در همایش انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور مطرح شد/ انتظار پزشکان عمومی از نظام سلامت: محوریت پزشک خانواده، اولویت بخش خصوصی

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

146mسایت انجمن پزشکان عمومی رشت: با گردهمایی ۷۰ نماینده از ۲۹ انجمن پزشکان عمومی سراسر کشور در همایش دو روزه‌ی شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران در «باغ شاهزاده»ی ماهان، مسایل عمده‌ی نظام سلامت به‌ویژه چشم‌انداز آینده‌ی شغلی پزشکان عمومی در پرتو برنامه‌های پزشک خانواده و تحول نظام سلامت بررسی شد.
در نخستین روز این همایش که پنجشنبه ۲۹ آبان در دو بخش صبح و عصر و با اجرای دکتر افشین اسدی برگزار شد، ابتدا دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن‌های پزشکان عمومی ایران و کرمان، پس از خوش‌آمدگویی به میهمانان، طی سخنانی کوتاه، عملکرد چند ماه گذشته‌ی انجمن را به اطلاع همکاران رساند و سپس دکتر مهران قسمتی‌زاده، رییس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران، ضمن تشکر از میزبانی انجمن‌ پزشکان عمومی کرمان، تعیین استراتژی انجمن در برابر طرح‌های نظام سلامت و آینده‌ی حرفه‌ای جامعه‌ی پزشکی عمومی کشور را مهم‌ترین هدف و برنامه‌ی این نشست اعلام کرد.
در ادامه دکتر ابوالفضل بهجو، دکتر فربد رهنما و دکتر حمید طهماسبی‌پور، مسوولان کارگروه‌های «پزشک خانواده»، «تحول نظام سلامت» و «تشکیلات» انجمن، از عملکرد این کارگروه‌ها و نیز اصلاحات پیشنهادی در اساسنامه‌ی انجمن گزارش دادند و همچنین نمایندگان شعب انجمن با ارایه‌ی دیدگاه‌های خود درباره‌ی مسایل مبتلابه جامعه‌ی پزشکی عمومی به‌ویژه طرح‌ها برنامه‌های عمده‌ی نظام سلامت، به بحث و بررسی درباره‌ی این مسایل پرداختند.
دیدار جمعی از بارگاه شاه نعمت‌الله ولی در ماهان و برگزاری نشست کارگروه‌های مختلف انجمن که تا نیمه‌شب به‌طول انجامید، از دیگر برنامه‌های روز نخست نشست چهارمین نشست شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران در دوره‌ی فعالیت هیات مدیره‌ی فعلی بود.
دومین روز نشست نیز با سخنان دکتر کامیابی آغاز شد. وی در سخنانی که در پایان با تشویق ممتد و ایستاده‌ی نمایندگان شعب همراه شد، ضمن برشمردن مسایل مهم نظام سلامت، به تبیین چالش‌های موجود بر سر راه هر یک از آن‌ها پرداخت و در عین‌حال با ابراز خوشنودی از اولویت بی‌سابقه‌ی سلامت در برنامه‌های دولت تدبیر و امید، این امر را انقلابی در این نظام توصیف کرد.
7رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه با تشریح مواضع انجمن و عملکرد آن در نشست‌های متعدد با شخص وزیر و معاونان و مدیران وزارت بهداشت، رویکرد انجمن را تعامل با وزارت بهداشت در کمک به ارتقای نظام سلامت با محوریت طرح پزشک خانواده و سطح‌بندی خدمات درمانی با اولویت بخش خصوصی اعلام کرد و با برشمردن ۱۵ ویژگی علمی و اجرایی طرح پزشک خانواده‌ی مطلوب انجمن، خواستار اصلاحاتی در بسته‌ی خدمات، نظام پرداخت و نحوه‌ی پایش و نیز حضور نمایندگان انجمن پزشکان عمومی در ستادهای سیاست‌گذاری آن در سطوح مختلف شد.
دکتر کامیابی در ادامه با اشاره به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، درخواست تکمیل و اصلاح آن با هم‌اندیشی و همکاری انجمن پزشکان عمومی را مطرح کرد و در پایان از رونمایی پایگاه اطلاع‌رسانی و نیز سامانه‌ی آموزش مجازی انجمن پزشکان عمومی ایران همزمان با این گردهمایی خبر داد.

دکتر حق دوست

دکتر حق دوست

سخنرانان بعدی این روز دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دکتر سیدعلی‌اکبر طاهری رییس نظام پزشکی کرمان بودند که هر یک در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از حضور نمایندگان پزشکان عمومی در کرمان، بر جایگاه پزشکان عمومی و ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده در نظام سلامت و نقش تشکل‌های صنفی به‌ویژه انجمن پزشکان عمومی در ارتقای آن تاکید کردند.

IMG_1768

دکتر حریرچی

سپس دکتر ایرج حریرچی، قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، با تاکید بر این‌که انجمن پزشکان عمومی باید رویکرد آینده‌نگر داشته باشد و جایگاه طب عمومی زمانی پایا و ماناست که منطبق بر مصالح مردم باشد، رابطه‌ی نزدیک خود و شخص وزیر بهداشت با این انجمن را نشانه‌ای از باور به اهمیت جایگاه پزشکان عمومی و توان کارشناسی نمایندگان آن در این وزارتخانه دانست.
دکتر حریرچی با بیان این‌که در این مقطع تاریخی مسوولان ارشد نظام به جامعه‌ی پزشکی اعتماد کرده‌اند و برنامه‌ی تحول نظام سلامت از برکت این اعتماد است که سبب رضایتمندی مردم شده است، رووس این برنامه را تشریح و سیاست وزارت بهداشت را اولویت خدمات درمانی سرپایی همراه با آموزش بهداشت عمومی دانست.

دکتر زالی

دکتر زالی

آخرین سخنران همایش کرمان رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور بود. دکتر علیرضا زالی ضمن تقدیر از نگاه ویژه‌ی رییس‌جمهور و هیات دولت به سلامت، به همگرایی عملیاتی میان ارکان مختلف نظام سلامت کشور اشاره کرد و از جامعه‌ی پزشکی خواست با گره زدن منافع صنفی خود با منافع مردم، از این فرصت ویژه بهره برد. وی در ادامه با تاکید بر اهمیت برنامه‌ی پزشک خانواده و نظام ارجاع، خواستار اصلاح و گسترش آن به حاشیه‌ی شهر‌ها و سایر مناطق کشور شد.
IMG_1896پایان‌بخش همایش شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران نشست سه‌ساعته‌‌ای بود که در آن ابتدا دکتر حریرچی و دکتر زالی به پرسش‌های مختلف همکاران درباره‌ی مسایل عمده‌ی نظام سلامت و دغدغه‌های جامعه‌ی پزشکی عمومی از جمله اشکالات برنامه‌ریزی و اجرایی برنامه‌ی پزشک خانواده در روستاها، شهرها و حاشیه‌ی شهرها، نابرابری در تعرفه‌ها و عدم رعایت عدالت در ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، نادیده گرفتن جایگاه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت، شایعات شنیده شده درباره‌ی درمان اعتیاد و… پاسخ گفتند (پاسخ‌هایی که البته در بسیاری موارد به‌ویژه برنامه‌های وزارتخانه برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و حاشیه‌ی شهرها نگرانی‌ همکاران را برطرف نکرد) و پس از آن در نشست خبری با حضور خبرنگاران مطبوعات و صدا و سیما شرکت کردند.
9

گفتنی است نماینده‌های انجمن‌های پزشکان عمومی اردبیل، اصفهان، انزلی، بابل، بم، تبریز، تنکابن، جیرفت، رامسر، رشت، زرند، ساری، سبزوار، سیرجان، شهریار، شیراز، فسا، فومن، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لاهیجان، لنجان، مرودشت، مشهد، نوشهر، یاسوج و یزد در این همایش حضور داشتند و نمایندگان گیلان در این همایش دکتر سونیا معصومی، دکتر مسعود جوزی، دکتر حمید طهماسبی‌پور و دکتر رقیه حج‌فروش از رشت، دکتر مهران قسمتی‌زاده، دکتر الهام شاهرخی راد و دکتر اردشیر شهریزاد از لاهیجان، دکتر فرزاد فرقان از فومن و دکتر حسین شریفی از انزلی بودند.
10انجمن پزشکان عمومی رشت ضمن تقدیر از زحمات هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی کرمان به‌ویژه دکتر عباس کامیابی و دکتر مریم یزدان‌پناه، مدیر اجرایی همایش، و میزبانی شایسته‌ی این همکاران در باغ زیبا و تاریخی شاهزاده‌، امیدوار است همایش کرمان دستاوردهای ارزنده‌ای در ارتقای نظام سلامت و جایگاه پزشکان عمومی داشته باشد. همچنین به اطلاع همکاران گرامی می‌رسانیم که قطعنامه‌ی پایانی این همایش، به‌محض آماده شدن در این سایت قرار خواهد گرفت.

2

 Untitled-13


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.