انجمن پزشکان عمومی رشت پیشنهاد کرد: انتخابات انجمن ایران پستی برگزار شود

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

در پی پیشنهاد دفتر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت و درمان مبنی بر ارجحیت برگزاری انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران به‌صورت پستی، انجمن پزشکان عمومی رشت نیز این روش راه بهترین روش برای برگزاری انتخابات پیش رو اعلام کرد.
این مطلب طی نامه‌ای به‌تاریخ ۸۹/۷/۲۵ از سوی دکتر حمید اخوین، رییس انجمن پزشکان عمومی رشت، در پاسخ به ارسال صورت‌جلسه‌ی نشست مشورتی هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران و هیات رییسه‌ی شورای هماهنگی انجمن¬های کشور با نمایندگان شعب برخی از مراکز استان، و خطاب به دکتر حسن هویدا، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران اعلام شده است.
در زیر متن نامه‌ و صورت‌جلسه‌ی فوق را می‌خوانید:

جناب آقای دکتر هویدا
ریاست محترم انجمن پزشکان عمومی ایران

با سلام
احتراماً پیرو مذاکرات مطروحه در نشست مشورتی هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران و هیات رییسه‌ی شورای هماهنگی انجمن¬های پزشکان عمومی کشور با نمایندگان شعب برخی از مراکز استان‌ها مورخ ۸۹/۷/۸، موضوع انتخابات آتی هیات مدیره‌ی انجمن در نشست مورخ ۸۹/۷/۱۸ هیات مدیره‌ی انجمن رشت مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه پیشنهادهای زیر به‌اتفاق آرا تقدیم می‌شود:
۱٫    بهترین، منطقی‌ترین و دموکراتیک‌ترین گزینه برای انتخابات، آزادی کامل آن است، بدین ترتیب که هر تعداد از اعضا چه تهرانی و چه شهرستانی نامزد شوند و در معرض آرای کلیه‌ی اعضا قرار گیرند تا پس از طی روند اظلاع‌رسانی و تبلیغات انتخاباتی، شایسته‌ترین‌ها به عضویت هیات مدیره درآیند.
۲٫    در صورتی که الزام به تعیین سهمیه‌ای برای نامزدهای تهرانی و شهرستانی از سوی جمع (شورای هماهنگی) احساس شود، باز نیز انتخابات در مجموع به‌همان صورت بند نخست برگزار شود ولی پس از شمارش آرا تعداد ۴، ۵، ۶ یا ۷ نامزد تهرانی و شهرستانی حایز بیشترین آرا (بسته به سهمیه‌ی مورد توافق) به‌عنوان اعضای هیات مدیره معرفی شوند. به‌عبارت دیگر، در فرآیند رای‌گیری، اعضا مختار باشند به هر تعداد نامزد تهرانی یا شهرستانی رای دهند (زیرا غیر از آن هم عملی نیست) ولی در نهایت طبق سهمیه‌ی مورد توافق عمل شود.
۳٫    شایسته‌ترین روش انتخابات در چنین مجمعی با این مقیاس گسترده، انتخابات اینترنتی است، ولی با توجه به این‌که در زمان باقیمانده تمهید چنین روشی عملی به‌نظر نمی‌رسد، انتخابات پستی پیشنهاد می‌شود. در این روش پس از اعلام تعداد اعضای هر شعبه، می‌توان برگه‌ها را مستقیماً به نشانی اعضا پست کرد یا این‌که ترجیحاً به‌ تعداد اعضا برگ رای به هر شعبه فرستاده شود (باز ترجیحاً با اسامی تایپ شده‌ی هر عضو روی یک برگ رای) تا توسط شعبه به‌دست اعضا برسد و پس از پر شدن (با مهر و امضای عضو) مجدداً توسط شعب به انجمن مرکزی ارسال و شمارش شود.
۴٫    دیگر نکته‌ی مورد تاکید، دقت در تعداد اعضای واقعی هر انجمن است که پیشنهاد می‌شود تعداد اعضا و فرآیند رای‌گیری در هر شعبه را بازرسی از شعب دیگر تایید کند.

و متن صورت‌جلسه:

نشست (مشورتی) هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و
هیات رئیسه شورای هماهنگی انجمن‌های کشور
با نمایندگان شعب برخی از مراکز استان
زمان: پنج شنبه ۸/۷/۸۹ ساعت ۱۰ صبح
مکان: دفتر انجمن پزشکان عمومی ایران در تهران

بنا بر دعوت دبیر محترم انجمن پزشکان عمومی ایران جلسه‌ای مشورتی با حضور نمایندگان برخی از شعب مراکز استان، هیات رئیسه شورای هماهنگی و هیات مدیره انجمن مرکزی در تاریخ پنجشنبه ۹۸/۷/۸ از ساعت ۱۰ صبح در محل دفتر انجمن پزشکان عمومی ایران در تهران برگزار شد.
حاضرین:
هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران: دکتر هویدا، دکتر افشار، دکتر صفاری، دکتر مسلمی فرد، دکتر حبیبی، دکتر عباسی و بازرس انجمن: دکتر بیدختی
هیات رئیسه شورای هماهنگی: دکتر محمودی، دکتر قسمتی‌زاده و دکتر خاکسار
نمایندگان شعب: شیراز (دکتر عدوانی) کرج (دکتر روزدار و دکتر بابایی) اصفهان (دکتر جوانبخت و دکتر ستاری) رشت (دکتر اخوین) و ارومیه (دکتر رستم زاده)
دستور جلسه حول دو محور برنامه‌ریزی شده بود.
نخست بررسی پاسخ دفتر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت و درمان در خصوص مصوبات مجمع فوق العاده ۲۰ خرداد ۸۹ پیرامون تغییر اساسنامه. دوم تعیین زمان و شیوه انتخابات و نشست شورای هماهنگی شعب.
در آغاز جلسه دکتر هویدا ریاست انجمن طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حضار در جلسه و اشاره به برگزاری مجمع فوق¬العاده ۲۰ خرداد، برخی موضوعات مطرح شده پیرامون نشست مزبور و نحوه برگزاری و مدیریت آن را توضیح داد. رئیس انجمن اعلام کرد که اساسنامه جدید انجمن های علمی پیشنهادی توسط دفتر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت و درمان که در دی ماه ۸۸ تدوین شده اخیراً (در شهریور ماه) به انجمن ارسال شده که به زودی برای اظهارنظر و بررسی در اختیار تمامی شعب کشور قرار داده خواهد شد. سپس نامه این کمیسیون را قرائت کرد. متن نامه از این قرار است:
ضمن ارسال صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن علمی پزشکان عمومی ایران مورخ ۸۹/۳/۲۰ بدینوسیله به اطلاع می‌رساند که به موجب رای یکصد و هفدهمین جلسه کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی با افزایش تعداد اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران به تعداد ۱۱ نفر موافقت گردید. در خصوص تشکیل شورای هماهنگی شعب انجمن نیز چنانچه نقش مشورتی داشته باشد بلامانع است ولی در صورت درخواست درج در ارکان انجمن مقرر شد تا بررسی و تصویب اساسنامه جدید انجمن‌های علمی، موضوع مسکوت باشد. در خاتمه با توجه با اتمام اعتبار پروانه انجمن مقتضی است در اسرع وقت جهت برگزاری انتخابات هیات مدیره اقدام و به منظور افزایش مشارکت اعضا خصوصاً اعضای شهرستان‌ها پیشنهاد می‌گردد جلسه انتخابات در جریان کنگره سراسری بوده و یا از روش‌های جدید مانند انتخابات پستی و مکاتبه‌ای (با هماهنگی این کمیسیون) استفاده نمایند.
پس از سخنان رئیس انجمن یکی از شرکت کنندگان در خصوص جایگاه این نشست به عنوان تصمیم گیر یا مشورتی سوال کرد همچنین درباره مصوبه جلسه ۲۳ شهریور هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران که در سایت رسمی انجمن عنوان شده، نشستی با حضور روسای شعب مراکز استان و هیات مدیره برگزار می‌گردد تا درخصوص انتخابات انجمن تصمیم گرفته شود سوال شد که آیا این نشست ارتباطی با موضوع مزبور دارد و چرا نمایندگان سایر مراکز استان‌ها حضور ندارند و پاسخ برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه، یزد، مازندران، خراسان جنوبی و . . . را پیرامون این مساله چگونه می‌دهیم؟ چرا که بسیاری از شعب مرتب پیرامون این موضوع تماس می گیرند.
در این رابطه عنوان شد که این نشست برای تبادل نظر و مشورت می¬باشد و موضوع جلسه با روسای انجمن های مراکز استان در نشست آتی شورای هماهنگی شعب مطرح خواهد گردید.
پس از اینکه موضوع دستور جلسه به بحث گذاشته شد پیشنهادات حضار مطرح گردید که اهم آن‌ها از این قرار است:
۱- با توجه به پیشنهاد اساسنامه جدید انتخابات به صورت ۴ نفر از ۴ منطقه کشور و ۷ نفر از تهران در مجمع عمومی تهران صورت گیرد.
۲- اساسنامه جدید همانطور که در صفحه اول آن قید شده تنها پیشنهادی و غیرقابل استناد می باشد.
۳- تمامی اعضا ۱۱ نفر از تهران و یا مراکز نزدیک به تهران در مجمع عمومی برگزیده شوند و ارکان قدرت دست نخورده باقی بماند و شهرستان‌ها به عنوان کاندید وارد انتخابات نشوند.
۴- هیات مدیره منتخب آینده به اضافه نمایندگانی از شورای هماهنگی به اضافه برخی فعالین صنفی و چهره¬های سرشناس و خوش فکر و همچنین یک گروه افتخاری در غالب یک اطاق فکر و تصمیم گیر در خصوص مسائل کلان انجمن سیاستگزاری‌ها را انجام دهند.
۵- تعدادی از شورای هماهنگی (۴ تا ۵) نفر در شورا انتخاب شوند تا در نشست مجمع عمومی تهران در لیست انتخابات وارد شوند و رای دهندگان این ۴ تا ۵ نفر را به عنوان نمایندگان شهرستان ها همراه با ۷ نفر از کاندیداهای تهران در برگ رای قید کنند.
۶- پیشنهاد گردید تا دو برابر افراد لازم در شورا انتخاب شوند (۸ تا ۱۰) تا در مجمع تهران حاضرین به نیمی از آن‌ها به عنوان نمایندگان شهرستان‌ها رای دهند.
۷- پیشنهاد برگزاری انتخابات سراسری و قراردادن یک صندوق در هر شعبه انجمن با نظارت و اجرای سازمان نظام پزشکی شهرستان‌ها و یا شبکه‌های بهداشت و درمان منطقه ای
۸- برگزاری انتخابات به صورت اینترنتی یا پستی و مکاتبه‌ای
۹- تشکیل یک کنگره بزرگ کشوری در یک ورزشگاه چندین هزار نفری از همه پزشکان عمومی کشور

سرانجام پیرامون پیشنهادات مطرح شده فوق، دو شیوه انتخاباتی مطرح گردید:
۱- انجام انتخابات سراسری و برگزیده شدن ۱۱ نفر با رای تمامی اعضای پیوسته انجمن از سراسر کشور به شیوه صندوق در هر شعبه، اینترنتی، مکاتبه ای و . . . و همه اعضای انجمن به طور مستقیم در انتخاب هیات مدیره وارد شوند.
۲- انتخابات در تهران با انتخاب ترکیبی از تهران و منتخبین شورای هماهنگی برگزار شود.

در خصوص پیشنهاد دوم از آنجایی که در نامه دفتر کمیسیون انجمن‌های علمی این نهاد را فعلاً یک ارگان مشورتی دانسته‌اند مقرر شد تا با این کمیسیون رایزنی گردد که آیا چنانچه تعدادی از اعضای هیات مدیره را شورا برگزیند مورد قبول خواهد بود یا نه؟ که اگر این مساله رسماً پذیرفته شود، شورای هماهنگی تشکیل و نمایندگان خود را برگزیند در این رابطه گروهی تعیین شوند تا با دفتر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت و درمان وارد مذاکره گردد.


7 دیدگاه

دکتر روزدار · اکتبر 22, 2010 در 10:28 ق.ظ

باتشکزفزاوان:اینجاتب هم پیشنهاد دهنده چهارمین(۴)پیشنهاد بوده و هم انرا تنها گزینه برای مشارکت حداکثری وعقلگرایی جمعی (دمکراسی نخبه گرا) میدانم.ولی به دو دلیل(۱)فراهم نبودن زیر ساختی همگانی یرای رای دادن الکترونی (۲)نبود نظارت و بازرسی بر ارایی که الکترونیک اخذ میشود ( همانگونه که در جلسه ۸/۷/۸۹ استدلال کردم) فعلا با این شیوه رای گیری موافق نیستم.دیگر پیشنهادات ترکیب هییت مدیره و یا اتاق فکر به دلیل عدم مشارکت حداکثری فاقد کارایی لازم خواهند بود و ازمون و حطای دیگری را برای انجمن سنگین میدانم.

دکتر محمد بخشعلی زاده · اکتبر 26, 2010 در 11:41 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید اینجانب با پیشنهاد هشتم موافقم چون بهترین دموکراتیکترین و منطقی ترین گزینه برای انتخابات است و مشارکت همه اعضای پیوسته را شامل میشود.

دکتر روزدار · اکتبر 29, 2010 در 10:31 ق.ظ

اقای دکتر بخشعلی زاده با سلام: به دلیل نبود یک سامانه مرکزی برای جمع اوری رای ها و پردازش انها ونیز جلو گیری از رایهای وکالتی (خرید رای) در حال حاضر امکان رای گیری الکترونی وجود ندارد.در پیشنهاد هشتم هر کاندیدی میتواند از هر پزشک غیر عضوی با یک خواهش و یا….. رای کسب کند اگر راهکار ی می اندیشیدکه جلوی این تقلبات و الودگی ها گرفته شود من هم با این شیوه مخالفثی ندارم.

BAHMAN · نوامبر 3, 2010 در 10:52 ق.ظ

in mamlakat malakate BAZI DADAN HA VA BAZI KHORANH va saranjam SHALTASGH GERAFTANHAAST! be nazare man behtarin nowe BAZI braei yak jame Elite jameaa(pezshkan)dr hale shekl giri ast keh vagean TAMASHEE ast!Taajobe man az doostani ast keh beh ghole maaroof ZAV ZADEH shodand!va aslan framoosh kardand ancheh dar neshaste khordad ma bar anan gozasht! beh hamin jahaht ghafel and az inkeh in rooei khosh nashandadane hazarate markaz neshin beh anha bekhtere in ast keh beh nowee Ateede anhara az jayane beh towsif keshdeh shan begirand.amalan moterzin beh jaryan an neshast goftand :mara bebakhshid ma ma bedoone shoma hich hastim. az inkeh ma ra dobareh beh bazi gerftid az khosh hali dar poost nemigonjim !ma ba harnow entakhabate pishnhadie shoma cheshm basteh movafeghim IN azizan hanooz Nemianand KHODA ( MARKAZ NESHINAN) KASHTI ANJA KEH KHAHAD BRAD! AGAR NAKHODA JAMEH BAR TAN DARAD!

دکتر روزدار · نوامبر 12, 2010 در 10:49 ق.ظ

همکار گرامی بهمن عزیز: تلاش همه دوستان برای هر چه بهتر شدن انجمن با هر نظری ستودنی است انحمن بدون مشارکت همه(حتی با حذف یک نظرگاه)قابل اداره کردن نیست یاد بگیریم که دیگران را چگونه تحمل کنیم ومدارا بادیگران را بیاموزیم انحمن از حیث اداره شدن در حال تحول است این اندک را به فال نیک بگیریم و با تلاشمان بخشی از این راه درحال ساخته شدن باشیم. با زخم زبان زدن وکوجک شمردن دیگران مسیری هموار نمیشود یادمان باشد پهنه اچتماعی با رینگ بوکس تفاوتهای ماهوی دارد.

Bahman · نوامبر 17, 2010 در 10:14 ب.ظ

Dooste aziz! ” zakhme zabane man” nashi az moshthaei mokarrar va bi amanii ast keh boxsor haei hamisheh dar sahneh bar dahanam vared kardeh va mikonand va zabanam ra zakhmi kardeh and!Shegefta keh az hasele Keshtehei khish hengame darow yad namikonand va hamchenan dahan ha ra basteh va mokhatebane shan ra chon kisseh box dar zire mosht haei bi amaneshan mikhahand!…” zakhme zaban ” haghighati talkh va na khoshayand ast: cheh konam? harfe degar yad nadad ostadam.

دکتر روزدار · نوامبر 19, 2010 در 2:08 ق.ظ

بهمن عزیز استادها کم تجربه اند و به همین دلیل به جای اموختن همزیستی مسالمت امیز جنگ بی وقفه را تجویز کرده اند زبان ترجمان اندیشه است و زخم زبان حکایت از اندیشه ای زخمی دارد بگذار جنگ وقتی شروع شود که گفتگو و مدارا پایان پذیرفته شده باشد شما که از انان گله مندی به انان بیاموز که باد نکارند که در فصل درو جز طوفان حاصلی نخواهند داشت

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.