بی سر و سامانی در توزیع داروهای مخدر در استان

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

پزشکان مسئول فنی کلینیک های درمان اعتیاد چندین روز است که در راهروهای اداره غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان سرگردان هستند.
“شربت‌متادون موجود نیست، قرص نداریم، شربت اپیوم قرار است ارسال شود، معلوم نیست کی شربت متادون برسد.”
این ها پاسخ هایی است که کارشناسان تازه منصوب شده اداره غذا و دارو به پزشکانی که از اقصی نقاط استان برای دریافت دارو در هفته گذشته مراجعه نمودند، می‌دادند.
به طور مسلم بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به سوء مدیریت حاکم بر این حوزه از دانشگاه علوم پزشکی است. جالب اینکه استان گیلان از معدود استان‌های کشور است که اغلب به علت بدهکاری هایی که به شرکتهای پخش دارو داشته ،معمولادر انتهای لیست ارسال دارو های مخدر توسط شرکت های پخش قرار دارد:

اما آغاز ماجرا، مانند دوره گذشته توزیع دارو ،دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت تامین نقدینگی خود، تصمیم به توزیع دارو برای یک دوره ۳ ماهه گرفت. حال سوال اینجاست با توجه به بدهکاری های دانشگاه به شرکت ها و همینطور عدم اطمینان از تولید و توزیع دارو توسط کارخانجات تصمیم بر توزیع داروی سه ماهه چه توجیه علمی و منطقی داشت و مشکل بعدی که دلیل دیگری به سوء مدیریت حاکم بر این حوزه است، نحوه توزیع داروهای موجود در انبار دارویی دانشگاه بود.
کیلینک هایی که نوبت دارویی آنها در اوائل ماه بود تمام داروی مورد نیاز خود برای مدت سه ماه را دریافت نمودند و جالب اینکه بخش عمده‌ای از این داروها با قیمت قبلی توزیع شد و بعد از چند روز، داروهای با قیمت جدید و افزایش یافته نصیب نوبت‌های بعدی گردید و در حال حاضر هم چندین روز است که شربت های موجود در انبار به اتمام رسیده و کلینیک‌ها از اقصی نقاط استان دست خالی بر می گردند و معلوم نیست باید چه پاسخی به بیماران خود بدهند.
آیا بهتر نبود با توجه به کمبود دارو و همینطور علم به افزایش قیمت آن، داروهای قبلی موجود در انبار به تساوی بین همه کلینیک‌ها توزیع می‌شد و همین طور به جای توزیع سه ماهه فعلا به مدت یک ماه دارو تحویل می شد تا هم دانشگاه اقدام به تسویه بخشی از بدهی خود نموده و هم عده ای ازکلینیک ها و بیماران آنها  دچار سرگردانی نمی‌شدند؟!
به هر حال مقصر هر که باشد در حال حاضر این پزشکان و بیمارانشان هستند که باید تاوان این سوء مدیریت ها را پرداخت کنند و نتیجه آن سرگردانی پزشکان در راهروهای معاونت غذا و دارو در ساعات اداری و درگیری و تنش با بیمارانی که نیازمند این داروها هستند ،در ساعات عصر در کلینیک‌ها است.
امیدواریم با همت و تلاش مسئولین مشکلات موجود هر چه سریعتر متوقف گردد و مجدد نظم و قانونمندی بر توزیع داروهای مخدر حاکم شود ،تا امنیت روانی بیش از سی هزار بیماری که در استان تحت درمان با داروهای مخدر می باشند، بیش از این در معرض خطر نباشد

.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.