۴۰ تا ۶۰ درصد مالیات بیشتر برای گروه‌های پزشکی/ دکتر محمدکاظم پورکاظمی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

01s11در حالی ‌که اتاق اصناف و مجامع امور صنفی کشور طی نامه‌ای از ریاست محترم جمهور و وزرای امور اقتصاد و دارایی و بازرگانی خواستار عدم افزایش مالیات بر عملکرد سال ۱۳۸۷ به‌نسبت سال ۱۳۸۶ شده‌اند، ولی گروه‌های پزشکی برای عملکرد سال مزبور باید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد مالیات بیشتری به‌نسبت سال ۱۳۸۶ بپردازند.
برای روشن‌تر شدن موضوع به دو ماده‌‌ی مالیاتی اشاره می‌کنیم:
ماده‌ی ۱۹۳: نسبت به مودیانی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارایه‌ی دفاتر، مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور (مجموعاً ۴۰ درصد) و در مورد رد دفتر مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات خواهند بود.
تبصره: عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان دو دوره‌ی معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهدشد.
این معافیت برای عملکرد سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به‌ترتیب ۲٫۷۲۴٫۰۰۰ تومان، ۲٫۹۴۰٫۰۰۰ تومان و ۴٫۹۹۲٫۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
تا عملکرد مالیاتی سال ۱۳۸۵ کلیه‌ی پزشکان و موسساتی چون آزمایشگاه، رادیولوژی و… که از جمله مشمولین بند ب ماده‌ی ۹۶ هستد، با وجود عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان و عدم ارایه‌ی دفتر از پرداخت ۲۰ تا ۴۰ درصد جریمه به استناد مفاد ماده‌ی ۱۹۱ با درخواست کتبی و موافقت اداره‌ی دارایی معاف می‌شدند و مشکلی در این زمینه وجود نداشت:
ماده‌ی ۱۹۱: تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون بنا به درخواست مودی با توجه به دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش‌حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شدن می‌باشد.
ولی سازمان امور مالیاتی به‌جای آن‌که درآمد کشور را با کار کارشناسی از درآمدهای مکتوم سایر شاغلین تامین و شعار عدالت مالیاتی را برقرار کند، به‌دور از تنش‌های حاصل از کار کارشناسی، با صدور دو بخشنامه در اواخر سال ۱۳۸۵ و اوایل سال ۱۳۸۶، اختیار ماده‌ی ۱۹۱ قانون را از ادارات کل سلب و تاکید کرد همه‌ی مشمولین بند ب ماده‌ی ۹۶، یعنی همه‌ی گروه‌های پزشکی، در صورت عدم تسلیم موارد اشاره شده در ماده‌ی ۱۹۳ به‌میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد مالیات قطعی جریمه شوند.
شایان یادآوری است که مالیات بر درآمد هر سال نسبت به سال پیش همواره حدود ۲۰ درصد بیشتر است، بنابراین با جریمه‌ی درنظر گرفته شده مجموعاً ۴۰ تا ۶۰ درصد اضافه پرداخت خواهیم داشت. در این زمینه تا کنون مکاتباتی با سازمان نظام پزشکی مرکز صورت گرفته است تا چاره‌اندیشی لازم در این زمینه به عمل آید. قبول این شرایط با توجه به هزینه‌های جاری و عدم تغییر تعرفه پس از گذشت دو ماه از سال- و بنا بر اطلاعات رسیده تا پس از انتخابات ریاست جمهوری- جای تامل دارد.

دکتر محمدکاظم پورکاظمی
رییس انجمن داروسازان گیلان و دبیر هیات مدیره‌ی نظام پزشکی رشت
نشانی: رشت، ابتدای خیابان امام خمینی، داروخانه‌ی دکتر پورکاظمی، تلفن: ۲۲۲۲۳۷۶


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.