نگاهی گذرا به تفاهم‌نامه‌ی خوداظهاری مالیات عملکرد سال ۱۳۸۸/ دکتر محمدکاظم پورکاظمی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

تفاهم‌نامه‌ی خوداظهاری مالیات عملکرد سال ۱۳۸۸ در تاریخ ۸۹/۴/۱۶ در ۱۵ بند و دو جدول بین سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی کشور تنظیم شده است. اساس تفاهم به‌عمل آمده برای عملکرد سال ۱۳۸۸، مالیات قطعی شده‌ی عملکرد سال ۱۳۸۷ است تا با اعمال درصد افزایش توافق شده در جداول تنظیمی، مالیات قطعی سال ۱۳۸۸ معین گردد.
برای آگاهی بیشتر از مفاد نامه‌ی فوق لازم است تا نخست نمایی از جداول مورد نظر داشته باشیم.
در جدول شماره‌ی یک که در آن درصد رشد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۸۷ نشان داده شده، شهرستان‌های کشور در ۵ ستون به‌شرح زیر مرتب شده ‌است: ۱٫ تهران بزرگ، ۲٫ مشهد، شیراز، تبریز، کرج، اصفهان و اهواز، ۳٫ سایر مراکز استان‌ها، ۴٫ سایر شهرهای با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت، ۵٫ شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت و سایر نقاط کشور.
در این جدول همچنین عناوین شغلی در ۶ ردیف تنظیم شده و درصد رشد در این جدول به‌نسبت عملکرد سال ۱۳۸۷ از صفر تا ۲۵ درصد، برای مشاغل مختلف پزشکی در شهرهای کشور مشخص گردیده است که البته این امر با میزان افزایش تعرفه‌ها همخوانی ندارد و در مقایسه با افزایش ۱۵ درصد در خصوص مشاغل بازار تهران نیز جای تامل دارد.
در جدول شماره‌ی ۲ که حداقل مالیات ابرازی درج گردیده، شهرستان‌های کشور در سه ستون و عناوین شغلی در ۱۳ ردیف تنظیم شده است.
به‌طور کلی درصد رشد در استان گیلان بین صفر تا ۲۰ درصد در گروه‌های مختلف شغلی و شهر محل اشتغال متفاوت است و علاوه بر آن، برای بعضی از رشته‌ها اضافه بر در نظر گرفتن درصد میزان رشد، رقم مالیات ابرازی نباید از حداقل‌های تعیین شده در جدول ۲ کمتر باشد. به‌عنوان مثال درصد افزایش رشد برای جراحان چشم در شهر رشت ۲۰ درصد است مشروط به آن‌که مالیات قطعی این همکاران (پس از اعمال درصد رشت نسبت به مالیات سال ۱۳۸۷) کمتر از مبلغ ۷٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال نباشد.
در تفاهم‌نامه‌ی امسال سعی شده است تا همه‌ی گروه‌های پزشکی عضو سازمان زیر پوشش تفاهم‌نامه قرار گیرند، اما با همه‌ی تلاش صورت گرفته، باز هم حق مطلب به‌ویژه در مورد همکاران پزشک عمومی ادا نشده است. زیرا با وجود جهش قابل ملاحظه‌ی میزان بخشودگی در عملکرد مالیاتی سال ۱۳۸۸، انتظار این بود تا اکثریت این گروه که با سازمان‌های بیمه همکاری دارند با احتساب کسری ۵ درصد مالیات از برگه‌های بیمه، از پرداخت مالیات اضافی معاف شوند یا حتی اضافه مالیات پرداختی به آنان مسترد گردد. (رقم بخشودگی در عملکرد سال ۱۳۸۷ مبلغ ۲٫۹۴۰٫۰۰۰ ریال و عملکرد سال ۱۳۸۸ مبلغ ۴٫۹۹۲٫۰۰۰ ریال تعیین شده است.)
محاسبات انجام یافته نشان می‌دهد چنان‌چه یک پزشک عمومی در سال ۳۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (ماهیانه سه میلیون تومان) درآمد داشته باشد، با ۵ درصد مالیاتی که از برگه‌های بیمه‌ی تحویلی وی کسر می‌شود، نباید مالیات اضافه‌ای بپردازد. با توجه به این‌که بر اساس اعلام انجمن پزشکان عمومی رشت، نرخ ویزیت پزشکان عمومی این شهرستان در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۵۰٫۰۰۰ ریال تعیین شده بود، بنابراین محاسبه‌ی زیر خود گویای این واقعیت است که حتی اگر این همکاران در سال گذشته روزی ۲۵ بیمار ویزیت می‌کردند، درآمد آنان از این مبلغ بیشتر نبود:
۳۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۱۲ ماه × ۲۴ روز × ۵۰٫۰۰۰ ریال × ۲۵ بیمار
به‌هرحال تفاهم‌نامه‌ی مورد اشاره در حوزه‌های مربوطه مالیاتی موجود است و همکاران در عمل یا عدم عمل به آن می‌توانند به صلاحدید خود اقدام فرمایند، ضمن این‌که بر مبنای توافق فوق، مالیات اعضای بالای ۷۵ سال جامعه‌ی پزشکی، معادل مالیات سال پیش خواهد بود.

دکتر محمدکاظم پورکاظمی
دبیر هیات مدیره‌ی نظام پزشکی رشت
رییس انجمن داروسازان گیلان


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.