نقل از: پزشکان گیل، ش ۹۲

 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.