محکومیت سلب اختیارات سازمان نظام پزشکی در تعرفه‌گذاری بخش خصوصی و نگرانی از انحراف طرح پزشک خانواده

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

در همایش سراسری پزشکان عمومی که روز ۱۸ آذر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، روسای انجمن‌های پزشکان عمومی کشور، ضمن محکومیت سلب اختیارات سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه خدمات درمانی بخش خصوصی، از انحراف مسیر اجرای طرح پزشک خانواده در کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، همایش سراسری بررسی مشکلات صنفی پزشکان عمومی با حضور دکتر هویدا، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، دکتر شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و قائم مقام وزیر بهداشت در استان اصفهان، دکتر شهرزاد و خانم اخوان نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مسؤولان نظام پزشکی و مدیران کل بیمه‌های درمانی استان اصفهان و نیز روسای انجمن‌های پزشکان عمومی استان‌ها و شهرستان‌های کشور روز پنج شنبه ۱۸ آذرماه در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این همایش، شرکت کنندگان پس از بررسی وضعیت نظام سلامت کشور و جایگاه پزشکان عمومی در این نظام، قطعنامه‌ای در ده ماده منتشر و بر اجرای سریع آن تأکید کردند. در بند یک این قطعنامه سلب اختیارات سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه خدمات پزشکی بخش خصوصی در قانون برنامه پنجم توسعه به مثابه توهین آشکار به جامعه پزشکی تلقی شده و شرکت کنندگان در این همایش این حرکت را قویاً محکوم نموده‌اند. همچنین براساس بند دوم این قطعنامه، لازم است طرح پزشک خانواده که در حال حاضر از مسیر اصلی خود منحرف گشته و به صورت غیرکارشناسی و با تأخیر و تعلل در حال اجرا است، به مسیر صحیح و اصلی خود بازگشته و با توجه به نیاز کشور، سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده در کلیه روستاها و شهرها به اجرا گذاشته شود. بند سوم این قطعنامه،.تأکید می‌کند که باید در مجامع تصمیم‌ساز کلان در زمینه بهداشت و درمان کشور، جایگاه پزشکان عمومی که متولیان اصلی اجرایی این امور می‌باشند به عنوان یک رکن اساسی رعایت گردیده و نماینده منتخب پزشکان عمومی (و نه منتصب از جایگاهی خاص) در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت، بطور رسمی معرفی و پذیرفته شود.

در این قطعنامه، ضمن درخواست بررسی و رفع تبعیض‌های ناروا در پرداخت حقوق پزشکان عمومی در ادارات و سازمان‌های مختلف دولتی، آمده است: با توجه به این که شغل پزشکی از مشاغل مشمول طرح آموزش مداوم است و نظر به لزوم غیرقابل انکار مطالعه در حرفه پزشکی برای حفظ سلامت آحاد جامعه، حداقل میزان حقوق پزشک مستخدم دولت باید در حدی تعیین گردد که پزشک برای تأمین معیشت ناگزیر از کار در شیفت‌های مکرر و غیرمتعارف نباشد. در بندهای دیگر این قطعنامه موارد ذیل درخواست شده است: تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ غلط تخصص‌گرایی در برنامه‌های صدا و سیما و سایر رسانه‌ها ممنوع شود، محدودیت‌های غیرمنطقی و نامعقول در تجویز دارو و پاراکلینیک و فعالیت حرفه‌ای پزشکان عمومی برداشته شود، سازوکارهای ارتقای رتبه علمی پزشکان عمومی در رشته‌های مختلف بالینی و PhD مانند آنچه در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت پودمانی در حال انجام است، مهیا شود و همچنین بسترهای لازم برای توزیع عادلانه درآمد بین اقشار و رشته‌های مختلف جامعه پزشکی به وجود آید و نحوه محاسبه مالیات مطب پزشکان عمومی بازنگری و اصلاح گردد.


2 دیدگاه

بهمن · دسامبر 23, 2010 در 6:21 ب.ظ

قطعنامه ی ده ماده ای فوق ازنظر تاریخی ممکن است مانند بسیاری ازاین قبیل قطعنامه ها دلخوش کننده باشد ولی نه ضمانت اجرایی دارد نه اراده ای کارسازآنراحمایت می کند.کسانیکه این جفارا درحق نطام پزشکی وپزشکان نمودند از جنس همین پزشکان بودند.منفعت طلبی وتنها گلیم خود را از آب کشیدن ازنتایج سحری است که اینک شاهد دمیده شدن صبح دولتش هستیم…ترسم آزرده شوند ! ورنه سخن بسیار است

masoud javanbakht · ژانویه 1, 2011 در 10:25 ق.ظ

bayad taklif roshan shavd aaaya ma teb khososi mikhahim ya na ? teb keshvar be taraffe dolati shodan miraaaaavad v dar in farayand aslan nazarat mojriyan matrah nist. anjoman bayad dar siyasatgozariha hoozoor faal dshteh bashad. isfahan Dr javanbakht

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.