نامه دکتر مازیار ستاری به رئیس کل سازمان نظام پزشکی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

به نام خدا
رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی، جناب آقای دکتر فاضل
با سلام
در هنگامیکه در ذهن خود مشغول مرور آنچه می خواستم در این نامه بیاورم بودم ، بارها و بارها سوابق درخشان علمی ، صنفی و اجتماعی حضرتعالی به عنوان یکی از مفاخر جامعه پزشکی در نظر آوردم و صحنه جشن روز پزشک سال گذشته در اصفهان و سخنان شنیدنی شما که حضار را وادار به ایستادن و دست زدن نمود مکررا تداعی گردید .
بارها از نگارش این نامه منصرف شدم و سعی کردم خود را متقاعد نمایم که تمام آنچه در زمان کمتر از یک سال ریاست حضرتعالی در سازمان رخ داده در مقابل آن سوابق جلوه ای ندارد اما نشد .
متاسفانه برآیند آنچه از سال گذشته تا کنون در سازمان نظام پزشکی و حواشی آن رخ داده ، نتیجه ای جز تضعیف این سازمان و تبدیل آن به تشکیلاتی خنثی و بدون تاثیر نداشته است .
به خاطر آورید که چگونه بزرگان نام آور جامعه پزشکی که شعار مدنیت و دموکراسی خواهی آنان زبانزد عام خاص بود ، نتیجه مخدوش چنان انتخابات غیر معقول و غیر عادلانه که با محروم نمودن اعضای سازمان از حداقل حقوق قانونی خود یعنی شرکت در رای گیری بود را تمکین نمودند و متاسفانه شخص حضرتعالی نیز با قبول نشستن بر کرسی ریاست کل بر تحمیل این شرایط از سوی وزارت بهداشت صحه گذاشتید .
اما آنچه باعث مزید تاسف می گردد ، سکوت آزار دهنده سازمان نظام پزشکی در مقابل صدور رایی از سوی دیوان عدالت است که نه تنها باعث تضییع حقوق حقه ای گردیده که وظیفه ذاتی سازمان دفاع از آن بوده ، بلکه راه را برای بدعتی تازه در سلب ته مانده اختیارات قانونی سازمان نظام پزشکی هموار نموده است !
داستان از پلمپ شدن مطب یک پزشک عمومی به خاطر به کار گیری دستگاه های لیزر در مطب توسط معاونت درمان استان مربوطه  بر مبنای یک بخشنامه وزارتی غیر منطقی در خصوص ممنوعیت کار با لیزر برای پزشکان عمومی  شروع می شود که متاسفانه به علت انفعال سازمان نظام پزشکی در حل و فصل مساله ، موضوع به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و متاسفانه در دیوان عدالت نیز به علت تاخیر در انجام اقدامات لازم از سوی سازمان نظام پزشکی ، رای هیات عمومی دیوان مبنی بر عدم ابطال این بخشنامه قانونی صادر می گردد و علیرغم آنکه به صراحت قانون ، تنها مرجع تعیین حدود صلاحیت پزشکان در اقدامات درمانی سازمان نظام پزشکی است ، در عمل این حق برای سازمان منظور نمی گردد که این شروع بدعتی خطرناک در ایجاد نابسامانی و تاثیر رانت و منفعت طلبی در حوزه مشاغل پزشکی است .
جالبتر آنست که در سکوت کامل سازمان نظام پزشکی ، رای صادره حتی قبل از آنکه فرصت درج در سامانه دیوان عدالت و روزنامه رسمی را بیابد ، فورا در اخبار ٢٠:٣٠ از رسانه ملی (؟! ) پخش می شود !
نیک می دانید در ورای این حرکات به غیر از نگرانی های مادی و منفعت گروهی خاص ، هیچگونه بحث علمی یا فنی متصور نیست . امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی زمان آن رسیده است که انواع روشهای درمان که در گذشته به عنوان یک روش لوکس و گران صرفا در دسترس برخی طبقات جامعه بود برای عموم جامعه قابل وصول باشد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته کلیه این خدمات ، نه توسط پزشک که توسط تکنسین دوره دیده به انجام میرسد و اینگونه توجیهات خنده آور در کشور ما در خصوص عدم آشنایی پزشک عمومی با ساختمان پوست و … مبنایی به غیر از منفعت طلبی و تحمیل هزینه های گزاف و نامعقول به آحاد جامعه ندارد .
در خاتمه امید و استدعا دارم که با درنظر گرفتن عوارض این سکوت و تساهل نسبت به رخدادهای صنفی و حرفه ای ، کار گروه ویژه ای  جهت تبیین شرح وظایف و حدود صلاحیت ها در سازمان تعریف و تعیین گردیده و راهکار مناسبی جهت رفع نابسامانی رخ داده اخیر اندیشیده شود .
در رهگذر باد چراغی که تو راست
ترسم که بمیرد از فراغی که تو راست
بوی جگر سوخته عالم بگرفت
نشنیدی اگر زهی دماغی که تو راست
            اصفهان  – ٢١ خرداد ٩٧
                دکتر مازیار ستاری

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.