پزشکان درمانگر اعتیاد استان: مسئولین دانشگاه برای حل معضلات این حوزه تدبیر به خرج دهند.

منتشرشده توسط rashtgps در تاریخ

خبرنگار سایت انجمن پزشکان عمومی رشت گزارش می دهد:

هرماه با شروع توزیع داروهای مخدر، چالش‌های درمانگران اعتیاد استان آغاز می‌شود. آقای دکتر ب. ح از پزشکان درمانگر اعتیاد به ما می‌گوید: از آغاز پروسه تحویل پوکه تا دریافت دارو معمولاً شش الی هفت ساعت زمان نیاز است، تازه این در شرایطی است که همه چیز طبق روال بوده و مشکل خاصی پیش نیاید، پوکه‌ داروهای مصرفی باید در منطقه لاکان(۱۲ کیلومتری رشت) تحویل انبار شده و بعد از آن پزشک مسئول فنی باید برای انجام امور اداری و پرداخت وجه به چهارراه حشمت(معاونت غذا و دارو) مراجعه نماید و بعد از ان برای تحویل دارو به انبار داروهای مخدر در محله زیر کوچه مراجعه کند، در این روال ناکارآمد علاوه بر اتلاف وقت و انرژی زیاد از پزشکان در بسیاری از موارد شأن و منزلت پزشک در برخوردهای ناصواب پرسنل این مجموعه‌ها زیر سوال می‌رود. جدای از این مسائل ذکر شده که نیاز به پیگیری و اصلاح دارد چیزی که بیشتر از همه، مورد اعتراض کلینیک‌های ترک اعتیاد استان است، نحوۀ سفارش و تهیه دارو از شرکت‌های مختلف و تخصیص آن به کلینیک‌های استان می‌باشد.

لازم به ذکر است پروسه خرید و توزیع داروهای مخدر توسط دانشگاه از جمله خدمات بسیار سودآور برای این مجموعه تلقی می‌گردد، یه طوری که دانشگاه با خرید چکی دارو(با وعده بعضاً تا شش ماه) دارو را از شرکت‌های پخش تحویل و به صورت نقدی با سود ده الی پانزده درصد به کلینیک‌های درمان اعتیاد می‌فروشد و ماهانه میلیون‌ها تومان سود از این راه نصیب این مجموعه می‌شود. طبعاً، انتظار بر این است که در پروسه‌ای چنین سودآور، رضایت نسبی مصرف کنندگان در نظر گرفته شود. اما متأسفانه پول‌های نقدی پرداختی کلینیک‌ها به همراه سود حاصل از این پروسه در سایر بخش‌های دانشگاه هزینه شده و مجموعه معاونت غذا و دارو با بدهکاری سنگین به شرکت‌های معتبر، ناچار است محصولات شرکت‌هایی را تهیه کند که کیفیت مطلوبی ندارند و اغلب بیماران از مصرف آن‌ها دچار عوارض می‌شوند.

خانم دکتر م. ع که از پزشکان درمانگر اعتیاد است به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: داروهای شرکت‌ها خاصی مورد تقاضای بیماران است و با توجه به این که ما هزینه این داروها را به صورت نقدی می‌پردازیم باید این حق را داشته باشیم که محصولی را انتخاب نماییم که مورد تقاضای بیماران است نه داروهای فروش نرفته شرکت‌ها! ولی متأسفانه به علت عدم پرداخت صورت‌حساب‌های قبلی این شرکت‌ها امکان خرید مجدد از آن‌ها کمتر شده و محصولات سایر شرکت‌ها که مطلوب بیماران نیست به ما عرضه می‌شود و این موضوع چالش‌های زیادی را برای پزشکان در کلینیک‌ها ایجاد می‌نماید، اغلب بیماران از دریافت داروهای بی‌کیفیت امتناع نموده و بعضاً شاهد درگیری و تنش در مراکز هستیم، اما آن چه که ظاهراً پروسه تحویل دارو را پیچیده‌تر می‌کند، وجود کارشناسانی در حوزه معاونت غذا و دارو است که هیچ شناختی از درمان اعتیاد ندارند و اخیرا هم با جابه‌جایی کارشناسان قدیمی و آمدن افراد کم تجربه و عدم آگاهی و اشراف این افراد به کار، مشکلات تحویل دارو چند برابر شده است. به عنوان مثال، کارشناس مربوطه به پزشکان گفته بود که از بین قرص‌های بوپرنورفین ۲ میلی گرم و ۴/۰ میلی گرم تنها باید یک نوع را انتخاب و تحویل بگیرید، که این گفتار از نظر هر فردی که اندکی دانش و تجربه در حوزه درمان اعتیاد داشته باشد غیرکارشناسی و غیرمسئولانه است. چگونه بیمارانی که با تلاش و ممارست خود و زحمات تیم درمان داروی مصرفی خود را از ۲ میلی گرم به ۴/۰ میلی گرم کاهش داده‌اند امکان مصرف مجدد قرص mg2 را خواهند داشت!؟ به هر روی وضعیت موجود از تأمین اعتبار گرفته تا سفارش و همین‌طور تحویل داروهای مخدر نیاز به بازنگری و دقت و توجه بیشتر مسئولان دانشگاه دارد تا انشاالله با اختصاص بودجه لازم و پرسنل کافی و آگاه و همین‌طور نظرخواهی از گیرندگان خدمت فرآیندهای فعلی مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرند.

سایت پزشکان عمومی رشت آمادگی انعکاس پاسخ دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای پاسخ به ابهامات مطرح شده را خواهد داشت.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.